۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶

برترین‌ها: به نظر می‌رسد که ما همه چیز را به خوبی درباره سیاره زیبایی که بر روی آن زندگی می‌کنیم، می‌دانیم و هیچ چیز نمی‌تواند ما را در این باره سورپرایز کند. اما آیا حاضرید که شرط ببندید؟! ممکن است بدانید که زمین را سیاره آبی می‌نامند، اما آیا می‌دانید که دانشمندان می‌گویند که زمین در اصل به رنگ متفاوتی است؟! و یا اینکه ماه تنها قمر زمین نیست؟ تعجب کردید؟! خب پس در ادامه با برترین‌ها همراه باشید تا شما را با این ۱۰ حقیقت کمتر شناخته شده درباره سیاره زمین بیشتر آشنا کنیم.

۱۰. ماه احتمالا تکه‌ای از زمین بوده است

حقایقی درباره سیاره زمین که در مدرسه یاد نگرفته اید!

قبل از اینکه سیاره ما این همراه کیهانی را در اطراف خود داشته باشد، دانشمندان عقیده دارند که زمین اولیه، ماهی در اطراف خود نداشته است. سپس حدود ۴ میلیارد سال قبل، زمانی که زمین هنوز جوان بود، یک سنگ فضایی عظیم به اندازه مریخ با نام "تیا" با زمین برخورد کرد. در نتیجه این برخورد، یک تکه بزرگ از زمین به جدا شد و بعدا تبدیل به ماه شد و زمین ما را از تنهایی نجات داد! چه پایان خوبی...

۹. میدان مغناطیسی زمین در حال تغییر است

حقایقی درباره سیاره زمین که در مدرسه یاد نگرفته اید!

زمین یک میدان مغناطیسی قوی دارد. این موضوع به خاطر دو عامل مهم است: هسته‌ی نیکل آهن و چرخش محوری بسیار سریع.

میدان مغناطیسی برای زمین حیاتی است، چونکه سیاره را از اثر باد‌های خورشیدی محافظت می‌نماید. ما به میدان مغناطیسی زمین به عنوان میدانی ثابت و پایدار فکر می‌کنیم. اما حقیقت این است که این میدان در حال تغییر است. محققان می‌گویند که از قرن نوزدهم میلادی به بعد، قطب مغناطیسی شمالی حدود ۱۱۰۰ کیلومتر تغییر جهت داده است و به سمت شمال غربی حرکت کرده است. قطب مغناطیسی جنوبی نیز به طور مداوم در حال جا به جایی است. البته دانشمندان از مدت‌ها قبل درباره این تغییرات اطلاع داشته اند. "جیمز راس" یک کاشف و افسر نیروی دریایی بریتانیایی برای اولین بار در سال ۱۸۳۱ مکان دقیق قطب مغناطیسی شمالی را مشخص کرد. او این موضوع را در سفر طولانی و طاقت فرسای خود به قطب شمال کشف کرد، هنگامی که کشتی او در درون یخ‌ها گیر کرده بود و خدمه مجبور شدند ۴ سال سخت را در آنجا سپری کنند. شاید همین موضوع باعث شد تا یک قرن بعد کسی به آنجا پا نگذارد. در سال ۱۹۰۴ "روآلد آمندسن" یک کاشف قطب پیما از نروژ دوباره به قطب شمالی مغناطیسی رسید و باعث شگفتی او شد وقتی فهمید که این میدان ۵۰ کیلومتر نسبت به کشف راس جابه جا شده است.

۸. نیروی جاذبه در همه جای سیاره زمین یکسان نیست

حقایقی درباره سیاره زمین که در مدرسه یاد نگرفته اید!

علی رغم باور عموم زمین به طور کامل گرد نیست و بیشتر به بیضی می‌ماند؛ بنابراین حجم آن نامنظم است و بسیاری از مکان‌ها متفاوت است که سبب می‌شود نیروی جاذبه در مکان‌های مختلف متفاوت باشد. یکی از این ناهنجاری‌های گرانشی در هادسون بی کاندا پیدا شد، جایی که نیروی جاذبه بسیار ضعیف‌تر از هر جای دیگری روی سیاره است. بر اساس یک مطالعه که در سال ۲۰۰۷ انجام شده است دلیل چنین پدیده ای، ذوب شدن یخچال‌های قطبی است. این منطقه قبلا با توده‌های ضخیمی از یخ پوشیده شده بود و هنگامی که بعد‌ها این یخ‌ها ذوب شدند و باعث شد تا مقدار از حجم زمین این منطقه به مناطق دیگر برده شود. این موضوع ۲۵ تا ۴۵ درصد نیروی جاذبه ضعیف‌تر در این مناطق را روشن می‌سازد.

۷. زمین بیشتر از یک ماه داشته است (هنوز هم ممکن است داشته باشد!)

حقایقی درباره سیاره زمین که در مدرسه یاد نگرفته اید!

تعدادی از دانشمندان عقیده دارندکه سیاره ما یک قمر اضافه داشته است. بر طبق تحقیقات آن‌ها یک جسم کوچکتر آسمانی با عرض حدود ۱۲۰۰ کیلومتر شبیه یک ماه دوم دور زمین می‌چرخیده است. احتمالا این قمر بعدا به ماه اصلی برخورد کرده است. چنین برخوردی می‌تواند بیان کننده علت تفاوت زیاد در دو طرف ماه باشد. دانشمندان هم چنین این احتمال را که زمین روزی یک ماه جدید دیگر خواهد داشت را نیز رد نمی‌کنند. حتی امروزه نیز هزاران جسم آسمانی وجود دارند که زمین را دنبال می‌کنند که البته بیشتر آن‌ها همراهانی موقتی اند. اما دانشمندان عقیده دارند که میدان گرانشی زمین بالاخره به طور تصادقی می‌تواند حتی یک سیارک بزرگ را به دام بیاندازد که برای چندین ماه دور زمین خواهد چرخید.

۶. بر روی ماه، ماه لرزه اتفاق می‌افتد!

حقایقی درباره سیاره زمین که در مدرسه یاد نگرفته اید!

زمین لرزه و یا بهتر بگوییم ماه لرزه یک چیز علمی تخیلی نیستند و واقعا بر روی ماه اتفاق می‌افتند. البته آن‌ها مانند زمین لرزه‌هایی که بر روی زمین اتفاق می‌افتند، نیستند و نسبت به سطح ماه بسیار عمیق‌تر و نزدیک به هسته ماه اتفاق می‌افتند. دانشمندان عقیده دارند که این پدیده مربوط به نیروی گرانش بین زمین و ماه است.

۵. سیاره زمین با طلا پوشیده شده است!

حقایقی درباره سیاره زمین که در مدرسه یاد نگرفته اید!

حدود ۲۰ میلیون تن طلا را می‌توان در زمین و دریا‌های سیاره زمین پیدا کرد! اگر همه این فلزات گرانبها را بتوان استخراج کرد، این میزان برای پوشاندن تمام سیاره زمین با ضخامت ۶۰ سانتیمتر کافی خواهد بود! اگر این مقدار را بین تمام جمعیت کره زمین تقسیم کنیم به هر نفر ۴ کیلوگرم خواهد رسید. البته عجله نکنید! برای به دست آوردن یک گرم از این فلز گرانبها ۱۰۰ میلیون تن از آب دریا نیاز است!

۴. زمین بنفش رنگ بوده است

حقایقی درباره سیاره زمین که در مدرسه یاد نگرفته اید!

دکتر "شیل دسارما" که یک متخصص ژتیک میکروبی از دانشگاه مری لند است، فرضیه‌ای بیان کرده است که زمین قبلا بنفش رنگ بوده است. او بیان می‌کند که میکروب‌های باستانی احتمالا از کلروفیل برای فرآوری نور خورشید استفاده نمی‌کردند و برای اینکار از مولکول‌های دیگری استفاده می‌کردند. این مولکول‌ها به احتمال زیاد یک رنگ بنفش به میکروب‌ها می‌بخشیده اند و کل جهان را صورتی رنگ می‌کرده اند.

۳. اورست بلندترین قله جهان نیست!

حقایقی درباره سیاره زمین که در مدرسه یاد نگرفته اید!

این یکی ممکن است شوک آور باشد، اما لقب بلندترین کوه جهان ممکن است از قله اورست گرفته شود. شکی نیست که ارتفاع این کوه عظیم به ۸۸۴۸ متر مبالای سطح دریا می‌رسد و هیچ کوه دیگری در جهان نیست که به این ارتفاع برسد. اما کوه "موناکیا" که یک کوه در هاوایی است که ارتفاع آن به ۴۲۰۶ متر بالاتر از سطح دریا می‌رسد. این ارتفاع ممکن است بسیار کوچکتر از اورست به نظر برسد، اما قضیه این است که قسمت اعظم این کوه در زیر دریا قرار دارد و اگر ارتفاع آن را از دامنه آن در کف دریا اندازه بگیریم، ارتفاع موناکیا به ۱۰۰۵۸ متر می‌رسد و این کوه را تبدیل به بلندترین کوه جهان می‌کند.

۲. رودخانه‌های انفجاری

حقایقی درباره سیاره زمین که در مدرسه یاد نگرفته اید!

در مرز‌های بین کشور‌های جمهوری دموکراتیک کنگو و روآندا و همچنین در کامرون، ۳ دریاچه انفجاری مرگبار وجود دارد. "نایوس"، "مونون" و "کیوو" دریاچه‌هایی اند که بر روی دهانه آتشفشان‌ها ایجاد شده اند. این بدین معنی است که ماگما در زیر این دریاچه‌ها در جریان است و کربن دی اکسید را وارد آب این رودخانه‌ها می‌کند. این کربن دی اکسید در لایه ضخیم زیر دریاچه انباشته می‌شود تا زمانی که فشار آنقدر زیاد می‌شود که این کربن دی اکسید آزاد می‌شود و یک انفجار را در سطح دریاچه ایجاد می‌کند و خدا به حال کسانی رحم کند که در اطراف این انفجار باشند!

۱. قوی‌ترین فوران آتشفشانی

حقایقی درباره سیاره زمین که در مدرسه یاد نگرفته اید!

قوی‌ترین فوران آتشفشانی که تا به حال ثبت شده است در آوریل ۱۸۱۵ میلادی رخ داد. مرکز این انفجار کوه "تامبورا" در اندوزی بود. این انفجار در رده انفجار‌های غول آسا رده بندی می‌شود. صدای این انفجار آنقدر بلند بود که تا ۲۰۰۰ کیلومتر آنطرف‌تر نیز صدای آن شنیده می‌شد. بیشتر از ۷۱ هزار نفر در این فاجعه جان خود را از دست دادند و ابر سیاه و خاکستر حتی جزیره‌های دور را نیز پوشاند.

منبع: BrightSide

رسول گل افلاک
10:39 - 1398/04/03
نهمی توی زمین شناسی یازدهم هست
Dr. setayesh
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
من‌ تقریبا همشو تو مدرسه توسط دبیر زمین شناسیم یاتد گرفته بودم 2 سال‌ پيش. و چیزای جدیدی نبودند برام.
۰۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
دوست عزیز این مطلب اوابل فصل مغناطیس فیزیک یازدهمه زمین شناسی چیزی در این باره نگفته
10:57 - 1398/04/03
تمام انچه از زمين و فضا ميدانيم توسط امپراطوري بزرگ جاسوسي و نظامي ناسا ارائه شده ! و تمام انچه هم كه نميدانيم باز توسط همين امپراطوري جلوگيري شده! و هركسي بخاهد بيشتر از اينها كشف كند و به مردم ارائه دهد يا جذب اين مركز ميشود و از دسترس عموم خارج يا اينكه توسط سرمايه داران نابود ميشود ! نظير تسلا كه معتقد بود با توجه به دو قطب مثبت و منفي درون زمين ميتوان برق رايگان توليد كرد كه بعد از كار روي اين مسئله پرونده كاريش هم بسته شد
nafas
نمیدونم راسته یا نه ولی خب اگه راسته به نظرم خیلی جالب و مشکوکه
دست چپی
United Arab Emirates
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
اول املاتو درست کن بعدش....
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
دکتر از هجمه ها ناراحت نشو ، وقتی بر خلاف نظر عوام بیسواد فکر کنی نتیجه همین میشه .
در مورد تسلا کاملا حرفتون درسته ، تسلا نابغه ای بود که اگر میذاشتن طرحهاشو اجرا کنه دنیا از کنترل ثروتمندان خارج میشد
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
کی ظهور می کنی پس؟
11:45 - 1398/04/03
سلامی دوباره به کاربران عزیز برترینها اولا می خواهم مطلبی را بیان گنم بلندترین کوه جهان کوهی در سیاره ی مریخ است که در یکی از کشفیات ناسا دیده شده که کوه بسیار بزرگی که از اورست هم یسیار بلندتر است در مریخ وجود دارد فقط می خواستم این مطلب را در یاد خود نگه دارید که در زندگی روزمره با مشکلات مواجه نشوید. روز خوبی داشته باشید
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
بلند ترین کوه جهان؟
اگر منظورتون کائنات هست که مسلما ما از وجود اکثر سیاره ها مطلع نیستیم چه برسه به اندازه کوه های اونها و انتخاب بلندترین کوه...
United Kingdom
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
الان بحث کره زمین هست پسرم
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
وااای من مطمینم دیگه در عمرم با مشکلی مواجه نمیشم
12:22 - 1398/04/03
تنها چیزی که مدرسه به ما یاد داد دشمنی و زیر اب زنی همکلاسی ها بود و اینکه هرگز متفاوت از دیگران فکر و رفتار نکنیم.
United Kingdom
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
شما مدرسه ت داغون بوده مال ما اینجوری نبوده
Dr. setayesh
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
والا ما ک مدرسمون خیلی‌ همه‌ پایه بودن‌ دلم برا 2دسال پیشم تنگ شد.الان دانشگاهمون یکم رو مخمن
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
و هیچ خلاقیتی نشون ندیم
Finland
02:30 - 1398/04/04
20:12 - 1398/04/06
یادش بخیر یه زمانی عاشق نجوم بودم،چوپان شدم.
عاشق امریکا بودم،تو روستام
ممنون از سایت خوب برترین ها
هستی1386
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
بابا قدر بدون تو میلیاردری،میدونی هر گوسفند چقد گرونه؟؟