۸۷۳۶
۵۰۳۳
۵۰۳۳
پ

مصباحی مقدم: مبنای محاسبه دیه به نقره تغییر کند

چه اصراری است مبنای دیه شتر باشد؟

مصباحی مقدم گفت: اگر قرار است قیمتی در نظر گرفته شود باید بر اساس قیمت کشورهای عرب منطقه محاسبه شود. توصیه من این است که از مبنای قیمت شتر عدول کنیم تا این مشکل مرتفع شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قدرت خرید در کشورهایی که مبلغ دیه را بالا گرفته اند بسیار بالاتر است. موضوع دیگر اینکه دیه را بر اساس شرع می توان انتخاب کرد؛ بین قیمت شتر، گوسفند، طلا و نقره. انتخاب دیه با کسی است که باید دیه بپردازد.

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در مورد بیمه، دیه و میزان آن گفت: تعرفه بیمه در سایر کشورها بسیار بیشتر از رقمی است که در ایران است . البته باید قدرت خرید را نیز مبنا قرار داد .

وی اظهار داشت: قدرت خرید در کشورهایی که مبلغ دیه را بالا گرفته اند بسیار بالاتر است. موضوع دیگر اینکه دیه را بر اساس شرع می توان انتخاب کرد؛ بین قیمت شتر، گوسفند، طلا و نقره. انتخاب دیه با کسی است که باید دیه بپردازد. اگر نقره را مبنا قرار دهیم در حدود ۴۵ میلیون تومان می شود.

این استاد حوزه افزود: چه اصراری است که دیه بر اساس قیمت شتر محاسبه شود، در حالی که در شرایط حاضر قیمت شتر در بازار ایران قیمت تعادلی نیست. ایران کشوری نیست که در آن به طور گسترده عرضه و تقاضای شتر وجود داشته باشد تا قیمت بر اساس آن محاسبه شود.

مصباحی مقدم گفت: اگر قرار است قیمتی در نظر گرفته شود باید بر اساس قیمت کشورهای عرب منطقه محاسبه شود. توصیه من این است که از مبنای قیمت شتر عدول کنیم تا این مشکل مرتفع شود.

این استاد اقتصاد اظهار داشت: از طرف دیگر مبلغ دیه باید به گونه ای تنظیم شود که مشوق بیمه گذار باشد. چون بر این اساس شرکتهای بیمه، قرارداد تنظیم می کنند و اگر قیمت دیه دو برابر شود، آنها نیز مبلغ قرارداد را دو برابر می‌کنند. افزایش مبلغ بیمه اثر منفی بر بیمه گذاری دارد و به طور گسترده مانع بیمه گذاری می شود. از این نظر با افزایش مبلغ دیه موافق نیستم .

این نماینده مجلس گفت: متاسفانه شکل بیمه را از شرکت‌های بین المللی گرفته‌ایم، ولی کارکرد آن را متفاوت با آنها قرار داده ایم. پیشنهاد من این است که بیمه را از بیمه تکافل مسلمانان بگیریم. بر این اساس تمام کسانی که بیمه گذار هستند شریک شرکت بیمه خواهند بود و هر چه سود و زیان باشد متوجه سرمایه گذاران است.

وی افزود: در این صورت بیمه شدگان صاحبان سهام بیمه خواهند بود و با این کار بسیاری از مسائل حل خواهد شد. هم بیمه گذاران احساس می کنند که سرمایه ای دارند که سودآوری خواهد داشت و این موجب تشویق آنها خواهد شد و از طرف دیگر شرکت‌های بیمه بی خاصیت نخواهیم داشت که تنها جابجا کننده پول باشند.

مصباحی مقدم گفت: در این صورت این پول ها سرمایه گذاری شده و سود آوری خواهد داشت. هم شرکت استفاده می کند و هم بیمه گذاران. این روند در بسیاری از کشورهای اسلامی تجربه شده است و شرکت‌های بیمه ما باید از آن الگوبرداری کنند.

منبع: تابناک

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

چه اصراری است مبنای دیه شتر باشد؟


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج