۸۶۹۸۴۴
۲۸ نظر
۵۰۰۸
۲۸ نظر
۵۰۰۸
پ

قیمت مسکن در اردیبهشت غیرقابل کنترل شد؟

تازه‌ترین گزارش از تحولات بازار مسکن پایتخت حکایت از ثبت یک دوپینگ معاملاتی در اردیبهشت ماه دارد.

دنیای اقتصاد نوشت: تازه‌ترین گزارش از تحولات بازار مسکن پایتخت حکایت از ثبت یک دوپینگ معاملاتی در اردیبهشت ماه دارد.

میانگین قیمت هرمترمربع آپارتمان مسکونی در تهران طی ماه گذشته با ۱۱۲ درصد افزایش نسبت به اردیبهشت پارسال به ۱۲ میلیون و ۶۷۰هزار تومان رسید. این رقم همچنین در مقایسه با میانگین قیمت در فروردین ۵/ ۱۲ درصد افزایش یافته و سبب شده رشد قیمت بی‌سابقه ماهانه مسکن رقم بخورد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی میانگین قیمت مسکن در تهران طی فروردین ماه مترمربعی ۱۱ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان بوده که طی یک ماه معادل یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. به این ترتیب قیمت مسکن در اردیبهشت ۹۸ رکورد بیشترین افزایش ماهانه را از سال ۹۲ تاکنون که سابقه انتشار گزارش‌های ماهانه تحولات بازار مسکن وجود دارد، به خود اختصاص داد. بیشترین رشد ماهانه قیمت مسکن در طول این بازه بیش از شش ساله، مربوط به اردیبهشت سال ۹۲ بوده که قیمت مسکن با تورم ۵/ ۹ درصدی روبه‌رو شد.

در طول این مدت میانگین قیمت مسکن هرگز طی یک ماه بیش از ۱۰ درصد رشد نکرده بود و این رخداد در اردیبهشت ۹۸ بی‌سابقه است. به لحاظ ریالی نیز بیشترین تورم مسکن پیش از این در اسفند ۹۷ رقم خورد که میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران یک میلیون تومان افزایش یافت اما اکنون به لحاظ ریالی هم شاهد افزایش بیش از این هستیم. علت افزایش قیمت با وجود کاهش تقاضای خرید را باید در سمت عرضه جست‌وجو کرد.

کمبود عرضه آپارتمان به دامنه‌دار شدن رشد قیمت مسکن در اردیبهشت ماه دامن زد و در نهایت شاهد این تورم شدید بودیم. قیمت‌ها در بازار ملک مسیری را طی کرد که اکنون وزن تقاضای مصرفی در معاملات مسکن به پایین‌ترین حد رسیده و قدرت خرید آنها به شدت کاهش یافته است. از طرفی انتظارات تورمی برخی از فعالان بازار ملک سبب شده آنها همچنان از فروش امتناع کنند و این وضعیت بیش از همه در بازار نوسازها مشهود است. بر اساس این گزارش، سهم واحدهای مسکونی نوساز تا پنج سال ساخت از کل معاملات مسکن در اردیبهشت ماه امسال ۴۱ درصد بوده است. معاملات این گروه سنی در مقایسه با اردیبهشت سال ۹۷ نیز ۴۱ درصد ریزش داشته که این میزان از میزان ریزش کل معاملات (۵/ ۳۶ درصد) بیشتر بوده است.

رشد شدید قیمت مسکن دقیقا در ماهی اتفاق افتاد که برخی در فضای مجازی و گروه‌های تلگرامی از درون بازار مسکن نقل قول می‌کردند که قرار است به زودی قیمت مسکن ریزش کند. اگرچه تجربه دوره‌های رکود معاملات مسکن و ماه‌های پس از جهش قیمت مسکن در تهران نشان می‌دهد معمولا بعد از جهش و رونق، قیمت برای چند ماه ثابت می‌ماند تا به تدریج قیمت واقعی مسکن کاهش پیدا کند، اما انتظار ریزش قیمت که در درون بازار مسکن شکل گرفته بود، محقق نشد و حتی بازار رویه‌ای برعکس را طی کرد. این وضعیت منعکس‌کننده اثر رفتار تقاضای سرمایه‌ای در بازار است.

در حال حاضر موتور تورم ملکی در پایتخت را عمدتا تقاضای سرمایه‌ای مسکن شارژ می‌کند. البته سفته‌بازان نیز در این موضوع همچنان نقش دارند اما نقش آنها در مقایسه با سال ۹۷ به مراتب کمرنگ‌تر شده است. در سال ۹۷ سوخت موتور تورم ملکی عمدتا توسط سفته‌بازان تامین می‌شد که امسال دست‌کم در اردیبهشت این نقش به متقاضیان سرمایه‌ای ملک واگذار شده است. اثر تقاضای مصرفی بر تورم ملکی نیز تقریبا صفر است، چراکه سهم این متقاضیان از کل معاملات مسکن بسیار ناچیز است. بنابراین اگر اوضاع بیرونی بازار مسکن به خصوص موضوعات حوزه سیاست بین‌الملل در ماه‌های آینده به گونه‌ای پیش برود که تقاضای سرمایه‌ای بیش از این تحریک نشود، تقریبا عامل یا متغیری برای دامن زدن به رشد شدید قیمت مسکن وجود نخواهد داشت.

قیمت مسکن در اردیبهشت غیرقابل کنترل شد؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پیش درامد افزایش تا رسیدن به قیمت خودرو وارز

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خودرو و ارز و طلا خواهی نخواهی برمیگردن چنانکه داریم میبینیم. مسکن هم همینطور. خورده به تاق. جنگ یا صلح. در هر دو حالت سقوط.

    • بدون نام

      پیش درامد افزایش تا رسیدن به قیمت خودرو وارز

    • بدون نام

      مسئله مسکن به دست یک سری واسطه ها ودلالان اداره می شود وملت متوجه این حباب قیمتها هستند بنا بر این چه خریدار وچه فر وشنده حاضر به ورود در این ماجرای آشفته نیستندوطبیعتا در مورد مسکن تا مرحله ثبات ممکن است 5سال طول بکشد تا بستر معاملات مسکن عادی شود از مسئله حباب خارج گرددودر این میان طول عمر مسکن به نفع فروشنده نیست

    • بدون نام

      ونزویلا که سهله.....هیچ کشور عقب مونده ای به گرد پای بی عرضگی و بدبختی ما نخواهد رسید .........علا برکه الله

    • بدون نام

      یادش بخیر چند ماه پیش گفتن تورم مهار کردن ملت تا کجا میخواهید تحمل کنید

    • متذکر

      قیمت تخیلی مسکن چه ثابت باشد و افزایش یابد راهی جز سقوط و واقعی شدن ندارد! قیمت واقعی مسکن یک پنجاهم قیمتهای تخیلی است.
      قیمتهای تخیلی توسط املاکی های کلاش به فروشندگان دیکته میشود و هیچ معامله در طوی یک سال و نیم گذشته بطور واقعی صورت نگرفته و خریدار واقعی برای این قیمتها وجود نداشته است. معاملات انگشت شمار توسط املاکی های کلاش با مبایعه نامه های جعلی صورت می گیرد تا نشان دهند هنوز بازار مشکن رومق دارد!!!
      بساط املاکی های کلاش باید جمع شود!!!1

    • بی نام

      بدون شک نویسنده این مطالب یک دلال و یا یک نویسنده مغرض و نماینده صنف بساز و بفروش و دلال هست..
      من خودم مشاور املاک هستم..
      قیمت ها برعکس فرمایشات ایشان رو به کاهش و ریزش هست..
      کسی که بخواهد آپارتمان بفروشد باید به قیمت منطقی بفروشد..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کدام قیمت منطقی؟ منظورت تخیلیه؟! یا واقعی؟!

    • بدون نام

      قیمت واقعی مسکن حداکثر متری 50 هزار تومان است و بیشتر از آن سودجوئی است و اگر خریداری بیشتر از این مبلغ بخرد پول خودر را دور ریخته است!!!!!

    • بدون نام

      خریدار عاقل و حسابگر هیچ وقت پول بابت خونه ای که ارزشش به اندازه قیمتهای تخیلی نیست نمی دهد

    • بدون نام

      واقعیت اینست که فروشنده جهت بدست آوردن قیمت واقعی ملک خود به املاکی های کلاش مراجعه می کنند و املاکی های کلاش چون تخصص و مهارتی در زمینه مسکن ندارد قیمتهای پرت وتخیلی به آنها داده و باعث دامن زدن به قیمتهای غیر واقعی مسکن می شوند. تنها راه ثابت مسکن جمع آوری املاکی های کلاشه وگرنه وضع همین خواهد بود!

    • بدون نام

      نه هنوز قراره با اونایی که حجاب ندارن برخورد قاطع صورت بگیره

    • ساسان

      چیچی میتوانید کنترل کنید که این یکی بشه

    • ناشناس!

      اینا همش حباب الکیه! هر کسی تو این شرایط خونه بخره یه کلاه گشاد سرش رفته! چون قیمتها دور از ذهن است!

    • محمد هاشم

      نمیدونم کسی هست که به فکرمستاجر بدبخت هم باشه...با این اوضاع ما که به گدایی افتادیم ...خدا لعنتشون کنه

    • کلاهبردار

      ازخداوند خواستارم مسببین این گرانیها را ازعزیزانشان تلافی کند آمین

    • بدون نام

      مستاجریم خونه گیر نمیاد،،،رهن زیاد،اجاره زیاد،،،کجابریم پس،،

    • علی

      من املاکی هستم اصلن خریدوفروش نیست قیمت هامیان پایین اکثراملاکی هاجمع کردن سه ماه نتونستیم یه اپارتمان بفروشیم چندماه دیگه فروشنده هاالتماس میکنن برای فروش اپارتمانها شون

    • حسین استهبانی

      متاسفانه در بازار مسکن معاملات فقط توسط دلالها انجام میشه . یعنی مصرف کنندگان واقعی مسکن دیگه قدرت خریدی ندارن و سهمشون از معاملات مسکن بسیار ناچیزه.. و تا دست دلالها از این بازار کوتاه نشه اوضاع ملک سر و سامان نمیگیره. ظاهرا مسئولان در دولت هم بدشون نمیاد اوضاع به همین منوال پیش بره .

    • سعیداحمدی

      خانه دارشدن برامامستاجرا شده یه رویای دست نیافتی وتاآخرعمرمون بایدمستاجرباشیم وزیرمنت صاحبخونه ها.ای کاش دوباره همون مسکن مهر روراه اندازی میکردن که لااقل ماهم امیدداشتیم صاحب به قول آقای روحانی قوطی کبریت میشدیم.علی برکت الله

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این وضعیت دوام نداره. یا جنگ میشه یا صلح. در هر دو حالت قیمتها سقوط میکنه. در حالت صلح که مشخصه چرا.در صورت جنگ به دو دلیل. اول اینکه زیر بمب و موشک کسی خونه نمیخره و دوم اینکه این جنگ دیگه هشت ساله نیست. شاید هشت ساعت یا هشت روز یا نهایت یک ماه باشه بعدش هم بلافاصله دوباره صلحه.

    • بدون نام

      فصل رونق خرید فروش از اواسط خرداد تا اواسط شهریور هست احتمالا هنوز گرانی بیش از این در راه هست.توجه داشته باشید مسکن مثل دلار و سکه یک کالای سرمایه ای صرف نیست و جنبه مصرفی داره پس نباید انتظار داشت با پایین اومدن قیمت دلار و سکه قیمت مسکن هم کاهش پیدا کنه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نان و مرغ و گوشت و برنج و روغن و میوه و.... مصرفی هستند ولی مردم توان خرید با این قیمتها را ندارند و سفره هاشان کوچکتر و خالی شده. دلیل نمیشود هر چه مصرفی بود هر چقدر خواست بالا برود و مردم هم بخرند.

      • بدون نام

        نان و مرغ و گوشت و برنج و روغن و میوه و.... مصرفی هستند ولی مردم توان خرید با این قیمتها را ندارند و سفره هاشان کوچکتر و خالی شده. دلیل نمیشود هر چه مصرفی بود هر چقدر خواست بالا برود و مردم هم بخرند.

      • بدون نام

        نان و گوشت و مر و برنج و میوه وکلا خوراکیها مصرفیتر هستند. ولی هر روز شاهد کوچک شدن سفره ها هستیم. چون توان ندارند. دلیل نمیشود هرچه مصرفی بود هر چقدر خواست بالا برود و مردم هم بخرند.

      • بدون نام

        الان همه اراجیف تو رو گوش می کنن و میرن با قیمت تخیلی خونه می خرن!
        تو بهتره خودتو غول بزنی!!!!!

    • بدون نام

      شما كي ديديد جيزي كه رفته بالا بياد بايين ودر ثاني مردم برأي تخم مرغ جه كار كردند وجه بلوايي وجه شعارهايي ندادن ولي براي مسكن جون اكثرا مسكن دارن واز كراني خوشحال شدند جون خونه هاشون كرون شد وكسي كه كرون خريده منتظره كرونتر بشه نه ارزونتروخواب ارزونتر. بشه جرا مردم دارن خونه عوض بدل مي كنند كرون مي خرند كرون مي فروشند واز همه مهمتر بي ارزشتر شدن بوله وبرداشتن صفرها وواحد بول از ريال به تومان تبديل شده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج