۸۸۱۷۰۰
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

با یادگارهای کیارستمی این کار را نکنیم

۱۴ تیر، سالروز درگذشت عباس کیارستمی است، او برای یک عمل جراحی نه چندان پر مخاطره راهی بیمارستان شد و چه ناباورانه در اثر خطای پزشکی از میان ما رفت.

خبرآنلاین: ۱۴ تیر، سالروز درگذشت عباس کیارستمی است، او برای یک عمل جراحی نه چندان پر مخاطره راهی بیمارستان شد و چه ناباورانه در اثر خطای پزشکی از میان ما رفت.

گرچه پزشک معالج مقصر شناخته و سه ماه از انجام عمل جراحی فقط در بیمارستان جم محروم شد، اما این حکم افکار عمومی پیگیر ماجرا را قانع نکرد و بهمن کیارستمی، فرزند مرحوم که از آغاز پیگیر ماجرای فوت پدر بود، اخیرا در این باره گفته است: «گزارش مشروح علت مرگ پدرم هرگز به دست ما نرسیده است.» بنابرین موضوع برای همیشه به عنوان مطالبه به حق جامعه هنری و علاقمندان سینما از جامعه پزشکی باقی خواهند ماند.

این نوشته قصد پرداختن به آن واقعه را ندارد، اما آن‌چه انگیزه نوشتن این یادداشت در سالگرد مرگ تاسف‌بار این فیلمساز بزرگ شد، مطلبی بود که یک ماه پیش از بهمن کیارستمی در کانال شخصی‌اش در یکی از شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. بهمن کیارستمی نوشته بود : «باز همسایه‌ منزل ابوی زنگ زد که چه نشسته‌ای که خانه روی آب است. رفتم و دیدم واویلا، باز لوله‌ای ترکیده و فواره‌ای سربرآورده. لوله‌کش آمد و رفت توی موتورخانه‌ زیرزمین و فلکه‌ اصلی را بست.

آن زیرزمین، محل کار ابوی بود و روی کاغذی که هنوز به دیوار است، نوشته: «این زیرزمین، زیرِ زمین نیست، در روی زمین، زیرِ زمین، زیرزمینی به از این نیست.» این زیرزمین قفسه‌ای دارد که هنوز پر از خرت و پرت است. در این سه سال چندباری توی قفسه را نگاهی کرده بودم و باز درش را بسته بودم. این بار ولی نگران از نم‌کشیدن محتویات، هرچه در طبقات پایین بود بیرون ریختم تا ببرم بگذارم یک جای امن و خشک… .»

کیارستمی بی تردید یکی از بزرگ‌ترین و موثرترین سینماگران ایرانی در شناساندن، تثبیت و ارتقاء جایگاه سینمای ایران در جهان بود. سبک و نوع نگاهش به سینما در دهه ۶۰ و ۷۰ خورشیدی، نگاه‌ها را از غرب و شرق جهان به سوی سینمای ایران متوجه کرد.

اگرچه کیارستمی خود عاشق زندگی بود و در میانه ویرانی زلزله هم، زندگی و امید به ماندن و ادامه دادن را برای‌مان به تصویر می‌کشید و می‌گفت: «ترجیح می‌دهم اثری از من برجا نماند اما خودم بمانم.» اما حالا که ما و او در این تقدیر حق انتخابی نداریم، آیا وقت آن نرسیده که برای حفظ میراث این فیلمساز بزرگ کاری بکنیم.

کار دشواری نیست که با صرف تنها چند درصد از بودجه جشنواره‌های متنوع سینمایی که در طی سال برگزار می‌شوند، خانه کیارستمی را به موزه‌ای برای حفظ آثار و ماندگاری یاد او تبدیل کنیم. کاری که برای انجامش در تمام دنیا برای شخصیتی که با ساخت ۴۲ فیلم و ۱۰۱ جایزه ملی و بین‌المللی یکی از مهم‌ترین سینماگران ایران و شناخته شده جهانی است، نیازی به درخواست و نوشتن و تقاضا و التماس نیست. تا دیر نشده و باز از همسایگان مرحوم خبر ناگواری نرسیده است، برای حفظ آن خانه با دیوارهای آجری زیبایش در دل این شهر خاکستری کاری کنیم.

با یادگارهای کیارستمی این کار را نکنیم

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      اقایون پرونده مراحل قانونی خود را طی کرده و مسله بشکل قانونی و بر مبنای عدالت و تخصص مختومه شده حالا چرا بعضی انرا بروزرسانی میکنند چرا هدف چیست.

    • بدون نام

      بابا بیخیال. این شبک بازیا مال مانیست که. ما عادت کردیم خانه نیمایمان، پناهگاه معتادان شود، عادت کردیم خانه و عمارتهای قدیمی و به نوعی آثارباستانی مان در قبال مبالغی اندک کوبیده و تبدبل به آپارتمان و برج شوند. ما مردم فراموش شده ی سردرگمی هستیم که آخر عاقبت بدی در انتظارمونه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج