۹۰۰۲۴۶
۴ نظر
۵۰۰۹
۴ نظر
۵۰۰۹
پ

بالگرد آب‌پاش جنگل‌های ارسباران را ترک کرد

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: بالگرد آب‌پاشی که از روز جمعه در چنگل‌های ارسباران حاضر بود، به دلیل پایان ماموریت پروازی، ساعت ۱۴ امروز محل را ترک کرد و به تهران بازگشت.

ایرنا: مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: بالگرد آب‌پاشی که از روز جمعه در چنگل‌های ارسباران حاضر بود، به دلیل پایان ماموریت پروازی، ساعت ۱۴ امروز محل را ترک کرد و به تهران بازگشت.

حمید قاسمی روز یکشنبه افزود: با پیگیری های انجام شده از استان و پشتیبانی آقای پزشکیان، هماهنگی های لازم برای اعزام بالگرد آب پاش دیگری به منطقه از تهران انجام شده است.

وی اظهار کرد: آتش سوزی روستای وایقان که امروز آغاز شده، در عمق یک دره است و اطفای آن بدون حضور بالگرد آب پاش ممکن نیست، زیرا دسترسی انسانی به این نقطه غیرممکن است.

وی خواستار قضاوت عادلانه نمایندگان مجلس، رسانه ها و سازمان های مردم نهاد درباره تلاش های همگانی در موضوع آتش سوزی جنگل های ارسباران شد و اضافه کرد: بعضی ها از دور ایستاده و مصداق مثل معروف «لنگش کن، لنگش کن» هستند و ضمن اینکه خود هیچ کاری نمی کنند، ۶ روز تلاش چند صدنفر نیروی انسانی حاضر در منطقه برای مهار و اطفای آتش را سیاه نمایی می کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از این فراد خواست به جای قضاوت از راه دور در مورد کیفیت تلاش های انجام گرفته برای اطفای آتش سوزی ارسباران، در منطقه حاضر و از نزدیک با کوشش های انجام گرفته در این باره آشنا شوند.

وی ادامه داد: مدیران نهادهای درگیر اطفای آتش سوزی ارسباران ناچار هستند هم به صورت میدانی در منطقه حضور داشته باشند و هم برای هماهنگی کارها در ادارات متبوع شان حضور یابند و این دشواری کار را دوچندان می کند.

وی تشریح کرد: واقعیت این است که اطفای آتش سوزی جنگل های ارسباران، به دلیل موقعیت توپوگرافیکی خاص آن، بدون حضور بالگرد آب پاش و با وسایل سنتی و در دسترس غیرممکن است؛ به عنوان نمونه ۲ روز قبل حدود ۳۰۰ نفر برای اطفای آتش در یک بخش از جنگل ها جمع شده بودیم و اتفاقا یکی از امرای ارتش نیز حضور داشت، اما به دلیل شیب زیاد و پرتگاه بودن منطقه کاری از دست هیچ کس برنمی آید.

قاسمی گفت: در ۶ روز اخیر بارها اتفاق افتاده که نیروهای درگیر در امر اطفا در محاصره آتش قرار گیرند و یا تعدادی از آنها در حین اعزام برای اطفای یک بخش از آتش سوزی راه خود را گم کنند.

جنگل های ارسباران در ۱۸۰ کیلومتری شمال شرق تبریز از چند روز قبل به دلیل آنچه خطای انسانی خوانده میشود، دچار آتش سوزی شده و تاکنون ۳۰۰ هکتار از آن خاکستر شده است.

جنگل های ارسباران با ۱۶۴ هزار هکتار وسعت از بکرترین مناطق جنگلی ایران به لحاظ تنوع گونه های گیاهی و جانوری آن شمرده می شود، به گونه ای که گفته می شود ۱۵ تا ۲۰ درصد مجموع گونه های گیاهی شناخته شده کشورمان در این لکه جنگلی یافت می شود.

جنگل های ارسباران که در شمال و شمال شرق تبریز در محدوده شهرستان های ورزقان، کلیبر، خداآفرین و جلفا پراکنده شده است، علاوه بر تنوع و غنای ژنتیکی از نظر جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی نیز حایز اهمیت فراوان است.

همین ویژگی ها سبب شده که پرونده جنگل های ارسباران برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این خطای انسانی که نه ،بلکه عمداتوسط کسانی به آتش کشیده شده که برای قطع درختان بابعضی ازمسئولین درگیرشده بودند........!

    • آزاد

      اگر بجای صرف بودجه در جاهائی که ذره ی بهره وری ندارد و فقط جنبه تبلیغ دارد چهار تا هواپیما مخصوص اطفا حریق خریداری شود وسعت و خسارت به این حد بالا نمی رود

    • بدون نام

      این جنگلها ارزش چند بالگرد ثابت رو دارن نه اینکه از تهران بیان مگه تهران چقدر جنگلیه

    • بدون نام

      چندتاهواپیمای آتش نشان برییف روسی بخرید،لازمه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج