۸۵۴۶۳۷
۱۶ نظر
۵۰۰۹
۱۶ نظر
۵۰۰۹
پ

زور دلالان از دلار هم بیشتر است

افزایش قیمت برخی اقلام اساسی در کشور که تولید آنها کمترین ارتباط را با قیمت ارز دارد مساله‌ای است که درماه‌های گذشته باعث ایجاد سختی‌هایی در تامین معاش مردم شده است؛ امری که به نظر می‌رسد برای بررسی آن باید به عملکرد دستگاه‌های داخلی پرداخته شود.

ایسنا: بعد از شروع التهابات ارزی از سال گذشته، دیگر شنیدن اخباری در رابطه با جهش قیمتی غیرعادی اقلام مصرفی به امری عادی تبدیل شده است. برخی از این اقلام عمدتاً اقلام غیر صنعتی تولید داخل هستند که عوامل تولید آنها ارتباط چندانی با ارز ندارد.

صیفی‌جات یکی از این اقلام هستند که در طرف تولید کمترین ارتباط را با ارز دارند اما در طرف عرضه بیشترین جذابیت را برای کسب پول‌های خارجی دارند. محصولاتی که موهبت خداوند هستند و تنها دستان پرزحمت کشاورزان با همکاری باران و خاک برای تولید آنها کفایت می‌کند.

حالا که پول ملی در قیاس با دیگر پول‌های خارجی ارزشش کمتر شده است صادرات این محصولات توسط برخی فعالان اقتصادی به حرفه‌ای سودآور تبدیل شده است. سود هنگفتی که تنها با کمترین زحمت و تنها با ترانزیت این اقلام به جیب دلالان می‌رود و البته کمترین سهمی از آن نصیب کشاورزان می‌شود.

از سوی دیگر در شرایط فعلی اقتصاد که تورم نرخش ماه به ماه بیشتر می‌شود و جیب مردم روز به روز کوچک‌تر می‌شود، صیفی‌جاتی همچون سیب‌زمینی، گوجه فرنگی، کدو، بادمجان یا پیاز وزن بیشتری در سفره مردم پیدا می‌کنند، حداقل کاری که دستگاه‌های اقتصادی باید در این شرایط انجام دهند کنترل صادرات این محصولات است.

بر اساس آمارهای منتشر شده توسط گمرک ایران از ۱۰ قلم کالای عمده صادراتی در سال گذشته تقریباً همه این اقلام فراورده‌های گازی و نفتی (پتروشیمی) هستند که چندان فاصله‌ای از تعاریف مربوط به صادرات مواد خام اولیه مانند نفت ندارند. آن چیزی که وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در جلسه اخیر خود در شورای عالی گفتگو اظهار کرده است هم این موضوع را تصدیق می‌کند.

فرهاد دژپسند در این جلسه می‌گوید که «بر اساس آخرین ارزیابی‌های صورت گرفته در طول این ماه‌ها (۱۱ ماهه سال ۱۳۹۷) حدود هشت میلیارد دلار از این ارز صادراتی به کشور بازگشته که از این رقم ۶.۵ میلیارد دلار مربوط به پتروشیمی‌ها و عرصه‌های فولادی می‌شود.

این یعنی از مجموع صادرات دیگر اقلام صادراتی که اقلام مصرفی و محصولات خام کشاورزی هم تنها جزوی از آنها هستند تنها ۱.۵ میلیارد دلار عائد کشور می‌شود که در قیاس با مجموع دیگر اقلام وارداتی غیر ضروری مانند موز (۳۰۰ میلیون دلار واردات ۱۰ ماهه) رقم زیادی نیست.

به گزارش ایسنا، بر این اساس و با توجه به ارزآوری اندکی که صادرات صیفی‌جات می‌تواند برای کشور به ارمغان بیاورد به نظر می‌رسد در شرایط فعلی اقتصادی مساله مهم این است که دستگاه قانونی ناظر بر تعیین تکلیف واردات و صادرات یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت حساسیت بیشتری بر صادرات اعمال کند و از سوی دیگر نظارت بر قاچاق احتمالی اینگونه محصولات اساسی بسیار بیشتر از گذشته شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کیه ندونه کشور در دست دلالان می چرخه همیشه که بعضا اسامی رسمی تری هم دارند

      پاسخ ها

      • SST

        دیگی که برای مردم نجوشه ...میخوام سر سگ توش بجوشه.

        خدا کنه سیل هر چی صیفی جات هست رو نابود کنه با دلالهایی

        که خون مردم رو میمکند....

      • بدون نام

        قیمت خودروها روزانه در حال افزایش است و انگار بی صاحب تر از این بازار وجود ندارد .

    • بدون نام

      نظریه اقتصاد مبتنی بر بازار ازاد و نظریه دست نامریی متعادل کننده بازار . در هیچ زمانی و در هیچ نقطه از جهان اجرا نشد چون دولتها به این حقیقت رسیده بودنند که حتما باید در اقتصاد دخالت کنند و از این روست که جنگ اقتصادی در بین دولتها , همیشه ادامه داشته , جنگ امریکا با اروپا , چین ,.... از ان جمله هستند پس بی تفاوتی حکومت و رها کردن بازار که ناشی از تئوریهای مدیران دولتی ناکارامد شکل گرفته , هیچ اینده ای نداره .

    • م

      خوب بی لیاقتی مسولانه

    • بدون نام

      زور فاسدان از دلار هم بالاتراست

    • بدون نام

      همه از دلالان و واسطه ها حرف میزنند اما گویا نهادی که به شدت با این دلالان برخورد کند وجود ندارد
      این دلالان ازطرف چه کسانی حمایت میشوند؟
      محصولاتشان را از کدام مبادی و با حمایت چه کسانی صادر میشود؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ینی نمیدونی با حمایت کیه؟!!!
        اینجا نمیذارن وگرنه میگفتم

    • بدون نام

      همه از دلالان و واسطه ها حرف میزنند اما گویا نهادی که به شدت با این دلالان برخورد کند وجود ندارد
      این دلالان ازطرف چه کسانی حمایت میشوند؟
      محصولاتشان را از کدام مبادی و با حمایت چه کسانی صادر میشود؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خود دولت و دولتمردان همگی دلال هستند.

    • بدون نام

      متاسفانه خود دولت هم سر دسته دلال هاست

    • علی

      وقتی ما میخواهیم ماشین یا خونه ای بفروشیم سعی میکنیم به دلال نفروشیم به مصرف کننده واقعی بفروشیم
      ولی کشاورز اکثرا بی پول هستند سریع و به هر قیمتی که شده به دلال‌ها جنس می فروشند به نظرم در وهله اول باید از کشاورزان حمایت بشه بعد سیستم توزیع و پخش از تولید کنننده به مصرف کننده هست

    • بدون نام

      باور کنید افرادی وارد این کار شدن که اصلا از صادرات چیزی نمیفهمیدن بخدا من صادر کننده میشناسم ۱۰ سال پیش راننده کامیون بود وبرای مردم رانندگی میکرد الان ماشین زیر پاش بالای میلیارد قیمت داره یعنی کار از دست صاحبش واستادش خارج شده شاطر شده بساز وبفروش بقال شده بخر بنداز عطار شده احتکارچی اینم که شده صادر کننده هم هوایی هم زمینی هم دریایی .امروز از امام زمان بخواهیم واسطه بشه خداوند امت رو از فقر وبدبختی نجات بده انشاالله

    • انتقاد سازنده

      دولت بی کفایته . وقتی دلالها در دولت رخنه کردن و وقتی دولتمردان سر تعظیم در مقابل مافیا خم میکنه معلومه که مردم دنبال ارزاق باید بدوند و امثال بابک زنجانی و هدایتی ها و سلطان های بی وجدان چاق و چله تر بشن .

    • بابک

      چند نفر اعدام کنن بقیه درس عبرت بگیرن به همین راحتی ثبات بازار درست شه ولی چرا جلوی دلالان رو نمیگیرن خدا میدونه وبس

    • بدون نام

      زور‌‌‌ خران از‌دلار‌هم بیشتراست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج