۸۷۰۱۵۲
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

پوچتینو در اندیشه شکستن طلسم ۵۴ساله

بعد از هلنیو هررا دیگر هیچ سرمربی غیراروپایی نتوانسته فاتح لیگ قهرمانان اروپا شود.

وبسایت نود: شنبه شب فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۹ از ساعت ۲۳:۳۰ (به وقت تهران) میان دو تیم تاتنهام و لیورپول برگزار خواهد شد. برتری مائوریسیو پوچتینو بر یورگن کلوپ می‌تواند یک دستاورد بزرگ برای مربیان غیر اروپایی محسوب شود.

در تاریخ برگزاری جام باشگاه ها/لیگ قهرمانان اروپا به جز ۴ دوره، در سایر دوره های مربیان اروپایی فاتح این مسابقات شده اند و آن ۴ دوره نیز سهم مربیان آرژانتینی بوده است. دوره هایی که البته برای رجوع به آن ها باید چندین برگ از کتاب تاریخ این مسابقات را ورق زد.

در سومین دوره برگزاری این مسابقات رئال مادرید برای سومین بار متوالی قهرمانی را جشن گرفت. اما برخلاف دوره های ۱۹۵۶ و ۱۹۵۷ که خوزه ویالونگای اسپانیایی بر روی نیمکت این تیم حضور داشت، در فینال سال ۱۹۵۸ این لوئبس کارنیلیای آرژانتینی بود که رئال مادرید را هدایت می‌کرد و تیمش را در فینال به برتری ۳-۲ مقابل میلان تحت هدایت جوزپه ویانی رهنمون کرد.

پوچتینو در اندیشه شکستن طلسم ۵۴ساله

یک سال بعد، کارنیلیا دوباره رئال را به فینال رساند و این بار با غلبه بر ریم فرانسه در اشتوتگارت، تعداد قهرمانی های رئال را به 4 و تعداد قهرمانی های خود را به عدد 2 رساند.

بعد از 4 فصل و قدرتنمایی میگل مونیوز اسپانیایی (رئال مادرید)، بلا گوتمن مجارستانی (بنفیکا) و نرئو روکوی ایتالیایی (میلان) در سال 1964 نوبت به یک مربی آرژانتینی دیگر رسید؛ مربی‌ای که برخلاف کارنیلیا می‌توانست نام خود را در تاریخ فوتبال -ولو با بدنامی-جاودانه کند.

هلنیو هررا که پیش از این به همراه بارسلونا نتوانسته بود به توفیقی در جام باشگاه های اروپا دست یابد، در سال 1964 روی نیمکت اینترمیلان طعم فینال این مسابقات را چشید و تیمش را در فینال وین، در مقابل رئال مادرید قرار داد. بازی با دبل ساندرو ماتزولا و گل آئورلیو میلانی با برتری 3-1 اینترمیلان به پایان رسید تا جام برای دومین سال متوالی در شهر میلان باقی مانده و تعداد قهرمانی های مربیان آرژانتینی نیز به عدد 3 برسد.

یک سال بعد، هررا اینترمیلان را با عبور از دینامو بخارست، رنجرز و لیورپول دوباره به فینال اروپا رساند. حریف روز 27 می 1965 اینتر در سن‌سیرو، بنفیکا بود. تک گل جایر دا کاستا برای دومین قهرمانی متوالی اینترمیلان و هررا کافی بود و پرورش دهنده کاتاناچیو اکنون می‌توانست چهارمین قهرمانی آرژانتینی جام باشگاه های اروپا را جشن گیرد. تا سال 1965 و از 10 دوره برگزار شده، 4 قهرمانی سهم مربیان آرژانتینی بود. اما آینده اینقدر روشن نبود.

قهرمانی هلنیو هررا در سال 1965، تبدیل به آخرین قهرمانی یک مربی غیراروپایی در جام باشگاه ها/لیگ قهرمانان شد و تا به امروز، هیچ سرمربی غیراروپایی دیگری نتوانسته این جام را برای تیمش به ارمغان آورد. با آغاز رقابت های لیگ قهرمانان اروپا در سال 1992، مربیان غیراروپایی تنها 4 بار به فینال رسیده اند و در این فینال ها نیز چیزی به جز شکست دشت نکرده اند؛ 4 فینالی که باز هم سهم مربیان آرژانتینی بوده است.

هکتور کوپر با والنسیای خود در سال های 2000 و 2001 به فینال لیگ قهرمانان رسید اما به ترتیب مغلوب رئال مادرید ویسنته دل‌بوسکه و بایرن مونیخ اوتمار هیتسفلد شد و بعد از او نیز دیگو سیمئونه به همراه اتلتیکومادرید در سال های 2014 و 2016 راهی فینال شد اما در هر دو فصل اسیر مانعی به نام رئال مادرید شد. رئالی که در فصل نخست توسط کارلو آنچلوتی و در فصل دوم توسط زین الدین زیدان هدایت می‌شد.

اکنون مائوریسیو پوچتینو به پنجمین سرمربی آرژانتینی حاضر در فینال های لیگ قهرمانان اروپا تبدیل شده و قصد دارد برای اولین بار بعد از 54 سال، نام یک مربی غیراروپایی را در تاریخ این مسابقات حک کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج