۸۵۶۹۹۶
۲۳ نظر
۵۰۱۰
۲۳ نظر
۵۰۱۰
پ

گوشت‌های قربانی حج به ایران برگردانده می‌شود؟

نماینده ولی فقیه در امور حج از رایزنی با عربستان برای بازگرداندن گوشت‌های قربانی شده در حج به ایران خبر داد. هر سال این گوشت‌ها پس از ذبح زیر نظر بانک توسعه اسلامی به کشورهای فقیر اهدا می‌شود. این بانک قبلا گفته بود در توافق با ایران، بخشی از گوشت‌های قربانی شده را به این کشور تحویل می‌دهد.

خبرگزاری ایسنا: نماینده ولی فقیه در امور حج از رایزنی با عربستان برای بازگرداندن گوشت‌های قربانی شده در حج به ایران خبر داد. هر سال این گوشت‌ها پس از ذبح زیر نظر بانک توسعه اسلامی به کشورهای فقیر اهدا می‌شود. این بانک قبلا گفته بود در توافق با ایران، بخشی از گوشت‌های قربانی شده را به این کشور تحویل می‌دهد.

سازمان حج و زیارت طرح قربانی برای زائران ایرانی را با هماهنگی بانک توسعه‌ی اسلامی و عربستان انجام می‌دهد، برای همین هنگام ذبح گوسفندانی که از مزارع تأمین دام بانک توسعه اسلامی به مکان کشتارگاه منتقل شده‌اند، روحانی‌هایی حضور دارند تا ذبح قربانی برای زائران ایرانی بدون مشکل شرعی انجام شود. گوشت‌های قربانی‌شده در پایان بسته‌بندی می‌شود و با تصمیم بانک توسعه اسلامی و کشورهای دخیل به شماری از کشورهای محروم فرستاده می‌شود.

بانک توسعه اسلامی چهار سال پیش، توزیع گوشت‌های قربانی حجاج را این طور شرح داده بود: «توزیع گوشت‌های قربانی شده پس از معاینه، از همان روز عید (قربان) شروع می‌شود. بخشی از گوشت‌های قربانی‌شده به حاجی‌ها و فقیران حاضر در منا داده می‌شود و باقی گوشت‌ها هم از راه‌های دریایی و زمینی به کشورهایی مثل اردن، سوریه، لبنان، افغانستان، پاکستان، مالی، نیجر، سودان، سنگال، جیبوتی، سومالی، کنیا، دارالسلام، تانزانیا، کومور، موزامبیک، بنگلادش، موریتانی، گینه، سیرالئون، آلبانی و بوسنی و فلسطین در صورت اجازه‌ی رژیم صهیونیستی فرستاده می‌شود.»

این بانک هر سال کشورهایی را که قرار است گوشت‌های ذبح شده به آن‌ها فرستاده شود، مشخص و اعلام می‌کند.

تا سال ۱۳۶۰، قربانی کردن احشام، شامل گوسفند، بز، گاو و شتر با روش‌های کاملاً سنتی انجام می‌شد و معمولاً صفی طولانی از زائران و نمایندگان آن‌ها در منا حضور پیدا می‌کردند تا نوبتشان فرا برسد و قربانی را به دست قصاب بسپارند و در پایان منظره‌ای آلوده و خونین شکل می‌گرفت، فقط بخشی از گوشت قربانی‌ها نصیب کشورهایی چون هند، پاکستان و یمن می‌شد که کامیون‌داران شأن را راهی این سرزمین کرده بودند. معمولاً لاشه‌ی گوشت‌ها بدون سرانجام می‌ماند یا سوزانده می‌شد، همین مساله سبب صدور فتواهایی از طرف برخی مراجع تقیلد برای جلوگیری از اسراف گوشت قربانی شد.

از همان سال احداث کشتارگاه‌های صنعتی در خارج از منا آغاز شد و سال ۱۳۷۷ کشتارگاهی مکانیزه زیر نظر شرکتی وابسته به بانک توسعه اسلامی بهره‌برداری شد که بخشی از فضای آن نیز به زائرانی که می‌خواهند خودشان ذبح را انجام دهند، اختصاص داده شد. کشتارگاه امکان ذبح همزمان حدود ۶۷ هزار قربانی را دارد که برای هر ۳۰ رأس دام معمولاً یک قصاب در نظر گرفته می‌شود.

قربانی‌های زائران ایرانی با هماهنگی بعثه‌ی مقام معظم رهبری در همین کشتارگاه و توسط ذابحان ایرانی انجام می‌شود.

با آن‌که رئیس بانک توسعه‌ی اسلامی (حدود چهار سال پیش) اعلام کرده بود: طبق توافق با کمیته امداد ایران، هر سال بخشی از گوشت قربانی‌ها به کشور ایران فرستاده می‌شود، اما آن زمان رئیس وقت سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرده بود: ایران سال‌هاست که پیشنهاد داده گوشت‌های مربوط به قربانی زائران ایرانی توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) توزیع شود، اما هنوز موفق نشده‌ایم این پیشنهاد را عملی کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج امسال از رایزنی برای بازگرداندن لاشه گوشت‌های قربانی حج به کشور خبر داده و گفته است: دولت عربستان چند سال پیش آماده بود که ما گوشت‌های قربانی را به کشور بازگردانیم اما برخی در کشورمان اما و اگرهایی در خصوص این گوشت‌ها آوردند و گفتند ممکن است سالم نباشد ولی ما تصمیم گرفته‌ایم امسال مذاکراتی را در خصوص برگرداندن ۸۱ هزار لاشه گوسفند به کشور آغاز کنیم تا این ۸۱ هزار لاشه در کشور و در مراکزی مانند بهزیستی و کمیته امداد توزیع شود.

هزینه گوشت‌های قربانی هر سال پیش از پیش از سفر حج از زائران گرفته می‌شود. این هزینه بر اساس نرخ مصوب بانک توسعه اسلامی برای زائران همه کشورهای اسلامی به ریال سعودی تعیین می‌شود که نرخ ارز آن با واحد پولی کشور متبوع زائر، معادل‌سازی می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسین عزیز

      کشورهای فقیر برگردانده میشد .....الان ما که غنی هستیم .....دولتمردان عزیز را نمیدانم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لطفا گوشت های قربانی حج را به کشورهای سوریه .یمن .عراق بفرستید.!!!!!!

    • اسی

      خوبه اسم ایران رو هم به لیست کشورهای فوق اضافه کنین

    • بدون نام

      این دیوانگیه خوب نمیشه حاج آقا قربونیش رو تو ایران انجام بده بعد بره زیارت

    • حیات داودی

      بخورین 1000000تن میشه حدود100میلیاردتومن گوشت.. ..

    • بی نام

      یکی از دستاوردهای مهم و راهبردی این است که ایران عزیز و دارای منابع و معادن بی شمار و ملت فرهیخته و فهیم و صبور در زمره کشورهای فقیر اسلامی محسوب میشود و بیم آن میرود که در سایر کشور ها برای کمک و یاری ملت ایران صندوق اعانه گذاشته شود و جالب تر اینکه در قبیله عربستان ایران را فقیر جلوه می دهیم و دایم حکومت عربستان را مورد نکوهش قرار می دهیم

      پاسخ ها

      • salah sohrabi

        خدایی کدامیک از اون کشورها مثل ایران غنی چهارفصل نفت وگاز ومنابع طبیعی فراوان داره مایه تأسفه که جزو اون لیست قرار داریم ولی از طرفی چون گرانی بیداد میکنه وقیمت گوشت به بالای صدتومان رسیده خدا کنه وارد میکنن فقط به دست مردم فقیر برسونن نه اینکه بزارنش وتقسیمش کنن بین چند ارگان وادارات....

    • بدون نام

      خوبه پیشرفت کردیم

    • بدون نام

      ما رو هم افریقای حساب مکنند?درود بر موسولین

    • رشیدی

      آقا بهتر گوشتها به ایران بیاورید اگر نه اجازه دهید در ایران کشتار شود

    • بدون نام

      چقدر ایران بدبخت شده که جزو کشورهایی فقیر قرار گرفته
      مسئولین احسنت

    • بدون نام

      تبریک میگم به ایرانیها که امسال جزو کشورهای فقیر شدیم!!!!!

    • بدون نام

      چرا فقط در بهزیستی وکمیته امداد توزیع شود ،در حال حاضر تمام مردم نیازمند وبنوعی کمیته امدادی ان،از برکت دولت کارامد وکاربلد

    • بدون نام

      میگن چیزی که به خانه رواست به مسجد حرام است . اخه تا کی باید چوب ندانم کاری دولت رو بخوریم

    • امیر

      با درخواست مسئولین محترم نظام اسم کشور ایران در شمار کشورهای فقیر جهان قرار گرفت تا گوشتهای قربانی به ایران عودت داده شود . تبریک بابت تلاش و همت مسئولین محترم

    • بدون نام

      از اول باید این کار را می گردید نه حالا ......

    • سید حسن

      بلهههههههه،،ماهم جز فقیرترین کشور جهان شدیم،خداراشکر

    • بدون نام

      به نظرم خوبه این کار انجام بشه
      چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است

    • بدون نام

      چرا نمی شود گوسفند را در همین جا ذبح کرد مگر برای رضای خدا نیست ، بارها فیلمهایی منتشر شده که هزاران لاشه گوسفند فاسد را ، معدوم می کردنند !

    • Bahman

      الله اکبر

    • بدون نام

      تشکر میکنیم از مسئولین که خداروشکر بعداز سالها تلاش ،کشورمون رو در حد جیبوتی وسودان و...رسوندن.!!!!!

    • بدون نام

      میشه با فتوای رهبری اونجا ذبح نکنن واینجا براشون ذبح کنن وبین افراد نیازمند تقسیم کنن .لطفا توجه کنید در این صورت هزینه نگهداری وحمل ونقل هم نخواهد بود فقط باید به تعداد حجاج ایرانی این دامها از کشور مبدا به ایران منتقل بشه وبه محل سکونت حجاج ارسال بشه تا در محل زندگیشون خریداری ودر روز موعود قربانی کنن

    • بدون نام

      میتونیدنرین پول بدین همینجابدین به این مردم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج