۸۵۸۹۱۳
۹ نظر
۵۰۰۶
۹ نظر
۵۰۰۶
پ

انتقاد از ارائه هدیه ازدواج به افراد کمتر از ۲۰سال

رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت: هدیه ازدواج افراد کمتر از ۲۰ سال می تواند موجب ترویج کودک همسری شود.

خبرگزاری ایرنا: رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت: هدیه ازدواج افراد کمتر از ۲۰ سال می تواند موجب ترویج کودک همسری شود.

طی هفته های اخیر، احد آزادیخواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از تصویب مصوبه هدیه ازدواج به دختران زیر ۲۰ سال در این کمیسیون خبر داد در صورتیکه در این خبر حداقل سن برای ازدواج دختران مطرح نشده بود.

مطهره ناظری افزود: در مورد پیشنهاد اخیر یکی از نماینده های مجلس مبنی بر هدیه دادن به دخترانی که زیر ۲۰ سال ازدواج می کنند این توضیح هم داده شد که این موضوع مشمول دخترانی که زیر حداقل سن قانونی ازدواج هستند (زیر ۱۳ سال) نمی شود، در واقع این پیشنهاد مشمول دخترانی که بین ۱۳ تا ۲۰ سال دارند، می شود. با این توضیح که براساس ماده ۱۰۴۱ حداقل سن قانونی ازدواج برای دختران ۱۳ سال است.

وی خاطرنشان کرد: اما مساله اینجاست که ازدواج دختران حتی زیر ۱۳ سال هم درصورتیکه سرپرستان کودک، اذن دادگاه را دریافت کنند و مصلحت کودک از نظر قاضی احراز شود، انجام می شود و بنابراین به صورت مطلق ممنوعیت ازدواج زیر ۱۳ سال را نداریم.

ناظری تاکید کرد: سرپرستان کودکان زیر ۱۳ سال اگر اذن دادگاه را برای ازدواج آنان دریافت کنند، این هدیه حتی مشمول این دختران هم می شود. بنابراین ما فعالان حقوق کودک معتقدیم که این هدیه می تواند موجب ترویج کودک همسری شود.

رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان اظهار داشت: از نظر فعالان حقوق کودک، کودک همسری ازدواج زیر ۱۸ سال قلمداد می شود اگرچه در حال حاضر حداقل سن ازدواج برای دختران ، ۱۳ سال است.

وی افزود: اخیرا هم طرح افزایش حداقل سن ازدواج که در آن طرح ازدواج دختران زیر ۱۳ سال پیشنهاد شده بود به طور مطلق ممنوع شود و افزایش حداقل سن ازدواج برای دختران به ۱۶ سال هم رد شد.

ناظری یادآور شد: این طرح در اواخر سال ۹۷ متاسفانه از طرف کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس رد شد. آنچه باعث شد که فعالان حقوق کودک بر افزایش حداقل سن ازدواج اصرار کنند مخاطراتی بود که اینگونه ازدواج ها یا همان به اصطلاح کودک همسری ها هم برای دختر و هم برای پسران به همراه دارد.

وی ادامه داد: این ازدواج ها که در سنین کم اتفاق می افتد غالبا در خانواده هایی است که از نظر مالی و معیشتی در تنگنا قرار دارند و به طور قطع هدیه ای که برای ازدواج این افراد پیش بینی می شود، می تواند تشویق خوبی باشد تا این خانواده ها به این روند ادامه دهند و دخترشان را در سن کم به تزویج درآورند، بنابراین این طرح پیشنهادی به طورقطع موجب ترویج کودک همسری خواهد شد.

رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت: بهتر است نمایندگان مجلس به جای تشویق نامه ازدواج برای افراد زیر ۱۸ سال یا افرادی که توانایی برعهده گرفتن مسئولیت زندگی را ندارند، ، طرحی را برای افراد واجد شرایط که دارای توانایی جسمی و روانی هستند اما از لحاظ تمکن مالی امکان ازدواج را ندارند، پیشنهاد دهند تا این افراد که به خاطر مشکلات معیشتی قادر به ازدواج نیستند بتوانند ازدواج کنند و به نوعی تشویق ازدواج جوانان نیز محسوب شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • س

      خوب یعنی چه اونی که ازدواج می کند خودش تشویق است دیگه احتیاجی به تشویق مجلس نداره کمک مالی یا جهیزیه بدهند اون ی تشویق است

    • بدون نام

      کسیکه فرزندشو در اون سن شوهر میده دچار فقر مالی و ذهنیه
      این هدیه رو هم نگیره یه پولدار بچشو از چنگش در میاره
      ولی تعجبی از این قانون هم نکردم چون عجیب ترش رو در بحث ازدواج زیر ۱۳ سال و... دیده بودم که واقعا منزجر کننده بود

    • بدون نام

      ۹۹ درصد به طلاق ختم میشه مگه ازدواج بچه بازیه اونم در این موقعیت .

    • بدون نام

      خودتونم پاره کنین با این شرایط کسی ازدواج نمیکنه

    • محسن

      هه شما فکری به حال اون ۱۲ میلیون مجردی که سنشون از ۲۵ سال گذشته باشید خانم همه چی دان خدا عذابتون بده

    • بدون نام

      غلط کرد

    • بدون نام

      خاک بر سرتون
      فقط همین

    • بدون نام

      به خاطر چهار تا پفک وچیپس واب نبات چوبی چرا میخاین بچه ها رو بد بخت کنید واقعا ادم باید خودش عاقل باشه

    • بدون نام

      این همه جوان که بخاطر نداشتن کار توانایی ازدواج ندارند را دریابید.و به دنبال آن دخترهای سن بالا که موقعیت ازدواج ندارند را.
      دختران زیر ۲۰سال توانایی تصمیم گیری درست درباره ازدواج را ندارند چه اصراری برای ازدواجی است که افق روشنی برایش قابل تصور نیست؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج