جاباما
۸۷۶۱۶۲
۲۳ نظر
۵۰۴۹
۲۳ نظر
۵۰۴۹
پ

حکایت تلخ غریبه‌هایی که با دلخوری از ایران رفتند

با خوشحالی به ایران می‌آیند و با دلخوری می‌روند. این یک واقعیت است و تردیدی هم در آن وجود ندارد که این خارجی‌ها به کار گرفته می‌شوند تا برای ایران افتخارآفرینی کنند.

روزنامه آفتاب یزد: با خوشحالی به ایران می‌آیند و با دلخوری می‌روند. این یک واقعیت است و تردیدی هم در آن وجود ندارد که این خارجی‌ها به کار گرفته می‌شوند تا برای ایران افتخارآفرینی کنند و از قضا درخشش‌های خوبی هم در میادین ورزشی داخلی و خارجی دارند، اما همین که کار قدری پیش می‌رود و به اصطلاح موقع حساب و کتاب فرا می‌رسد همه چیز به هم می‌خورد و به عبارتی کلاه‌ها توی هم می‌رود!

همیشه کار به انتها که می‌رسد مربیان خارجی بی‌سر و صدا کار‌ها را از چند ماه قبل پیش می‌برند و در نهایت و در اوج ناباوری هواداران را شوکه می‌کنند.

اتفاقی که این روز‌ها برای برانکو افتاد از این غائله مستثنی نیست. پیش‌تر هم برای کی‌روش اتفاق افتاد و همچنین شفر مربی آلمانی استقلال!

اما موضوع این است که گیر کار کجاست و اساسا چرا این اتفاقات با پایان تلخ برای مربیان خارجی در ایران همراه می‌شود؟

در میان جهانیان همه ایرانی‌ها را به مردمی خونگرم و مهمان‌واز می‌شناسند. مربیان خارجی هم وقتی به ایران می‌آیند در روز‌های اول حضور خود سعی می‌کنند با آداب و رسوم ایرانی‌ها هم‌ساز شوند، اما در آخر همین مربی‌ها مجبور می‌شوند بی‌سر و صدا قرارداد‌های دیگری را با تیم‌های کشور‌های دیگر ببندند و ایران را در اوج تلخکامی ترک کنند.

برانکو: بین ما هر چی بوده تموم شده!

حکایت تلخ غریبه‌هایی که با دلخوری از ایران رفتند

«به زودی به عربستان سعودی می‌روم. تا پایان ماه جاری باید آنجا باشم. داستان من در ایران تمام شده است. چهار سال در پرسپولیس بودم و آنجا شش جام به دست آوردم سه بار قهرمان لیگ شدیم و در فینال قهرمانان آسیا شرکت کردیم. کسب این عناوین و افتخارات کار آسانی نبود خیلی به این تصمیم فکر کردم و تصمیم به رفتن گرفتم.»

این بخشی از تازه‌ترین حرف‌های برانکو بود. اوپس از هت‌تریک قهرمانی و کسب دو جام برای سرخپوشان به کرواسی رفت و در نامه‌ای از باشگاه پرسپولیس خواستار فسخ قراردادش شد. پس از این اتفاق رسانه‌های عربستانی از توافق برانکو با الاهلی خبردادند و همچنین برانکو در مصاحبه با یک رسانه کروات این خبر را تایید کرد.

برای پول رفت؟

برخی کارشناسان ورزشی می‌گویند مربیان خارجی بنده پول بیشتر هستند. حتی فوتبالیست‌ها هم از این غائله مستثنی نیستند. هرکس بیشتر پول بدهد برای او بازی می‌کنند. در اینگونه مواقع، هواداران متعصب برآشفته می‌شوند و می‌گویند تعصب به تیم و رنگ لباس چیز دیگری است، اما واقعیت این است که فوتبالیست‌ها و مربیان خیلی پایبند این موضوع نیستند. در خصوص برانکو هم روایت‌ها مختلف است، اما جدی‌ترین روایت این است که او ابتدا از یک تیم مصری پیشنهاد داشت، اما در نهایت سر از عربستان سعودی در آورد.

سایت «مرکاتودی» مصر در ادعایی عنوان کرده که برانکو ابتدا با پیشنهاد مبلغ ۱.۵ میلیون دلاری الاهلی مصر روبرو شد. برانکو ابتدا قدری به این موضوع فکر کرد و سپس دلش راضی شد. چند روز بعد نظر برانکو تغییر کرد، چون الاهلی عربستان ۳۰۰ هزار تا بیشتر به او پیشنهاد داده بود یعنی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا. اینگونه بود که برانکو پیشنهاد سعودی‌ها را قبول کرد و حتی در این باره گفت: در عربستان هم مثل ایران فوتبال‌دوستان قدری حضور دارند!

همه چیز روز عید فطر اتفاق افتاد

شاید چندان عاری از واقعیت نباشد که گفته شود پای یک شاهزاده سعودی در میان است و ظاهرا هم درست است. برانکو روز عید فطر به دیدار شاهزاده بن منصور رفت و همانجا با او که ریاست تیم الاهلی را عهده‌دار است توافق کرد. شاهزاده منصور به او گفت: ۸/۱ میلیون را کامل بگیر اگر قهرمان شدی ۷۰۰ هزار دلار پاداش هم می‌دهم!

باشگاه پرسپولیس رو دست خورد؟

پرسپولیسی‌ها بی‌خبر از همه جا ابتدا شوکه شدند و برایشان باورپذیر نبود. مسئولان این باشگاه بلافاصله دلداری به هواداران را شروع کردند، اما کار از کار گذشته بود. ذاکر وکیل باشگاه اقداماتی را برای شکایت به فیفا آغاز کرد و استناد او ماده ۱۷ قانون نقل و انتقالات فیفا بود. اما یک مشکل وجود داشت؛ ماده ۱۷ تنها مختص بازیکنان است و در مورد مربی‌ها صدق نمی‌کند!

اعتراض سرخ‌ها

همزمان با این تحولات هواداران پرسپولیس اعتراض خود را مقابل باشگاه اعلام کردند و از مسئولان پرسپولیس به خاطر از دست دادن برانکو انتقاد نمودند. اما ماجرا تمام شده بود.

چرا گذاشت و رفت؟

همانطور که در سطور بالا اشاره شد الاهلی پس از توافق با برانکو به او وعده داد کل پولش را یک جا بگیرد. اما در پرسپولیس چه اتفاقی برای او افتاد که اینگونه پروفسور را برای رفتن مصمم کرد؟

برانکو تا سه روز مانده به پایان فصل هیچ مبلغی بابت فصل گذشته دریافت نکرده بود و این یک اتفاق باورنکردنی است، این در حالی است که مسئولین پرسپولیس برای رتق و فتق مسائل باشگاه به بازیکنان پرداختی داشتند، اما مطالبات برانکو پرداخت نشده بود. آن‌ها به دنبال پرداخت حق و حقوق برانکو از طریق درآمد‌های فیفایی بودند و مدت زیادی را صرف این مسئله کردند و در نهایت نیز فیفا زیر بار واریز این مبلغ به حساب برانکو نرفت و پس از این موضوع بود که برانکو نامه‌هایی به باشگاه پرسپولیس ارسال کرد. او به احتمال فراوان براساس بندی از قرارداد خود که اگر سه ماه متوالی حقوق خود را دریافت نکند می‌تواند قرارداد خود را فسخ کند به باشگاه الاهلی پیوسته است. به این ترتیب پرونده پرفسور در فوتبال ایران مختومه شد و او با دلخوری و خاطره بد از ایران رفت.

شفر، کم مانده بود کاملا ایرانی شود!

حکایت تلخ غریبه‌هایی که با دلخوری از ایران رفتند

بعد از پرسپولیس که وقایع مربی‌اش بکر و تازه بود به سراغ شفر پیرمرد آلمانی می‌رویم که مدتی سرمربی استقلال بود. شفر شروع پرحرارتی با استقلال و هوادارانش داشت. در ورزشگاه یا مکان‌های دیگر هواداران استقلال ساعت‌ها برای عکس سلفی با شفر منتظر می‌مانند. او به قدری از ایران و مهمانوازی

ایرانی‌ها به وجد آمده بود که می‌گفت: ایران کشوری امن است و ایرانیان مردمانی دوست‌داشتنی هستند. من غذا‌های ایران را دوست دارم فقط گاهی دل تنگ نان گرد و سوسیس سرخ کرده آلمانی می‌شوم! او همچنین به خبر ورزشی گفته بود: پنجاه سال در فوتبال بودم و مطمئن باشید کنار تمام خاطرات خوبم هرگز ایران و استقلال را فراموش نمی‌کنم.

پیرمرد آلمانی در کامرون و جامیکا نیز حضور داشته و سابقه مربیگری داشت. هنگامی که از او درباره نظم آلمانی و بی‌نظمی فوتبال ایرانی سوال شد و اینکه آیا این موضوع او را آزار می‌دهد یا خیر؟ گفت: طبیعی است وقتی شما از آلمان آمده باشید کمی سخت است. در آلمان همه چیز خوب پیش می‌رود. البته من می‌دانستم که آمده‌ام و باید کمک کنم.

شفر به قدری استقلالی‌دوست بود که وقتی از او پرسیدند نگران مشکلات نیستی؟ گفت: من می‌دانم که استقلال مشکل مالی دارد، اما خوب نیست برای گرفتن همه چیز دعوا کنیم. با این حال شفر به تدریج متوجه پچ‌پچ‌ها شد و روزی در واکنش به برخی داستان‌سازی‌ها گفت: ایران بهترین غذا‌ها و بهترین فرش‌ها را دارد و البته بهترین شایعات!

مهدی فنونی‌زاده پیشکسوت استقلال در پاسخ به این سوال که چرا شفر اخراج شد گفت: شفر اسیر یک سری حواشی شد که این حاشیه‌ها او را به زمین زد.

با این حال صرف‌نظر از باخت استقلال مقابل پرسپولیس که خیلی‌ها آن را عامل اصلی برکناری شفر می‌دانند شیوه اخراج تحقیرآمیز او بسیار سوال‌برانگیز بود. در واقع شفر را هنگامی که به محل تمرین تیم می‌رفت به ورزشگاه راه ندادند؛ رفتاری که شفر آلمانی انتظارش را نداشت. پیرمرد آلمانی پس از ممانعت از حضورش در ورزشگاه تهرانسر با نگهبان بگو مگو کرد و ساشا پسر شفر از این ماجرا فیلم گرفت که بعد‌ها منجر به رسوایی‌های زننده‌ای شد.

باشگاه خبرنگاران جوان چندی بعد خبر داد که تصمیم به اخراج بی‌رحمانه او از مدت‌ها قبل و در مکانی خارج از باشگاه اتخاذ شده و ظاهرا ر ئیس مجمع باشگاه استقلال در این ماجرا نقش داشته است. فتح‌الله‌زاده دیگر مدیر اسبق استقلال هم در باره اخراج شفر گفت: معتقدم که دست‌های پشت پرده خواسته‌اند به شفر لطمه بزنند. به این ترتیب پرونده شفر آلمانی هم در ایران با تلخکامی و خاطره بد او برای همیشه بسته شد.

چرا کی‌روش نماند و رفت؟

حکایت تلخ غریبه‌هایی که با دلخوری از ایران رفتند

از دیگر خارجیانی که در ایران دوام نیاورد و رفت کارلوس کی‌روش بود. او سال‌ها در کنار تیم ملی ایران بود. ماجرای ماندن و نرفتن و نماندن و رفتن او از ایران را تقریبا همه فوتبال‌دوست‌ها می‌دانند. او در نهایت مجبور شد ایران را ترک کند و پس از رفتن هم بابت طلب‌هایش از فدراسیون حرف‌های تندی زد.

بعد از بازی‌های خوب و قابل قبول ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ زمزمه رفتن او شنیده شد. اما برخی شایعه کردند که روحانی رئیس‌جمهور ایران برای ماندن او ابراز تمایل کرده است. اما نایب رئیس فدراسیون فوتبال ایران با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه ادامه همکاری با کی‌روش، شایعه دستور روحانی برای تمدید قرارداد او را نادرست خواند.

خود کی‌روش نیز بعد از جام جهانی اظهارات تلخی را بر زبان جاری کرد و در باره تمایل خود به رفتن گفت: من پس از جام جهانی به کار در ایران پایان خواهم داد. طرف ایرانی از من خواسته بود بمانم و هنوز هم به ماندنم علاقه نشان می‌دهند، اما از طرف دولت به‌اندازه کافی پشتیبانی وجود ندارد. این موضوع نشان می‌دهد که چنین علاقه‌ای در واقعیت وجود ندارد. کی‌روش در انتها افزود: گفتگو‌ها پایان یافته و من تصمیم به ترک ایران گرفته‌ام.

در مورد کی‌روش هم چیزی که ناراحت‌کننده بود عدم پرداخت تعهدات مالی بود. خارجی‌ها ظاهرا در موضوع پول با هیچ‌کس تعارف ندارند و همین که تعللی در پرداخت‌ها شود عطای حضور را به لقایش می‌بخشند.

بعد از جام جهانی طلب کی‌روش پرداخت شد. اما او هنگامی‌که در فرودگاه امام در حال ترک تهران به مقصد لیسبون بود بابت شش ماه قراردادی که بعد از جام جهانی با فدراسیون داشت پولی دریافت نکرده بود. البته چند باری هم مشکل سیاسی برایش ایجاد شده بود. به طوری که مشکلات تحریم ایران هم بار‌ها کار دستش داده بود و حسابش در سوئیس به این دلیل که از ایران برایش پول حواله می‌شد بسته شده بود. برای همین تازه بعد از جام جهانی پول یک‌سال آخرش را از تاج گرفت.

او هم به مانند برانکو وقتی از ایران رفت پول‌های وسوسه‌انگیزی را جلویش گذاشتند؛ کلمبیایی‌ها سخاوتمندی به خرج دادند و همین موضوع باعث شد کی‌روش پنج دستیار اسپانیولی‌زبانش را نیز با خود ببرد. او اولین مربی ملی ایران نیست که برای پولش شکایت می‌کند. قبل‌تر برانکو و علی دایی هم شکایت کردند و از فدراسیون غرامت گرفتند. برانکو ۴۲۰ هزار دلار را با حکم فیفا گرفت.

حالا کی‌روش هم در همین مسیر گام برداشته و بی‌شک به گرفتن حکم علیه فوتبال ایران نزدیک است. او نیز از فوتبال ایران رفت و مشخص نیست که آیا خاطرات خوبی از ایران با خود به همراه دارد یا همواره از آن به تلخی یاد می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سلام هر مربی خارجی به ایران اومد برا پول میاد اگر نه موضوع پول بود در کشور خودش میموند بجای اینکه حالا ماتم بگیریم بهتر بود پولشو بدادیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        والا به جهنم ک دلخور شدن. مردم دارن تو بی پولی و گرسنگی میگذرونن اون وخ پول مملکتو میریزن تو فوتبال. تف ب هر چی فوتبال مسخرس ک فقط پول حروم کردنه

    • mahsa

      ایران یه بدبخت گداهه که فقط بلده آبرومونو پیش خارجی ها ببره.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایران بدبخت گداهه؟؟؟٠ واقعا ک

      • بدون نام

        دقیقا همه ایران شده یک مشت گدا

    • هموطن

      با دلخوری رفته ، مالیات هم نداده و هیچ وقت نخواست بده . ما ایرانی ها باید مالیات بدیم ولی این اجنبی فرار کنه ....

    • حمید موحد

      متاسفانه ما ایرانی ها ادمها خوش اسقبال و بد بدرقه هستیم این ضعف شخصیتی در تمام جامعه ما ایرانها هست یک نفر را اونقدر بالا میبریم بعد با فرق سر زمینش میزنیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افرین

    • کارشناس

      تنها چیزی که داخل کشورنداریم اخلاقه، خارج کشور هم آبرو وحیثیت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حرف حساب را زدی

      • بدون نام

        تو اخلاق نداری

    • بدون نام

      اره برانکو بد کرد کاری ندارم مقصر کی بود !!!عرب بود؟؟؟ فارس بود؟؟؟یا....ولی این رسمش نبود...ایرانیا تا عمر دارند نباید دیگه راهش بدن ایران
      جاش تو عربستان بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بیسوادهایی مثل تو نباید نظر بزارن

    • بدون نام

      کیروش اگه رفت بخاطر اتمام قراردادش رفت مثل یک مرد واقعی
      نه مثل برانکوی بز دل

    • محمد

      اصلا حالا فهمیدیم مقصر درگیری بین برانکو و کیروش خود شخص ترسو برانکو بوده

    • علی شورا

      برانکو ملعون ،،، پس تو که از حرکت طارمی و کی و کی ناراحت بودی ؟؟میگفتی تیمو تنها گذاشتن و جایی برا برگشت ندارن پس خودت چی؟؟؟؟؟تو نامردی نکردی::؟؟

    • ممد کاویانی معروف به امیر حافظ

      راس میگه دوستمون تو از اون نامردها هم نامردتری

    • بدون نام

      واقعا چه انتظاری دارید، شما خودتون حاضرید بدون پول به یه کشور دیگه خدمت کنید، اما کی روش در طول مدتی که در ایران بود واقعا مثل یه ایرانی تحت تاثیر برد و باخت تیم قرار می گرفت، الان هم که از ایران رفته داره با کلمبیا نتایج خوبی میگیره و هر چقدر اون نتایج بهتری بگیره ما میفهمیم که چه کسی رو از دست دادیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این کامنت در پاسخ به نظر اول بود وگرنه من به هیچ وجه کار برانکو را تایید نمی کنم

    • بدون نام

      اشکال از طرز تفکر ماست چون حرفه ای فکر نمی کنیم فوتبال ما اسما حرفه ایه ولی اماتوری مدیریت میشه !!!!مدیریت حسین قلی خانی یعنی ریش گروگذاشتن و من بمیرم و تو بمیری اداره کردن امور!!!!!!!چشم ها رو باید شست جور دیگر باید نگریست باید در همه امور تفکرات حرفه ای حاکم باشه نه من بمیرم و تو بمیری !!!!!!به قول مرحوم حجازی از حرفه ای شدن فقط شماره پیراهن بازیکنان حرفه ای شده ولا غیر !!!!!!!

    • بدون نام

      جلوي مفت خوري هركس رو بگيري با دلخوري ميره!

    • بدون نام

      اخراج شفر خیلی زشت بود. میتونستند برخورد بهتری بکنند. در مورد اینکه چون پول از ایران رفته توی حساب سوئیس بسته شده واقعا متاسفم به این دنیای کثیف سیاست زده ای که اینقدر تحریمهای ظالمانه و حال بهم زنی داره

    • بدون نام

      روز مانده به پایان فصل هیچ مبلغی بابت فصل گذشته دریافت نکرده بود ..................بعد میگین پول پرست؟؟؟ مشکل ایرانی ها سوئ استفاده از ادمهای خوب قدر نشناسی نمک نشناسی ونمکدان شکستنشونه نه چیز دیگر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج