۸۶۸۴۴۷
۲۰ نظر
۵۰۰۵
۲۰ نظر
۵۰۰۵
پ

بازار مسکن در فاز موازنه قرار گرفت

سبقت تورم ملکی مناطق جنوبی پایتخت از نرخ رشد میانگین و حتی از مناطق بالای شهر را می‌توان پس‌لرزه جهش قیمت مسکن برای محله‌های پایین و نشانه‌ای از پایان رشد شدید قیمت‌ها برای کل بازار ملک عنوان کرد.

روزنامه دنیای اقتصاد: سبقت تورم ملکی مناطق جنوبی پایتخت از نرخ رشد میانگین و حتی از مناطق بالای شهر را می‌توان پس‌لرزه جهش قیمت مسکن برای محله‌های پایین و نشانه‌ای از پایان رشد شدید قیمت‌ها برای کل بازار ملک عنوان کرد.

روند تغییرات قیمت مسکن در تهران طی دوره‌های قبلی رونق-رکود با تایید وجود رابطه نسبی سطح قیمت‌ها در مناطق مختلف، مشخص می‌کند: در ابتدای دوره جهش قیمت مسکن که به‌واسطه رونق معاملات خرید در مناطق بالا و متوسط شهر (همچون مناطق ۲ و ۴ و ۵) رخ می‌دهد، رشد قیمت‌های اسمی ابتدا از مناطق پیشران در معاملات، آغاز می‌شود. مناطق پیشران، دست‌کم دو منطقه ۴ و ۵ تهران هستند که در مجموع حدود ۲۵ درصد از کل معاملات خرید آپارتمان در پایتخت، در این دو منطقه انجام می‌شود.

بازار مسکن در فاز موازنه قرار گرفت

تراکم نسبی جمعیت و تعداد واحدهای مسکونی در این دو منطقه و همچنین جنس آپارتمان‌ها به لحاظ عمر بنا و نوساز بودن، مساحت کم و فراوانی فایل‌های فروش در این دو منطقه نسبت به سایر مناطق پایتخت، این دو را به مناطق پیشران برای تغییر فاز بازار معاملات ملک (از رکود به رونق و برعکس) تبدیل کرده است.

بعد از شروع نشانه‌های اولیه جهش قیمت مسکن، به تدریج شیب رشد معاملات خرید آپارتمان در مناطق متوسط و شمالی شهر تحت تاثیر رشد نرخ تورم ملکی کاهش پیدا می‌کند اما در مناطق جنوبی شهر، معاملات مسکن با تاثیرپذیری از رونق ماه‌های قبل مناطق شمالی، وارد فاز رشد می‌شود.

در مراحل پایانی روند رشد قیمت مسکن که وضعیت کلی بازار معاملات ملک حالت رکود به خود گرفته، فاصله تورم ملکی در مناطق بالا و پایین، نسبت به زمان رونق معاملات کم می‌شود و این مقطع زمانی است که کارشناسان اقتصاد مسکن از آن به «احیای رابطه از دست رفته بین مناطق ۲۲گانه در بازار مسکن تهران» یاد می‌کنند.

رابطه قیمت مسکن در مناطق تهران هنگام جهش قیمت‌ها به گونه‌ای می‌شود که نسبت متوسط قیمت مناطق شمالی به مناطق جنوبی، افزایش پیدا می‌کند. بعد از آن و با شروع اصلاح سطح منطقه‌ای قیمت‌ها، این نسبت روند کم شدن را طی می‌کند تا فاز تنظیم به پایان برسد. فاز تنظیم رابطه بین قیمت مسکن مناطق مختلف تهران تا پایان رکود معاملات و آستانه پیش‌رونق بعدی، می‌تواند ادامه یابد.

رابطه قیمت‌ مسکن در مناطق مختلف تهران اگر در سه مقطع ابتدای ۹۶، اوایل ۹۷ و هم‌اکنون، با یکدیگر مقایسه شود، نتیجه آن مشخص می‌کند: نسبت قیمت واحدهای مسکونی در مناطق تهران، در اوایل ۹۷ از وضعیت متعارف خود در ابتدای ۹۶ خارج می‌شود و در پایان ۹۷ وارد فاز اصلاح می‌شود که هم‌اکنون نیز در همین فاز اصلاحی قرار دارد. در زمان احیای رابطه منطقه‌ای قیمت مسکن که هم‌اکنون است، نبض بازار خرید و فروش آپارتمان در مناطق جنوبی نسبت به مناطق شمالی،‌ بهتر است. به بیان دیگر اگر چه در این مقطع، کل بازار معاملات مسکن در رکود و افت خرید و فروش به سر می‌برد اما میزان افت در مناطق پایین شهر کمتر از میزان افت در مناطق متوسط و بالای شهر است.

از اواخر پارسال با «تغییر محسوس شیب تورم ملکی در مناطق مختلف»، موازنه منطقه‌ای قیمت‌ها شروع شد. سال ۹۶، متوسط قیمت آپارتمان‌ها در جنوب پایتخت، ۲۰ درصد و در مناطق بالا و متوسط شهر بیش از ۴۰ درصد رشد کرد؛ اما فروردین امسال تورم ماهانه ملکی در مناطق یک و دو،‌ منفی شد و در برخی مناطق جنوبی، رشد قابل توجهی پیدا کرد. فاز موازنه در صورت عدم بروز شوک‌های بیرونی، تداوم می‌یابد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • متذکر

      این حرفهای غیر واقعی هیچ تأثیری در ایجاد رونق مسکن ندارد! قیمت مسکن به یکباره فقط با جو روانی توسط املاکی های کلاش برای سودجوئی در آذر 96 سه برابر شد و بعد از آنهم باز افزایش پیدا کرد. درحالیکه مردم قدرت خرید قیمتهای قبل آذر 96 را هم نداشتند! با اینکار املاکی های کلاش و فروشندگان و سازندگان جواب منفی گرفتند و بجای سود باد آورده ضرر درو کردند. تا قیمتها واقعی نشده و به کمتر از قیمتهای سال 86 نرسد وضع همین است!

    • بدون نام

      به داد ما مستاجرها برسین

      صاحبخانه ها ما را می خواهند بلند کنند

      جایی نداریم بریم

      باید بیاییم وسط چهاراه ها تجمع کنیم

      لطفا به داد ما مستاجرها برسین

      قانون بذارین صاحبخانه ها نتوانند ما را بلند کنند


      تروخدا زودتر اقدام کنین

      جونمون به لبمون رسیده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نمایندگان ملت== آماده خدمت

    • بدون نام

      تماما زیر سر خودشان وعواملشان است مردم برای نان شب پول ندارند چگونه میتوانند ملک بخرند جز خودتان که می آیید ملکها را مفت از چنگ صاحبانی که قدرت ساخت ندارند یا باعنوان ملک کوچک که جواز نمیدهیم وبا هزاران سنگ اندازی در جلوی پایشان همه ملکها را میخرید وچند معا مله سوری راه می اندازید توسط دلالانتان وآن منطقه را هم گران میکنید خوب سود کلانش تو جیب که میرود توی جیب شما چرچیلهای انگلیسی وباز مردم بدبخت ودربه در سفره مردم خالی تر وجیبهای شما پر تر میشود

    • بدون نام

      کارمند بازنشسته هستم و مستاجر. خانه ای داشتم و فروختم و دیگر نتوانستم بخرم. با این قیمتهای کذایی هم دیگر نمیتوانم که بخرم. خدا به این جوانهامان رحم کند. اینها هم نمیتوانند بخرند نه کاری دارند نه پس اندازی. مگر به اعراب عراق و سوریه بفروشید و بدون خونریزی کشور را به اعراب واگذار کنید و الا ما که ایرانی هستیم چه پیر چه جوان توان خرید نداریم. خداحافط ایران.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاربر گرامی 10/26 شما که خانم فروختی مگر به عراقی و سوریه ای فروختی؟؟ در این چهل سال گذشته قیمت کالا و ساختمان بالا رفت مگر پایین تر آمده است؟

      • بدون نام

        کاربر 11:36!
        تو الان فکر کردی به این حرفت همه تسلیم قیمتهای تخیلی مسکن مشن و میان با این قیمتها خونتو میخرن و تو رو صاحب پول بادآورده میکنن! تو و امثال تو فقط ضرر نصیب تون میشه و بس! یعنی توی این یکسال و نیم متوجه نشدی؟! بالاخره بعد از ضررهای مکرر متوجه میشی!

      • بدون نام

        بله الان با این قیمتها جز عربهای عراق و سوریه و لبنان به برکت دلار 15000 تومانی هیچ ایرانی قدرت خرید نداره.

    • بدون نام

      خریداری که پول داشته باشه وجود نداره. ...

    • امام حسن عسکری

      سیاست مسکن شده 50 آپارتمان بخر خالی نگهدار تازمانی گران شودیکملیون آپارتمان خالی وادرس امام علی ووودلالی البته کل کشور 4ملیون خالی ازسندوسبت

    • بدون نام

      مستاجری که اذیت نکند و اجاره را پرداخت کند صاحب خانه رو چشمش میزاره...دلیلی ندارد جوابش کند ...مستاجر بنده سال گذشته خونه رو ارزون دادم بهش دقیقا 8ماه اجاره نداده و تخلیه هم نکرده ...وقتش تموم شد و همش بازی در میاره .راه مونده شکایت و همش شده اعصاب خوردی ...کلی طلب دارم اجاره حالا هم باید کفش آهنی بپوشم و کلی پول پیش قرض کنم بریزم حساب دادگستری که تازه با کلی التماس حکم تخلیه بگیرم تا جناب مستاجر با کلی ناز از ملکم تخلیه کند

    • بدون نام

      اگر احمدی نژاد مسکن مهر به مردم نمی داد با این گرانی شدید مسکن در دولت اصلاحطلب ، مردم چکار می کردند؟؟؟!!؟؟؟؟؟؟؟!!!؟؟؟؟؟؟؟!!!!؟!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      اگر احمدی نژاد مسکن مهر به مردم نمی داد با این گرانی شدید مسکن در دولت اصلاحطلب ، مردم چکار می کردند؟؟؟!!؟؟؟؟؟؟؟!!!؟؟؟؟؟؟؟!!!!؟!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه این خوبه نه اوشون ... به هر دوتاشون

    • بدون نام

      با این گرانی شدید مسکن در دولت اصلاحطلب چرا پروژه مسکن مهر احمدی نژاد ادامه پیدا نمی کند؟!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟/!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      هرروز یه حرف بخدا آنقد خانه خالی هست برای هر خانواده دوتا وجود داره ولی بیا کرایه خونه را ببین دلالان نمیزارن خدا خانوادشونو آواره کنه

    • بدون نام

      مردم فقط به این املاکی های کلاش مراجعه نکنن و اگر مراجعه کردن هیچ پولی به اونها ندن و فقط اونها رو دور بززنند که عامل تمامی این گرونهای تخیلی مسسبش این املاکی های کلاشن

    • بدون نام

      کاربر 11/36معلومه دلال هستی یا بچه دلال

    • بدون نام

      گمان می رود در گرانی مسکن خود دولت سود می برد چون قرار بر این بود که دولت در ساخت منازل اجتماعی مانند مسکن مهر شروع کند که متاسفانه د ر آوارگی ملت در رابطه بی مسکنی سود بیشتری نصیب دولت کلید ساز می شود حالا کلید تحویل بگیر تا ساخت مسکن اجتماعی

    • علی

      بازار مسکن نابود شده موازنش کجا بود ،،،،، 40 متر خونه شده 700میلیون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج