۸۴۶۲۰۴
۱۱ نظر
۵۰۰۰
۱۱ نظر
۵۰۰۰
پ

تهران و ریاض بزودی اختلافات خود را کنار می‌گذارند؟

در رسانه ها آمده است که حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه ایران با ثامر السبهان، سفیر عربستان در عراق، در بغداد با یکدیگر دیدار کردند.

انتخاب نوشت: در رسانه ها آمده است که حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه ایران با ثامر السبهان، سفیر عربستان در عراق، در بغداد با یکدیگر دیدار کردند.

رای الیوم نوشت: با اینکه سخنگوی وزارت خارجه ایران معمولا در مورد تمام مسائل اظهار نظر می کند، در این باره هیچ صحبتی نکرد و شاید علت این مساله، آن است که دیدار مذکور هنوز انجام نشده یا اینکه طبق پروتکل بین تهران و ریاض، تا به نتیجه نرسیدن مذاکرات، خبر آن اعلام نمی شود.

احتمال سوم در این باره ان است که دیدار بین دو مقام مسئول اساسا به نتیجه ای نرسیده است.

دلیل این مساله هرچه بوده باشد، نباید به چنین دیدارهایی دل خوش کنیم؛ چرا که اختلاف عربستان-ایران عمیقتر از آن است که با اینگونه دیدارهای گذرا حل شود و در حالی که مسئولان سابق سعودی نوعی نرمش در قبال ایران داشته و گرایش پراگماتیستی داشتند، به نظر نمی رسد ملک سلمان و مسئولان فعلی حکومت سعودی، که در راس آنها بن سلمان قرار دارد، به طریق پدران خود بروند.

اهدافی که تهران از نزدیکی به ریاض دارد، مرحله ای و موقتی است و این نقطه اختلاف اصلی بین دو کشور است؛ چرا که عربستان خواستار به صفر رسیدن مشکلات با ایران است. اما باید در نظر داشته باشیم که چنین هدفی بین دو کشوری که دیدگاههای کاملا مشترک دارند، محقق نمی شود، حال چگونه می توان انتظار داشت بین عربستان و ایران با چنین تباین نظری این هدف عملی شود؟!

بنابراین، ایران به دنبال آن است تا به راه حل های موقتی و اهداف مرحله ای دست یابد تا در نهایت منتهی به توافق کامل و جامعی شود. دعوتهای رئیس جمهور ایران یا وزیر خارجه او در مورد آمادگی تهران برای مذاکره با عربستان را می توان در این راستا تفسیر کرد.

ایران در زمان حاضر در صدد کشیدن فتیله تنش ها با عربستان سعودی است، به این دلیل که می داند این موضوع می تواند تاثیر مثبت و مستقیمی روی مشکلات و بحرانهای منطقه داشته باشد. علاوه بر اینکه مثبت کردن فضا با ریاض، به معنای گرفتن بهانه ایالات متحده و برخی دولتهای بین المللی است که ایران را تهدید به امنیت و استقرار منطقه و دخالت در امور دولتها می کنند.

اما ریاض هم مانند تل آویو و واشنگتن معتقد است امکان به صفر رساندن مشکلات با تهران از طریق وارد آوردن فشار به آن ممکن است و این فشارها و تحریمها در صورت برقراری رابطه ها، به نتیجه مورد نظر نمی رسد، و لو اینکه روابطی سرد برقرار باشد.

در سطحی دیگر، عربستان و اسرائیل اولین حامیان نقشه رئیس جمهور آمریکا در مورد لغو توافق هسته ای و بازگشت تحریمهای ایران بودند. در این شرایط، آیا برای ریاض عاقلانه است که با شکستن تحریمها و ایجاد فضای تنفس برای ایران و کمک به آن وارد توافقی با تهران شود؟

ریاض معتقد است که مشکلات با ایران تنها در صورتی حل می شود که این کشور هیچ اعتراضی به اقدامات عربستان در منطقه و جهان نداشته باشد. اما تهران در مقابل اصرار دارد که از مبادی ارزش های خود چشم پوشی نمی کند؛ چرا که خطوط قرمزی دارد که آنها را عناصر اصلی قدرت خود می داند و بر سر آنها مذاکره نمی کند.

در صورتی که عربستان و آمریکا از اصرار خود در مورد ضرورت چشم پوشی ایران از مبادی و خطوط قرمزش دست بردارند، می توانند مشکلات با تهران را به صفر برسانند؛ بویژه آنکه بخش بزرگی از خط قرمزهای ایران مربوط به اسرائیل و موضع و سیاست تهران در قبال آن است؛ بدین معنا که مساله به روابط دو طرف باز نمی گردد، بلکه طرف سومی (اسرائیل) مطرح است.

در این میان، اصرار ایالات متحده بر نادیده گرفتن مبادی ایران در مورد اسرائیل، واضح و مفهوم است، اما آنچه نامشخص به نظر می رسد، اصرار سعودیها بر حفظ منافع اسرائیلی ها است!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      امکان نداره.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سعودیها نوکران و گاوشیرده آمریکا و اسرائیل هستند بدون اجازه اونها آب نمی خورند

    • بدون نام

      چطوراینقدرعوض میش حتمی مثل خرجام باکلی امتیازدادن ومستعمرشدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با اجازه دلواپسان شاید.!

    • AAAAAAAAAA

      شما چرا جلوی دشمنان ایران و اسلام و‌نوچه های آمریکا برای دوستی دست دراز میکنید
      عراق
      عربستان
      ترکیه
      روسیه
      اینها نوچه های آمریکا هستن بیدار شوید و پول این مردم مومن را آنجا هزینه نکنید.
      روایت شده به دشمن باج دادن حرام است.

      پاسخ ها

      • بی نام‌

        موافقم رابطه با عراق و ترکیه بخصوص روسیه که هم پیمان آمریکا هستند منافعی برای ایران بجز ضرر و هزینه بی خود ندارد ولی متاسفانه هم برای دشمن در ایران تعریف واحدی نیست وتعريف لحظ ای و مصلحتی دارد و هم دشمن تراشی جز لاینفک سیاست های مسئولان است و همیشه تعدادی دشمن فرضی و‌موهومی هست تا ضعف مدیریت را پوشش دهند

      • بدون نام

        واقعا چقدر بی سوادی اگه تحلیلت این باشه

    • بدون نام

      براستی اگر بتوانیم خارج از بحث های دیپلماتیک که خو فرمولی استعماری برای تنش بین کشورهاست بخصوص کشور های اسلامی وبنیانگذار این رسم وفنون را میتوان انگلیسی ها باشند ،حل مشکلات ایران وعربستان به معنای واقعی میتواند یکبار دیگر جهان اسلام را به اوج قدرت خود برساند،دراین حالت است که امریکا واسراییل حتی روسیه هم دیگر نمیتوانند در منطقه نقشی ایفا نمایند

      پاسخ ها

      • وانک علا خلق عظیم

        9/48درود برشما اگر عربستان سعودی وایران دوست شوند وخلافات بی معنی را دور کنند احتیاج به هیچ دولتی نخواهیم داشت وامریکا وإسرائيل خود بخود مآیوس میشوند بعد از صدام حسین کل کشورهای عربی با عربستان است پس اگر ایران سیاستهای خود را باعربستان خوب کنند کل کشور های اسلامی باماخواهد شد متآسفانه دولت کلید وتدبیر سیاست خیلی ضعیف است

      • بی نام‌

        مشگل اینجاست که ایران می خواهد در منطقه و‌جهان بزرگترین قدرت اسلامی باشد و عربستان هم خود را قدرت برتر می داند در واقع دعوا سر رئیس بازی است و این جا فقط ملت ایران از این دعوا متضرر شود مردم عربستان در ناز ونعمت زندگی می کند و لی ایرانی از عرش به زیر فرش افتاده آنهم از نوع فرشی که هزار پاره است

      • بدون نام

        هارون قارون هم ناز زندگی می کردند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج