۹۰۳۸۹۹
۲۳ نظر
۵۸۵۴
۲۳ نظر
۵۸۵۴
پ

گردنه حیران؛ این جاده است یا بهشت؟

کشور ایران با داشتن طبیعتی زیبا و منحصر‌به‌فرد برای مسافران داخلی و یا حتی گردشگرانی که از کشور‌های دیگر برای بازدید از آن می‌آیند، شگفتی‌های بسیاری در آستین دارد. در این میان برخی از مناطق ویژه و خوش آب و هوا در سطح کشور با داشتن مناظر و طبیعتی خارق‌العاده از شهرت بیشتری برخوردار هستند، یکی از این زیبایی‌ها، جاده گردنه حیران است.

برترین‌ها: کشور ایران با داشتن طبیعتی زیبا و منحصر‌به‌فرد برای مسافران داخلی و یا حتی گردشگرانی که از کشور‌های دیگر برای بازدید از آن می‌آیند، شگفتی‌های بسیاری در آستین دارد. در این میان برخی از مناطق ویژه و خوش آب و هوا در سطح کشور با داشتن مناظر و طبیعتی خارق‌العاده از شهرت بیشتری برخوردار هستند، یکی از این زیبایی‌ها، جاده گردنه حیران است.

اگر تا به حال به جاده گردنه حیران سفر نکرده باشید، قطعاً بار‌ها به اسم آن برخورده‌اید. گردنه حیران به عنوان یکی از زیباترین مناطق در ایران از شهرت بسیاری برخوردار است. منظره بی‌نظیر این منطقه برای مسافران و گردشگرانی که از آن عبور می‌کنند پر از شگفتی و البته لذت است و خاطرات یک سفر دلنشین را برایشان ماندگارتر می‌کند. در این مطلب تصمیم داریم شما را به گردنه حیران ببریم تا آن را بیشتر بشناسید.

درباره گردنه حیران

گردنه حیران؛ این جاده است یا بهشت؟

حیران نام یکی از روستا‌های ییلاقی و مسافرپذیر در فاصله ۳۰ کیلومتری شهرستان آستارا از استان گیلان است. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این روستا، گردنه حیران آن است. این گردنه در مسیر آستارا- اردبیل قرار دارد و از یک سمت به کوه‌های سرسبز و خیره‌کننده و از سمتی دیگر به دره‌ای که رود ارس از آن عبور می‌کند اشراف دارد. از مهم‌ترین مشخصه‌های این گردنه، مه زیبایی است که آن را رویایی و شگفت‌انگیز می‌کند.

معمولاً مسافران و گردشگران در زمان عبور از این گردنه توقف می‌کنند و از منظره و البته هوای بی‌نظیر آن لذت می‌برند، البته ناگفته نماند که بخش جذاب دیگر ماجرا، مغازه‌ها و رستوران‌هایی هستند که در طی مسیر به فروش آش دوغ، چای، عسل و... می‌پردازند و در میان مسافران نیز از محبوبیت بسیاری برخوردار هستند. ارتفاع گردنه حیران از سطح دریا چیزی حدود ۱۵۰۰ متر است و می‌توان آن را معروف‌ترین جاده در کشور ایران دانست. طول این جاده ۳۵ کیلومتر است و در قدم به قدم خود شگفتی‌های بسیاری را برای مسافران به جا می‌گذارد.

گردنه حیران؛ این جاده است یا بهشت؟

گردنه حیران در فواصل کوتاهی دارای پیچ‌های تندی است که در فصل سرما و به خصوص در زمانی که غلظت مه بسیار زیاد می‌شود، می‌تواند خطرآفرین باشد، به همین دلیل هم باید در زمان عبور از آن تمامی دقت و تمرکز خود را به کار بگیرید.

منطقه جاده گردنه حیران دارای مناظر طبیعی بکر و خارق‌العاده‌ای است که اطراف آن را محاصره کرده‌اند. نیمی از جنگل‌ها و مراتعی که در این منطقه قرار دارند مربوط به ایران و باقی آن‌ها از کشور جمهوری آذربایجان هستند، به همین دلیل نیز شناخت این جاده به عنوان یکی از محدوده‌های مرزی به اهمیت آن می‌افزاید.

دیدنی‌های گردنه حیران

گردنه حیران؛ این جاده است یا بهشت؟

در مسیر جاده گردنه حیران، شگفتی‌ها و دیدنی‌های بسیاری وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به پارک ملی هیرکان به عنوان مرز ایران و آذربایجان اشاره کرد. این منطقه در کشور آذربایجان قرار دارد و با وسعتی در حدود ۴۰.۳۵۸ هکتار در سال ۲۰۰۴ توسط رئیس جمهور آذربایجان افتتاح شد.

علاوه بر این، جاده گردنه حیران دارای روستا‌هایی است که هر کدام جاذبه‌های بسیاری برای گردشگران و مسافران به همراه خواهند داشت، برای مثال روستای مشند که در کیلومتر ۱۸ جاده آستارا- اردبیل قرار دارد، مناظر ییلاقی بی‌نظیری داشته و می‌تواند پذیرای مسافران باشد. ساکنان این روستا از راه‌های خدماتی و گردشگری امرار معاش می‌کنند. روستای کشفی نیز از روستا‌های دیگر در مسیر گردنه حیران است. این روستا دقیقاً در مسیر کوهپیمایی قرار گرفته و به همین دلیل هم توسط کوهنوردان و ورزشکاران بسیاری مورد اقبال واقع شده است.

گردنه حیران؛ این جاده است یا بهشت؟

حیف است که از جاذبه‌های گردشگری گردنه حیران بگوییم و به جنگل فندق لو، آن هم به شکل ویژه‌ای نپردازیم. فندق لو جنگلی زیبا در فاصله ۱۰ کیلومتر شهر نمین و ۳۰ کیلومتری شهر اردبیل است و سرسبزی بی‌نظیری دارد. این جنگل سرشار از گیاهان و میوه‌های متنوعی از جمله فندق، سیب وحشی، تمشک، به، توت فرنگی، گوجه سبز، ازگیل و... است و به همین دلیل نیز شهرت بسیاری پیدا کرده است. علاوه بر این وجود یک استخر آب گرم به نام مشه سویی با خاصیت درمانی نیز بر محبوبیت و البته جاذبه این منطقه می‌افزاید.

در کنار جنگل فندق لو، شهرستان نمین قرار دارد که خود آن هم از جایگاه خوبی در گردشگری منطقه برخوردار است. در این شهرستان نقاط گردشگری بسیاری اعم از مقبره شیخ بدرالدین، مقبره پیرلنگ و هم چنین آرامگاه باباروشن نیز وجود دارد.

بهترین زمان سفر به گردنه حیران

گردنه حیران؛ این جاده است یا بهشت؟

زیبایی‌های جاده گردنه حیران بی‌حدومرز است و تقریباً در تمامی فصول سال می‌تواند شما را حیرت‌زده کند. با این حال توصیه ما این است که برای بازدید از این منطقه در ماه‌های اردیبهشت تا اواخر شهریور اقدام نمایید. علاوه بر این، فصل پاییز نیز در صورتی که بارندگی زیادی نداشته باشد می‌تواند زمان خوبی برای سفر به حساب آید.

درختان این منطقه در فصل پاییز نیز مثل رنگین‌کمانی خوشرنگ، چشمان شما را نوازش خواهند کرد، اما باید اعتراف کرد که زمستان‌های گردنه حیران به دلیل بارش برف سنگین و هم‌چنین مه غلیظ، خیلی انتخاب خوبی برای سفر نخواهد بود!

اقامت در منطقه گردنه حیران

گردنه حیران؛ این جاده است یا بهشت؟

اگر به منطقه حیران و جاده گردنه حیران سفر کردید می‌توانید از بابت اقامت خود خیالی آسوده داشته باشید. در این منطقه خانه‌های محلی و ویلا‌های بسیاری اجاره داده می‌شوند. علاوه بر این در شهر اردبیل نیز هتل‌های متنوع بسیاری وجود دارد که می‌توان از امکانات آن‌ها بهره برد و اقامت راحتی داشت.

مسیر رفت و آمد به گردنه حیران

گردنه حیران؛ این جاده است یا بهشت؟

اگر تصمیم دارید که به بازدید از گردنه حیران بروید باید مسیر آن را به خوبی بشناسید. اگر از شهر تهران به سمت گردنه حیران حرکت کنید برای پشت سر گذاشتن چیزی حدود ۶۳۲ کیلومتر، ۷ ساعت و نیم زمان نیاز خواهید داشت. برای این مسیر باید از اتوبان قزوین- رشت استفاده نموده و از رشت نیز به سمت آستارا حرکت کنید.

اگر هم از اردبیل قصد رفتن به گردنه حیران را پیدا کردید می‌توانید در اولین میدان ورودی اردبیل از تاکسی‌های این منطقه استفاده نمایید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دو روز پیش اینجا بودم واقعا بهشته
      خودم بجنوردی هستم

      پاسخ ها

      • امیر

        من پنج شنبه هفته قبل اونجا بودم . تمام زمین پر از آشغال و پلاستیک و بوی فاضلاب . همه جا تفاله مواد غذایی و بوی ادرار . متاسفانه هر جا پای ما ایرانی ها بهش میرسه پر از انواع آشغال و زباله میشه . ولی هوی ما مردم ایران کافیه برام اونو مرز همه قوانین و آیین نامه ها رو رعایت میکنیم . فقط به کشور خودمون رحم نداریم

      • Dr. setayesh

        موافقم. خیل زیباست.

      • مصطفی

        شهربجنوردهم قشنگه ایا؟

      • الی

        مسیر محبوب آذری ها برای برگشت از مشهد.... میندازیم جاده شیروان قوچان بجنورد....میایم شهرهای ساحلی رو تماما طی میکنیم میرسیم حیران.... آخ که چقدر دلم خواست.... پارسال مرداد رفتیم ... یه پیچ آفتاب میسوزوند، اونیکی پیچ مه غلیظ بود ودنده سنگین! درواقع پشت وجلوی کوهها آب وهوای متفاوتی داشت. ولی حیران رو که تموم میکنیم یه تونل هست بعد از اون دیگه میرسیم به بیابون!!!فکر کنم مربوط به دشت مغان باشه.

    • مهدی آقازاده

      درضمن، نویسنده عزیز ارس کجا بود گلم؟ ارس خیلی دورتره که؟ این رودخانه "آغ چای" هست که از داخل حیران میگذره و در نصف پایینی مسیر به عنوان مرز ایران و آذربایجان شناخته میشه و درآخرهم این رود میره از وسط شهر آستارا رد میشه و به خزر میریزه، رود ارس حداقل پنجاه شصت کیلومتر از حیران فاصله داره اونم در نزدیکترین نقاط

    • بدون نام

      ایا من میتونم یک روزی به اینجا سر بزنم.. خدا کنه به ارزوم برسم کل روز رو اینجا وامیسم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایشاله برادر،یا خواهر.برات دعا کردم به خواستت برسی

    • مهدی

      جاده وقتی مه میگیره واقعا رویایی میشه اما رانندگی هم تو این جاده واقعا خطرناک مخصوصا جاده خیس باشه و ترافیک داشته باشه، ساخت و ساز خصوصی هم خطرناک شده تو این منطقه، امیدوارم جلوگیری بشه

    • بدون نام

      ماشاءالله

    • رضا

      گردنه حیران رو هم مثل همه جاهای دیگه که پای مسافرتها رسیده پر از زباله و نایلون کردیم . مردمانی بی رحم با طبیعت هستیم .

    • بدون نام

      منیم گؤزل جنت بهشتیم

      پاسخ ها

      • چخه

        اونجا گیلانه

    • بدون نام

      عالی،روبروی تله کابین گردنه حیران،پنجاه مترجلوتر،تابلوی کوچک ونبین وجود داردکه درمسیرروستایی زیباوویلاهای زیباوخط مرزی ایران وکشورآذربایجان وپاسگاه مرزی کشورآذربایجان مشهودهست!وبه روستای حیران می رسیم ودرآخردوباره به پایین جاده زیبای آستارابه اردبیل می رسیم،حتمادیدن کنیدوکندوهای عسل زیباو......

    • بدون نام

      مسئولین دزد و آقازاده های کثیف داغونش کردن از ویلا سازی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آی گل گفتی ... آخه کجای ایران رو نخوردن این هیولاهای از خدا بیخبر تموم ایران رو ب گند کشیدن نصف مردم بخاطر دزدی هاشون رفته زیر خط فقر البته نباید همه ی مسولین رو دزد خوند فقط خدا به کمر حرومزاده هاشون بزنه باید گفت حرومزاده ن آقازاده

    • بدون نام

      خانوم ابتکاربه۱۵۰تانماینده مجلس زمین رایگان باتغییرکاربری داده آقای ریسی محاکمه حق ملت

    • بدون نام

      با این روند ویلا سازی در این منطقه در اینده نزدیک دیگه بهشتی در کار نخواهد بود

    • بدون نام

      خدا وكيلي آشغال نريزيد
      چند وقت پيش در جاده اسالم به خلخال بودم يك پرشيا نوك مدادي كنار جاده ايستاده بودند بعد از صرف ناحار كلي زباله و پلاستيك را كنار جاده رها كردند و رفتند با اين كه ظاهر موجهي داشتند .....!!!؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      بهشت بود
      انقدر درخت هاش رو قطع کردن کچل شده

    • بدون نام

      این مناظر در کشورهای دیگه کاملا طبیعیه ، کشور ما انقدر بیابونیه و مناظر شهریش هم فوق العاده زشته یه تیکه از اروپا افتاده کنار کشور غش و ضعف می کنیم

    • بدون نام

      سیاست های کلان رو که متاسفانه نمیشه کاری کرد و مسئولین محیط زیست و طبیعت را با تصمیمات خودخواهانه و غلط نابود میکنند...حداقل ما به اندازه سهم خودمون مراقب باشیم و زباله نریزیم...

    • امیر ویلکیج(نمین)

      این جاده کم نظیر که نه بی نظیر که مخلوق دو عالم آنرا با ظرافت خواصی نقاشی کرده در اختیار استان بهشت ایران زمین (اردبیل)بود روزبه روز در حال توسعه و پیشرفت بود اما با بی لیاقتی و بی کفایتی مسولیت استان این قسمت از بهشت زمینی رو از اردبیل جدا کرده و به استان گیلان واگذار کردن و بعد از این اتفاق این بهشت درحال نابود شدن هست.
      استخراج غیر اصولی معادن .ویلاسازی.درخت بری.از بین رفتن آسفالت جاده .پخش شدن زباله های سخت بازیافت داخل طبیعت و....ازاین قبیل

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج