جاباما
۸۴۱۴۵۰
۵۳ نظر
۵۰۱۳
۵۳ نظر
۵۰۱۳
پ

روایت شخصیت‌ها و اندیشکده‌ها از سردار قاسم سلیمانی

در افکار عمومی آن‌طور که امروز شناخته شده است، شناخته شده نبود و حتی بسیاری از فرماندهان نظامی نمی‌دانستند او کجاست و دقیقا چه می‌کند.

روزنامه فرهیختگان: در افکار عمومی آن‌طور که امروز شناخته شده است، شناخته شده نبود و حتی بسیاری از فرماندهان نظامی نمی‌دانستند او کجاست و دقیقا چه می‌کند. بهتر از همه شاید آمریکایی‌ها بودند که او را به خوبی می‌شناختند؛ می‌دانستند چه می‌کند، ولی نمی‌دانستند باید در مقابل او چه کار کنند. آن‌ها سلسله ناکامی‌های خود در عراق را از چشم این فرمانده ایرانی می‌دیدند و بر همین اساس در سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) طرح عملیاتی ترور او را کشیدند. این طرح را سال ۹۰ منابع خبری افشا کردند.

در یک جلسه «روئل مارک گرچت»، کارشناس سابق بخش خاورمیانه در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و عضو بنیاد «دفاع از دموکراسی‌ها» گفته بود که «سپاه پاسداران ایران را نمی‌توان مرعوب کرد، مگر اینکه اعضای آن را بکشیم.» او به‌صراحت به نام سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران اشاره و تصریح کرده بود که «قاسم سلیمانی بسیار سفر می‌کند... تکان بخورید... تلاش کنید او را بکشید.» ترور فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حتی به جلسه استماع کنگره آمریکا نیز کشیده شد و جمعی از نمایندگان کنگره آمریکا هم به دولت آمریکا پیشنهاد کردند ترور مسئولان ایرانی را به‌خصوص در نیروی سپاه قدس در دستور کار قرار دهد.

روایت شخصیت‌ها و اندیشکده‌ها از سردار قاسم سلیمانی

در این جلسه «جک کین»، رئیس سابق نیروی زمینی ارتش آمریکا گفته بود «چرا مسئولان ایرانی را نمی‌کشیم؟ چرا ما آن‌ها را ترور نکنیم؟ نمی‌گویم اقدام نظامی کنیم، ولی عملیات ترور را پیشنهاد می‌کنم.» چند روز پس از افشای این خبر، در میانه آبان سال ۹۰، سایت گوگل دست به اقدام شیطنت‌آمیزی زد. به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران، پس از اینکه جمعی از نمایندگان کنگره آمریکا پیشنهاد طرح ترور مسئولان سپاه قدس را دادند، سایت گوگل اقدام به انتشار نقشه منزل سردار سلیمانی کرد. ویکی‌پدیا در آن زمان مدعی شد نقشه منزل این سردار سپاه را در اختیار دارد و به‌راحتی آن را در دسترس مخاطبان اینترنت قرار داده است.

برای حاج قاسم سلیمانی، اما مساله مهم‌تر از این تهدیدات، پایان دادن به حضور آمریکایی‌ها در عراق بود. آمریکا سال ۲۰۰۳ (۱۳۸۱) به عراق حمله کرد و بعد از گذشت ۱۰ سال بنای خروج از این کشور را نداشت. قاسم سلیمانی قصد کرد هرچه سریع‌تر به حضور چندساله آمریکا در عراق پایان دهد و چندی بعد آمریکایی‌ها از عراق رفتند، اما خیلی طول نکشید که در سوریه، آتش فتنه‌ای بزرگ‌تر از عراق بر پا و دامنه آن به عراق هم کشیده شد. شهر‌های سوریه یکی پس از دیگری به دست تروریست‌ها سقوط می‌کرد. در میانه این تحولات و با حمایت آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشور‌های مرتجع منطقه، داعش تشکیل شد تا آخرین ضربه را به حکومت بشار اسد و جبهه مقاومت بزند.

در یک جلسه خصوصی با حضور فرمانده کل قوا و برخی فرماندهان ارشد نظامی و سیاسی، تصمیم به نقش‌آفرینی مستشاری ایران در سوریه گرفته شد. فرماندهی عملیات «جعفر طیار» به حاج قاسم سلیمانی تفویذ می‌شود. آنطور که رسانه‌های غربی گزارش داده‌اند سلیمانی در میانه نبرد با تروریست‌ها به روسیه سفر کرد و این کشور را متقاعد به همکاری در سوریه می‌کند. پیروزی‌های مستشاران نظامی ایران در سوریه و عراق، دیگر قاسم سلیمانی را به سر خط رسانه‌های جهانی برده بود.

در ایران و منطقه او به محبوب‌ترین چهره بدل شد و در دنیا کمتر کسی بود که به امور نظامی آگاه باشد و ژنرال قاسم سلیمانی را نشناسد. یکشنبه ۱۹ اسفند، ماه‌ها پس از پایان دادن به تمامی تصرفات داعش در سوریه و عراق، قاسم سلیمانی از سوی فرمانده معظم کل قوا مفتخر به دریافت نشان ذوالفقار شد. او نخستین فرمانده ایرانی است که به چنین نشانی مفتخر می‌شود. در این گزارش، روایت شخصیت‌های غربی و رسانه‌ها و اندیشکده‌ها از این فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را بررسی کرده‌ایم.

کل جهان عرب یک ژنرال سلیمانی ندارد

صادق خرازی، دیپلمات اسبق کشورمان در یک برنامه تلویزیونی به نقل از یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان، روایتی را تعریف کرده است. او گفته یوسف بن علوی تعریف کرد: «در یکی از جلساتی که با وزیران خارجه منطقه و وزیر خارجه مصر و اردن و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا داشتیم، همه از آمریکا انتقاد کردند که شما با دشمن ما و کسی که به‌طور استراتژیک ما را مهار کرده و امروز همه ما تحت نفوذ جهان ایرانی هستیم مماشات کرده و مذاکره می‌کنید. شما به جای اینکه تحریم‌ها علیه ایران را بیشتر کنید با دشمن ما مماشات می‌کنید.» کری هم مشغول توضیح دادن بود که وزیر خارجه امارات با گستاخی از صحبت‌های کری انتقاد کرده و جان کری پوشه‌ای را که در دست داشت روی میز کوبید و گفت: کل جهان عرب یک «ژنرال سلیمانی» برای مبارزه با تروریست‌ها ندارد. ۱۱ سپتامبر از داخل عربستان و پاکستان و کشور‌های عربی شما طراحی شد و یک ایرانی پشت هیچ حرکت تروریستی وجود نداشته است، در حالی که سیستم‌های امنیتی شما کنار گروه‌های تروریستی‌ای که به وجود آورده‌اید، قرار دارند.»

ژنرال قاسم سلیمانی ما کیست؟

«موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» یکی از اندیشکده‌های تاثیرگذار و نزدیک به محافل تصمیم‌گیری در واشنگتن است که روی مسائل غرب آسیا کار می‌کند، در سندی تحت عنوان «چگونه حامیان ایران را مهار کنیم»، نوشت: «آمریکا باید متعهد شود دهه‌ها برای از بین بردن این نیرو‌ها تلاش کند. در ایران، نهاد‌های مختلفی در شکل‌گیری و تقویت جبهه مقابل آمریکا نقش دارند، اما می‌توان به یک شخصیت محوری اشاره کرد که بر بسیاری از پروسه‌های لازم برای مقابله با آمریکا «سوار» است: این فرد کسی نیست جز سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران.» در ادامه این سند آمده است، اما «قاسم سلیمانی» ما کیست؟

قدرتمندترین ژنرال خاورمیانه

روایت شخصیت‌ها و اندیشکده‌ها از سردار قاسم سلیمانی

«علی صوفان» مأمور ویژه سابق اف‌بی‌آی در مقاله‌ای در ماهنامه «مرکز مبارزه با تروریسم» وابسته به آکادمی نظامی ایالات متحده می‌نویسد: «یکی از کلید‌های موفقیت ایران، اتخاذ یک استراتژی منحصربه‌فرد مبنی‌بر تلفیق قدرت شبه‌نظامی و قدرت دولتی بوده است، استراتژی‌ای که تا اندازه‌ای با الهام از مدل حزب‌الله در لبنان تدوین شده است. همه اذعان دارند که معمار برجسته این سیاست، سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده کهنه‌کار نیروی قدس [سپاه پاسداران]ایران است. بدون شک سلیمانی، امروز، قدرتمندترین ژنرال خاورمیانه است. وی همچنین یکی از محبوب‌ترین افرادِ در قید حیات در ایران نیز هست.»

سلیمانی دشمنی شایسته

ژنرال پترائوس، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا و مدیرکل سابق سیا حدود دو سال پیش طی مصاحبه‌ای به ویژگی‌های منحصربه‌فرد رقیب قدرتمندش در غرب آسیا اشاره کرد و گفت: «قاسم سلیمانی فردی بسیار توانمند، مدبر و دشمنی شایسته است. وی بازی خود را به‌خوبی انجام می‌دهد، اما این بازی طولانی است پس اجازه دهید ببینیم حوادث چگونه به پیش می‌رود.»

باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که دولتش نقش اول تولید داعش را داشته در یکی از دیدارهایش با «حیدرالعبادی» نخست‌وزیر عراق در سال ۲۰۱۴ پیرامون سرلشکر سلیمانی گفت که «او دشمن من است، ولی من برای او احترام ویژه‌ای قائل هستم.»

پیروزی بزرگ را رقم زد

نشریه آمریکایی «نیویورکر» در سال ۹۲، به بررسی ویژگی‌های فرمانده نیروی قدس سپاه از زبان مأموران سیا و مقامات عراقی پرداخت و با بیان اینکه سردار سلیمانی به‌ندرت صحبت می‌کند، وی را دارای یک کاریزمای نهفته دانست. در این گزارش «جان ماگویر»، افسر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، سردار سلیمانی را قدرتمندترین عامل در خاورمیانه که کمتر کسی چیزی درباره او شنیده، معرفی کرده است. جان ماگویر گفته است که در نبرد القصیر که چهار سال پیش در سوریه صورت گرفت و منجر به بازپس‌گیری شهر استراتژیک القصیر توسط ارتش سوریه شد و نقطه عطفی در جنگ بود، این سردار سلیمانی بود که مستقیما عملیات را فرماندهی می‌کرد و آن «پیروزی بزرگ» را رقم زد.

کارهایش اثربخشی فوق‌العاده دارد

«استنلی مک‌کریستال» ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا و رئیس پیشین فرماندهی مشترک عملیات ویژه این کشور معتقد است سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یکی از کاریزماتیک‌ترین رهبران نظامی جهان است: «ما زمانی که برای مقابله با ایرانی‌ها تلاش می‌کردیم، او (سلیمانی) را مورد بررسی قرار دادیم. او را زیر نظر گرفتم، او وقتی در میدان جنگ است، بسیار کاریزماتیک است و در محیط‌های مختلفی عملیات داشته که هیچ ژنرال آمریکایی‌ای با هر میزان آزادی عملی نداشته است. قدرت سیاسی که قاسم سلیمانی دارد به او اجازه می‌دهد که کار‌های بسیاری انجام دهد. ولی او کارهایش را با آرامش و اثربخشی فوق‌العاده انجام می‌دهد.»

فعال در صلح

روایت شخصیت‌ها و اندیشکده‌ها از سردار قاسم سلیمانی

زلمای خلیل‌زاد، سفیر سابق آمریکا در افغانستان نیز در مورد سردار سلیمانی گفته است: «همان‌قدر که مقامات آمریکایی سلیمانی را به جنگ‌افروزی متهم می‏کنند، او در ایجاد صلح نیز برای رسیدن به اهدافش فعال بوده است. او در پایان‌دادن به درگیری‌های نیرو‌های مقتدی صدر و نیرو‌های عراقی در بصره، نقشی حیاتی داشت، تهدیدی که می‏رفت ناآرامی‌های آن گسترش یافته و پیامد‌های وخیمی به‌ویژه برای منابع نفتی عراق در پی داشته باشد.»

قوی‌ترین مرد خاورمیانه

در ماه می ۲۰۱۷ (اردیبهشت ۹۶) روزنامه «لوموند» فرانسه طی یک گزارشی در حالی که عکس در حال نماز خواندن سردار قاسم سلیمانی را به صورت بزرگ منتشر کرده بود، به تعریف و تمجید از فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران پرداخت و وی را «قوی‌ترین مرد خاورمیانه» و «چه‌گوآرای ایران» نامید. «او می‌خواهد شهید شود»؛ این عبارتی بود که در گزارش «لوموند» پیرامون «قاسم سلیمانی» به نقل از یک چهره رسانه‌ای داخل ایران آمد.

ایران سلیمانی‌های زیادی دارد

روزنامه «الجریده» کویت با انتشار مقاله‎ای به قلم «حسن العیسی» با عنوان «ما کجا و ایران کجا؟» نوشت: «موارد بسیاری از هوشیاری اطلاعاتی «قاسم سلیمانی» وجود دارد که در این مقاله نمی‎گنجد. وی با عشق به کشورش این فعالیت‌ها را به اجرا درمی‌آورد تا از ایران و منافع ملت خود دفاع کرده باشد. اما آنچه هم‌اکنون اهمیت دارد این است که باید بدانیم ایران سردار سلیمانی‌های زیادی دارد، و مقامات ایران به‌رغم محاصره اقتصادی، هوشیاری و هوشمندی زیادی را در صحنه داشته‌اند.»

وقف خدمت به جمهوری اسلامی

روزنامه «الحیات» چاپ عربستان سعودی در مطلبی با عنوان «سردار سلیمانی» قدرتمندترین مسئول امنیتی غرب آسیا نوشت: «سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس فردی است که خود را وقف خدمت به جمهوری اسلامی ایران کرده است.» «الحیات» همچنین به نقل از یک منبع دیپلماتیک نوشت: «سردار سلیمانی سوریه را مانند فردی که در آنجا متولد شده باشد، می‌شناسد و همچنین به‌خوبی با عراق آشنایی دارد.»

پیروز هر نبرد

روایت شخصیت‌ها و اندیشکده‌ها از سردار قاسم سلیمانی

عبدالباری عطوان در یادداشتی در روزنامه فرامنطقه‌ای «رای‌الیوم» درباره قاسم سلیمانی می‌نویسد: «ژنرال قاسم سلیمانی وارد هیچ‌نبردی نشد، مگر اینکه از آن پیروز خارج شد؛ وارد کردستان عراق شد و همه‌پرسی را شکست داد، در کنار ارتش سوریه جنگید و بیشتر مناطق سوریه را باز پس گرفت، حشد الشعبی را در عراق تشکیل داد و به وسیله آن توانست موصل و بیشتر شهر‌های عراق را آزاد کند و امروز در حالی که کشور‌های عربی درگیر هستند، سردار قاسم سلیمانی در حال نفوذ به فلسطین و قدس اشغالی است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اره ریس جمهور ایرانه اینده این بگو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بسوووز

      • بدون نام

        خدا حفظش کنه. انسان نظامی و فعال مثل ایشون با لمیدن و دستور دادن رابطه نداره.رییس جمهوری آدم خودشو میخواد

      • بدون نام

        تف تو روحت که همه دنیا از هموطنت تعریف کردن، اون موقع توی بی شرف اینجوری

      • hassan.h

        منهم نظرم اینه که ایشان برای ریاست جمهوری مناسب نیست
        ریاست جمهوری آدمی می خواهد که با کمال پرروئی پشت تریبون برود و بگوید " چطور آب و صابون بیاریم روتونووو بشوریم ..." و به هیچ کس و به هیچ جائی پاسخگو نباشد

    • بدون نام

      اره ریس جمهور ایرانه اینده این بگو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آرهههههههههههههه، همه کاره سرداره، حرفیه؟

    • بدون نام

      خدا حفظش کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به امید پروردگار

    • بدون نام

      چه خبره !؟!؟!؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سردار رو بشناس و بهش افتخار کن

      • بدون نام

        دسته تبره!!!

    • بدون نام

      خدا لعنتش کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ؟از کدوم خدا حرف میزنی؟

      • بدون نام

        خدا تو رو و اربابت ترامپ رو لعنت کنه

      • بدون نام

        خدا خودتو لعنت کنه

      • بدون نام

        جد و آبادات و خدا لعنت کنه

      • بدون نام

        میشه بگی دقیقا چرا خدا باید سردار سلیمانی رو لعنت کنه؟ اختلاس کرده؟ تجاوز کرده؟ دزدی کرده؟

      • بدون نام

        لعنت به تو نکبت وطن فروش

    • بدون نام

      اتفاقا خود سردار گفت : تا آخر عمر در لباس سربازی خواهم ماند

      هرگز قصد سیاسی شدن نداره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همینکه به نفع اسد داره میجنگه همینکه جای وزیر خارجه با اسد دیدار کرد یعنی سیاسیه

    • بدون نام

      خودشون گفتن تا آخر عمر در لباس سربازی خواهم ماند .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زنده باد سردار عزیز

    • بدون نام

      ان شالله خداوند به ايمانش و عمرش و هدفش بركت بده
      ما هم تو ركابش باشيم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ان شاء الله

    • بدون نام

      سردار واقعی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زنده بااد سرداررر

    • بدون نام

      زنده باد سردار سپاه اسلام.پرچمش بالاست.چشم دشمنانش کور.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وللە من کار خوبی از قاسم سلیمانی کە برای کشور انجام دادە باشە ندیدم

    • بدون نام

      سلطانِ کاریزما ! بی نظیر! پِرفِکت!

      پاسخ ها

      • مهمان

        دقیقا

    • بی نام

      بادکنک

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو بترک لطفا

    • پتروس

      خدا حفظت کنه، درد و بلات بخوره تو سر بدخواهات ایییششششالا

    • sasan

      جز جنگ چه هنر دیگه یی داره؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا انقدر کوته فکرین یا خودتونو به نفهمی میزنین؟

      • :/

        اتفاقا هنرش در اینه ک جلوی جنگ رو گرفته تو ایران

      • بدون نام

        جنگ جز ویرانی و کشتار و نفرت چیزی نخواهد داشت. پیشرفت و ازادی در صلح و برادری ست

      • بدون نام

        چه تحلیل احمقانه ای! جنگ؟ یا حفظ مرزها و دفاع؟

    • بدون نام

      خدا حفظش کنه

    • بدون نام

      دردوبلای سردار بخوره تو سر اصلاحاتیا و بدخواهاش.... بسوزید از وجود ایشون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا

    • حامد از تبریز

      سردار سلیمانی افتخار ایران نیست افتخار خاورمیانه نیست افتخار مسلمانان نیست بلکه افتخار تمامی آزادمردان جهان است .

    • بدون نام

      ما آرامش و آسایش مون رو مدیون کسای مثل سردار سلیمانی هستیم . مملکت ما نباید همچین قهرمان های رو نادیده بگیرن. خدا حفظ شون کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کدوم آسایش الدنگ نون شب نداریم

    • بدون نام

      نون شب نداریم سردار و موشک میخوام بخوره تو سرتون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دستم خورد منفي دادم

    • بدون نام

      اصلاح طلب چیه؟؟؟

      بابا پیام‌های ضد سردار رو وهابی ها و نژاد پرست ها میذارن نمی دونید؟!!!!!

      کی به کیه؟
      مارو میندازند به جون هم!

      اونموقع که از ترس داعش کسی خواب نداشت و همه زبونشون بند رفته بود، همین سردار وسط کارزار بود، حالا همه بلبل زبون شدن!!!

    • گندم

      عالی عالی متعالی انشالله

    • بدون نام

      ما نون شب نداریم به سردار چه ربطی داره !

    • مهسا

    • افسر ارتش

      اگر سردار سلیمانی نبود داعش تو ایران بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عجب

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج