۸۹۹۰۴۵
۲۳ نظر
۵۰۰۴
۲۳ نظر
۵۰۰۴
پ

یک ادعا مسیر پرونده نجفی را تغییر می‌دهد؟

روزنامه شرق در یادداشتی نوشت: روز دوشنبه مصاحبه‌ای از وکیل دادگستری سرشناس، جناب سیدمحمود علیزاده‌طباطبایی، منتشر شد که در آن اظهار کردند آقای محمدعلی نجفی مرتکب قتل خانم میترا استاد نشده و این قتل را بر گردن گرفته است!

روزنامه شرق در یادداشتی نوشت: روز دوشنبه مصاحبه‌ای از وکیل دادگستری سرشناس، جناب سیدمحمود علیزاده‌طباطبایی، منتشر شد که در آن اظهار کردند آقای محمدعلی نجفی مرتکب قتل خانم میترا استاد نشده و این قتل را بر گردن گرفته است!

مدعای ایشان در اثبات این سخن، استناد به گزارش متخصص اسلحه بوده که شلیک ۹ گلوله را تأیید کرده که آن هم از دو اسلحه متفاوت بوده و چهار پوکه در صحنه قتل یافت نشده است! این در حالی است که از ابتدای طرح این پرونده جنجالی در رسانه‌ها، همواره به شلیک پنج گلوله اشاره شده و در فیلم معروف صداوسیما در پلیس آگاهی تهران نیز -که با انتقادهای بسیاری همراه شد- خبرنگار اسلحه را در دست گرفته و در مقابل دوربین، فشنگ‌های باقی‌مانده در خشاب را می‌شمارد و با توجه به اینکه اسلحه از نوع کلت کمری «برتا» با ظرفیت ۱۳ فشنگ بوده، نتیجه می‌گیرد پنج گلوله شلیک شده و در طول رسیدگی به پرونده نیز از بازپرس ویژه قتل تا قضات پرونده و رسانه‌ها، هرگز اشاره‌ای به شلیک ۹ گلوله نشده است!

این در حالی است که آقای علیزاده‌طباطبایی با صراحت بیان کرده‌اند اسلحه‌ای که خانم استاد با آن به قتل رسیده، اصلا متعلق به آقای نجفی نبوده و اسلحه آقای نجفی از نوع و کالیبر دیگری است! اینکه آقای علیزاده به‌عنوان یک وکیل دادگستری باسابقه چنین مطلبی را بیان کرده باشد، همان‌قدر باورنکردنی است که بخواهیم باور کنیم مسئولان اداره آگاهی، بازپرس پرونده، سرپرست دادسرای امور جنایی و قضات دادگاه کیفری استان چنین موضوع مهمی را کتمان کرده باشند!

اما واقعا تعداد گلوله‌های شلیک‌شده، در نتیجه پرونده اهمیتی دارد؟ نگارنده باور دارد بدون ‌شک چنین است. تصور بفرمایید فردی با شلیک چند گلوله کشته می‌شود؛ اگر شلیک‌کننده یک نفر باشد، تفاوت نمی‌کند که چند گلوله شلیک کرده است؛ اما اگر دو نفر باشند، باید بررسی شود کدام گلوله و از کدام اسلحه موجب قتل شده است. برای مثال، ممکن است از مجموع ۱۰ گلوله شلیک‌شده از سوی دو نفر با دو اسلحه یکسان، ۹ گلوله از یک اسلحه و یک گلوله از اسلحه دیگری شلیک شده باشد؛ اما ۹ گلوله شلیک‌شده از یک اسلحه منجر به قتل نشده و صرفا موجب جراحت و مصدومیت مضروب شود و همان یک گلوله از اسلحه دیگر به قلب یا مغز مقتول اصابت کرده و موجب قتل شده باشد.

اینجا قاتل کسی است که آن یک گلوله را شلیک کرده و کسی که ۹ گلوله دیگر را حتی اگر به قصد قتل شلیک کرده باشد، هیچ رابطه‌ای با جرم قتل ندارد.

اساسا در تحقق رکن مادی هر جرمی، رابطه مستقیم میان فعل یا ترک فعل شخص با نتیجه‌ای که عنوان مجرمانه دارد، باید به صورت مستند و مستدل اثبات و رابطه علیت میان آنها برقرار شود. مثلا اگر بر اثر ضربه‌ای که فردی با چوب بر سر فرد دیگری زده است، شخص مضروب دچار خونریزی مغزی شده و فوت کند، قاتل همان کسی است که ضربه را زده؛ اما اگر حدفاصل ضربه آن شخص و پیش از فوت او در نتیجه خونریزی مغزی احتمالی، شخص ثالثی مضروب را خفه کند، خفه‌کننده قاتل است و جرم ارتکابی ضارب نخست، فقط ایراد صدمه جانی عمدی است که رأسا جرم مستقلی است و رابطه‌ای میان آن فرد با جرم قتل وجود ندارد و از اتهام قتل مبری است.

با این توضیح، مطلب یکی از دو طرف به صورت قطع و یقین نادرست است. اگر سخنان جناب علیزاده‌طباطبایی درست باشد، کل ساختار پرونده دچار تحول شده و از اساس ارتکاب قتل به دست آقای نجفی محل تردید جدی خواهد بود؛ اما اگر آنچه ایشان فرموده‌اند نادرست باشد، احتمال دارد متهم به تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب شده باشند.

فرق یک وکیل دادگستری با دیگران اینجا مشخص می‌شود؛ اگر همین مطلب را کس دیگری می‌گفت، نه‌تنها قابل پیگیری نبود، بلکه ‌چه‌بسا کسی نیز به آن توجهی نمی‌کرد؛ اما وقتی این سخن از زبان یک وکیل دادگستری شناخته‌شده بیان شود، مستلزم پیگیری و تأمل است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یه نقشه دیگه واسه تبرهه وبی گناهی نجفی .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تبرئه مجید دلبندم
        نه تبرهه

      • بدون نام

        تبرئه شد تمومم شد تلویزیونم اعلام کرد خانواده زنش پول گرفتن رضایت دادن اون زنشم بچه همین خانواده بود دیگه از اولم همشون دنبال تلکه کردن نجفی بودن

      • بدون نام

        لايک

    • بدون نام

      تمام این ادعاها دروغه که فقط نجفی رو بی گناه نشون بدن خون‌بی گناه‌ دامن‌تو نو میگیره مطمئن باشین

    • بدون نام

      ادم کشتن براتون راحت شده بعد انکار کردن دروغ گفتن راحتر چقدر بدبختیم که تو این مملکت زندگی میکنیم کشتن اختلاس دروغ فریب دادن ...

    • بدون نام

      .... اعدام کنید تمام بشه هرروز یه زری میزنن دختر جوان گرفتی حال تو کردی وکشتی حالا میگی نکشتم کثافت ...

    • دلخسته

      این ورراجی ها برای تطهیر اصلاح طلبان و انحراف افکار عمومی از عمق جتایت است

    • kardook

      یعنی کذاب تر و کثیف تر از این دار و دسته خدا آفریده؟
      اول به اون مرده بدبخت اون تهمتارو زدن بعدم با با تهدید و ترغیب رضایت گرفتن حالام میخوان کلا بگن یکی دیگه بوده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بحث سر چند ماه حبسه. که اونم با پارتی درست میشه

      • بدون نام

        حسبنا الله ونعم الوكيل

    • بدون نام

      سلام ناظر چندبار گفتم برتا پانزده فشنگ میخوره و کلت نجفی خودش اظهار کرده سیزده فشنگ داشته ..اگر کمانه کردن را دادگاه قبول کرده شاید یک تیر دوجا برخورد کرده ؛ در کل همه چی مشکوک بود از تفنگ دست گرفتن خبرنگار تا نظر کارشناس میباید قاضی ارجاع میداد بازخوانی صحنه مجدد انجام شود

    • قره باغی

      عجب سریالی درست میکنید بابا باشعور مردم بازی نکنید خودتان الاغ هستید نه مردم دانا

    • بدون نام

      . ای ایشان همون که قبل مثلا می خواست خودکشی کند حالا بیندید چطوری و باز و بند می کنید.

    • بدون نام

      داره ازهمه طرف پول میده چه سیاستها بکار میبرن خونش جوابتون میده پیرمرد هوس باز اعدام

    • بدون نام

      از اول هم مشخص بود کار نفر دومی بوده و این قتل را گردن گرفته چون کس و کار داشته و می دونسته کسی دارد دنبال بخشش برود و از قصاص نجاتش بدهد

    • رضا

      کمی فکر کنید چرا قبل از قطعی شدن حکم دادگاه و بدون گرفتن دیه حتی مبلغ معین و مشخص و قانونی آن رضایت کامل دادن و بعد گذشت و رضایت، وکیل نجفی مدعی قتل غیر عمد شده و بعد هم مدعی است که نجفی نکشته اما باز هم خانواده استاد حرفی نزدند. آیا شما بودید و دیدید که نجفی کُشت؟؟؟؟

    • بدون نام

      خوب این بابااگرراست میگویدچراقبلاجایی اعلام نکرده میتوانست حتی درفضای مجای این پست رابگذاردوهمه رابه چالش بکشدودنبال قاتل اصلی ببرد...چراالان وواقعاچرا

    • مهدی

      رفته رفته همه چیز عوض میشه قدرت و پول اینجا حرف اولو میزنه دیگه کسی بفگر انسانیت و حق نیس....

    • بدون نام

      خاک تو سر خانواده میترا استاد که از خون دختر شان گذاشتن به خاطر پول

    • xxx

      مواظب باش نکشنت بینام،مارو که کسی نکشته

    • @arashsangesabor

      یه عده هدفمند دارن موضوعو پیچیده میکنن که سر نخ از دست ملت و دستگاه قضا دربره..

    • مسعود

      سلام اقایان وکلا برای مطرح کردن خود از هر وسیله ای استفاده میکنند که مهم جلوه داده شوند. شلیک در محیط های بسته میتواند کمانه کند ودوم میتوان یک گلوله شلیک کرد وبیش از چندین محل ورود وخروج داشت که اقای وکیل انراچند گلوله تعبیر میکند.مثلا دست ها بر روی سینه وسر وگردن خم باشد .یک گلوله از چندین محل عبور میکند.شلیک یکی است اما محل وشکل ورود وخروج وشکل کلوله متغیر است.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج