جاباما
۸۸۸۳۱۴
۱۰ نظر
۵۰۱۵
۱۰ نظر
۵۰۱۵
پ

چرایی کاهش قیمت ارز از زبانِ یک نماینده مجلس

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به «تاثیر سیاست خارجه در کاهش نرخ دلار» گفت: منهای بعضی از اقدامات مثبت بانک مرکزی، شاخص‌های اقتصادی ما جهت مثبتی ندارد که بگوییم کاهش نرخ ارز تحت تاثیر آن است. می‌توان گفت که بعضی شفاف‌سازی‌ها، حباب‌ها را از بین برده‌اند.

ایسنا: علی ابراهیمی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به کاهش نرخ ارز و ورود آن به کانال ۱۱ هزار تومان اظهار کرد: چسبندگی قیمت‌ها در شرایط تورمی در کشور ما بسیار بالا است. زمانی که قیمت دلار بالا می‌رود، سکه، خودرو و مسکن هم بالا می‌رود ولی وقتی قیمت ارز کاهش پیدا می‌کند، قیمت سایر کالاها کم نمی‌شود. گویی کاهش قیمت ارز اثر دراز مدت‌تری بر بازار دارد. البته این چسبندگی به باور مردم نیز برمی‌گردد. مردم ما برخی کاهش‌ها را به طور جدی باور نمی‌کنند.

نماینده مردم شازند در مجلس ادامه داد: ما سابقا این تجربه را در سال ۹۲ - ۹۳ هم داشتیم. در آن زمان دلار به مرز ۴۰۰۰ تومان رسید و پس از مدتی به ۳۰۰۰ تومان بازگشت اما قیمت مسکن و خودرو چندان تغییری پیدا نکرده و در سطح دلار ۴۰۰۰ تومانی باقی ماند. اگر کاهش قیمت فعلی تداوم و تاثیر نداشته باشد، فرقی با کاهش‌های سال ۹۲ - ۹۳ ندارد.

چرایی کاهش قیمت ارز از زبانِ یک نماینده مجلس

ابراهیمی با تاکید بر نقش سیاست خارجه در کاهش نرخ ارز تاکید کرد: هم‌اکنون برنامه‌های تحریمی آمریکا به اوج خودش رسیده است و کشور ما در حال مقاومت است. این شاخص‌ها خود را در قیمت دلار نیز نشان می‌دهد. حقیقت این است که منهای بعضی توجیهات سیاسی که خوشبختانه در دنیا وضعیت ما را بهتر می‌کند، از نظر اقتصادی فعلا اتفاق درخور توجهی نیفتاده است که ما بتوانیم بگوییم روند کاهش فعلی ادامه پیدا می کند یا نه.

وی با اشاره به سیاست‌های اخیر بانک مرکزی گفت: البته یکی از سیاست‌های بانک مرکزی رصد داد و ستدها در کشور است. فکر می کنم که تا حدود زیادی اقتصاد ما در مسیر شفافیت قرار گرفته است. اما این سیاست‌ها صرفا باعث این می‌شود که بعضی سرمایه‌های پنهان جرات نکنند بی‌مهابا وارد بازار شوند. حرکت به سمت شفافیت و رصد مبدا و مقصد مبادلات مقداری وضعیت اقتصادی ما را بهتر می‌کند. اما به طور کلی کاهش نرخ دلار اخیر ریشه در سیاست خارجی دارد و به این علت است که توانسته‌ایم تا حدودی اجماع جهانی را به نفع خود تغییر دهیم. منهای بعضی از اقدامات مثبت بانک مرکزی، شاخص‌های اقتصادی ما جهت مثبتی ندارد که بگویم کاهش نرخ ارز تحت تاثیر آن است. تقریبا می‌توانم بگویم که با شفاف‌سازی حباب‌ها در حال از بین رفتند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سلام
      تابی دین وبی وجدان وحرام خور هست تورم هم هست وچون این سه خصلت دردرون انسانهای به ظاهرشیک دینی ومؤمن نهفته ودیده نمیشود کاریش نمیشودکرد
      فقط لعنت خدا برظالم ها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت

      • بدون نام

        به دلیل اینکه کاهش قیمت واقعی نیست بلکه به نوعی سیاسی و روانی است به یک نکته توجه کنید:
        کرمان خودرو قیمت آزرا 2019 را 950 میلیون تومان پیش فروش کرده است قیمت جهانی آزرا در نوع 3/5 لیتری فول 35000 دلار در دبی می باشد با این حساب نرخ دلار می شود:27142 تومان !!!!! حالا متوجه شدید چرا جنس ارزان نمی شود؟

    • بدون نام

      بازار دلالی و انبار کردن ، و ازطرفی نبود اراده در برقراری نظم ، در بازار ( مشغولیات ذهنی) مانع از هرگونه واقعی سازی قیمتها و برقراری علم اقنصاد و تولید میشود .

    • رضا محمدی

      دیگه چرایی نداره .من بهت میگم چون انتخابات نزدیکه همین

    • بدون نام

      با پایان دولت عدم تدبیر و امید اصلاحات ،حبابها می ترکند و قیمتها کاهش می یاید .............

    • بدون نام

      چطور موقعی که بالا میره همه تون خفه خون میگیرید، وقتی میاد پایین همه تون میشید اقتصاد دان و نظر میدید؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخ آره خدایی

      • بدون نام

        احسنت

    • بدون نام

      باسلام اصلأ.اینطور نیست چسبندگی بعلت عدم تناسبعرضه وتقاضاست بطور مثال اگر لوازم خانگی اندکی وارد بازار شود خود بخود قیمت پایین می آید یک سوال از این آقا چرا سیب زمینی و پیاز قیمتش پایین آمد.فقط عرضه بود ودرمورد دیگر کالاها این موضوع صادق است بیخود نظر واهی ندهید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج