۸۷۷۰۵۳
۴۴ نظر
۵۰۳۶
۴۴ نظر
۵۰۳۶
پ

پهپاد گلوبال هاوک؛ غول آهنی که به قعر دریا فرستاده شد

امکان ندارد سری به رسانه‌ها بزنید و خبری از سرنگونی پهپاد آر. کیو۴ گلوبال هاوک (RQ-۴ Global Hawk) به گوش شما نخورد.

برترین‌ها: امکان ندارد سری به رسانه‌ها بزنید و خبری از سرنگونی پهپاد آر. کیو۴ گلوبال هاوک (RQ-۴ Global Hawk) به گوش شما نخورد. انصافاً هم باید گفت با خبر مهمی طرف هستیم که از قدرت پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران حکایت دارد. اما برای اینکه دقیقاً متوجه شویم که پدافند سپاه پاسداران چه غول بزرگ و بی‌شاخ و دمی را به‌راحتی و در عرض یک چشم به هم زدن از اوج آسمان روانه قعر دریا کرد باید نگاهی به مشخصات فنی این پهپاد داشته باشیم.

به همین دلیل پس از دستمریزاد گفتن به پدافند هوا فضای سپاه پاسداران، نظر شما را به مشخصات پهپاد گلوبال هاوک که اکنون تکه‌های آن در قعر خلیج همیشه فارس قرار دارد جلب می‌کنیم.

پهپاد گلوبال هاوک؛ غول آهنی که به قعر دریا فرستاده شد

این پهپاد توسط شرکت نظامی «نورثروپ گرومن» (Northrop Grumman) ساخته شده و مراحل ساخت ابتدایی آن را شرکت «رایان آیروناتیکال» (Ryan Aeronautical)، بر عهده داشت، زمانی که این پهپاد مراحل ساخت را پشت سر می‌گذاشت با نام تییِر ۲ پلاس (Tier II+) شناخته می‌شد. گلوپال هاوک به لحاظ فنی قادر به انجام عملیات‌هایی است که پهپاد لاکهید یو ۲ (Lockheed U-۲) انجام می‌دهد و در بیشتر مواقع نقش شناسایی مواضع دشمن را در میادین نبرد بر عهده دارد.

گلوبال هاوک به رادار‌های بسیار دقیقی با نام «رادار دهانه ترکیبی» (synthetic aperture radar) مجهز است و سنسور‌های اینفرارد اپتیک و مادون قرمز دوربردی دارد (long-range electro-optical/infrared) که به لطف این سیستم‌های پیشرفته به راحتی می‌تواند در روز مساحتی بیشتر از صد هزار کیلومتر مربع را در مواضع دشمن شناسایی کند. جالب است بدانید چنین مساحتی چیزی حدود مساحت کشور‌های کره‌جنوبی یا ایسلند می‌شود و به همین دلیل نیز گلوبال هاوک در میان رسانه‌ها با عنوان «جاروبرقی اطلاعات» شناخته می‌شود.

همان‌گونه که از یک پهپاد جاسوسی انتظار می‌رود، گلوبال هاوک در ارتفاع بسیار بالا از سطح زمین پرواز می‌کند و نه‌تن‌ها از جدیدترین امکانات پیشرفته جاسوسی برخوردار است، بلکه به لحاظ نظامی نیز تا دندان مسلح شده و در عملیات‌های مختلف نظامی قادر به مداخله است. نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا وجود تجهیزات پیشرفته جاسوسی را در این پهپاد به این معنا می‌داند که قدرت نظامی این پهپاد نیز دقت بیشتری پیدا می‌کند و در درگیری‌ها با بالاترین دقت می‌تواند مواضع دشمن را زیر آتش بگیرد و پشتیبانی دقیقی از نیرو‌های خودی داشته باشد.

پهپاد گلوبال هاوک؛ غول آهنی که به قعر دریا فرستاده شد

کاملاً مشخص است ساخت چنین پهپادی هزینه زیادی روی دست نیروی هوایی آمریکا گذاشته است و از پهپادی صحبت می‌کنیم که گفته می‌شود ساخت هر فروند آر. کیو ۴ گلوبال هاوک چیزی حدود ۲۲۲ میلیون دلار روی دست نیروی هوایی آمریکا خرج می‌گذارد و با این حساب نابودی آن توسط پدافند هوا فضای سپاه پاسداران حسابی دل آمریکایی‌ها را کباب کرده است.

داستان ساخت آر. کیو ۴ گلوبال هاوک به دهه ۹۰ میلادی باز می‌گردد و در آن زمان نیروی هوایی آمریکا پروژه ساخت چندین پلتفرم از پهپاد‌های هوشمند را در دستور کار داشت که یکی از آن‌ها پهپاد رادارگریز «آر. کیو ۳ دارک استار» (RQ-۳ Dark Star) و پهپاد دیگری نیز با نام «گلوبال هاوک» بود. از آنجایی که ساخت و توسعه این پهپاد‌ها هزینه‌های زیادی به دنبال داشت، نیروی هوایی آمریکا ترجیح می‌دهد پروژه ساخت این دو پهپاد را به ساخت یک پهپاد تغییر دهد. در نتیجه از آنجایی که پهپاد گلوبال هاوک مسافت و برد بیشتری داشت، ساخت این پهپاد را به ساخت پهپاد دارک استار ترجیح داد.

پروژه ساخت گلوبال هاوک تا سال ۱۹۹۸ ادامه پیدا کرد تا اینکه در این سال، گلوبال هاوک اولین پرواز رسمی خود را در تاریخ ۲۸ فوریه ۱۹۹۸ انجام داد و هفت دستگاه از این پهپاد‌ها زیر نظر آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی «(DARPA) ساخته شد. در این بین از آنجایی که بیشتر عملیات نظامی آمریکا در خاورمیانه صورت می‌گرفت، تقاضا برای ساخت گلوبال هاوک بیشتر شد و نمونه آزمایشی این پهپاد در افغانستان به خدمت نیروی هوایی آمریکا درآمد.

از این پهپاد نسخه‌های مختلفی با قابلیت‌های متفاوت تولید شده و به احتمال زیاد پهپادی که سپاه پاسداران به قعر دریا فرستاد یکی از پیشرفته‌ترین مدل‌های این پهپاد است.

پهپاد گلوبال هاوک؛ غول آهنی که به قعر دریا فرستاده شد

درست است که با یک پهپاد بدون سرنشین سروکار داریم، اما عظمتی که گلوبال هاوک دارد باعث شده تا کنترل آن نیاز به ۳ خدمه در روی زمین داشته باشد. دو نفر از این خدمه‌ها کنترل پهپاد در هوا را بر عهده دارند و وظیفه کنترل سنسور‌های این پهپاد نیز بر عهده یک خدمه دیگر است.

این سنسور‌ها اطلاعات مختلف و به‌روزی را از میادین نبرد جمع‌آوری کرده و به پایگاه مخابره می‌کنند و از پهپادی صحبت می‌کنیم که موتور رولزرویس مدل اف. ۱۳۷. آر. آر.۱۰۰ در آن قرار گرفته و به لطف این موتور، گلوبال هاوک به‌عنوان دوبردترین پهپاد دنیا شناخته می‌شود.

در سال ۲۰۰۱ و زمانی که مدل‌های گلوبال هاوک هنوز در حال ساخت بودند، به دلیل حملات ۱۱ سپتامبر این مدل‌ها به پرواز درآمدند و مدل‌های آزمایشی گلوبال هاوک در نبرد افغانستان و عراق حضور داشتند. گزارش شده است که شرکت نورثروپ گرومن تا نوامبر سال ۲۰۱۲ تعداد ۳۷ فروند از این پهپاد‌ها را در اختیار نیروی هوایی آمریکا قرار داده و در حال حاضر چیزی نزدیک به ۴۲ پهپاد گلوبال هاوک برای مقاصد مختلف در آسمان به پرواز در می‌آیند.

پهپاد گلوبال هاوک؛ غول آهنی که به قعر دریا فرستاده شد

به غیر از آمریکا، کره‌جنوبی، ژاپن و ناسا از دیگر کشور‌ها و سازمان‌هایی به‌حساب می‌آیند که مدل‌های مختلف پهپاد گلوبال هاوک را در اختیار دارند. همان‌گونه که اشاره کردیم گلوبال هاوک یکی از بزرگترین پهپاد‌های حال حاضر دنیا است و چیزی نزدیک به ۱۴.۵ متر درازا دارد. فاصله بال‌های این پهپاد غول‌پیکر چیزی نزدیک به ۴۰ متر است و گلوبال هاوک ۴.۷ متر ارتفاع دارد. این پهپاد بیشتر از ۳۲ هزار ساعت در ارتفاع ۱۸ کیلومتری از سطح زمین پرواز می‌کند و با یک بار سوخت حدود ۲۲ هزار کیلومتر را پشت‌سر می‌گذارد.

همان‌گونه که اشاره کردیم مدل‌های مختلفی از پهپاد گلوبال هاوک تولید شده است و از آنجایی که با یک پهپاد جاسوسی طرف هستیم اطلاعاتی از مدل دقیق پهپادی که در خلیج فارس به قعر دریا رفت نداریم و مشخصاتی که از گلوبال هاوک برای شما فهرست کردیم، مشخصات مدل اصلی این پهپاد است.

پهپاد گلوبال هاوک؛ غول آهنی که به قعر دریا فرستاده شد

در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم به هوا فضا علاقه دارید و در جریان اطلاعات سودمندی از پهپاد آر. کیو.۴ گلوبال هاوک هستید، این اطلاعات مفید را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

منابع: military, wikipedia

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • mahrdad

      آلومينيومي بوده ،،،، بنده خدا این طعمه بود برای ایران ، راحت در دسترس برای انهدام باشه ، آمريكا این هواپیما فدای سیاست خودش کرده ، چقدر ما ایرانی ها ساده هستیم ، آمريكا فکر و ذهنش زندگی خارج از زمین برلی شهروندانش است ما درگیر ، آب و نفت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تفکر احمقانتو دوست دارم

      • سجاد

        کدوم سیاست؟ آمریکا بدهی سنگین بین المللی داره و براش پول خیلی مهمه و بهش شوک وارد شد که پهباد 200 میلیونی دلاریش نابود شد

      • بدون نام

        برات دعا میکنم. تو هم خوب میشی

      • بدون نام

        تفکر احمقانه الاه برکت الاه خاک بر سر بی مغزت کنم

      • سارا

        شما از اون دسته ادمایی هستی که وقتی ارکیو 170 امریکایی رو با نهایت تسلط رو خاک کشورمون نشوندن و رونماییش کردن گفتی عههه ببینین بنر زدن جلو پهپاده تا معلوم نشه داغونه و وقتی مهندسی معکوسش کردن باااز مسخره کردی توانمندیای نظامی کشورتو .درصورتی که غافلی از اینکه همین پهپادا با ضریب امنیتی بالایی ساخته شدن تا جایی که تو رادار خودشونو یه کلاغ نشون میدن حاضرم شرط ببندم تازه 4ساله اسم پهپاد به گوشت خورده و هنوز تشخیص نمیدی پهپاد چیه گلایدر چیه

      • بدون نام

        شرط میبندم موتور پرایدتم خراب شه بلد نیستی در کاپوتشو باز کنی...... خخخ

      • بسیجی خط امام

        امریکایی ها فقط ادعا دارند در عمل بسیار ضعیف هستند درود بر سپاه

      • mahrdad

        من ساده لوحی شما رو دوست دارم ، اینکه به ایران حمله نکرد اولین حرکت انتخاباتی 2020 ترامپ بود ، آمريكا نه به جنگ گفت ، هواپیما طعمه بیش نبوده عزیزم ، شما دنبال عکس هواپیمایی ذوق کنی ، از هوشت استفاده کن خبرها رو پیوسته دنبال کن ،،، یه کوچلو درمورد هواپیما های جاسوسی و تست برا عملیاتی اونها حتی ايراني هاشون بد نیست تحقیق کنی ..عمو ذوق کن دو روز دیگه لباس تنتم بلس قسطی بخری

      • بدون نام

        جناب عاقل. ایران یک هواپیمای با سرنشین رو که اون هم جاسوسی بود نزد و این شد تبلیغات برای ایران و نه فقط آمریکا. پس تو هم زیاد خودت رو باهوش و دیگران را ساده لوح نشون نده. این که یک هواپیمای بدون سرنشین قابل کنترل یه کوچولو میاد توی ایران اصلا اتفاقی نیست و کاملا برنامه ریزی شده ست. ولی این وسط توجه کنید که همراهش هم یک پیام برای آمریکا بود که الکی نیست و تمامی مرزهای ما از لحاظ راداری قوی بوده و کلا پوشش داده شدند دیگه مثل زمان گذشته نیست که هواپیما بیاد توی صحرای طبس و هیشکی نفهمه. پس حالا فهمیدی جریان چیه آقای باهوش ماهرداد!!

      • بدون نام

        خودکم بین غرب زده بدبخت دنیا شما از نسل قاجاروپهلوی هستین که ایران رو بدبخت کردن چون به خودشون به جوانان ایرانی باوری نداشتن

      • بدون نام

        عمو جون میشه بگی چرا یه پهپاد ارزون تر نفرستاد؟

    • عباس

      این است قدرت ایران مرگ برآمریکامتجاوز

      پاسخ ها

      • انصاری

        درود خدا بر دلیر مردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انشاالله آن کسانی هم که از هیاهوهای رسانه ای آمریکای جهانخوار ومزدورانش دچار ترس ونگرانی شده اند به هوش بیایندوبدانند آمریکا توان مقابله با کسانی که برای رضای خدا به استقبال شهادت می روند ندارد

      • بدون نام

        اونایی که منفی میدن فازشون چیه دقیقا!! وطن فروش های بی غیرت

      • بدون نام

        فاز نوکران ترامپ و مجاهدین خلق

      • بدون نام

        01:25
        در مورد منافقین ساکن آلبانی یه سرپ بزن متوجه میشی کی هستن

    • بدون نام

      سلام
      قعر دریای عمان نه خلیج فارس

    • بدون نام

      هر چه هم ارزش این به فول شما غول بی شاخ و دم باشه ارزش جون آدما بیشتر از اینه و اگر بخاطر نابودی این پهپاد جان آدمهای بی گناه در معرض خطر قرار بگیره چه کسی پاسحگوست؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یعنی می فرمائید ساقطش نکنند؟! بگذارند بیاد هر غلطی میخواد بکنه بکنه و بره؟! و اونوقت چه کسی پاسخگوی ذلت ناشی از این رفتاره؟! شما؟!
        وقتی هم که میره دست خالی که نمیره. اطلاعاتی را میبره که به کمک اون میان بمب و راکت میریزن روی سر همونای که شما و همه ما نگران جونشونیم!!
        اگه سر جونمون بترسیم، ذلیل میشیم!!

      • بدون نام

        ببخشید میخوای برا این که جنگ نشه بزاریم اصلا سربازاشون بیان وسط مملکتمون؟

    • بی نام

      جوجه ها رو اخر پاییز می شمارن، بدبخت مردم ایران

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا تخریب روحیه میکنی ها؟ خداوکیلی فازت چیه؟

      • بدون نام

        ترسوی بزدل....!

    • بدون نام

      کاش میشد کنترلش میکردیم و می دزدیدیم و از روش کپی میزدیم

    • بدون نام

      حالا چی میشه؟
      نکنه نصف بودجه مملکت رو باید غرامت بدیم؟

    • بدون نام

      از مرز کشور دفاع کردن احسنت داره اما خدا کنه ما الت دست دمکرات ها و جمهوری خواهان نباشیم و بهانه دست شون ندیم وقتی هواپیمای مسافری زدن و بعد قطع نامه رو قبول کردیم هیچ خسارتی از عراق نگرفتیم و کمک به ابادانی انها هم کردیم متاسفانه انها اگاهانه و باسیاست اهدافشون پیش میبرند امیدوارم سیاست خارجی مون مثل اقتصاد داخلی نباشه که واقعا مردم در تنگنا و به سختی امار معاش میکنند

    • زهرا

      آفرین برترینها
      بعد مدت ها یه خبر و مطلب عالی با یه تیتر خوب منتشر کردی

    • بدون نام

      چه حالی میده این حس غرور و افتخار و اقتدار
      سپاه عزیز با این قدرت نمایی دل همه ایرانی ها رو شاد کرد خدا شادشون کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینو یاد بگیرید که از زبون همه مردم حرف نزنید.اینو بفهمییید!!!! با وجود این همه دزدی و گرونی کل ارتش امریکارم نابود کنن به خیلیا که تعدادشون کمم نیست حس غرور و خوشحالی دست نمیده

      • بدون نام

        لایک

      • بدون نام

        این غرور و افتخار برای احمقهاییه که بازیچه مسولان داخلین و چیزی از سیاست سرشون نمیشه

    • بدون نام

      هرچی بیشتر راجع به این پهباد مطالعه میکنیم بیشتر به ایران خودمون افتخار میکنیم و پوچ بودن قدرت پرهیاهو آمریکا بهمون ثابت میشه... اون از کشتی تایتانیک شون که با اون همه سر و صدای تبلیغاتی و اون همه تجهیزات به سادگی غرق شد... اینم از پهباد گرانقیمت مجهز جاسوسی شون که تا وارد کشورمون شد نابودش کردیم و امریکا هیچ جوره نتونست پهباد عزیزش رو نجات بده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت به غیور مندان ایران .دست مریزاد.

      • بدون نام

        یعنی آدم چقدر باید آیکیوش پایین باشه که قضیه کشتی صد سال پیش رو برای مثال حرفاش بیاره!ما هنوز نمیتونیم یه کشتی یک صدم کشتی که اونا صد سال پیش میساختن رو بسازیم آیکیو جان

    • بدون نام

      این مدل پهپاد اصلا مسلح نیست که نوشتید تا دندان مسلح
      اگه مسلح بود با ضد موشک از خودش دفاع می کرد
      سرعتش هم زیاد نیست
      حداکثر ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت
      رادار گریز هم نیست و به راحتی قابل شناساییه
      همونطوری که خودتون هم گفتید هواپیمای شناسایی!!!!
      شناسایی با جاسوسی فرق داره
      شناسایی برای رصد کردن تحرکات است که امنیت یک منطقه رو تامین کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دیگه چه خبر دکتر؟

      • بدون نام

        حداکثر 637 کیلومتر بر ساعت

    • بدون نام

      بنازم به اراده دشمن شکن ولایت مداران سپاهی
      دروددروددرود

    • بدون نام

      خوبه حالا يه اسباب بازي زديد .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چطوریه که اونا نمیتونن اسباب بازیای ما رو بزنن که از روی ناو هاشون تصویر برداری نکنه!؟

      • بدون نام

        کاربر ۱۱:۳۴
        بابا شستشوی مغزی!
        اونا اصلا به مواردی مثل فیلمبرداری هوایی حساس نیستن و تا حالا دیده نشده به پهپادهای هیچ کشوری شلیک کنن

    • .

      مهک قدرت ایران ...

    • bavaria

      گم شید باوا مردم دارن از گرسنگی میمیرن زر میزنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج