۸۷۲۱۹۵
۱۴ نظر
۵۰۰۳
۱۴ نظر
۵۰۰۳
پ

«آبه» روابط سرد تهران و واشنگتن را گرم می‌کند

یک روزنامه ژاپنی درباره سفر قریب‌الوقوع نخست وزیر ژاپن به کشورمان نوشت: شینزو آبه با امید به حصول یک دستاورد دیپلماتیک به ایران می‌رود که روابط یخ زده تهران و واشنگتن را گرم خواهد کرد.

ایسنا نوشت: یک روزنامه ژاپنی درباره سفر قریب‌الوقوع نخست وزیر ژاپن به کشورمان نوشت: شینزو آبه با امید به حصول یک دستاورد دیپلماتیک به ایران می‌رود که روابط یخ زده تهران و واشنگتن را گرم خواهد کرد.

به نوشته روزنامه ژاپن تایمز، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در هفته جاری به ایران سفر خواهد کرد و امیدوار است بتواند یک دستاورد دیپلماتیک حاصل کند که روابط یخ‌زده ایران-آمریکا را گرم خواهد کرد. آبه که روابطی صمیمی با ایران دارد قرار است در جریان این سفر با حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار کند و همچنین امیدوار است که دیداری با آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی داشته باشد.

ژاپن که روابطش با ایران عاری از تنش است همواره خواستار تعامل بوده و بر باور خود مبنی بر اینکه دیپلماسی بهترین راه برای حل مشکلات منطقه‌ای به شمار می‌آید، تاکید داشته است. از طرفی دیگر ژاپن ۸۵ درصد نفت خود را از خاورمیانه تأمین می‌کند و ۱۸ درصد از نیاز خود به گاز طبیعی را نیز از خلیج فارس وارد می‌کند. هرچند، توکیو باتوجه به اتحادش با آمریکا در زمینه امنیتی و اختلافات این کشور با ایران در چهار دهه گذشته باید نگرانی‌های واشنگتن را نیز در نظر داشته باشد.

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در یک سال گذشته با خروج از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و سپس در پیش گرفتن کارزار فشار حداکثری بر ایران از طریق اعمال تحریم‌های سخت علیه جمهوری اسلامی به این اختلافات و دشمنی چندین ساله میان دو کشور دامن زده است. واشنگتن همچنین در هفته‌های اخیر تجهیزات نظامی و بمب‌افکن به منطقه اعزام و اعلام کرده است که ایران را مسئول هرگونه حمله به منافعش می‌داند و به آن پاسخ خواهد داد.

خواسته‌های آمریکا از ایران زیاد است؛ از توقف برنامه هسته‌ای‌اش گرفته تا پایان دادن به حمایت از گروه‌هایی که واشنگتن معتقد است خاورمیانه را بی‌ثبات می‌کنند. برخی بر این باورند که آمریکا هدف تغییر نظام در ایران را دنبال و برای این کار تلاش می‌کند.

ژاپن ماه گذشته (میلادی) نیز میزبان رئیس جمهور آمریکا بود که از تلاش‌های توکیو برای میانجی‌گری میان دو کشور استقبال و همچنین هفته گذشته برای گفت‌وگو با همتای ایرانی‌اش علام آمادگی کرد.

اما میانجی‌گری برای شینزو آبه یک گام چالش‌برانگیز است که در صورت دیدار نکردن با رهبری ایران یا کوتاه نیامدن ترامپ از لفاظی‌ها و اظهارات تحریک برانگیزش (علیه ایران)، وجهه خود را از دست خواهد داد. ارزیابی‌هایی مبنی بر این وجود دارد که نخست وزیر ژاپن توانسته ضمانت‌هایی را از هر دو دولت به دست آورد که هیچ یک تلاش‌های او را نابود نخواهند کرد. معاون وزیر امورخارجه ایران گفته که مشتاق سفر آبه است، سفری که برای اولین بار از زمان شکل‌گیری انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ از سوی یک نخست وزیر ژاپنی انجام می‌شود.

آبه از حمایت دولت‌های دیگر نیز همچون روسیه و اتحادیه اروپا برای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن برخوردار است اما هیچ اهرم فشاری برای ترغیب تهران و واشنگتن به نشستن پای میز مذاکره در اختیار ندارد و به‌علاوه با مخالف‌های سرسختی در عربستان سعودی و اسرائیل روبرو است که ترجیح می‌دهند ایران منزوی باشد. اگر آبه با دست خالی به خانه بازگردد تندروهایی وجود دارند که تنش‌ها را افزایش خواهند داد.

اگر دیپلماسی خوش‌بینانه و فعال آبه به موفقیت بینجامد بر اعتبار و شخصیت او، زمانی که در نشست گروه ۲۰ در ماه جاری (میلادی) در اوساکا شرکت می‌کند، خواهد افزود. چنین دستاوردی همچنین به او در انتخابات پیش رو در تابستان کمک می‌کند و به وی اجازه می‌دهد بگوید که به متحد و شریکش کمک کرده است. بنابراین، تمام دلایل برای اینکه شینزو آبه ریسک این بازی را حتی باوجود نتایج محدود بپذیرد، وجود دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هیچ کاری نمی تواند بکند فکر نون باش خربزه ابه

      پاسخ ها

      • A 21

        جدیدن پتروشیمی هم تحریم شد، آره فکر نکنم یخی آب بشه

      • بدون نام

        گر یه نظامی آمریکایی در ژاپن به یک زن ژاپنی تجاوز کند ژاپنااا چه اقدامی انجام مییدن۱۸

        وقتی ژاپنیها اجازه میدن یه نظامی آمریکایی در کشورش به زنانش تجاوز کنن ، به این کارشون چی میگن ؟

    • بدون نام

      فکر نان باش که خربزه آبه

    • سعید

      سرد باشه یاگرم چیزی گیرما نمیاد پس همینجوری بهتره

    • بدون نام

      از دست « ابه» هم ابی گرم نمی شه .

    • غلام

      امریکا یک مستکبر و زیاده خواه در کل دنیا است ایران اسلامی شعارش این است که در جغرافیای سیاسی وسیاسی منطقه ای خود نه ظلم می‌کند و نه ظلم می پذیرد امریکا برای رسیدن به هدف خود بی ثبات و متزلزل رفتار می کند منافع اش در بی ثباتی منطقه است با این نظریه معامله با امریکا باید ظلم پذیری با شی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        البته جز ظلم و ستم کردن به مردم بی نوا خودش برای همه مادره برای مردم خودش زن بابا

    • آراد نیلی

      عزیزم هزینه برا خودت درست نکن ضایع میشی از ما گفتن بود

    • بدون نام

      امروز با تحریم پتروشیمی آقای آبه شاید از اومدن منصرف بشه و یا توک پا بیاد و بره . مطمئن باش کاری از دستش برنمیاد

    • بدون نام

      خخخخخخخخخ الان اینم پشیمون شده چه غلطی کردم

    • بدون نام

      از این سفر مهمتر سفر هایکوماس وزیر خارجه آلمان هست که با اینستکس قصد موندن ایران در برجام داره

    • م

      رهبری فرمودند. نباید اجازه داد آمریکایی‌ها نزدیک شوند، قدم آنها قدم نامبارکی است و هر جا پا گذاشته‌اند، جنگ و برادرکشی یا فتنه یا استثمار و استعمار و تحقیر ایجاد کرده‌اند.

    • بدون نام

      آبه عزیز نیا ایران کاری ازت ساخته نیست این دو کشور تا قیام قیامت این جنگ و ستیز و ادامه میدن تو کشورت بمون و مردم بدبخت ایرانو به حال خودشون بزار ی امید واهی و ی دلخوش کاذب میتون مردم البته مستضعف ایران و به کلی دیوونه کنه باریکلا عاقل باش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج