۹۰۲۱۳۵
۱۱ نظر
۵۰۱۴
۱۱ نظر
۵۰۱۴
پ

معاون روحانی: اختیارات دولت اعمال نمی‌شود

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: اگر اختیارات در چارچوب قانون اساسی باشد و اگر این اصول به درستی اعمال شود، مشکلات فعلی کمتر شده و دولت هم موفق‌تر خواهد بود.

معاون روحانی: اختیارات دولت اعمال نمی‌شود

روزنامه ایران با معاون حقوقی رئیس جمهور گفتگو کرده است که بخشی از آن را می‌خوانید:

لعیا جنیدی:

* هیچ چیزی بی نقص نیست، به این معنی که درباره اختیارات رئیس جمهوری هم، می‌توانست در چارچوب قانون اساسی بهتر نوشته شود، اما همین اختیارات موجود در قانون اساسی اگر به درستی اجرا شوند و آن ظرفیت‌های مشخص شده به واقع حفظ شوند و واقعاً اختصاص داده شود، مشکلات به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

* ثلاً همین اصل 126 قانون اساسی که درباره برنامه و بودجه است (و مطابق آن رئیس جمهوری مسئولیت امور برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور را مستقیماً برعهده دارد). اگر در این چارچوب عمل شود، بسیاری از مشکلات کمتر می‌شود. یعنی بتوانیم چارچوب برنامه و بودجه را آن طور که اصل 126 قانون اساسی می‌گوید، حفظ و رعایت کنیم. زیرا در نتیجه یک انتخابات، دولت مسئولیت را به عهده می‌گیرد و در چارچوب آن، تعهداتی را مطرح می‌کند. اگر اختیارات در چارچوب قانون اساسی باشد و اگر این اصول به درستی اعمال شود، مشکلات فعلی کمتر شده و دولت هم موفق‌تر خواهد بود.

* مشکلی که امروز در رابطه با اختیارات مطرح می‌شود براثر رویه عملی که طی سال‌ها دنبال شد، ایجاد شده است. به نظر من اگر بار دیگر بتوانیم در چارچوب اصول قانون اساسی عمل بکنیم و رویه‌های عملی خود را براساس قانون اساسی اصلاح کنیم، نگرانی از اینکه آیا اختیارات موجود ظرفیت‌هایی دارند یا خیر، تا حد زیادی تقلیل خواهد یافت. بهترین کار این است که قوای مختلف با هم رایزنی و صحبت کنند. قوای مختلف باید برای اداره بهتر کشور با هم صحبت کنند. رایزنی بیشترین تأثیر را در این رابطه خواهد داشت.

* پرونده آقای پوری حسینی از سوی وزارت اقتصاد پیگیری می‌شود، مسأله آقای یکه زارع هم بتازگی مطرح شده و هنوز از ما استعلامی نشده است. اما درباره بانک مرکزی که پرونده به ما ارجاع شد، پرونده را دقیق خواندیم و دیدیم مبانی دفاعی بسیار قوی است. به عبارت دیگر مشاور و وکیل که پرونده را مطالعه کرده‌اند، بر این نظرند که مبانی مطرح شده برای اتهام ایشان، مبانی قابل اتکایی نیست، اما هیچ وقت فراموش نکنیم که دستگاه قضایی استقلال دارد و قاضی در چارچوب قانون پیش می‌رود. باوجود این، دیدگاه تیم حقوقی ما این بود که می‌توان با دفاع بسیار قوی، به اتهامات پاسخ داد. به عبارت دیگر، تیم حقوقی ما معتقد بودند در چارچوب مقررات مربوطه و اصول حقوقی، حق داشتند آن دخالت را به عنوان رویه‌ای که بانک مرکزی همیشه انجام می‌داده، در بازار برای تنظیم بازار انجام دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نااشنا

      اعمال نمیشه وضع کشور اینطوریه.اگر اعمال بشه که بدبختیم

    • نااشنا

      اعمال نمیشه وضع کشور اینطوریه.اگر اعمال بشه که بدبختیم

    • قزل

      در قانون اساسی اختیارات زیادی داده شده چطور رئیس جمهور های کار کردند این دولت نمی تواند حتما یک دلیل دارد آنهم شجاعت و شفاف سازی که این دولت ندارد

    • قزل

      در قانون اساسی اختیارات زیادی داده شده چطور رئیس جمهور های کار کردند این دولت نمی تواند حتما یک دلیل دارد آنهم شجاعت و شفاف سازی که این دولت ندارد

    • @

      ای کاش این جنیدی بخاطر صندلی و معروف شدنش معاون این شیخه کلید ساز نمیشد و خودشو خراب نمیکرد! این دولت بی عرضه چیکار کرده در طول این 6ساله؟ اینا که زبان دنیارو بلد بودن!!!!! :)

    • بدون نام

      خوبه شجاع باشین اعمال کنی یعنی یه پسر شجاع تو ایران پیدا نمیشه؟ هر کی میاد رو کار میگه نمیتونیم قانون رو اعمال کنیم خدايا یه آدم شجاع بیاد رأس کار آمین

    • بدون نام

      یک کلام ، اگر دولت اختیارات ندارد ، چرا هنوز مانده ؟!???چرا بعد از اینکه فهمید اختیار نداره ، سراسیمه برای دور دوم هم کاندید شد؟؟حالاا که پایانش نزدیکه و باید به مردم جواب بده ، فهمیده که اختیار نداره ؟!!!!بابا خیلی زرنگی ، و شمای حقوقدان ، از حقوق چه میدانی؟!!!

    • بدون نام

      مرد باش برو کنار

    • بدون نام

      مردم! سرتون رو جلو بیارید! روحانی شیره جدید آماده کرده!
      تا سرد نشده بیایید جلو!

    • بدون نام

      اعمال نمیشه غلط کردی خودت و بزرگترت تا الآن موندی، همون اول مثل یه مرد واقعیتو به مردم می گفتین.
      نامحرم بودیم ما مردم؟
      قدرت انقدر مزه کرده زیر زبونتون!؟

    • پاپی زاده

      عجب هرکسی نتواند وظایف خود را انجام دهد ومدیریت درست بکند این بهانه را می آورد رئیس جمهور رئیس یک قوه است رئیس کل قواکه نیست ووقتی نامزد می شود نمی داند که فقط مجری است وهمه کاره نیست ودر نظام تفکیک قوا وجود دارد وهر قوه وظیفه مجزا دارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج