۸۶۰۰۳۸
۱ نظر
۵۰۱۸
۱ نظر
۵۰۱۸
پ

«وبینار» چیست و چه کنیم تا خوب دیده شود؟

«وبینار» (Webinar) به کنفرانس، کلاس، دوره، سمینار یا هر رویداد آنلاینی گفته می‌شود که به‌صورت زنده و با استفاده از اینترنت در محیط وب برگزار شود.

روزنامه جام‌جم - فراز سهیلی آزاد: «وبینار» (Webinar) به کنفرانس، کلاس، دوره، سمینار یا هر رویداد آنلاینی گفته می‌شود که به‌صورت زنده و با استفاده از اینترنت در محیط وب برگزار شود. به‌طور خلاصه وبینار همان سمینار تحت وب (web-based seminar) است که با اهداف گوناگون برگزار می‌شود. وبینار روشی فوق‌العاده پویا و جذاب برای انتقال همزمان اطلاعات به مخاطب یا مخاطبانی است که از لحاظ جغرافیایی در مناطق مختلف پراکنده هستند و امکان گردهم‌آوری آن‌ها در یک زمان و مکان خاص تقریبا غیرممکن است. این روز‌ها استفاده از وبینار در بازاریابی اینترنتی و همچنین موارد آموزشی، بسیار رایج شده است.

یک وبینار خوب و تاثیرگذار چه وبیناری است؟ برای کسی که قصد برگزاری یک وبینار بازاریابی داشته باشد، بی‌شک اولین و مهم‌ترین دغدغه، جذب مخاطب یا گروهی از مخاطبان و همچنین ایجاد شوق و انگیزه همراهی در آنهاست! در ادامه با ۱۳ راهکار افزایش تعداد مخاطبان وبینار و اثرگذاری بیشتر آن آشنا خواهیم شد.

برای دستیابی راحت‌تر مخاطبان به وبینار، لازم است یک صفحه وب بهینه‌سازی شده را راه‌اندازی کنید تا آن‌ها با مراجعه و ثبت‌نام در آن، بتوانند آسان و راحت از وبینار شما استفاده کنند. داشتن یک صفحه نام‌نویسی کامل و بی‌نقص تضمین‌کننده موفقیت در ادامه راه برگزاری وبینار خواهد بود. اما برای آماده‌سازی آن، رعایت نکاتی بسیار مهم است:

  • تشریح موضوع وبینار و برشمردن مزایای شرکت در آن
  • اعلام تاریخ و زمان برگزاری وبینار
  • معرفی سخنرانان شرکت‌کننده
  • ارائه فرم نام‌نویسی برای شرکت در وبینار

پس‌از نام‌نویسی باید یک پیام تشکر برای هریک از مخاطبان ارسال و به آن‌ها اعلام شود «مراحل ثبت‌نام شما با موفقیت انجام شده است.» بهتر است این پیام، هم حاوی اطلاعات تاریخ و ساعت برگزاری وبینار و همچنین لینک پیوستن به وبینار در زمان آغاز آن باشد. برای راحتی کار می‌توانید از نرم‌افزار‌های میزبان وبینار استفاده کنید که همه این مراحل را به‌صورت خودکار برای شما انجام می‌دهند.

«وبینار» چیست و چه کنیم تا خوب دیده شود؟

بسیار خوب است که در پیام تشکر از مخاطبان بخواهید اگر پیش از شروع وبینار پرسشی دارند، درصورت تمایل مطرح کنند. این‌کار باعث می‌شود مخاطب از میزان اهمیت دادن شما به موضوع وبینار آگاهی پیدا کند و به این ترتیب شانس شما برای جلب توجه مخاطبان در طول وبینار نیز افزایش می‌یابد. در این مرحله باید به‌دنبال تبلیغات و افزایش مخاطبان وبینار خود باشید. در ادامه با روش‌های بسیار موثری برای این منظور آشنا خواهیم شد.

برای شرکت در وبینارتان «تبلیغ» کنید

حال که بستر دسترسی به وبینار با موفقیت آماده شده است، می‌توانید تبلیغات را آغاز کنید. این‌که چه زمانی برای شروع تبلیغات مناسب است به خودتان بستگی دارد. معمولا بیشتر افراد یک هفته قبل از زمان وبینار تبلیغات خود را آغاز می‌کنند، اما بهتر است برای این‌که وقت کافی داشته باشید تا درصورت لزوم تغییراتی را اعمال کنید، حداقل دو هفته زودتر شروع به تبلیغ کنید. البته پس‌از چندبار برگزارکردن وبینار، دید مناسبی از سرعت نام‌نویسی مخاطبانتان پیدا می‌کنید و به‌راحتی می‌توانید زمان شروع تبلیغات خود را تنظیم کنید.

«نوار خوشامدگویی» درست کنید

اگر با نوار خوشامدگویی (Hello bar) آشنا نیستید، تنها باید بدانید نقش آن در افزایش تعداد مخاطبان بالقوه برای شرکت در وبینار شما بسیار موثر است. نوار خوشامدگویی معمولا در بالای صفحه قرار می‌گیرد و کاملا پهنای صفحه مرورگر را پوشش می‌دهد. اگر در تیمتان یک طراح وبگاه حرفه‌ای داشته باشید، ممکن است این نوار را در پایین صفحه نیز تعبیه کند.‌

می‌توانید در نوار خوشا‌مدگویی یک یا دو جمله در ارتباط با محتوای وبینارتان بنویسید و همراه آن لینک یا فراخوان مشارکت در وبینار را نیز قرار دهید. شک نکنید استفاده از نوار خوشامدگویی در صفحه وبگاهی وبینار و مشاهده واکنش مخاطبان نسبت به آن، شما را شگفت‌زده خواهد کرد!

از «پاپ‌آپ بازدارنده» استفاده کنید

پاپ‌آپ (Popup) نوعی تبلیغ اینترنتی است که معمولا پس‌از باز شدن یک صفحه وب در مرورگر، به‌صورت خودکار و در قالب پنجره‌های کوچکی نمایان می‌شود. پاپ‌آپ بازدارنده یا پاپ‌آپ جلوگیری از خروج (exit-intent popup) شبیه نوار خوشامدگویی است، با این تفاوت که می‌تواند برای مخاطب کمی مزاحمت ایجاد کند! ولی به‌هرحال ثابت شده است که استفاده از این پاپ‌آپ، باعث افزایش تعداد مخاطبان بالقوه برای شرکت در وبینار شما می‌شود. البته بهتر است از این پاپ‌آپ در همه صفحات وبگاهتان استفاده نکنید، ولی قرار دادن آن در وبلاگتان می‌تواند گزینه بسیار خوبی باشد.

معمولا زمانی که کاربر قصد ترک یک صفحه وب را داشته باشد و نشانگر خود را از آن صفحه خارج کرده و به سمت کلید بستن پنجره مرورگر حرکت دهد، پاپ‌آپ جلوگیری از خروج ظاهر می‌شود. این عمل باعث می‌شود کاربر برای چند ثانیه توقف کرده و زمان کوتاهی را صرف خواندن یادداشت پیشنهادی شما کند. در واقع با استفاده از پاپ‌آپ بازدارنده، فرصت دیگری به مخاطبتان می‌دهید که منصرف شده و از صفحه شما خارج نشود.

توجه داشته باشید اگر می‌خواهید از این پاپ‌آپ در تبلیغات وبینارتان استفاده کنید، حتما آن‌را در صفحات مناسب به‌کار ببرید تا مخاطب را برای ادامه دادن متقاعد کند. همچنین مطمئن شوید کاربران پس‌از ثبت‌نام دیگر با این پاپ‌آپ مواجه نشوند. این کار باعث کاهش احتمال کلافگی مخاطب به خاطر مزاحمت ایجاد شده با پاپ‌آپ‌ها خواهد شد.

«تیزر تبلیغاتی» بسازید

تبلیغات فقط نباید نوشتاری باشد! می‌توانید کلیپ یک تا دو دقیقه‌ای ضبط کنید و در آن موضوع وبینار خود را شرح دهید. اگر سخنرانان متعددی دارید، سعی کنید همه آن‌ها در این کلیپ تبلیغاتی شرکت کنند. می‌توانید کلیپ خود را در شبکه‌های اجتماعی و همچنین در وبگاه‌های اشتراک‌گذاری ویدئو منتشر کنید.

«وبینار» چیست و چه کنیم تا خوب دیده شود؟

در «امضای ایمیل» خود تبلیغ کنید!

این کار بسیار آسان، اما موثر است؛ لینک وبینار را در امضای پست‌الکترونیکی خود اضافه کنید! اگر شما و گروه‌تان در طول روز به افراد زیادی ایمیل می‌زنید، این راهی عالی برای انتشار اخبار وبینار و اطلاع‌رسانی به کسانی است که از دایره دسترسی شما خارج هستند.

از «وبگاه‌های تبلیغ‌کننده وبینار» استفاده کنید

وبگاه‌های تبلیغ‌کننده وبینار (Webinar listing sites) به شما اجازه می‌دهند وبینارتان را معرفی کرده و برای جذب مخاطب بیشتر تبلیغ کنید. این‌کار معمولا بسیار آسان و سریع انجام می‌شود و هیچ‌گونه هزینه‌ای هم ندارد.

در وبلاگ خود از «فراخوان مشارکت» استفاده کنید

اگر وبلاگ شخصی دارید که در آن مقالات مرتبط با موضوع وبینارتان را قرار داده‌اید، چرا از آن برای آگاهی رساندن و تبلیغ برای وبینار استفاده نکنید؟! می‌توانید در وبلاگ لینک صفحه وبینار را قرار دهید. همچنین می‌توانید از یک فراخوان مشارکت (Call-to-Action) در انتهای مقالات خود استفاده کنید. البته بهتر است در ابتدای مقالات، یک ارجاع و اشاره کوچک به فراخوان ایجاد کنید تا آن دسته از مخاطبانی که مقاله را تا انتها نمی‌خوانند نیز توجه‌شان به فراخوان مشارکت در وبینار جلب شود!

حتما از «پیشنهاد‌های چشمگیر» استفاده کنید!

براساس تعاریف بازاریابی دیجیتال، پیشنهاد چشمگیر یا لید مگنت (Lead Magnet) یک پیشنهاد با ارزش و بسیار وسوسه‌برانگیز است که در مقابل دریافت اطلاعات شخصی (نظیر نشانی ایمیل) افراد، به آن‌ها ارائه داده می‌شود و معمولا کسی نمی‌تواند دست رد به سینه آن بزند! متن پیشنهاد چشمگیر برنامه‌ریزی شده و موثری در صفحه اصلی وبگاه تعبیه کنید. برای پیاده‌سازی یک پیشنهاد چشمگیر خوب و تاثیرگذار باید مطمئن شوید پیشنهادی که می‌خواهید ارائه کنید کوتاه، مشخص و با ارزش باشد. متن پیشنهادی چشمگیر اگر طولانی و پیچیده باشد، اثربخش نخواهد بود. به عقیده کارشناسان بازاریابی، پیشنهاد چشمگیرتان می‌تواند یک صفحه نکات خلاصه وبینارتان باشد که به‌خاطر مختصربودنش مخاطب را ترغیب کند برای کسب اطلاعات بیشتر به وبینار بپیوندد.

از «شبکه‌های اجتماعی» برای تبلیغ استفاده کنید

استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات ممکن است گزینه‌ای بدیهی به‌نظر برسد، اما همین کار معمولا دست‌کم گرفته می‌شود! اگر در شبکه‌های اجتماعی طیف وسیعی از دنبال‌کنندگان دارید، می‌توانید با انتشار پیام‌های کوتاه و جذاب که حاوی لینک صفحه اصلی وبینارتان باشند، جاذبه زیادی برای آن‌ها ایجاد کنید. می‌توانید این پیام‌ها را به‌صورت جداگانه در صفحه شخصی، صفحه کاری و حتی داخل گروه‌هایتان نیز منتشر کنید. اگر هیچ‌کدام از این گزینه‌ها را ندارید، باز هم می‌توانید با سفارش دادن تبلیغات در صفحات پربازدید، نسبت به اطلاع‌رسانی و بالا بردن آگاهی مردم درباره وبینار خود اقدام کنید.

از «سخنرانان و همکاران» خود برای تبلیغ کمک بگیرید

«وبینار» چیست و چه کنیم تا خوب دیده شود؟

اگر همراه با یک یا چند نفر دیگر میزبان وبینار هستید، از قدرت نفوذ آن‌ها و طیف دنبال‌کنندگانشان بهره‌مند شوید. از آن‌ها بخواهید یک مقاله درباره وبینار بنویسند و در وبلاگ شخصی‌شان قرار دهند یا پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کنند. هرچه بتوانید بهتر اطلاع‌رسانی کنید، افراد بیشتری هم برای شرکت در وبینارتان نام‌نویسی خواهند کرد.

برای وبینارتان «سفارش تبلیغات» دهید

یکی دیگر از شیوه‌های موثر در جذب مخاطب، پرداخت هزینه برای سفارش‌دادن تبلیغات در فضای مجازی به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی است. بیشتر شبکه‌های اجتماعی معروف دارای بستر‌های تبلیغاتی جامعی هستند که توانایی هدف‌گیری دقیق مخاطبانشان را دارند. این کار به شما کمک می‌کند به افراد جدیدی دسترسی پیدا کنید یا حتی بازدیدکنندگان قبلی را که به موضوع وبینار شما علاقه نشان داده‌اند دوباره هدف‌گیری کنید.

مواردی که نباید فراموش کنید

در حین برنامه‌ریزی، راه‌اندازی و ارائه وبینار، بسیار محتمل است که موارد مهمی را از قلم بیندازید! در زیر مواردی را نام می‌بریم که باید حتما به آن‌ها توجه کنید:

  • یک صفحه بهینه‌سازی شده برای نام‌نویسی سریع و آسان فراهم کنید.
  • دست کم یک تا دو هفته پیش از موعد وبینار، برای آن شروع به تبلیغات کنید.
  • حتما سازوکاری مانند پرسشنامه فراهم کنید تا از کسانی که ممکن است نتوانند در وبینار شرکت کنند، دلیل آن‌را جویا شوید و بازخورد‌ها را جمع‌آوری کنید.
  • آزمون و خطا کنید! با این کار بهترین روش‌ها برای تبلیغ درباره وبینارتان را بیابید.
  • به‌یاد داشته باشید وبینار را ضبط کنید تا بعدا بتوانید برای مخاطبانتان ارسال کنید. با این کار می‌توانید تبلیغات خود را تا هر وقت که لازم است به‌خوبی ادامه دهید.

منبع: impactbnd

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هاااااااااااااااااااان؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج