جاباما
۸۴۱۳۲۲
۵ نظر
۵۰۰۹
۵ نظر
۵۰۰۹
پ

پایان جنجال یک نظرسنجی تلویزیونی

رئیس پلیس فتا از شناسایی و بازداشت متهم دستکاری در نظرسنجی جشنواره جام جم و تحویل وی به مراجع قضایی خبر داد.

روزنامه جوان: دو روز بعد از آنکه معاون سیما از مشخص‌شدن متهم جا‌به‌جایی آرای جشنواره جام جم خبر داد، سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا ناجا، از شناسایی فردی که باعث ایجاد اختلال در روند نظرسنجی و جابه جایی آرا شد خبر داد و گفت: «در نهایت، ادله دیجیتال تکمیل کننده تحقیقات جمع‌آوری شد و پس از تحلیل در آزمایشگاه‌های ادله دیجیتال پلیس فتا عامل دستکاری آرا با تلاش فنی کارآگاهان این پلیس مورد شناسایی قرار گرفت و نتیجه پی‌جویی‌ها به همراه گزارش اقدامات جهت سیر مراحل قانونی بعدی به مقام قضایی تحویل داده شد.»

پایان جنجال یک نظرسنجی تلویزیونی

سردار مجید ادامه داد: «برابر شواهد دیجیتال استخراج و بررسی شده، متهم یکی از توسعه دهندگان نرم افزار و سامانه کد‌های دستوری USSD در شرکت پیمانکار و مجری انجام نظرسنجی بوده است.» رئیس پلیس فتا درباره نحوه دستکاری آرای جشنواره جام جم، توضیح داد: «این فرد با سوءاستفاده از کد‌های برنامه و سورس کد پروژه‌های در اختیار، مستقل از فرآیند اصلی ثبت رأی، به صورت اتوماتیک و انبوه، اقدام به تولید و اجرای دستورات USSD روی سرور سامانه نظرسنجی در شرکت مجری آن نموده که موجب تغییر در روند ثبت رأی به نفع یکی از نامزد‌های جشنواره مذکور شده است.»

با بازداشت متهم پرونده و تحویل وی به مراجع قضایی، خط پایانی بر جنجال چند روزه دستکاری آرای مردمی جشنواره جام جم کشید شد؛ جشنواره‌ای که هر ساله برای انتخاب بهترین‌های تلویزیون برگزار می‌شود و کارکرد درون سازمانی آن مهم‌تر از تاثیرگذاری بیرونی آن است.

امسال جشنواره جام جم صرفا به خاطر حواشی ایجاد شده در روند نظرسنجی و ایجاد اختلال در سیستم کسب آرای مردم بر سر زبان‌ها افتاد و یک شبه به مسئله‌ای مهم تبدیل شد.

ورود وزیر ارتباطات به مسئله چگونگی ایجاد اختلال و جابه‌جایی آرا باعث شد تا ابعاد رسانه‌ای یک عمل مجرمانه، عملا به رویارویی وزارت ارتباطات به عنوان نماینده دولت و سازمان صداوسیما منجر شود. آذری جهرمی با انتشار چند توئیت روند ایجاد اختلال در آرای جشنواره را مشخص و اعلام کرد که برخلاف تصور که اختلال در یک شب ایجاد شده، از چند روز قبل روند دستکاری در آرای مردمی وجود داشته است، در این بین وزیر ارتباطات انگشت اتهام را به سمت سازمان صداوسیما گرفته بود، از سوی دیگر صداوسیما با استناد به اینکه آذری‌جهرمی مانع توقف فعالیت USSD‌ها شده است، دولت را متهم و زمینه ساز بروز اختلال و دستکاری آرا معرفی کرد.

این مسئله آنقدر بعد حیثیتی پیدا کرد که در نشست اعلام برنامه‌های نوروزی تلویزیون، بخش عمده‌ای از نشست به توضیحات مرتضی میرباقری معاون سیما درباره چگونگی شناسایی روند ایجاد اختلال در سامانه رأی‌گیری جشنواره جام‌جم گذشت. میرباقری با اذعان به اینکه اولین بار خود سازمان صداوسیما بوده که متوجه دستکاری آرا شده است، گفت: «برای ما هیچ مهم نیست در چه سطحی این اتفاق افتاده در سطح وزارتخانه، بخش‌هایی از دولت یا صداوسیما، در هر سطحی که این اتفاق افتاده باشد، صریحاً آن را اعلام خواهیم کرد.» اکنون با مشخص شدن اینکه عامل ایجاد اختلال در روند نظرسنجی بهترین برنامه تلویزیون چه شخصی بوده است، تنها بخش هنوز روشن نشده ماجرا انگیزه این فرد برای این اقدام است که باید آن را مراجع قضایی در مراحل قانونی پرونده مشخص و اعلام کنند. در نهایت باید دید که صداوسیما بر قولی که معاون این سازمان در معرفی متهم دارد باقی خواهد ماند یا خیر.

جشنواره تلویزیونی جام جم به منظور انتخاب و معرفی بهترین‌های تلویزیون ایجاد شده است. این جشنواره سابقه برگزاری بیش از دو دهه دارد و در مدت برگزاری نام‌های مختلفی از جمله «جشنواره سیما» را داشته است، اما در شکل فعلی برگزاری، جشنواره جام‌جم سابقه هفت ساله دارد. این جشنواره سال گذشته بعد از چهار سال تعطیلی دوباره راه‌اندازی شد و امسال دوره پنجم آن با ایجاد بخش‌های جدید و تخصصی‌تر شدن جوایز برگزار شد. مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم امشب با معرفی بهترین‌های تلویزیون به کار خود پایان خواهد داد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حاشیه از متن بیشتر این را میگویند .
      من که متوجه نشدم شما چی ؟
      اما معلوم شد نظر سنجی ها الکی است

    • ناشناس

      تحمل ندارید حتی تو سیستم خودتون کسی خلاف میلتون رای بده .گندش ک در میاد میندازید گردن هکر و رای دستکاری شده همه جا همینه کلا دروغ میگید همتون.....

    • بدون نام

      سرخود هم حتما این کارو کرده

    • بدون نام

      اینهم سرکار گذاشتن مردم بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ای وای

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج