اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۸۵۸۸۹۵
۵۷ نظر
۵۰۱۰
۵۷ نظر
۵۰۱۰
پ

چرا مردم برای گران خریدن صف می‌بندند؟!

دهم اردیبهشت ماه برای نخستین بار برخی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها زمزمه‌هایی را در خصوص احتمالی گرانی بنزین از روز پنجشنبه شروع کردند که با واکنش جدی از سوی مسئولان مرتبط روبه رو نشد تا اینکه روز چهارشنبه مردم با اطلاع از احتمال گرانی بنزین شهر تهران و سایر شهر‌های کشور را به پارکینگ خودرو‌هایی که در صف‌های طولانی بنزین ایستاده بودند، شاید یک باک بنزین هزار تومانی بیشتر از بقیه نصیب شان بشود، تبدیل کردند.

تابناک: دهم اردیبهشت ماه برای نخستین بار برخی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها زمزمه‌هایی را در خصوص احتمالی گرانی بنزین از روز پنجشنبه شروع کردند که با واکنش جدی از سوی مسئولان مرتبط روبه رو نشد تا اینکه روز چهارشنبه مردم با اطلاع از احتمال گرانی بنزین شهر تهران و سایر شهر‌های کشور را به پارکینگ خودرو‌هایی که در صف‌های طولانی بنزین ایستاده بودند، شاید یک باک بنزین هزار تومانی بیشتر از بقیه نصیب شان بشود، تبدیل کردند.

خبر این بود: «طرح سهمیه‌بندی بنزین احتمالاً از ساعت ۲۴ روز پنج‌شنبه آغاز می‌شود و قیمت بنزین سهمیه‌ای احتمالا ۱۰۰۰ تومان در هر لیتر خواهد ماند. این خبر حاکی از این بود که سهمیه هر خودرو بنا به روال چند سال قبل به همان ۶۰ لیتر در ماه خواهد رسید و این مقدار سهمیه بنزین در محدوده قیمتی هزار تومان باقی خواهد ماند و مابقی نیاز باید آزاد تأمین شود.»

همچنین گفته شد که «طرح سهمیه‌بندی بنزین به تصویب شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا رسیده است و هیأت دولت قصد دارد احتمالاً از روز پنج‌شنبه آن را اجرایی کند.» این موضوع البته نه در قانون بودجه سال ۹۸ آمده و نه اینکه مجلس شورای اسلامی به واسطه تعطیلات یک هفته نمایندگان برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه، در جریان آن قرار داشت.»

آن طور که در خبر‌ها آمده بود، بنزین آزاد قرار است لیتری ۲۵۰۰ تومان عرضه شود و مردم پس از مصرف ۶۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای به قیمت هر لیتر هزار تومان پس از آن مصرف آزاد خود را باید با نرخ ۲۵۰۰ تومان تامین کنند. همین مسأله باعث شد که بسیاری از مردم در مقابل پمپ‌های بنزین، صف‌های طولانی تشکیل داده و شهر را برای یک باک بنزین بیش از هر زمان دیگری شلوغ کنند.

البته وزارت نفت بلافاصله و با مشاهده این شرایط موضوع را تکذیب و تأکید کرد که فعلا این طرح یعنی سهمیه بندی بنزین اجرا نخواهد شد و همین مسأله تاحدودی باعث فروکش کردن ازدحام خودرو‌ها در پمپ‌های بنزین تهران و سایر شهرستان‌ها شد؛ هرچند برخی در این مورد به باور نرسیدند و همچنان در صف‌ها منتظر دریافت بنزین هزار تومانی هستند.

طبیعتا در شرایط اقتصادی فعلی کشور که هر روز گرانی بیداد می‌کند و مردم دچار مشکلات فراوانی در ارتباط با تأمین معیشت و نیازمندی‌های خود هستند، اجرای طرح سهمیه بندی بنزین نادرست است، چون می‌تواند موج دیگری از تورم و گرانی را بر دوش و گرده مردم به ویژه قشرهای متوسط و ضعیف جامعه تحمیل کند؛ بنابراین، در وهله نخست مخالفت جدی خود را با این موضوع ابراز می‌داریم.

اما نکته بعدی در ارتباط با رفتاری است که مردم کشور ما در مقابل گرانی‌ها از خود نشان می‌دهند. در همه جای دنیا وقتی کالایی گران می‌شود، مردم از آن استقبال نمی‌کنند تا قیمت تعدیل شده و مردم آنچه را درست تشخیص می‌دهند، بتوانند با قیمت مورد انتظار و در حد توان خود تأمین کنند؛ اما رفتار مردم کشور ما در مقابل گرانی‌ها دقیقا خلاف آن چیزی است که در سایر نقاط دنیا می‌توان دید.

همین رفتار باعث می‌شود سودجویان و دلالان کشور ما را بهشتی برای خود تصور کنند و هر از گاهی به ویژه در شرایط نامساعد اقتصادی، کیسه خود را از رفتار نادرست مردم در مقابل گرانی‌ها پر کنند. به این صورت که کالایی را یا عرضه نمی‌کنند یا شائبه گرانی آن را مطرح می‌کنند و از آنجایی که مردم تصور این را دارند که زودتر خرید بکنند تا در آینده گران نشود، بسته به یک اصل خیلی طبیعی یعنی عرضه و تقاضا، کالا‌های سودجویان و دلالان هر روز گران‌تر می‌شود و مردم باید پول بیشتری بابت آن پرداخت کنند.

اگر رفتار مردم ما طبیعی و بر اساس اعتماد به یکدیگر و تلاش برای جلوگیری از افسارگسیختگی قیمت‌ها و همچنین جلوگیری از رواج دلالیسم و سودجویی باشد، طبیعتا شاید گرانی اندکی را شاهد باشیم؛ اما هیچ وقت قیمت‌ها مشابه آنچه در یک سال اخیر شاهد آن بوده ایم، هر روز از روز قبل سبقت نمی‌گیرند و این دقیقا مرتبط است با نوع رفتاری که ما از خودمان در مقابل گرانی‌ها نشان می‌دهیم.

در همین مسأله بنزین که آن را می‌توان اوج نمایش رفتار نادرست در مقابل گرانی دانست، مردم زمینه را کاملا مهیا کرده اند برای آنچه دولتمردان یا سایر ارکان به دنبال اجرای آن هستند. اگر مردم از آنچه می‌خواهد اجرا بشود، ناراضی هستند باید نارضایتی خود را با نخریدن نشان بدهند، نه با صف کشیدن برای خرید! این رویه اشتباهی است که طی یک سال گذشته در مورد سایر کالا‌هایی که بعضا برای آن ستاد تنظیم بازار تشکیل شده، کمیاب شده و یا افزایش قیمت داشته است، در پیش گرفته ایم.

مگر یک باک بنزین چقدر باعث صرفه‌جویی ما در هزینه‌ها می‌شود که مردم برای آن حاضر شدند در صف‌های عریض و طویل پمپ بنزین‌ها بایستند، وقت خود را هدر بدهند، استهلاک ماشین و مصرف سوختشان را به جان بخرند و شهر را آلوده کنند؟ دیروز در تهران و برخی شهرستان‌ها برای دریافت یک باک بنزین بیشتر با قیمت هزار تومان خود را به تکاپو انداختند.

این رفتار آسیب زننده و غلطی است که مردم ما دچار آن شده اند، سهم دولت و حاکمیت هر اندازه در این امر دخیل بوده قبول؛ اما ما خودمان چقدر در تسری و فراگیر شدن این رفتار اشتباه و آسیب زننده مشارکت داشته، اسم و سهم داریم؟ به نظر می‌رسد جامعه و مردم ما در برخی زمینه‌ها دچار مشکلات و آموزش‌های نادرستی شده اند که باید این رفتار را اصلاح کرد؛ شاید دیگر برای گران خریدن مردم صف نبندند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به علت جهالت!!!! فک کنم نیاز مبرم به ظهور یک پیامبر داریم تا ملت رو از جهالت در بیاره.

    • شهروند

      خریت بیشعوری تمام جهان سوم یعنی همبن حق توحش یعنی همین

    • پارس پلیس

      چون خاک برسریم

    • بدون نام

      این مردم هر بلایی سرشون میاد حقشونه من که خیلی خوشحال هستم

    • بدون نام

      صف به خاطر اینه که هیچ موقع دولت به فکر مردم نیست اگه همون یه قطره رو هم نخریم از کیسه مون رفته
      مثلا پیاز نخریم خوب به راحتی هر چی پیاز هست صادر میشه و بیشتر به ضرر مردمه تا منفعت تازه دولت کیفشم میبره چون ارز آوری داره و به فکر اینم نیس که کسی پیاز خورده یا نخورده

    • بدون نام

      دور اول روحانی بزرگترین حرکت خودجوش مردمی برای نه به خرید خودرو بی کیفیت شروع شد تا جاییکه پارکینگهای ایران خودرو و سایپا مملو از خودرو شد اما با حرکت دولت روحانی یعنی کمک چند هزار میلیاردی به خودرو سازان شکست خورد دولت هر حرکتی را بنفع خود رسانه ای میکنه حتی اگر بر علیه خودش باشه

    • بهلول

      چون مشنگ تشریف دارن

    • بدون نام

      نویسنده اصلا از اقتصاد سردر نمیاورد نویسنده نمیداند گرانی در ایران اکثرا با کم بود کالا نیست که با کم مصرف کردن ونخریدن قیمت تعدیل شود بلکه گرانی در ایران نتیجه پایین آمدن ارزش پول ملی هست که در این میان مقصر اصلی دولت هست که با افزایش نقدینگی وچاپ پول باعث گرانی میشود اگر مردم هم کالا نخرند باز هم آن کالا در اثر پایین آمدن ارزش پول ملی گران خواهد شد گرچه خریداری نداشته باشد لطفا در مقاله های اقتصادی از متخصصین اقتصادی استفاده شود نه افراد سیاسی وباندی

    • محمو.م

      اینها همه ازفقر ذهنی، فقر فرهنگی ، فقر اجتناعی وفقر نعدوستی مردم ماست.که واقعاباید برخود تاسف خورد.
      ادعا هم داریم مر م متمدنی هم هستیم

    • بدون نام

      از ماست که برماست .خدا شفا بده این مردم رو

    • بدون نام

      مردم ایران کلا کم عقل هستند .

    • بدون نام

      از ترس اینکه که فردا دوباره گران میشه

    • مح

      چونکه بع شما اصلاح طلب اطمینان ندارند فهمیدی

    • بدون نام

      این حرفا چیه اقا
      وقتی دولت خودش همه چیو گرون میکنه
      مردم تماشا کنندمردم ضعیف شدند متوسطها هم ضعیف شدند یک باک برا پژو ۸۰ هزار تومان فرقشه
      پس اینو بریزن جیب دولت خوبه
      دولت چرا پراید رو ۳۷ کرد ۷ میلیون برا چی گرون کرد
      مردم رو خودتون اینطور کردید
      اطمینان سلب شده

    • بدون نام

      این حرفا چیه اقا
      وقتی دولت خودش همه چیو گرون میکنه
      مردم تماشا کنندمردم ضعیف شدند متوسطها هم ضعیف شدند یک باک برا پژو ۸۰ هزار تومان فرقشه
      پس اینو بریزن جیب دولت خوبه
      دولت چرا پراید رو ۳۷ کرد ۷ میلیون برا چی گرون کرد
      مردم رو خودتون اینطور کردید
      اطمینان سلب شده

    • بدون نام

      نباید بنزین ۲۵۰۰ بشه وگرنه تورم دو برابر میشه
      اینو دولت خودش خوب میدونه
      دارید ضعیفها رو زجر کش میکنید
      مردم رو بجان هم انداختید
      قیمت بنزین و پراید رو دست نزنید بخدا همه چیز درست میشه

    • بدون نام

      نباید بنزین ۲۵۰۰ بشه وگرنه تورم دو برابر میشه
      اینو دولت خودش خوب میدونه
      دارید ضعیفها رو زجر کش میکنید
      مردم رو بجان هم انداختید
      قیمت بنزین و پراید رو دست نزنید بخدا همه چیز درست میشه

    • بدون نام

      دولت به مردم رحم نمیکنند
      مردم هم رحمشون نمیاد

    • آرش

      چهل سال است گران میکند و مردم به استقال آن میروند اگر ازهمان روز اول گرانی را تحریم کرده بودند این وضع مملکت امروز ما نبود

    • بدون نام

      برای اینه که گرانتر نخرند....

    • بدون نام

      ازپس خنگ هستندن

    • بدون نام

      بس که خرند

    • بدون نام

      خاک بر سر ملت بی اورز

    • یارمرد

      نفست از جای گرم بلند میشه عامو...

    • متذکر

      اولاً این صف برای خرید ارزان بوده نه گران! هر چند دردی از مردم دوا نمی کند! ولی از آنجائیکه مردم میدانند در گرانیها تنها هستند و دولت بی عرضه از دلالان حمایت میکنند و بعد از گرانی هر جنس اگر دولت زیاد زیاد همت کند نهایتاً درصد جزئی از قیمت گران آن جنس را پائین می آورد و قیمتش را با همان را تثبیت میکند! مانند لبنیات، مسکن، خودرو، آجیل، خرما و...
      ثانیاً وقتی مردم نمیخرند دولت با دلالان خود مردم را ناچار به خرید قیمتهای گران میکند! مثل مسکن و...

    • بدون نام

      چون آدمهای خرزیاده

    • بدون نام

      همیشه دولتها قیمتها کالاها را به مرگ گرفتن تا مردم به تب راضی بشن!
      همین الان مردم مجبورن کالاهائی را که برای زنده ماندن نیاز دارند با هر قیمتی تهیه کنند ولی جنسها با اولویتهای پائین تر را چه بخواهن و چه نخواهند جز عده معدودی که شاید خو آنها از گران فروشان کالاهای دیگر هستند نمی خرند!

    • بدون نام

      ارزان خری بوده نه گران خری چون می دانستند گران میشه خواستند گران نخرن! هر چند کاری اشتباه بوده! ولی مقابله با گرانی بوده!

    • مراد

      چون هر روز رابدتراز دیروزمی بینند!!!

    • مجيد

      چون چيزى تو مملکت ارزون نميشه

    • بدون نام

      از ماست که بر ماست

    • بدون نام

      متاسفانه علت این عملکرد اشتباه رو باید در دولت جستجو کرد مردم بیچاره چاره ای ندارند پول بنزین ازاد برای یک بام خودرو برابری می‌کنه با چهار روز حقوق یک کارگر

    • بدون نام

      از بس مردم به این نابقه ها اعتماد دارند.وااله به خدا کاری که اینا بامردم کردند،مغولا نکردند.

    • یوناس حقی

      اینها درد یک باک بنزین ندارند ، اینها بی اعتمادی دارند، اینجا کالایی را گران میخری یا گرانتر !!! به همین سادگی ،
      مگر همین مردم در کمتر ازساعتی ماشین پیش خرید نکردند؟!! مدل،نامعلوم،رنگ ، نامعلوم، تاریخ تحویل ،نامعلوم و....
      ....

    • بدون نام

      چون به شکرانه مسولان همه شدن ملت همیشه در (صحنه ) صف

    • بدون نام

      در یک کلمه.ح.م.ا.ق.ت

    • بدون نام

      که بدبختانه گران‌تر نخرن

    • بدون نام

      بی اعتمادی به دولت و وضعت اقتصاد

    • بدون نام

      همه مشکلات از همین صف کشیدن شروع میشود

    • مصطفی عاشوری

      نشون دهنده نادانی وحرص ایرانیه

    • بدون نام

      به خاطر اینکه مردم انقدر ندار شدن معیشت رپزانه براشون دشوار شده همپت یه باک هم لیتری هزار بزنن براشون مهمه از روی نداری میرن میگن بزا یه چهل هزار تومن بمونه تو جیبمون خرج یه وعده ناهاری شامی میشه اینو دولت ما درک نمیکنه

    • بدون نام

      نمی دانید
      ناامیدی
      از این که اراده ای برای کنترل قیمت ها باشد
      تازه در خوش بینانه ترین حالت
      یعنی که خود دستگاه سرکوب پشت ماجرا نباشد

    • بدون نام

      ناچارند

    • بدون نام

      ما تبدیل شدیم به ملتی حقیر و بدون غرور و عزت نفس
      همینه که باعث بدبختیمونه
      وگرنه اینهمه گرونی تو یک سال هرگز اتفاق نمی افتاد اگر غرور داشتیم و تو صف برای گرون خریدن چیزی نمی ایستادیم

    • بدون نام

      چون به بی عرضه بودن مسؤلین اعتقاد راسخ دارن

    • بدون نام

      دلیلش این است که در این چهل سال هر چیز که گران شده دیگر به قیمت قبلی برنگشته است

    • انتقاد سازنده

      فقر فرهنگی و کثرت جهالت

    • من

      خوش‌بحال‌دزا‌شده

    • ممم

      از بی عرضگی مسئولین هست که دیگه مردم دارن نابود میشن

    • بدون نام

      میدونید چرا دریک جمله عقل ازکله همه مون پریده

    • بدون نام

      فقر فرهنگی،،خرررریت،،بیشعوری،،،بیشرف بودن دلالان...و بدترین گناه ما،،ایرانی بودن...

    • ناخدا غلام

      حماقت.

    • بدون نام

      عامل این گرانیها هم همین جهالت مردم است ....

    • بدون نام

      من از این همه احمقی مردم ایران در حیرتم..همه شرکتا دیگه فهمیدن هرچه گرون کنن ملت بیشتر صف میبندن

    • مج د

      این مردم معلوم نیست معز چی خوردن

    • بدون نام

      چون مردم نادان و احمق هستن مردم جاهل هستن واسه همین مردم احمق دولت خوب به سرشون میاره خاک تو سر مردم احمق خاک تو سرشون

    • بدون نام

      فقر فرهنگی و عدم اطلاع از حق وحقوق خودم ونه.تایه چیزی گرون وصفی میشه همه فامیل رو خبر میکنیم.هیج جای دنیا اینطوری نیست جز کشور ما

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج