جاباما
۸۴۳۷۲۱
۱ نظر
۵۰۱۳
۱ نظر
۵۰۱۳
پ

ثبت ملی «استاد محمود فرشچیان» در یونسکو

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان با اشاره به اینکه فرهنگ ایرانی بهترین فرهنگ برای صیانت از هنرهای نگارگری و مینیاتور است، از ثبت ملی "استاد محمود فرشچیان" به عنوان نخستین گنجینه ملی زنده مینیاتور در یونسکو خبر داد و افزود: پرونده قابل توجهی برای جهانی شدن مینیاتور و ثبت مشترک میان ایران، ترکیه، آذربایجان و قزاقستان تهیه شده که اگر ثبت شود، ایران نقش مهمی را در آن ایفا خواهد کرد.

ایسنا: سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان با اشاره به اینکه فرهنگ ایرانی بهترین فرهنگ برای صیانت از هنرهای نگارگری و مینیاتور است، از ثبت ملی "استاد محمود فرشچیان" به عنوان نخستین گنجینه ملی زنده مینیاتور در یونسکو خبر داد و افزود: پرونده قابل توجهی برای جهانی شدن مینیاتور و ثبت مشترک میان ایران، ترکیه، آذربایجان و قزاقستان تهیه شده که اگر ثبت شود، ایران نقش مهمی را در آن ایفا خواهد کرد.

ثبت ملی «استاد محمود فرشچیان» در یونسکو

بهمن نامور مطلق در گفت‌وگو با ایسنا درباره این موضوع توضیح داد: به عنوان میراث ناملموس، فعالیت‌ها و آثار را در یونسکو ثبت می‌کنیم که در درجه اول ملی و بعد بین‌المللی است.

وی با اشاره به اینکه یکی از حوزه‌های ثبت به هنرها و مهارت‌های هنری برمی‌گردد، گفت: "نگارگری" و "مینیاتور" نیز از هنرهای ارزشمند منطقه ما به شمار می‌آیند. در چند ماه گذشته متوجه شدیم ترکیه به اتفاق سه کشور دیگر، پرونده‌ای را برای ثبت بین‌المللی مینیاتور در یونسکو آماده کرده‌اند.

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان ادامه داد: اگر این اتفاق می‌افتاد، کشور ترکیه به عنوان داعیه‌دار مینیاتور در خاورمیانه و حتی کشورهای آسیای مرکزی و هند شناخته می‌شد.

نامور مطلق با بیان اینکه خوشبختانه دوستان ما در میراث فرهنگی با جدیت نسبت به این موضوع اقدام کرده‌اند، گفت: یک پرونده برای ثبت ملی مینیاتور در یونسکو و پرونده دیگری هم برای ثبت بین‌المللی آن از سوی میراث فرهنگی آماده شد.

وی درباره پرونده ملی مینیاتور تشریح کرد: در پرونده ملی باید نشان داده می‌شد که مینیاتور در ایران فعال است، به عنوان یکی از هنرهای مهم و اصلی در ایران تدریس می‌شود و با توجه به پرورش شاگردان در این عرصه، در آینده نیز فعال خواهد بود.

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در عرصه مینیاتور کشورمان یک سرمایه نمادین داریم که آن استاد محمود فرشچیان است؛ ایشان مهم‌ترین سرمایه نمادین معاصر و همچنین مهم‌ترین سرمایه مینیاتور جهان معاصر محسوب می‌شوند.

نامور مطلق افزود: با همکاری دانشگاه استاد فرشچیان، کمیسیون ملی یونسکو و میراث فرهنگی تصمیم گرفته شد استاد فرشچیان به عنوان نخستین گنجینه زنده مینیاتور، در یونسکو به ثبت ملی برسد. این مهم با توافق همه دست‌اندکاران انجام شد و ۵ استاد مطرح این عرصه یعنی استاد آقامیری، مهرگان، پاکستانی، زرگری و خانم افشان‌پور هم به عنوان ادامه‌دهندگان راه ایشان ثبت شدند. بدین ترتیب پرونده خوبی در سطح ملی ثبت شد و با کمک همین نهادها، پرونده‌ای هم آماده شد که در سطح جهانی ارائه شود.

وی با اشاره به آماده شدن گواهی در این رابطه از سوی دانشگاه استاد فرشچیان و ۵ استاد نامبرده، توضیح داد: پرونده قابل توجهی برای جهانی شدن مینیاتور و ثبت مشترک میان ایران، ترکیه، آذربایجان و قزاقستان تهیه شده که اگر ثبت شود، ایران نقش مهمی را در آن ایفا خواهد کرد. اگر تلاش‌های اخیر صورت نمی‌گرفت، مینیاتور بدون حضور ایران ثبت جهانی می‌شد؛ در حالی که کانون مینیاتور در فرهنگ ایرانی است.

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان با بیان اینکه در صورت ثبت نشدن نام ایران در عرصه مینیاتور، مکاتب تبریز، اصفهان، قزوین، شیراز و مشهد نادیده گرفته می‌شد، تأکید کرد: فرهنگ ایرانی بهترین فرهنگ برای صیانت، حفاظت و تکثیر هنرهای نگارگری و مینیاتور است، چرا که این موارد با زندگی روزمره ما از جمله تزئینات شهری، وسایل روزمره، معماری و… گره خورده و همچنین فرآیند آموزش آن‌ها به شکل گسترده وجود دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا کنه قدر این استاد گران مایه را بدونند هرچند اینجا ارزشی برای هنر قاّل نیستند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج