۸۵۸۳۷۴
۲ نظر
۵۱۰۴
۲ نظر
۵۱۰۴
پ

چگونه دروغ را از راست تشخیص دهیم؟

مردم از دروغ گفتن برای کنترل زندگی شان استفاده می‌کنند؛ بنابراین برای سلامت روحی خودتان هم که شده، بهتر است که راه‌های تشخیص دروغ از راست را بدانید. نگران نباشید ما به شما نحوه تشخیص دروغ را در ادامه یاد می‌دهیم.

برترین ها - ترجمه از یگانه سهرابی: آخرین باری که به یک نفر دروغ گفتید چه زمانی بود؟ شاید به این مسئله اعتراف کنیم و شاید هم آن را کتمان کنیم، اما متاسفانه برخی آدم‌ها در طول روز با فریب و نیرنگ‌های مختلف سرگرم هستند. در حقیقت، محققان در طی یک آزمایش جامع متوجه شده اند که هر فرد بالغ در یک روز عادی حداقل یک یا دو بار دروغ می‌گوید.

چگونه دروغ را از راست تشخیص دهیم؟

دروغ‌های ما اهداف مختلفی دارند. برخی از این دروغ گفتن‌ها برای اجتناب از انتقاد، پس زده شدن و یا برای جلوگیری از اخراج شدن از محل کارمان گفته می‌شوند. اگرچه ممکن است بعضی از دروغ‌ها درصد آسیب بیشتری داشته باشند. چرا که برای بازیچه قرار دادن یک شخص و یا آسیب زدن به کسی گفته می‌شوند.

به عبارت دیگر، مردم از دروغ گفتن برای کنترل زندگی شان استفاده می‌کنند؛ بنابراین برای سلامت روحی خودتان هم که شده، بهتر است که راه‌های تشخیص دروغ از راست را بدانید. نگران نباشید ما به شما نحوه تشخیص دروغ را در ادامه یاد می‌دهیم. لطفا با ما همراه باشید.

اصلاً چرا مردم دروغ می‌گویند؟

بیشتر مردم برای رسیدن به اهداف مختلفشان به دروغ گفتن روی می‌آورند. ممکن است برای جلوگیری از تخریب وجهه شان این کار را بکنند. مثلاً به دروغ بگویند که تا به حال فلان قانون اجتماعی یا فلان قانون قضایی را زیر پا نگذاشته اند. همچنین متعارف است که مردم برای محافظت از شخص یا چیزی که دوستش دارند، یا برایش ارزش قائلند دروغ ببافند؛ یا حتی ممکن است از دروغ گفتن به عنوان راهی برای فرار از مجازات استفاده کنند! چرا که یک فرد دیگر به حقیقت ماجرا پی برده است. به عبارت دیگر، دروغ به مسابه‌ی یک زره برای انسان است که پشت آن قایم می‌شود و گاهی مواقع آن قدر آن را پرورش می‌دهد که ناگهان با یک فرد کاملاً متفاوت رو به رو می‌شویم.

چگونه دروغ را از راست تشخیص دهیم؟

متاسفانه وقتی دروغ گفتن می‌تواند ما را از یک مهلکه‌ی خاص نجات دهد به این کار عادت می‌کنیم و گاهاً معتاد دروغگویی می‌شویم! این کار سبب ایجاد یک شکاف بین فرد دروغگو و دیگران می‌شود و به رابطه شان با یکدیگر آسیب میزند. همچنین ممکن است بعضی از دروغ‌ها مستقیماً به افراد دیگر آسیب بزنند. برای مثال وقتی کسی سعی می‌کند با استفاده از شیوه‌ی فرافکنی، تقصیر‌ها را بر گردن شخص دیگری بیندازد! و یا راجع به یک نفر غایب، دروغ و شایعه ببافد تا شهرت و وجهه‌ی او را تخریب کند!

خوشبختانه وقتی روش تشخیص دروغ را یاد بگیرید، می‌توانید از خودتان در برابر این آسیب‌ها مراقبت کنید.

چگونه دروغ را از راست تشخیص دهیم؟

دروغگو را خلع سلاح کنید

احتمالاً شما هم متوجه شده اید که افراد هر از گاهی حرف‌های بی مورد و بیهوده به زبان می‌آورند. حرف‌هایی که قبول کردن آن‌ها اصلاً منطقی نیست. اما این بیهوده بودن و بی منطق بودن، اولین نشانه از یک دروغ بزرگ است. پس اگر احساس کردید که یک حرف زیاد با منطقتان جور در نمی‌آید، تحقیقات خود را برای تشخیص دروغ و کشف حقیقت شروع کنید.

سوال کردن _ بهترین سلاح شما در برابر دروغگویان

وقتی شخصی سعی می‌کند با مهمل بافی و دروغ گفتن کارش را پیش ببرد، از آن‌ها سوالات بنیادین بپرسید. سوالاتی مثل از کجا می‌دانی؟ امکانش هست که دلیلت را توضیح بدهی؟ مدرکی برای اثبات حرفت داری؟ سعی کنید فرد مورد نظر را آن قدر تحت فشار بگذارید تا نهایتاً گیر بیفتد و داستانش دیگر با عقل جور در نیاید.

اگر کسی سعی داشت دروغی را در قالب یک حقیقت به شما غالب کند، از آن‌ها درخواست منبع کنید. اگر نتوانستند منبع قابل اعتمادی برای حرفشان جفت و جور کنند، پس بدانید و آگاه باشید که حرفشان کذب محض است.

چگونه دروغ را از راست تشخیص دهیم؟

یکی دیگر از راه‌های تشخیص دروغ این است که فرد علاقه‌ای برای بحث در مورد حرف و نظرش ندارد؛ چرا که می‌داند اگر درگیر سوالات شما شود، دستش رو می‌شود و دروغ بودن حرف هایش ثابت می‌شوند. برای مثال اگر کسی معتقد است که افزایش درآمد در یک شرکت تولیدی امر غیر قابل تغییر است، احتمالاً هیچ علاقه‌ای برای بحث درمورد عقیده اش ندارد، چرا که از نتایج بحث آگاه است و نمی‌خواهد در جمع ضایع شود.

استفاده از کلمات سخت یک نشانه‌ی کاملاً آشکار است

گاهی مواقع حتی ما هم از این حقه در بحث‌ها استفاده می‌کنیم، تا به قول معروف کم نیاوریم. برای مثال، این پدیده در میان بحث پزشکان و پرستاران به غایت اتفاق می‌افتد. اگرچه استفاده از کلمات قلنبه سلنبه می‌تواند برای تحریف حقیقت و پوشاندن دروغ به کار رود، اما به هیچ وجه اجازه ندهید کسی در هیچ مکالمه‌ای شما را احمق فرض کند. مدام سوال کنید تا فرد منظورش را کاملاً به فارسی سلیس بازگو کند. اگر فرد این کار را نکرد یا نسبت به آن بی میل بود، در نتیجه باید به صداقت حرف‌های او شک کنید.

اگر امکانش فراهم بود می‌توانید از یک فرد ثالث که در این زمینه اطلاعات وافر و مفیدی دارد سوال کنید و کشف کنید که آیا این اصطلاحات درست و واقعی بوده اند؛ و یا فقط به عنوان تکنیکی برای تحریف واقعیت به کار رفته اند.

این هم از دو مثال برای نشان دادن کسی که عمداً از اصطلاحات استفاده می‌کند و کسی که منظورش را به سادگی انتقال می‌دهد:

قصد و غرض ما این است که منظر نظر خودمان را از ویرانه‌های قدیمی تا والاترین درگاه‌ها در نوردیم و ریشه‌های قدیمی این درخت پیر را با تبری طلایی از جا بکنیم و با ریشه‌هایی وحشی جایگزین کنیم. اظهر من الشمس است که این کار می‌تواند ثمرات اعمال را چندین برابر کند.

این عبارات، به زبان ساده یعنی که فرد می‌خواهد دیدگاه خود را تغییر دهد و با تغییر زیرساخت‌های بنیادین یک شرکت و ترکیب آن با یک تولیدی یا کارخانه‌ی دیگر، درآمد خود را دوبرابر کند. همین!

این نوع حقه برای گیج کردن طرف مقابل به کار می‌رود. با این حقه، فرد از سوال پرسیدن دست برمی دارد و دروغِ فرد دروغگو به ثمر می‌نشیند.

اگر تمام این روش‌ها به کار نیایند، زمان می‌تواند راه حل مناسبی باشد

هیچ دروغی ثابت و پایدار باقی نمی‌ماند و زمان همه‌ی حقایق را آشکار می‌کند. اگر کسی دروغ به خصوصی بگوید، زمان کم کم دروغ او را فرسوده کرده و از بین می‌برد. به طور مثال اگر مرد متاهلی به فرد دیگری علاقه داشته باشد، شاید آن را کتمان کند، اما نهایتاً دستش رو می‌شود؛ و یا اگر یک مدیر اظهار کند که همه‌ی کارکنانش را دوست دارد، نهایتاً تحملش تمام می‌شود و نظر واقعی اش را به آن‌ها خواهد گفت.

اگر کسی فکر می‌کند که نقطه‌ی نظر او کاملاً صحیح است، پس باید نظر او را سبک و سنگین کنیم و با استفاده از ابزار‌ها یا اشخاص مختلف اعتبارش را دقیق بسنجیم. این اتفاق می‌تواند بین دو دانشجو، دو همکار، دو منبع خبری و یا حتی در تجربیات شخصی خودتان پیش بیاید. اما سوال کردن از فرد مقابل و به چالش کشیدن جایگاه و منبع نظرش نترسید.

دروغگو را بشناسید

حالا و با یادگیری این نشانه‌ها و روش‌ها می‌توانید دفعه‌ی بعدی که با یک فرد دروغگو رو به رو شدید، او را به چالش بکشید و حقیقت را آشکار کنید. به هیچ وجه از تلاش برای تشخیص دروغ دیگران خجالت نکشید، چرا که همین خجالت ساده می‌تواند گاهی سلامت روحی و روانی و یا حرفه ایِ شما را به خطر بیندازد.

منبع: lifehack

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      الان با این تکنیکا،مسئولین کلا دروغگو هستن

    • کامران تهرانی

      ای دروغو که گفتی راست بید؟!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج