جاباما
۸۷۸۸۲۰
۱۷ نظر
۵۰۹۵
۱۷ نظر
۵۰۹۵
پ

چرا نباید گوشی‌ها را شبانه شارژ کرد؟

برای حل کردن مشکل کمبود شارژ و باتری در گوشی‌های همراه، اغلب کاربران این وسیله را شبانه و در هنگام خواب، به شارژر متصل می‌کنند. متأسفانه این اشتباه ساده، عواقبی ناگوار را برای گوشی، برق و حتی کاربر رقم زده است.

برترین‌ها: فواید یک تلفن همراه هوشمند، بر هیچ‌کس پوشیده نیست. این وسیله دوست‌داشتنی، به راه اصلی دریافت اطلاعات، خرید، فروش و ارتباط با دوستان و آشنایان تبدیل شده است. این استفاده زیاد باعث شده تا نبود شارژ کافی، به مشکلی همه‌گیر در سراسر جهان تبدیل شود.

برای حل کردن مشکل کمبود شارژ و باتری در گوشی‌های همراه، اغلب کاربران این وسیله را شبانه و در هنگام خواب، به شارژر متصل می‌کنند. متأسفانه این اشتباه ساده، عواقبی ناگوار را برای گوشی، برق و حتی کاربر رقم زده است.

قاتل باتری

اگر در تمامی مدت استفاده از گوشی، این وسیله را شبانه به شارژ زدید، باید به شما اطلاع دهیم که در واقع باتری این گجت دوست‌داشتنی را به قتل رسانده‌اید. از لحظه‌ای که یک باتری متولد می‌شود، قدم به قدم به سمت ضعف و نابودی پیش می‌رود و شارژ همیشگی باتری نیز به این نابودی کمک می‌کند.

اگر برق را مثل یک غذای خوشمزه برای باتری گوشی در نظر بگیریم، خوراندن ۸ ساعت مواد غذایی به یک فرد، چه نتیجه‌ای در بر خواهد داشت؟ با این عمل شما باتری گوشی خود را سه تا چهار ماه در سال، به شارژر متصل کرده‌اید. اتصالی که به مرگ زودرس باتری منجر خواهد شد.

یک انفجار ساده

هرچند آتش‌سوزی‌های مرتبط با انفجار گوشی همراه، یک اتفاق همیشگی نیست، اما حتی فکر کردن به یک انفجار در کنار سر یا دست شما، می‌تواند ترسناک باشد. بسیاری از کاربران گوشی خود را به شارژ متصل می‌کنند و در تخت‌خواب، در کنار خود می‌گذارند.

چرا نباید گوشی‌ها را شبانه شارژ کرد؟

همین اشتباه ساده باعث می‌شود که نه تنها امواج رادیویی، مستقیماً در کنار سر کاربر قرار بگیرد، بلکه خطر انفجار گوشی نیز به خطرات همیشگی زندگی اضافه شود. با این اوصاف بهتر است شارژر گوشی در فاصله‌ای دور از محل خواب کاربر قرار داشته باشد و کابل شارژ نیز سالیانه تعویض شود.

شارژ ممتد باتری و چیپست‌های جدید

یک لیوان پر از آب را در نظر بگیرید. شما بخش کوچکی از این آب را می‌نوشید و پس از آن دوباره آن را پر می‌کنید. این عمل را برای ۶ ساعت ادامه دهید تا متوجه شوید، شارژ شبانه گوشی، چه بلایی بر سر باتری می‌آورد.

باتری‌های جدید که در دهه اخیر تولید شده‌اند، به یک چیپست ساده قطع برق مجهز هستند که در صورت شارژ ۱۰۰ درصدی گوشی، جریان برق را قطع می‌کند. با کاهش شارژ به ۹۹ درصد، چیپست دستور اتصال دوباره برق را می‌دهد و با بازگشت دوباره سطح شارژ به ۱۰۰ درصد، این پروسه تکرار می‌شود.

چرا نباید گوشی‌ها را شبانه شارژ کرد؟

شارژ کردن گوشی در هنگام شب منجر به تکرار این اتفاق به مدت ۶ تا ۸ ساعت در شبانه‌روز می‌شود. با کمی تفکر در زمینه اتفاق مذکور می‌توانید تصور کنید که همین اشتباه ساده، چه مشکلاتی را برای باتری گوشی ایجاد خواهد کرد.

افزایش سرعت شارژر‌ها

این موضوع باید در نظر گرفته شود که در گوشی‌های جدیدتر، سرعت شارژ گوشی نیز تا چندین برابر افزایش پیدا کرده است. این افزایش جریان باعث شده تا باتری در کمتر از یک ساعت، به توان حداکثری خود برسد.

همین توان بالای شارژر می‌تواند مشکلات اتصال طولانی‌مدت شارژر به گوشی را افزایش دهد. جریان بالای برق در مدت زمانی طولانی‌تر، عمر باتری را به نصف کاهش خواهد داد. موضوعی که به‌سادگی قابل پیش‌گیری است.

چرا نباید گوشی‌ها را شبانه شارژ کرد؟

شارژ گوشی در ۶۵ درصد

یک تصور قدیمی و کهنه در زمینه شارژ گوشی وجود دارد که باید برای همیشه فراموش شود. رساندن باتری به صفر درصد و شارژ صد درصدی آن، نه‌تن‌ها عمر باتری را افزایش نمی‌دهد، بلکه ممکن است گوشی شما را برای همیشه از کار بیندازد.

درواقع سازندگان باتری به این موضوع تأکید دارند که هیچ‌گاه نباید شارژ باتری به صفر درصد برسد. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از سیستم‌عامل‌ها، گوشی را در شارژ ۱٪ خاموش بکنند تا از خطرات شارژ صفر درصدی جلوگیری کنند.

بهترین زمان شارژ باتری گوشی، پیش از رسیدن میزان باتری به ۶۵ درصد است. یعنی اگر فرصت شارژ گوشی را دارید و تنها ۳۰ درصد از باتری گوشی را مصرف کرده‌اید، بهتر است گوشی را شارژ کنید.

اگر یک باتری گوشی بتواند تا ۱۰ هزار بار شارژ صفر تا ۱۰۰ درصدی را تحمل کند، میزان تحمل شارژ ۵۰ تا صد درصدی، بیش از پنج برابر خواهد بود. اتصال کوتاه‌مدت گوشی به شارژر، عمر باتری شما را تا چندین برابر افزایش خواهد داد.

چرا نباید گوشی‌ها را شبانه شارژ کرد؟

سلامتی شما در خطر است

شارژ شبانه گوشی، نگه‌داشتن گوشی در تخت‌خواب و استفاده دیروقت از این وسیله، شکل عملکرد مغز را تغییر می‌دهد. سردرد‌های میگرنی و خوشه‌ای، بیماری‌های شنوایی و بینایی، بیماری CVS و بی‌خوابی، ساده‌ترین نتایج استفاده از گوشی در تخت خواب است.

گوگل در اندروید ۹ از سیستم WindDown رونمایی کرده است که چندین ساعت پیش از خواب، رنگ صفحه‌نمایش گوشی را به سیاه و سفید تغییر می‌دهد. این عمل ساده باعث می‌شود تا کاربر، علاقه‌ای به استفاده از گوشی در هنگام خواب نداشته باشد.

چرا نباید گوشی‌ها را شبانه شارژ کرد؟

افزایش مصرف برق

اتصال شارژر به برق، چه در زمان شارژ نشدن گوشی باشد و چه در هنگام اتصال طولانی و شبانه به گوشی، مصرف برق خانوار را افزایش می‌دهد. مصرف برقی که نه تنها هزینه‌ای اضافه بر گردن خانواده است، بلکه در تصویری بزرگ‌تر، جامعه را نیز گرفتار کرده است.

بسیاری از خاموشی‌های معمول جهان با جداکردن شارژر‌ها از برق و عدم شارژ شبانه گوشی، قابل پیشگیری است. یک موضوع ساده که شاید در نگاه اول بسیار ناچیز باشد، اما در بلندمدت و با در نظر گرفتن کل جامعه، مصرفی بسیار بالا را منجر خواهد شد.

منبع: grunge

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • nafas

      تاثیراتش کاملا درسته عادت دارم گوشیم رو شب کنار خودم داشته باشم هم میگرن دارم هم بیخوابی گرفتم

    • بهنام م

      اگر گوشی را بزاری حالت پرواز فکر کنم مضراتش کمتر شود

    • ریما

      نویسنده گرامی،در صورتیکه گوشی در حالت پرواز قرار بگیرد دو اتفاق خوب رخ میده،کاهش مصرف باطری گوشی،قطع شدن امواج رادیویی مضر،پس با کاهش مصرف گوشی ممکن هست اتفاق شارژ ۹۹ درصد تا ۱۰۰ درصد فقط دوبار رخ بده که این مسئله خطرناکی برای گوشی و باطری نیست،امواج مضر هم که دیگر وجود ندارند،در مورد انفجار گوشی هم باید عرض کنم گوشی در حالت انتن روشن احتمال انفجارش خیلی بیشتر از حالت انتن خاموش است،لطف کنید با یه سری مطالب سطحی مردم را نگران نکنید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ترکیدن گوشی واسه خرابی باتریه چه ربطی به آنتن داره آخه؟ بد کجای متن اصن حرفی از آنتن زدن شده؟ بدتر اینکه ترجمه اس متن چه ربطی به مترجم داره. منبعم که زدن. فازتون چیه

      • ریما

        دوست عزیز،فکر کنم اینو نمیدونید که هر قدر مقدار مصرفذگوشی افزایش پیدا کنه فشار به باطری زیاد میشه و احتمال اسیب دیدنش میره بالا، بحث انتن یه راه کار هست، وقتی سیستم مخابراتی گوشی یا هموم انتن فعال هسن گوشی تقریبا هر ۳ دقیقه یکبار یه سری کد رو با انتهای بی تی اس ردو بدل میکنه و این مصرفیذحدود نیم وات رو‌ به گوشی تحمیل میکنه،بحث انتن برای همین مطرح شد، در مورد ترجمه عرض کنم که انتقاد همیشه سازندست،اگر بقول شما صرفا یه ترجمه باشه شاید دفعه بعد دقت بیشتری برای نشر اینگونه مقالات بکار ببرند

      • بدون نام

        ریما جان ول کن! این جماعت فقط بلدند تایید و تحسین کنند به خاطر همین پاچه خواراست که کار مملکت اینجوریه

      • بدون نام

        شما که اینقدر بلدی شیما جان!!! لطف کن چهارتا منبع بیار که خلاف این گفته باشه. ضمنا تو همه سیستم عامل ها میزان مصرف آنتنو میزنه که برای من تو ۲۴ ساعت ۱ درصده!! جک میگیا

    • setareh

      خُب مگه نمیگن شارژ ها و گوشی ها طوری شده که بعد از فول شارژ ارتباطِ برق رو قطع میکنه ؟ اتفاقا بعدش هم شارژر دیگه داغ نیست !

    • بدون نام

      اون شارژ ٦٥ درصدي ديگه خيلي احمقانه ست! اينطوري كه سوكت موبايل رو خراب مي كني تازه همهيشه هم بايد در حال شارژ كردن موبايل باشي

    • احمد

      نویسنده و کپی کننده ی محترم ، لطفا در حیطه ی تخصص خود مطلب بنویسید یا کپی کنید و در زمینه ای که تخصصی ندارید ، سکوت کنید .
      شارژ صفر درصد و صد درصد و این چرندیات چیه دیگه ؟؟؟ باطری موبایل یه باطری لیتیومی ۳.۷ ولت هست که توی فول شارژ به ۴.۲ ولت میرسه و این نه خطرناکه نه ترسناک . و نه آسیبی به باطری میزنه و شارژ صفر درصد سطح ولتاژ ۳.۲ ولت هست که نه باطری کاملا خالیه نه خطرناکه .

      *اولا ایراد وقتی بوجود میاد که چیپست شارژ دچار مشکل بشه . و این ربطی به توو شارژ موندن گوشی نداره
      *دوما نهایت عمر مفید باطری گوشی ۳ سال هست ، حتی اگه ازش استفاده نکنی .
      * سوما برق مصرفی یه شارژر خیلی خیلی نا چیزه . اینطور تصور کن که یه باطری ۳ هزار میلی آمپر ساعتی ، کل انرژیش به اندازه ی حدودا ۶ ثانیه مصرف یه لامپ صد واتی هستش .

      پاسخ ها

      • ریما

        ممنونم بخاطر این نظر عالی

      • بدون نام

        شما از نویسنده گرانج بیشتر میدونی؟ مطلب ترجمس . از یکی از بزرگترین وبسایت ها منبع هم نوشته.

      • احمد

        این توجیه که نویسنده فلانیه ، اصلا منطقی نیست ‌ . نویسنده هر شخصی که باشه ، واضحه که تخصص لازم رو نداشته . توی دستورالعمل استفاده از هیچ تلفن همراهی همچین مسائلی مطرح نشده .

      • بدون نام

        امیدوارم یه روزی انگلیسی یاد بگیری چهارتا سرچ بکنی بعد بیای اینجا در افشانی کنی. تو همه سایتا زده باتری رو وقتی رسید به ۵۰ درصد شارژ کنید.

    • مهدی

      اینها همش چرت است.من الان یک گوشی سامسونگ وین دارم با ابتری فابریک هر شبم تا صبح توی شارژ است
      5 ساله داره کار میکنه باتری مشکلم نداره.
      یک گوشی گرند2 دارم 6 ساله داره کار میکنه شارژم هرشب تا ضبح است میزنم.

    • کورش حسین زاده

      این حرفا نشان از بی تجربه بودن نویسنده داره بنده سالیان ساله گوشیمو شب تا صبح تو شارژ میزارم هیچ مشکلی پیش نیومده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        متن ترجمه اس برادر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج