۸۷۱۳۱۸
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

غارت یک میلیون قطعه باستانی در سوریه

تارنمای خبری "راشاتودی" روسیه گزارش داد که از ابتدای بحران سوریه و جنگ علیه این کشور تاکنون، بیش از یک میلیون قطعه و اثر باستانی و تاریخی از این کشور به سرقت رفته است.

خبرگزاری ایرنا: تارنمای خبری "راشاتودی" روسیه گزارش داد که از ابتدای بحران سوریه و جنگ علیه این کشور تاکنون، بیش از یک میلیون قطعه و اثر باستانی و تاریخی از این کشور به سرقت رفته است.

این تارنما روز چهارشنبه افزود که منطقه شامات دارای آثار باستانی و تمدنی در هزاره های ۱۰ گانه تاریخ بشر است و این منطقه خاستگاه تمدن های اولیه بوده است.

موقعیت ممتاز منطقه شامات و هویت تاریخی آن موقعیت جایگاه تاریخی و باستانی خاصی به آن بخشیده است اما پس از هجوم گروه های تروریستی به ویژه گروه تروریستی "داعش" به سوریه شمار زیادی از آثار باستانی مادر و ابنیه تاریخی از بین رفت و بسیاری از اشیاع آن در بازارهای سیاه به فروش رسانده شد.

به گفته "محمود حمود" سرپرست اداره کل موزه ها و آثار باستانی سوریه، ماموریت کارمندان موزه ها و سرپرستان آن در دوران جنگ این بود که آثار باستانی نفیس و فاخر را در اماکن امن پنهان کنند تا در صورت نفوذ تروریست ها به این مناطق بتوانند آنها را از ویرانی و غارت نجات دهند.

وی افزود: موزه داران و مسئولان ذی ربط موفق شدند بیش از ۹۰ درصد آثار باستانی و ملی سوریه را در مخفیگاه های امن پنهان کنند، اما متاسفانه ۱۰ درصد از این آثار از بین رفتند یا به دیگر کشورها قاچاق شدند.

به گفته این مسئول سوری، بیش از ۱۰ هزار تپه باستانی و تاریخی در سوریه در اثر کاوش و حفر غیر اصولی از بین رفته است. هم چنین ۷۱۰ بنای تاریخی مانند "مسجد جامع اموی" در حلب در معرض تخریب کامل یا جزیی قرار گرفته است.

حمود افزود: تعداد آثار و قطعه های باستانی که به خارج از سوریه قاچاق شده، حداقل به یک میلیون قطعه می رسد که بسیاری از آنها طی حفاری های غیر اصولی از تپه های باستانی خارج شده است.

وی گفت: تنها از موزه استان ادلب ده ها هزار اثر باستانی به غارت رفته و تجار برخی کشورهای منطقه پشت ماجرای مافیا قاچاق هستند.

سرپرست اداره کل موزه ها و آثار باستانی سوریه گفت: پس از تسلط گروه تروریستی داعش بر استان "تدمر" شاهد بودیم که آنان چگونه قطعه ها، مجسمه ها و بناهای تاریخی آن را از بین بردند و حتی تخریب این آثار را با ضبط فیلم، مستند کردند، اما آنچه بر سر حلب آمد رسانه ای نشد حال آنکه اوضاع به شدت وخیم تر بود.

به گزارش راشاتودی، وی افزود: برای جبران هزینه این خسارت ها شاید میلیون ها دلار نیاز باشد و چه بسا میلیون ها دلار هم برای جبران سرقت و غارت و بازگشت آنها کافی نباشد.

سوریه از اواخر اسفند ماه ۱۳۸۹ درگیر بحران مورد حمایت از سوی برخی کشورهای غربی - عربی همسایه و رژیم صهیونیستی است.

حضور بیش از ۳۶۰ هزار تروریست از ۱۲۰ کشور جهان در شهرهای مختلف سوریه موجب شد طی ۸ سال گذشته بسیاری از زیرساخت شهرهای مهم این کشور تخریب شده و شمار زیادی از آثار باستانی و ابنیه تاریخی این کشور از بین برود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ضد امریکا

      حالا این عتیقه ها تز آمریکا سر در میارن.کثافتها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج