۸۴۱۳۷۵
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

هر آنچه که باید درباره تحولات الجزایر بدانید

الجزایر در هفته‌های اخیر به صحنه ناآرامی ها و اعتراضات به تصمیم «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس جمهوری این کشور برای نامزدی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری تبدیل شد. تدوام اعتراضات الجزایری‌ها تا آنجا پیش رفت که عبدالعزیز بوتفلیقه در بیانیه ای ضمن اعلام تاخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از نامزدی خود برای شرکت در انتخابات انصراف و وعده اصلاحات ساختاری گسترده را به معترضان داد.

برترین‌ها: الجزایر در هفته‌های اخیر به صحنه ناآرامی ها و اعتراضات به تصمیم «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس جمهوری این کشور برای نامزدی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری تبدیل شد. تدوام اعتراضات الجزایری‌ها تا آنجا پیش رفت که عبدالعزیز بوتفلیقه در بیانیه ای ضمن اعلام تاخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از نامزدی خود برای شرکت در انتخابات انصراف و وعده اصلاحات ساختاری گسترده را به معترضان داد.

عبدالعزیز بوتفلیقه؛ از چهر ه های مشهور سیاسی و عضو ارتش آزادی‌ بخش میهنی در دوران استقلال الجزایر بود. او از از سال ۱۹۹۱ تاکنون رئیس جمهور این کشور است و اعلام نامزدی او برای پنجمین بار متوالی در انتخابات ریاست جمهوری با خشم و اعتراض الجزایری‌ها مواجه شده است.

هر آنچه که باید درباره تحولات الجزایر بدانید

در ویدئوها و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از تظاهرات گسترده در شهرهای مختلف الجزایر با مشارکت صدها تن در مخالفت با پنجمین دور کاندیداتوری رئیس جمهور این کشور مشاهده شد، شرکت‌کنندگان در این تظاهرات مخالفت خود را با تعهدات سیاسی اعلام شده از سوی بوتفلیقه ابراز داشته و شعارهایی با همین مضمون سر دادند.

این اعتراضات پس از آن رخ داد که بوتفلیقه درخواست رسمی کاندیداتوری خود را با وجود مخالفت‌های گسترده مردمی ارائه کرد.

هر آنچه که باید درباره تحولات الجزایر بدانید

او پس از مواجهه با مخالفت گسترده مردم الجزایر، تعهد داد در صورت پیروزی در انتخابات ظرف یک سال انتخابات زودهنگام برگزار و اصلاحات سیاسی را اجرا کند.

آمریکا و اروپا در شرایطی که هزاران الجزایری در چند روز گذشته علیه کاندیداتوری عبدالعزیز بوتفلیقه تظاهرات کرده بودند، خواستار رعایت حق آنها برای برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت‌: ما تظاهرات فعلی در الجزایر را رصد می‌کنیم و به این کار ادامه‌ خواهیم داد. آمریکا از مردم الجزایر و حق آنها در برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز حمایت می‌کند.

هر آنچه که باید درباره تحولات الجزایر بدانید

اتحادیه اروپا نیز از مسؤولان الجزایر خواست تا به حق آزادی بیان و تظاهرات مسالمت آمیز الجزایری‌ها احترام بگذارند.

دولت فرانسه نیز در واکنش به تظاهرات الجزایری‌ها اعلام کرد: مردم این کشور از حق حاکمیتی برای بیان نظر، انتخاب رهبران و نیز تعیین آینده کشورشان برخوردار هستند.

احزاب اپوزیسیون الجزایر ضمن هشدار نسبت به عواقب برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آتی این کشور تاکید کردند که برگزاری انتخابات در شرایط کنونی کشور یک خطر به شمار می‌رود.

هر آنچه که باید درباره تحولات الجزایر بدانید

تلویزیون الشروق الجزایر کزارش داد؛ نمایندگانی از حزب جبهه آزادیبخش ملی (حزب حاکم) الجزایر استعفای خود را از این حزب اعلام کرده و به اعتراضات پیوستند. این در حالی است که مسؤولان این کشور اعلام کردند، در اعتراضات گسترده چند روز اخیر ۱۹۵ تن بازداشت شده و در درگیری‌های پلیس با معترضان ۱۱۲ تن از ماموران پلیس زخمی شدند.

همزمان به سیر تحولات سیاسی در الجزایر رسانه‌های سوئیسی اعلام کردند که عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهور الجزایر برای درمان به ژنو سفر کرده اما وضعیت جسمانی‌اش خوب نیست و به مراقبت منظم نیاز دارد.

هر آنچه که باید درباره تحولات الجزایر بدانید

رئیس‌جمهور الجزایر درحالی از ژنو به کشورش بازگشت که الجزایر دیگر همان کشور چند سال قبل نیست بلکه میدان‌ها و خیابان‌هایش مملو از تظاهرکنندگان و معترضانی است که خواهان کنار رفتن وی از قدرت هستند.

عبدالغنی زعلان،مدیر کمپین انتخاباتی عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهور الجزایر به «رویترز» گفت: بوتفلیقه از راهپیمایی‌ها و حضور جوانانی که خواهان تغییر هستند، استقبال کرده است. وی در پیام خود صراحتاً اعلام کرد که نظام را تغییر خواهد داد.

بالاخره و پس از هفته ها درگیری و اعتراض مردم الجزایر، عبدالعزیز بوتفلیقه اعلام کرد که از تصمیم خود مبنی‌بر شرکت در پنجمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری‌اش در الجزایر منصرف شده است.

هر آنچه که باید درباره تحولات الجزایر بدانید

رئیس جمهوری الجزایر همچنین در این بیانیه از اجزای «اصلاحات عمده» در ساختار دولت خبر داد و گفت: تعهد می دهم که اگر خداوند تبارک و تعالی مرا زنده بدارد، ماموریت های ریاست جمهوری و اختیارات آن را به رئیس جمهوری جدید تحویل بدهم؛ کسی که ملت الجزایر او را با آزادی تمام انتخاب خواهد کرد.

دفتر ریاست‌جمهوری الجزایر ضمن تایید خبر انصراف بوتفلیقه خبر داد: تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری، تغییر کرده و تاریخ جدید متعاقباً اعلام خواهد شد، همچنین متمم‌های جدید قانون اساسی به رفراندوم گذاشته خواهد شد.

مردم الجزایر نیز خرسندی محتاطانه‌ای در واکنش به انصراف بوتفلیقه از خود نشان داده و با حضور در خیایان‌های پایتخت این کشور به شادی پرداختند.

حزب جبهه آزادیبخش ملی که ائتلاف حاکم را هدایت می‌کند، هم از تصمیمات بوتفلیقه استقبال کرد.

هر آنچه که باید درباره تحولات الجزایر بدانید

در همین راستا شبکه تلویزیونی النهار الجزایر گزارش داد؛ عبدالعزیز بوتفلیقه در راستای اصلاح ساختار سیاسی، "نورالدین بدوی" را به عنوان نخست وزیر جدید این کشور تعیین کرده است.

رسانه‌های غربی، انصراف عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهوری الجزایر از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را عملیات فریب و ادامه کار بوتفلیقه به نام نظارت بر روند انتقال قدرت تا کمتر از یک سال دیگر دانستند که در ادامه برخی آز آنها را می‌خوانید:

شبکه اسکای نیوز: هدف از تصمیم های بوتفلیقه خرید زمان و تضمین استمرار نظام است.

دویچه وله: بوتفلیقه با انصراف از کاندیداتوری وعده «نظام جدید جمهوری الجزایر» را داد.

شبکه راشاتودی روسیه: مردم الجزایر انصراف بوتفلیقه و اصلاحات ساختاری را پاسخ مناسب به خواست ها و تمایل آنها به تغییر دانستند.

گفتنی است هشتگ « #ترحلوا یعنی ترحلوا » (خواهید رفت یعنی خواهید رفت) در اشاره به انصراف بوتفلیقه از قدرت آینده در تویئتر الجزایری ها به نحو چشمگیری متداول شده است و کاربران متعددی ذیل این هشتگ نظرات خود را مطرح کرده اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یعنی ازروحانی بدتر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج