اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۸۸۱۰۴۷
۱۱ نظر
۵۰۱۰
۱۱ نظر
۵۰۱۰
پ

روزنامه دولت: افشای دور زدن تحریم‌ها یعنی چه؟

دیروز یک اقدام عجیب از سوی صدا و سیما به بحث روز در شبکه‌های مجازی تبدیل شد؛ برنامه صبحگاهی «سلام صبح بخیر» کشتی سالینا را که در حال دور زدن تحریم‌ نفتی بود تا خود چین مسیریابی و مسیر دور زدن تحریم نفتی را اعلام کرد!

روزنامه ایران نوشت: دیروز یک اقدام عجیب از سوی صدا و سیما به بحث روز در شبکه‌های مجازی تبدیل شد؛ برنامه صبحگاهی «سلام صبح بخیر» کشتی سالینا را که در حال دور زدن تحریم‌ نفتی بود تا خود چین مسیریابی و مسیر دور زدن تحریم نفتی را اعلام کرد!

مجری این برنامه در این رابطه ابتدا خبر داد که با همکاری یک تیم خبری یک میلیون بشکه نفت تحویل چینی‌ها شده است. او در ادامه با نشان دادن تصاویر هوایی از محل خرید نفت و همچنین تصویر یک کشتی به نام سالینا تمام ریز اطلاعات یک معامله نفتی را افشا کرد. بعد از آنکه این حرکت صدا و سیما و برنامه «سلام صبح بخیر» مورد اعتراضاتی جدی قرار گرفت که آن را اقدامی «ضد ملی» می‌دانستند، روابط عمومی این برنامه در توضیحی اعلام کرد که «اطلاعات مطرح شده در این برنامه هفته قبل در قالب گزارشی با تصاویر ماهواره‌ای در نشریه بین‌المللی فایننشیال تایمز همراه با عکس و جزئیات کامل‌تر منتشر شده است.» در این رابطه باید به چند موضوع توجه کرد:

اشاره برنامه سازان صدا و سیما به گزارش نشریه فایننشیال تایمز را نمی‌‌توان و نباید به هیچ عنوان توجیه کننده این رفتار دانست. چه آنکه در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن این کار زدن مهر تأیید پای گزارش‌ها و اطلاعات رسانه‌هایی است که اگر در زمین دشمن بازی نکنند، حداقل نسبتی با منافع ملی ما ندارند.

خصوصاً باید توجه داشت که صدا و سیما در ایران نه تنها یک رسانه بلکه فراتر از آن یک نهاد و ارگان حکومتی و بخش تأثیرگذاری از نظام سیاسی است. ورود چنین ارگانی به این بحث و بازتاب این گونه گزارش‌های خارجی که نسبت آنها با منافع ملی ما مشخص نیست و رسمیت بخشیدن به آن، اگر هم هدف غیرقابل قبولی را دنبال نکند حداقل اهدافی مبهم و ناروشن دارد.

صدا و سیما اگر رسالت خود را خبررسانی در ابعاد ملی می‌داند دو شیوه برای انجام این وظیفه دارد؛ یا باید راوی بی‌طرف باشد که البته نه سابقه روایت‌های این رسانه و نه ترکیب مدیران و هدایتگران آن برآورده کننده چنین انتظاری نیست. یا اینکه باید مانند یک ارگان حکومتی خود را با بقیه بخش ها هماهنگ کند که متأسفانه باز هم چنین نیست.

در روزهایی که وزارت نفت و امور خارجه و باقی بخش‌های دولت، تأکید مضاعفی بر عدم اشاره به شیوه‌های فروش نفت ایران و دور زدن تحریم‌ها دارند، این اقدام صدا و سیما دقیقاً چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ اگر صدا و سیما خود را ارگانی حکومتی می‌داند که چنین هم هست، چرا اقتضائات مسئول اصلی دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت در حاکمیت را این گونه نادیده می‌گیرد؟

در ماه‌های اخیر کسی که بیش از دیگران در کابینه زیر ضرب مخالفان دولت رفته، وزیر نفت است. کسی که زیر این فشارها بر یک نکته تأکید دارد و آن هم اینکه راه‌های فروش نفت و مسیرهای دور زدن تحریم‌ها را به هیچ عنوان نخواهد گفت. در این صف‌کشی آیا این اقدام تأیید این ادعا نیست که صدا و سیما در مقام یک نیروی پشتیبان به نفع یک جریان وارد دعواهای سیاسی شده است؟

دو هفته پیش همین برنامه ابتدا به علیرضا زاکانی، یکی از سرسخت‌ترین مخالفان دولت تریبون داد تا در همین موضوع یعنی بحث فروش نفت و فسادهای این حوزه ادعاهای متعددی را مطرح کند و بعد هم بالاجبار تریبونی برای وزارت نفت درنظر گرفت. در برنامه دیروز هم بعد از طرح مسائل متعددی علیه اینستکس و تحریم‌های نفتی گفته شد که اگر وزارت خارجه توضیحی دارد، می‌تواند ارائه کند.

به راستی این چه روشی است که در میانه جنگ اقتصادی با دادن تریبون یکطرفه به برخی افراد، ادعاهایی علیه قوه مجریه مطرح شود و بعد هم سراغ تکذیبیه آن برویم؟ آیا اسم این شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی است یا داغ کردن تنور دعواها؟ اگر صدا و سیما واقعاً طرفدار شفاف‌سازی است چرا سراغ سؤالاتی که پیرامون خودش مطرح است، مانند پرونده دستکاری آرای مردم و تقلب در نظرسنجی عمومی نمی‌رود تا مشخص شود نتیجه آن پرونده به کجا رسید؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ستون پنجم دیگه همیشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردم را مسخره نکنید ، دنیا با ماهواره توسط چند کشور کنترل می گردد ، تحریمها را دور میزنیم چه مفهومی ، اگردور میزنید چرا دلار با کمبود و با گرانی مواجه شده است .

    • کارمند

      تحریمها ودیگر بدبختیها کم بود دعواهای حزبی وسیاسی هم به این مشکلات اضافه شد تا خیال کاسبان تحریم را از بابت درآمدهای میلیاردی راحت کند وزخم دیگری بر پیکر مردم بدبخت بزند.لعنت بر کسانی که پای نابودی کشور ایستاده اند وفکرمیکنند با شروع جنگ اوضاع بهتر میشود

    • hamed

      کاملا مواففم
      صدا و سیما بجای اینکار باید اولا اطلاع رسانی داخلی و خارجی کند راجع به ظلم تحریمها
      ثانیا خودش باید درامد داشته باشه
      ثالثا بهتره راجع به دست مزدهای کلان اطلاع رسانی کنه
      رابعا یه شبکه انگلیسی داره همونم صدای ملت ایران رو و حقانیتش رو به دنیا باید نشون بده

    • حسین

      روابط عمومی صدا و سیما بهتر است یک دلیل و فایده پخش این گزارش را اعلام کند نه توجیه بواسطه یک نشریه خارجی

    • بی نان

      بازم اشتباه جدی هست لو دادن فروش نفت توسط صدا و سیمای ما

    • بدون نام

      احسنت ورحمه الله وبرکاتو

    • بدون نام

      ببش ازاین از صدا و سیمای میلی انتظار نمیرود

    • بدون نام

      کاسبان ودوستداران تحریم.. پولها به جیب میزنن. پول مردم بدبخت دست یه عده خرونفهم هستش. توی مملکت گل وبلبل

    • بدون نام

      یعنی شمابروید کنار، جیبها خالی شده، نیروهای خارجی چند ماهی است که حقوق دریافت نکرده‌اند، یکم نفت بفروشیم، پولشو بزنیم به زخم..

    • بدون نام

      اینم، یه جور دور ،دور ،کردنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج