۸۸۵۶۴۹
۲۴ نظر
۵۰۰۷
۲۴ نظر
۵۰۰۷
پ

نقد شوخی امین حیایی در «عصر جدید»

شوخی امین حیایی با یکی از شرکت‌کنندگان «عصر جدید»، در شامگاه گذشته تعجب و انتقاد بسیاری را برانگیخت؛ بر این اساس که این شوخی را نژادی و توهین‌آمیز می‌شود توصیف کرد.

ایسنا: شوخی امین حیایی با یکی از شرکت‌کنندگان «عصر جدید»، در شامگاه گذشته تعجب و انتقاد بسیاری را برانگیخت؛ بر این اساس که این شوخی را نژادی و توهین‌آمیز می‌شود توصیف کرد.

ماجرا از این قرار بود که در جریان تعریف مجری برنامه از ماجرای محبوس شدن نوجوان سبزه‌روی چابهاری که چندماهی است با پشتک زدن‌هایش مشهور شده است، حیایی به شوخی گفت، باید انقدر خودش را می‌شسته تا سفید شود!

در این ارتباط با یک کارشناس رسانه به گفت‌وگو نشستیم. احسان محمدی با اعتقاد بر اینکه ما نیاز داریم در این زمینه هم به پختگی برسیم، گفت: باید هشدار بدهیم که موضوعی مانند نژادپرستی هم جزو خطوط قرمز است و انتظار می‌رود در برنامه‌های تلویزیونی رعایت شود.

محمدی در این زمینه توضیح داد: ما چون فرصت تعامل و تقابل با نژادهای مختلف را کمتر داشته‌ایم نمی‌توانیم میزان نژادپرستی آن را تایید و یا تکذیب کنیم؛ اینکه اگر در موقعیتی خاص قرار بگیریم، نگاه ما به آن، نژادپرستانه است یا به عنوان یک انسان و شهروند به موضوع نگاه می‌کنیم. چون زمینه محک خوردن این لحظه‌ها به وجود نیامده است؛ من نمی‌توانم با قاطعیت بگویم نژادپرست هستیم یا نه اما نشانه‌های آن را در ایران خیلی پررنگ نمی‌بینم.

نقد شوخی امین حیایی در «عصر جدید»

وی درباره‌ی حاشیه پیش‌آمده در برنامه «عصر جدید» یادآور شد: مطمئن هستم آقای حیایی به حواشی این ماجرا در فضای مجازی، واکنش نشان می‌دهند و آقای احسان علیخانی هم معمولاً به شبکه‌های اجتماعی خوب واکنش نشان می‌دهد.

وی سپس گفت: انتظار می‌رفت در این برنامه این حساسیت کمی درک شود و این بخش را از برنامه حذف کنند. شاید بخشی از آن به خاطر بی‌تجربگی است. فشار رسانه‌ای را اتفاق خوبی می‌دانم که کارگردان‌ها، تهیه‌کنندگان و ناظران را وادار کند که به مسائلی اینچنین بیشتر حساسیت نشان دهند.

این کارشناس رسانه با بیان اینکه به هیچ وجه نمی‌پذیرد که مردم ایران دیدگاه نژادپرستانه دارند، درعین حال گفت: ما نسبت به این موضوع جهل معنا و واژگان داریم که نمی‌دانیم چه بار معنایی دارد. بازیکن تیم آرسنال برای تیم بوخوم در آلمان بازی می‌کند. ویدئویی از او در تمام دنیا پخش شد که یک نفر به او توهین نژادپرستانه کرده بود. این بازیکن در آن لحظه گریه و زمین بازی را ترک کرد. این ویدئو میلیون‌ها بار در تمام دنیا دیده شد؛ در حالی که نژادپرستی امر بسیار قابل نکوهش است و پیگرد قانونی دارد و طرف را به دادگاه می‌برند و ممکن است شغلش را از دست بدهد.

وی سپس با اشاره به حواشی نژادپرستی در دنیا گفت: در فوتبال اسپانیا در لالیگا دنی آلوز (بازیکن بارسلونا) برای زدن کرنر رفت. یکی از تماشاگران به طرفش موز پرتاب کرد که یک اشاره نژادپرستانه بود. اتفاقاً این بازیکن پوست موز را کند و خورد و خیلی علیه این ماجرا تاختند. در فوتبال انگلستان تا دهه ۷۰ ـ ۸۰ وقتی بازیکنان سیاهپوست صاحب توپ می‌شدند، در ورزشگاه‌ها صدای میمون درمی‌آوردند؛ به دلیل اینکه آنها با کشورهای آسیای شرقی، آمریکای لاتین و سیاهپوست هم‌جوار هستند، به همین دلیل تنش و تضادهای بسیار پیش می‌آید. وقتی که تنش و تضاد پیش می‌آید آن موقع لزوم ایجاد قانون پیش می‌آید و بعد شکستن آن قانون جرم تلقی می‌شود. ما این مساله را نداریم و تا زمانی که به این جزئیات اطلاع پیدا نکنیم به حساسیت آن پی نخواهیم برد.

عیسی اندوی، دروازه‌بان سیاهپوست ذوب آهن بارها مطرح کرد که به او توهین نژادپرستانه می‌شود؛ در حالی که شعاری که تماشاگران می‌دادند نشانه‌ای از قدرت بود. در کشورهای توسعه‌یافته مثل آلمان رفتار نژادپرستی وجود دارد و من نمی‌پذیرم در ایران نشانه‌هایی از آن وجود داشته باشد. گرچه ما دچار توهم از محبوبیت و قدرت ایرانی هستیم که این به تصوری برمی‌گردد که از تاریخ و تمدن چند هزارساله‌مان داریم.


احسان محمدی گفت: اینکه ما بگوییم آقای حیایی رفتار نژادپرستانه‌ای داشته، اینگونه نبوده است؛ چراکه اصولاً ما ایرانی‌ها سفیدپوست نیستیم؛ ایران نژادسفیدپوست ندارد. برخلاف صحبت‌هایی که گفته می‌شود ما در ایران کمتر نشانه‌هایی از نژادپرستی داریم.

مهمترین تقابلی که در همه این سال‌ها صورت گرفته است، برخورد با افغان‌ها بوده است که به هر حال یک انزوای تاریخی داریم و کمتر فرصت تعامل با مردم کشورهای دیگر را در درازمدت داریم و آشنا به این مساله نیستیم. در طول این سال‌ها ما حتی با افغان‌هایی که با ما فرهنگ مشترک و زبان مشترک دارند، رفتارهایی داشته‌ایم که می‌شود رگه‌هایی از خودبرتربینی را در آن دید.

وقتی می‌گوییم هنر نزد ایرانیان است و بس در این جمله، یک صنعت اغراق و یک خودبرتربینی وجود دارد. اینکه نسبت به حوزه خلیج فارس همیشه از یک منظر بالاتری حرف زده‌ایم. در ادبیات فارسی ما هم این نگاه بالا به پایین وجود داشته اما رفتار ما در این حوزه نژادپرستی نیست بلکه یک نوع خشم است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بابا جمع کنید هرکی هرچی می گه سریع جبهه می گیرید

    • محمد

      اینهمه صغری کبری چیدن نداره اتفاقا ما تو خونه کلی خندیدیم آقا حیایی یه شوخی قشنگ و بجا کرد برو بینیم با عیبا خودتونو یادتون رفته و از دیگران ایراد میگیرین

    • بدون نام

      سفیدپوست اروپاییها هستند.ایرانیها روشن ترین پوستم داشته باشند جز نژاد سفید حساب نمیشن.ژنهای ایرانی خیلی هم اختلاط داره بخاطر همین قیافه هامون متنوعه.با این وجود هر کس پوست تیره داشته باشه یا چشم بادومی تحقیر میشه.حتی توسط خواهر برادرهاش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چشم بادامی که جزو زیبایی محسوب میشه البته از نوع درشتش.

    • مریم

      امین حیایی اصلا منظوری نداشت خیلی آدم مهربونیه

    • بدون نام

      این امین حیایی واحسان علیخانی هم باید مث فردوسی پور،رامبدجوان،علی درستکار،شهیدیفرد،فرزادحسنی،رشیدپور و....ممنوع التصویر بشن تا حالشون جابیاد.

    • بدون نام

      منم ازین شوخیش بدم اومد.. تا زمانی که نژاد پرستی و اختلافات قومی و نژادی در ایران هست نیازی نیست شعار گهربار مرگ بر آمریکا سر داد

    • بدون نام

      منم ازین شوخیش بدم اومد.. تا زمانی که نژاد پرستی و اختلافات قومی و نژادی در ایران هست نیازی نیست شعار گهربار مرگ بر آمریکا سر داد

    • نرگس

      والا جنیفرلوپز به عنوان یه دورگه از نصف بیشتر ایرانیا سفیدتره ولی همه بهش میگن سیاه پوست.دیگه ما چی هستیم ک بخوایم برا رنگ پوست نژادپرستی کنیم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دورگه اس؟ کی گفته؟

      • بدون نام

        تو ایران دلیل تیرگی پوست بیشتر ژنهای جنوب آسیاست. البته در جنوب ایران ژنهای شرق آفریقا هم هست که اونهایی که پوست کاملا سیاه دارند یحتمل از همین ژنها به مقدار زیاد دارند.

      • بدون نام

        الان سرچ کردم لوپز نه پدرش نه مادرش سیاه نیستند.البته امریکای لاتینیهای غیر سیاه اکثرا مقداری ژن سیاه پنهان دارند.منتها اختلاطشون تازه ست .برعکس ایرانیها که هزاران سال سابقه اختلاط ژنتیکی دارند

    • بدون نام

      فقط یه شوخی بود ربطی هم به نژاد پرستی و این اراجیف نداره لطفا اونایی که علافن دنبال یه سوژه دیگه باشن!

    • بدون نام

      برید گمشید بابا یه شوخی کرده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مطمئنا بیغرضانه بوده!

      • بدون نام

        چیه تایه چیزمیگن نزادپرست میگین اینم بهانه شده برای سواسوفادگری بعصیها منکه ازسلبرتیهادیگه بدم میادچون وطن فروش بی غیرت احمق پولکی ملوچک صداسیمای میلی ودولت هستن

    • بدون نام

      متاسفم برای صدا و سیمایی که اسمش ملی است و این افراد بی سواد را داور کرده . گروه دختر و پسر محاسبه گر بهترین بودند ولی چون این داوران بی سواد درکی از بزرگی عمل آنها نداشتند آنهارا حذف کردند . داوری که جدول ضرب بلد نبود یک گروه فوق العاده را حذف کرد . این یک حذف ساده نیست . حذف اندیشه و اهمیت دادن به آواز و جنگولک بازی یک گروه به ظاهر آکروبات . تنها به این دلیل که مشابه کار قبلی عمل کردند مگر این پسر آوازه خوان کار جدیدی کرد . او همه مثل مرحله قبل آواز خواند . تا تفکرو تصمیم گیری مسائل مملکت دست چند سلبریتی هست ممکت پیشرفت نمی کنه . چون کار غنی سازی تکراریه کار صنعت گر تکراریه و......

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چون خطا داشتند حذف شدند. هر گروه دیگه ای هم حذف می شدند یه عده مثل شما می اومدند یه انگی به عصر جدید و داورهاش می چسبوندند.

    • بدون نام

      ای باباااااااا نژاد پرستی کجا بود اخه
      شمام دنبال سوژه میگردین گیر بدین بهشا

    • رضا دانشجو

      تو این مملڪت اینقدر در مورد لرها،ترڪها،فارس ها ،عربها جوڪ وطنز درست میڪنند نژاد پرستی نیست
      اما یڪ شوخی جناب حیائی ڪرد شد نژاد پرستی
      من نمیدونم چرا بعضی از ما اینقدر عقده ای هستیم ومیخواهیم با هر حرڪت طرف مقابل اورا بڪوبیم با انواع واقسام نیرنڱها وتهمتها
      وقتی به ڪسانی ڪه به امین حیائی نڱاه میڪنم میبینم خودشون دونده های خوبی هستند منتها ڪفش ندارند یا به عبارت دیڱر گرگهائی هستند در لباس میش ڪه ڪارهای دیگران رانقد میڪنند اما خود را امامزاده میپندارند در صورتی ڪه...

    • ایران من

      حساسیت به نژاد پرستی هم خودش یک نوع تبعیض هست این نوع محدودیت ها خودش باعث بیشتر برانگیخته شدن احساسات میشه

      ایرانی هرچقدر هم که نژاد پرست باشه کسی رو به خاطر نژادش از زمین بر نمیداره کاری که انگلیسی ها و امریکایی ها پرچمدارش هستند و الان ادعای حقوق بشری شون میشه

    • حجت

      امین جیایی بخاطر پول حاضره قلاده طلا را بگردنش بیاندازد
      سواد مجری گری و اجرا برنامه را ندارد
      مردم هم اگاه هستند این مسایل را فراموش نمی کنند

    • یاس

      این شوخی چه ربطی به نژادپرستی داره دوست دارید جوسازی کنید

    • امین ک

      اقای حیای منظوری به طور قصد نداشته چون همه مردم ایران اینو میدونن که امین حیای بازیگر محبوب و مهربونیه. لطفا نقد و بررسی هاتون رو برای مساعل جدی نگاه دارید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج