۸۷۳۱۲۸
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

تناقض مواضع فتحی - خطیر؛ اختلاف یا بازی جدید؟

اگر فیلم‌های پلیسی را دیده باشید، دقیقا معنای پلیس خوب و بد را می‌دانید. اصطلاحی که نه‌فقط در ادبیات پلیسی و جنایی یا سینمای این ژانر که حتی در ادبیات مذاکرات سیاسی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرهیختگان: اگر فیلم‌های پلیسی را دیده باشید، دقیقا معنای پلیس خوب و بد را می‌دانید. اصطلاحی که نه‌فقط در ادبیات پلیسی و جنایی یا سینمای این ژانر که حتی در ادبیات مذاکرات سیاسی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلیس خوب و پلیس بد، اصطلاحی است در بازجویی از متهمان. ابتدا پلیس بد وارد اتاق بازجویی می‌شود، او را کتک می‌زند یا با او بد صحبت می‌کند و تحت فشارش قرار می‌دهد.

بعد پلیس خوب وارد اتاق می‌شود، پلیس بد را از اتاق بیرون می‌کند و از متهم دلجویی کرده، اعتماد و رفاقت او را به دست می‌آورد. بازی پلیس خوب و بد، اجرایی دقیق می‌خواهد به همراه بازیگرانی هماهنگ و کارکشته و تمرین‌کرده.

به نظر می‌رسد استقلال در ماه‌های اخیر با وینفرد شفر، همین سناریو را پیاده کرده. پلیس خوب فتحی است که با شفر رفیق است و می‌گوید و می‌خندد و پلیس بد خطیر، که علیه او مدرک پخش می‌کند و سخنرانی دارد. برخورد اخیر با شفر، موید همین نکته است. بیایید این سناریو را مرور کنیم.

برکناری شفر

وقتی در مشهد خبر برکناری شفر رسید، تنها کسی که خبر را تکذیب و با قاطعیت از شفر دفاع کرد، فتحی بود که گفت این خبر به‌هیچ‌عنوان صحت ندارد. صبح روز بعد، اما فتحی این خبر را کاملا تایید و برکناری شفر را اعلام کرد تا این سوال پیش بیاید که مگر می‌شود هیات‌مدیره بدون اطلاع مدیرعامل سرمربی را برکنار کند؟

مذاکرات با شفر

در ادامه بحث برکناری شفر هم این فتحی بود که کار را با او پیش برد، چراکه رابطه شفر و خطیر آنقدر بحرانی و شکرآب بود که اینها حتی در حالت عادی هم برای ایستادن در کنار هم در یک قاب مشکل داشتند. با این همه، فتحی بود که با صراحت اعلام کرد شفر با کمترین پول از ایران جدا می‌شود و باشگاه ضرر و زیان کمی پرداخت خواهد کرد.

صحبت‌هایی که دیروز هم دوباره از سوی فتحی تاکید شد تا نگرانی خبرنگاران و هواداران از تخفیف ندادن شفر بابت دعواکردن‌هایش با خطیر را بخواباند. در عین حال از داخل راهروهای باشگاه خبر می‌رسید که فتحی و خطیر در هفته‌های بعد از حضور موقت فرهاد مجیدی تقسیم کار کرده‌اند. مذاکره با شفر و کلنجار رفتن با او برای کاستن از درخواست‌های مالی‌اش با فتحی بود و جذب سرمربی و مذاکره با بازیکنان خارجی نیز به خطیر واگذار شد. ماموریتی که سرانجام به نتیجه رسید و به آمدن استراماچونی ختم شد.

نقش خطیر

خطیر در طول مدتی که وظیفه مذاکرات با استراماچونی را برعهده داشت خیلی کاری به شفر نداشت. در این مدت تنها دو خبر حاشیه‌ای از راهروهای باشگاه بیرون درز کرد که اولین آن شکایت باشگاه از ساشا شفر بود. دلیل شکایت هم این بود که او به‌عنوان آنالیزور با استقلال کار کرده، درحالی که مدارک لازم را ندارد!

قرارداد شفر با بن‌یاس

بحث قرارداد شفر با بین‌یاس هم البته در این بین مطرح شد تا مسئولان باشگاه در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کنند که شفر در طول سفر به امارات با تعدادی عرب دشداشه‌پوش جلسه‌ای داشته که آنها به احترامش در آن دخالت نکرده‌اند اما بعدا فهمیدند که پای بن‌یاس در میان است. اتفاقا این مذاکره شفر با بن‌یاس تبدیل شد به نقطه امید استقلال برای پرداخت نکردن تعهدات شفر در فصل بعد، قراردادی که هنوز مشخص نیست بین شفر و تیم عربی امضا شده باشد. خیلی‌ها معطلی باشگاه در اعلام جذب استراماچونی را به این مرتبط می‌دانستند که باشگاه نمی‌خواهد با اعلام نام سرمربی جدید گزک دست شفر بدهد، چراکه او اخراج نشده بلکه قراردادش تعلیق شده.

حمله شفر به استقلال

شفر بعد از شنیدن قطعی شدن حضور استراماچونی در استقلال، در اینستاگرام اعلام کرد که از باشگاه استقلال به‌زودی شکایت خواهد کرد. این تهدید شفر در شرایطی عنوان شد که استقلال در بی‌پولی مطلق به سر می‌برد و اخبار شکایت پروپچیچ هم هواداران را در ترس و نگرانی نگه می‌داشت. از سوی دیگر این شایعه هم مطرح شد که شفر تحت‌فشار بن‌یاس است تا سریع‌تر قرارداد را نهایی کند. اتفاقی که باعث می‌شد شفر ناچار به گرفتن تسویه‌حساب از استقلال باشد.

پاتک خطیر

در همین کش‌وقوس‌ها بود که خبر تجمع هواداران مقابل باشگاه استقلال منتشر شد و بعد خبر تکمیلی رسید که از حضور خطیر بین هواداران خبر داد. یکی دو ساعت بعد بود که ویدئوهای لایو هواداران از صحبت‌های مطرح‌شده خطیر در جمع هواداران به فضای مجازی رسید. معاون باشگاه استقلال صراحتا شفر را به دلالی متهم و تاکید کرد مدارکش را تا آخر شب روی سایت می‌گذارد. اتفاقی که با تاخیر رخ داد و به جای سایت در اینستاگرام شخصی خودش صورت گرفت.

خطیر اسکرین مکالماتش با شفر را منتشر کرد که نشان می‌دهد شفر وارد جزئیات مالی قرارداد گرو شده بود. امری که در فوتبال حرفه‌ای احتمالا خیلی مرسوم نیست ولی این امکان هم وجود دارد که در زمان مدیریت افتخاری و حضور توفیقی، به شفر این اختیار داده شده باشد که با بازیکنان وارد مذاکرات مالی شوند.

تهدید شفر، ورود پلیس خوب

بعد از انتشار این اسکرین‌ها بود که شفر در مصاحبه‌ای با یک سایت ورزشی ایرانی از برخورد قانونی با خطیر و اتهامش خبر داد. دیروز هم فتحی در یک برنامه تلویزیونی دوباره نقش پلیس خوب را بازی کرد و ضمن تاکید بر حفظ حرمت شفر و اشتباه بودن پیش‌کشیدن بحث دلالی او، برای نخستین‌بار جملاتی را بر زبان آورد که قابل‌تامل است. او تاکید کرد: «ایشان طرح دعوا (در فیفا) کرده است. ما هم مدارکی داریم. امیدواریم این اتفاق با کمترین هزینه برای باشگاه استقلال رقم بخورد.»

اشاره فتحی به مدارک می‌تواند از نظر حقوقی مورد توجه قرار بگیرد، چراکه هیچ مدرکی برکناری یک مربی را توجیه نمی‌کند مگر اینکه ثابت شود مربی از مرزهای حرفه‌ای خارج شده. اتفاقی که شاید بتوان با پیش کشیدن پرونده ساشا شفر و برخی بحث‌ها پیرامون مشترک شدن ایجنت شفر با بازیکنان جداشده از تیم، از آن بهره برد تا شکایت شفر را بی‌اثر کرد.

کمی صبر کنیم و ببینیم سناریوی پلیس خوب و پلیس بد فتحی و خطیر (به شرط صحت) می‌تواند یک میلیون دلار برای استقلال صرفه‌جویی به ارمغان بیاورد یا مشکل‌ساز می‌شود. به هر حال بحث اختلاف و عدم‌هماهنگی بین مدیرعامل و معاون نیز مطرح شده و باید دید درنهایت کدام سناریو تایید می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج