اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۸۹۴۷۷۹
۳۵ نظر
۵۰۱۱
۳۵ نظر
۵۰۱۱
پ

سازمان‌ سنجش: میل به رشته پزشکی فاجعه است

در عرصه گرایش به‌سمت رشته‌های علوم تجربی با یک فاجعه در کشور مواجه هستیم و ظرفیت بسیاری از رشته‌های علوم پایه خالی مانده است.

روزنامه ایران: در عرصه گرایش به‌سمت رشته‌های علوم تجربی با یک فاجعه در کشور مواجه هستیم و ظرفیت بسیاری از رشته‌های علوم پایه خالی مانده است.

در واقع رشته‌های فنی و علوم انسانی از جمله رشته‌هایی هستند که توسعه هر جامعه‌ای بر اساس آن اتفاق می‌افتد اما در کشور ما وضعیت به‌گونه‌ای است که داوطلبان به‌سمت رشته‌های تجربی گرایش پیدا کرده‌اند.» البته آمارهای سازمان سنجش آموزش کشور هم نشان می‌دهد که امسال هم، همچون سال‌های گذشته گروه علوم تجربی بیشترین شرکت‌کنندگان را دارد.

درآزمون ۹۸ دانشگاه‌ها تعداد شرکت‌کنندگان در گروه علوم تجربی با ۶۳۷ هزار داوطلب، پس از آن علوم انسانی با ۲۸۲ هزار و گروه ریاضی با ۱۶۸هزار داوطلب بوده است. این آمار نشان می‌دهد که داوطلبان رشته ریاضی سال به سال کم‌تر از دیگر رشته‌ها می‌شود؛ موضوعی که در این سال‌ها با واکنش بسیاری از کارشناسان هم همراه بوده است. پس از ساختار ۶.۳.۳ چند سالی است که هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در پایان پایه نهم انجام می‌شود و پایان دوره متوسطه اول سرآغاز تردید و دل نگرانی دانش‌آموزان برای انتخاب رشته تحصیلی است و در این میان بسیاری از دانش‌آموزان دیگر علاقه‌ای به رشته‌های انسانی یا رفتن به هنرستان نشان نمی‌دهند.

رشته ریاضی هم از نگاه آنها جایگاه شغلی مناسبی ندارد بنابراین خیلی‌هایشان به امید دکتر شدن علوم تجربی را انتخاب می‌کنند؛ موضوعی که رئیس سابق انجمن ریاضی به آن اشاره می‌کند و به «ایران»می‌گوید: رؤیای قبولی در رشته‌های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و کسب درآمد بیشتر برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها به یک رؤیا تبدیل شده است و از نظر بسیاری از خانواده‌ها پزشکی منزلت و پرستیژ اجتماعی دارد این درحالی است که آنها واقعیت رشته پزشکی را هم نمی‌دانند و خیلی از داوطلبان در آزمون سراسری به نتایج دلخواه خود دست پیدا نمی‌کنند و شانس کمتری برای تحصیل در رشته مورد نظر دارند.

محمد علی دهقان در پاسخ به اینکه چرا دانش‌آموزان و داوطلبان علاقه کمتری به رشته‌های علوم پایه دارند می‌گوید: یکی از مهم‌ترین دلایل این بی‌انگیزگی نبود کار است. برای علاقه‌مندان رشته‌های علوم پایه کار مناسب و مرتبط با رشته هایشان وجود ندارد کسانی که شیمی، ریاضی و فیزیک می‌خوانند آینده شغلی خوبی در کشور ندارند. خیلی هایشان علاقه‌مندند که جذب آموزش و پرورش شوند اما این وزارتخانه هم دانشگاه فرهنگیان دارد و خودش مستقیم پذیرش دانشجو دارد. مسئولان آموزش و پرورش برای دبیری در دروس فیزیک، شیمی و ریاضی هم از فارغ‌التحصیلان صنعتی شریف استفاده نمی‌کنند. همین موضوع موجب بی‌انگیزگی خیلی از دانشجویان این رشته شده است.

وی می‌افزاید: برخی از افرادی که رشته‌های علوم پایه را انتخاب می‌کنند واقعاً علاقه‌مند این حوزه هستند آنها می‌دانند ممکن است کار مناسبی پیدا نکنند اما با علاقه شخصی به این رشته‌ها ورود می‌کنند خیلی هایشان تا مقطع دکترا ادامه تحصیل می‌دهند اما کارشان چیز دیگری است.

دهقان با تأکید بر اینکه حدود ۱۰۰دانشمند ایرانی نخبه در کشور و خارج از کشور همچون مریم میرزاخانی در رشته‌های علوم پایه مشغول فعالیت هستند اظهار می‌کند: هم‌اکنون ۳۰درصد از این افراد در ایران هستند اما شناخته شده نیستند. ما بر این باوریم که برای توسعه کشور باید توجه بیشتری به رشته‌های علوم پایه داشته باشیم.این افراد در دانشگاه‌های مختلف مشغول تدریس هستند و باید شرایط فعالیت و پژوهش را برای آنها بیشتر از قبل کرد.

او با اشاره به اینکه نزدیک به ۴۰تا ۵۰هزار نفر هر ساله فارغ‌التحصیل رشته‌های علوم پایه هستند، اظهار می‌کند:برخی از این فارغ التحصیلان برای تحصیلات تکمیلی در رشته‌های دیگر درس می‌خوانند. چرا که ساختار ‌آموزشی ما به گونه‌ای است که کارمند پرورش می‌دهد، خانواده‌ها هم به تبع آن دنبال همین هستند که فرزندانشان ‌رشته‌ای را بخوانند و فرزندانشان در جایی استخدام شوند، این نوع تفکر، قدیمی است و در بسیاری از کشورها وجود ‌داشته اما حالا شرایط تغییر کرده است. با این حال اگر مشکل شغل حل شود بسیاری از دانش‌آموزان دوباره ریاضی را انتخاب می‌کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بعد از کلی زحمت آخرش بیکار می مو نند دیگه درس خوندن
      فایده نداره تو این کشور

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سو مدیریت نابلدی ناکارامدی همه چی رو پیچیده کرده

      • بدون نام

        سالی که من میخواستم انتخاب رشته کنم مشاور مدرسه نذاشت رشته ی مورد علاقم یعنی انسانی رو انتخاب کنم میگفت تو تست هوش عدد هوشت خیلی بالا شده و معدلتم بالاست باید بری یا ریاضی یا تجربی(یا مهندس شی یا دکتر)ایشون منو برای انسانی حیف میدونست و آخرم منو به زور فرستاد تجربی! وقتی سیستم آموزشیمون اینه وقتی مشاور مدرسه همچین طرزفکر اشتباهی داره و اونو به والدین و دانش آموزا انتقال میده چه توقعی از خانواده ها هست؟

      • آرش

        به خاطر این هست که دانشگاه آزاد بدون کنکور دانشجو در همه رشته‌ای می‌گیره حتی از علوم‌انسانی و تجربی تو رشته‌های مهندسی بدون کنکور پذیرش می‌کنه سال ۸۸ به قبل که کنکور دادم برعکس الان بود بیشتر متقاضی‌ها از ریاضی‌وفیزیک بود کسی در کنکور سراسری با دیپلم علوم تجربی علوم انسانی میتونست کنکور ریاضی شرکت کنه و بالعکس
        اما دانشگاه آزاد اجازه نمی ‌‌داد و هر دیپلمی باید تو رشته خودش شرکت می‌کرد به مرور زمان با کم شدن جمعیت و کاهش متقاضی دانشگاه آزاد دانشگاهها رو بدون کنکور کرد که کاسبی کنه وزارت علوم و وزارت صنعت هم که کشک هیچ کاری ندارن

      • hassan.h

        سیستم بهداشت و درمان ایران به بیماری پزشک سالاری وحشتناکی دچار است و از آنجا که همواره (بجز وزیر فعلی) همه وزرا پزشک بوده اند و اعضاء کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم پزشک بوده اند هیچ گاه شرایط اصلاح این سیستم فراهم نشده است و یحتمل هم فراهم نخواهد شد لذا همه حق دارند به پزشکی علاقه داشته باشند تا در آینده شغلی سالار همه کادر درمانی ،مراکز درمانی باشند
        اصلا هم فاجعه نیست فاجعه بزرگ در ایران درک پایین ماست که نمی توانیم علل وقایع را درک کنیم

    • بدون نام

      این شاهکار هم برود پیش دیگر شاهکارها.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شاهکار اینه که وقتی پیش یه پزشک بری چه سر درد چه دل درد چه شکستگی چه عفونت چه بیحال چه فشار خون چه خمیازه و چه... همه اش یه نسخه از روی نرم افزاری که روی موبایل شون نصبه نسخه می نویسند. شاهکاره... و پول میگیرن.

    • بدون نام

      اینقدروضعیت برنامه ریزی مملکت افتضاح است ومردم ناامیداند که مردم به فکرشغلی هستند که حتی وابسته به دولت نباشه چه پرستیژ چه اقتصادی چه اجتمایی حداقل بتونند درآمدی برای بقای زندگی داشته باشند تازه رشته پزشکی وووبایدآشنا وپارتی یاپول میخوادکه ورود کنی..برای همه کس نیست!!؟

    • بدون نام

      تعجب نداره .باید پزشکی برن. دکتر ها و وکیل ها کارهایی هشتند که اول پول میگیرند بعد کار انحام میدهدند . مریض خوب بشود یا نشود دیگه به آنها مربوط نیست. کم درامدترین دکتر که مریض گذری یراش بیاد دو سه برابر بهترین مهندس از بهترین دانشگاهها درآمد داره.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بارکلا تو کشورهای سرمایه داری حرف اول پول است .
        در کشورما هم پول شرف وعزت بهمراه دارد حتی اگر دزد ناموس واختلاسگر بزرگ باشی .
        پس پزشکی ووکالت وتجارت را بچسبید وبقیه توکلشان بخدا.

    • بدون نام

      وقتی دانش آموزان زندگی ی پزشکو با مهندس ومعلم وبقیه کارمندا مقایسه میکنه عقل سلیمش بهش میگه پزشک بشه بهتره
      والبته اینم تقصیر دولت وسیستم غلطشه نه دانش آموز وخانواده ش

    • بدون نام

      بهتره به علاقه فکر کنید تا وضعیت شغلی در کشور ایران. چون علاقه می تونه شما رو تا هر جایی که بخواهید ببره و اگه یه پزشک بی علاقه به کار باشید توی همین مملکت شاید پول دربیارید اما لذت نمی برید و اگه به علاقه تون فکر کنید و وارد رشته اش بشین می تونید هر جای دنیا برید و لذت رشته و علم رو بچشید چون فقط یک بار زندگی می کنید.

    • بدون نام

      خب معلومه وقتی که مملکت هم علمش خوابیده و هم تولیدش، دیگه فقط شغلهای خدماتی میمونه. همه یا میخوان برن پزشکی بخونند یا وکالت یا برن یه اداره دولتی استخدام بشن تا امنیت شغلی و آب باریکه داشته باشند. این وضع مملکت ماست نه علمی نه تولید کالایی

    • علی

      اینو به خودتون بگین نه ما.

    • Alirw

      شکاف درامدی یه معلم و یه پزشک رو همه می فهمن
      حالا هی بیا تو تلویزیون بگو درامدشون یکیه

    • بدون نام

      هر روز تعداد بيشتر دانشجوهاش ميشن به ازاي همين سوادشون كمتر بايد روش انتخاب دانشجو پزشكي عوض شه

    • یلدا

      به جای نظر دادن راجع به انتخاب رشته برین فکر کنین ببینید چرا میل به پزشکی زیاد شده؟
      من میدونم چرا
      چون حتی ذره ای از برنامه ریزی چیزی حالیتون نیست
      الان اگه یه نفر بزه رشته ریاضی شما تضمین میکنید که کار داشته باشه؟
      دوست من رتبش شد ۷۲ ریاضی و شریف درس میخونه اما پشیمونه چون حتی برای رشته دو رقمی در آمد چیزی حدود۵ تا۶ میلیون!
      اینهمه زحمت بکشی تهش درآمدت این باشه

    • بدون نام

      الان مهندسها اندازه کارگرها حقوق می گیرن چرا زحمت بکشن درس بخونن آخه؟ بعد هم وقتی کسی از پزشکا بازخواست نمی کنه هر بللایی دلشون می خواد سر مردم میارن همین میشه دیگه

    • رضا

      ظاهرا همه فهمیدن نون توی این رشته هست

    • بدون نام

      چرا میگید فاجعه
      وقتی دکترا (البته عقلیت خوبی هم هستن) نه مالیات میدن ونه برای بیمار ارزش قائلند ودر هیچ جای دنیا هم مثل ایران این جوری پول در نمیارن بایدم اینقدر متقاضی داشته باشه

      پاسخ ها

      • سارا

        اول از اینکه دکترا مالیات میدن و مالیات سنگینی هم میدن .دوما همه دکترا این شکلی نیستن خیلی هاشون به مریض احترام قائلن . و الان از کشورمون کلی دکتر مخصوصا دکترای عمومی (البته ب شرط پول داشتن)دارن مهاجرت میکنن دیگه پزشکی هم داره اشباع میشه و دکترای عمومی برای حقوق بهتر رفتن تو کار زیبایی از بوتاکس بگیر تا عمل بینی.درضمن پزشکی خیلی رشته پراسترسیه و همچین راحتم نیس.دیگه مثل سابق گل وبلبل نیس با این همه هنوزم فک میکنی رشته آس و توپیه
        پ.ن:من نه پزشکم نه پدر یامادرم پزشکه فقط ی پشت کنکوری ام ک بیزار از بت درست کردن رشته پزشکی و پرستش کردن این رشته

    • بدون نام

      ایران نابود شد

    • بدون نام

      خیانتی بود که وزارت علوم و سازمان سنجش به جامعه مهندسان کرد. بدانید و آگاه باشید که اگر شما این همه دانشگاه بی خود در رشته های مهندسی نمی ساختید الان وضع خیلی از ماها بهتر از این بود.
      البته تقصیر اساتید دانشگاه های فنی و مهندسی هم هست که به وقتش اعتراض نکردند.

    • بدون نام

      سهمیه ها که هستند اونا را باهاشون پر کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سهمیه هارو میفرستن رشته ها تاپ

    • بدون نام

      پزشکا پول مفت میگیرن

    • بدون نام

      یک روستای آباد به از صد روستای ویران. پزشک بی سواد و بی کیفیت با قاتل جاهل چه فرقی می کند؟

    • امیر فرهادی

      فاجعه اصلی اینه که یک سوم قبولی های رشته پزشکی سهمیه ای هستند یعنی عده ای بیسواد که با رانت و امتیاز غیر قابل توجیه وارد رشته ای می شوند که با جان آدم ها سر و کار دارد. اشتباهات پزشکی فاحشی که در خبرها می شنویم و گاهی موجب فوت بیمار می شود، دسته گل همین پذیرفته شدگان شدگان سهمیه ای است

    • فائزه

      وقتی تو شغلای دگ پول نیست مگ مرض داریم اونا رو انتخاب کنیم

    • بدون نام

      چرا که به سمت پزشکی نرن!
      این همه ماشین بی کیفیت که با کمترین شدت تصادف باعث مرگ یا صدمات بدنی شدید میشه، چه کسی باید به مصدومان رسیدگی کنه؟
      یا وقتی که دختران جوان جامعه ارزش خود را در نوک دماغ میدانند، چه کسی باید اونها رو ارزشمند کنه؟

    • بدون نام

      اینها فهمیدن بازار کار پزشک و مخصوصا پرستاری در کشورهای دیگه عالی است و مهاجر میپذیرن . داداش اینها میخوان مدرک بگیرند از شما و یا علی بگن کانادا و استرالیا اره دادا

    • بدون نام

      اینها فهمیدن بازار کار پزشک و مخصوصا پرستاری در کشورهای دیگه عالی است و مهاجر میپذیرن . داداش اینها میخوان مدرک بگیرند از شما و یا علی بگن کانادا و استرالیا اره دادا

    • بدون نام

      چون مسئولین امر،بی عرضه وناکارآمدند وساماندهی درستی درزمینه مشاغل انجام ندادند.بنابراین کسی که میخوادعمروجوونی شو بذاره برای خوندن یه رشته تحصیلی بایدآینده روشنی داشته باشه نه اینکه چندسال هزینه کنه و درس بخونه،بعدبیکاروسرگردون بشه.من نمیدونم چراهرچی آدم کم سواده درراس امورقرارداره.مسئولیتها ضابطه مندنیست وفقط براساس رابطه انجام میگیره.بدبختی مامردم همینه که تا گردن غرق فسادشدیم

    • مسعود

      جامعه ای که پزشکان و وکلا در آن فعال هستند و از درآمد بالایی برخوردار هستند جامعه ای بیمار است.سلامتی جسم و روح و روان مردم نابود شده.

    • بدون نام

      مگه پزشک ها چیزی بلد هستند. خودم شخصا چندبار که به پزشک مراجعه کردم هنوز معاینه نکرده نسخه رو نوشته و بیماری بعدی بالای سرم ایستاده و اقای دکی میگه بلند شو برو بیمار بعدی بشین. چقدر بی شخصیت و پول پرستند بعضی دکی ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج