۹۰۳۹۵۵
۳۷ نظر
۵۱۹۴
۳۷ نظر
۵۱۹۴
پ

او نذری می‌دهد، تو به فقرا کمک کن!

مصطفی داننده در عصر ایران نوشت: «تقریبا دیگر عادت شده است که هر وقت ماه محرم از راه می‎‌رسد برخی گوش فلک را کر می‌کنند که چه لزومی دارد این همه هزینه برای نذری شود. همین پول را به فقرا کمک کنید!

مصطفی داننده در عصر ایران نوشت: «تقریبا دیگر عادت شده است که هر وقت ماه محرم از راه می‎‌رسد برخی گوش فلک را کر می‌کنند که چه لزومی دارد این همه هزینه برای نذری شود. همین پول را به فقرا کمک کنید!

واقعا کمک به فقرا چه ربطی به نذری دادن دارد؟ یکی دوست دارد پولی را که دارد، در غذای نذری هزینه کند. پیرمرد و پیرزنی دوست دارند بعد از سال‌ها به حج بروند. چرا می‌خواهیم آنها را مواخذه کنیم؟

واقعا همان‌هایی که این افراد را محکوم می‌کنند حاضر هستند یک ماه حقوق یا دستمزدشان را به‌صورت کامل به فقرا کمک کنند؟ اصلا بیایند کمپینی راه بیندازند و هر کسی مخالف نذری دادن است، بخشی از هزینه زندگی خود را به فقرا کمک کند. اتفاقا با همین غذاهای نذری بسیاری از فقرا غذاهای خوب و چرب می‌خورند؛ غذاهایی که شاید در روزهای عادی برای آنها آرزو باشد.

نکته جالب این است که همان‌هایی که اعتراض می‌کنند در یخچال خانه‌شان پر از غذای نذری است.

واقعا اگر می‌خواهیم لب به اعتراض بگشاییم بهتر است به مردمی اعتراض کنیم که بعد از خوردن نذری، ظرف‌های یک بار مصرف غذای خود را در خیابان رها می‌کنند و هم به طبیعت ضربه می‌زنند و هم باری می‌شوند بر دوش کارگران شهرداری.

این فقط یک نمونه از رفتار مداخله‌جویانه جامعه ماست. مثلا هستند افرادی که می‌گویند چرا برخی سفر خارجی می‌روند؟ چرا این نوع موسیقی را گوش می‌دهند؟ چرا موهایش را این گونه شانه کرده است؟ چرا این لباس را پوشیده‌است؟ واقعا اگر برخی از رفتارها را دوست نداریم، آن را انجام ندهیم. چرا دیگران را منع می‌کنیم و برای‌شان نسخه می‌پیچیم؟

بسیاری از ما عادت کرده‌ایم یا از آن سوی بام بیفتیم یا از این سو.

هر کسی تا زمانی که تصمیمات فردی‌اش برای جامعه مشکل ایجاد نکند، می‌تواند کارهایی را که دوست دارد، انجام دهد. هم می‌تواند پولش را در سفر خارجی خرج کند هم می‌تواند در سفره نذری امام حسین.

هر وقت خواستیم کسی را محکوم کنیم یک بار از خودمان بپرسیم آیا حاضریم از خرید یک کفش، رفتن به یک سفر خارجی، از یک ماه حقوق خود بگذریم و آنها را به فقرا بدهیم. هر وقت توان این کار را داشتیم و انجام دادیم حق داریم تنها و تنها به دیگران توصیه کنیم لذت کمک به هم نوع خود را تجربه کنند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      قانع شدم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        داخل ساختمان رو بگو طرف هر روز نذری میاره جلو در خونه ما و پول شارژ و اب مصرفی شو نمیاره بده

      • بدون نام

        عجب مطلبی الان دیگ و درمیارم برای نذری

      • بدون نام

        غذایی که برای امام حسین طبخ میشه تبرکه.فقرا هم میتونن بدون خجالت ازش استفاده کنند این عالیه و بهترین شکل کمک به فقرا

      • بدون نام

        مگه اینجا تگزاسه هرکس هرجور میخواد بگرده هر کاری میخواد بکنه کسی چیزی نگه خودت تاحالا به کسی تذکر ندادی

      • بدون نام

        متن بالا به یک نکته خیلی مهم اشاره نکرد و اون اینکه اگر من پولم را خرج مسافرت برای خودم میکنم بعد از مسافرت نمیگم من رفتم مسافرت خیلی ثواب داشت! انهایی که پولشان را خرج نذری میکنند مدام میگویند ما ثواب کردیم در صورتی که کمک به فقرا ثواب بیشتری دارد.

    • Mohammad Shokri

      لطفا چرت و پرت نگو ، اینجوری کلی هزینه الکی میشه

      پاسخ ها

      • حق طلب

        خودت چرت نگو لطفا
        مگه ازجیب تو برداشتن که ناراحتی؟
        من پول جمع کردم از جیب خودم از کار کردنم
        والان میخوام نذری بدم و اکثر نذری بگیران مردم فقیر جامعه هستن ک استفاده میکنن
        در روزهای غیر محرم هم در حد وسع ب فقیر کمک میکنیم
        شما حرص نخور لطفا ....

      • بدون نام

        اتفاقا حرف درستی زده!به چه حقی برای پول مردمم میخواین شما تصمیم بگیرین؟پول خودشه دوست داره نذری بده شما با پول خودت کاری که فکر میکنی درست تره انجام بده!

    • بدون نام

      به خدای احد و واحد من مخالف اطن همه ریخت و پاشم ولی خودم در وصع خودم وکارمندیم به فقرا کمک میکوم چ ا یکر میکنیو هر کَ مخالفه کمک هم نمیکنه..... اتفاقا بر عکس

    • بدون نام

      بعضیها فقط میخوان اسم در کنند حالا بهشون بگید به جای غذا دادن این پول رو به یه نیازمند بدین از این کار امتناء میکنند چون با غذا دادن توپ در میکنند که فلانی غذا داده .....متاسفم متاسف.

      پاسخ ها

      • حق طلب

        اکثرا اینطوری نیستن ویا حداقل من ندیدم

        من نذر ندارم اصلا ولی هرساله ب عشق امام حسین هیت داریم و تکیه میزنیم و اکثرا مردم فقیر و با درامد های پایین میان میشینن سر سفره و ما با چشم ودل ازشون پذیرایی میکنیم

      • بدون نام

        خیلی از کسایی که نذری میدن اصلا برای اون مردمی که سر سفره ی نذری نشستن ناشناسن!چی میگی برای خودت؟کافر همه را به کیش خود پندارد بس که خودتون دنبال خودنمایی هستید هر کس هر کاری میکنه فکر میکنید داره خودنمایی میکنه!

    • بدون نام

      منظور شما این است که سیاست با شرافت همراه باشد.اگر اسمش شد امر به معروف چی؟سیاست کاری چی؟ای بابا بعد از یک عمر گدای...شب جمعه رانشناختن...

    • بدون نام

      مشکل به نظر من ریشه ای تر از این حرفاست
      چرا قبل انقلاب کسی به این چیزا گیر نمی داد؟
      ....
      بعضی چیزا رو نمیشه گفت...

    • بدون نام

      یکی میگه ازدواج دختر ۹ ساله خوب نیست اون میگه به تو چه دخترت رو نده ، این میگه طرف پول داره دوست داره نذری میده ، تو ناراحتی نخور ، ؟ هر دو طرف حق دارن چون همدیگر رو نمی فهمند ، درک نمی کنند ، از مدرسه تا دانشگاه دور هم جمع نشدن و هم فکری نکردن تا بدانند « اولویت بندی » چیه ، ( چه چیزی به نفع منه رو ، اموزش دادن ، و نه چه چیزی برای جامعه)

    • بدون نام

      فلسفه نذری و احسان ، فقرا و نیازمندان هستن
      من چند ساله که نمیرم نذری ، فقط اونی که میاد دم در رو می گیرم
      از امسال با این حرفت دیگه لب به نذری دم دری هم نمی زنم
      لازم نیست کسی نذری بده ، خیلی از این افراد در طول سال یک رو سه برابر میدن ، هزار تا دوز و کلک سر مشتری میارن، آخر سر هم نذری میدن

      پاسخ ها

      • یکتا

        بنظر من هر کسی لیاقت نذری دادن و نذری گرفتن رو نداره... ثانیا اون نذری هم باز میرسه به فقرا ... ثالثا کمک به فقرا چه ربطی به کمک به نیازمندان داره!!!!؟؟؟
        رابعا" چرا تو عید نوروز که هزینه سفر ایرانیا به ترکیه حدود 400 میلیارد بوده رو نمیگین کمک به فقرا ولی ایام عاشورا یادفقرا می افتین!!!؟؟؟؟؟

      • بدون نام

        اره تو که راست میگی

      • ا

        13:26 خواهش میکنم التماس میکنم نذری بخور. خب نخور فدای سرم

    • رضا

      در ابن مطلب اشکال ی که وجود دارد شاید بشه با کمی تعقل بر طرف و به یک چیز مشترک رسید. بهتره نذر ها شکل امروزی به خودشون بگیرند. مثلا الان در اطراف من جند دانش آموز هستند که دوست دارند کتابشون رو جلد بگیرن. تمام پولی که با کسر وامها برای من میمونه سیصد هر اره. اولا نمیتونم همشو هزینه کنم دوما. نمیرسه. حالا اون عزیزی که صد ملیون هزینه خوراک میکنه که مثلا بیست محروم هم ازش بخورن. بهتر نیست نذر کنه دل این بچه ها رو شاد کنه. کفشی. دفتری. کیفی. و و اینها رو نذر کنیم. اشکالی به نذر کردن نیست. با گذشت زمان نوع نذر تعغیر میکنه و این پویایی از خوصوصیات خوب شیعه است. به خدا اگر صد ملیون داشتم. چه کارهایی که میشد با همین هزینه امروزی کرد. اینکه بعضی دوست دارن ازشون نام برده بشه که فلانی خرج میکنه. این مورد اشکاله

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همه اینجوری نیستن که دوست داشته باشن ازشون نام برده بشه ولی با نظرتون در مورد نوع نذر موافقم،میشه یه اولویتهایی رو در نظر گرفت و براساس اونها نذر کرد

    • مصطفی

      ایوووللللل

      پاسخ ها

      • رضا

        اولا نذر کردن یه نیت که من میخوام این پول و کجا خرج کنم دوم اونی که بخواد نذری بده که اسم در کنه با خدا که نمیتونه در بیفته اونی که اون بالاست تمام نیت و اخلاص همه رو میبینه سوم اگه مسلمانیم برا کسی حرف در نیاریم چهارم ضمن فکر کر دن به دیگران جز: گناه بزرگه و غیبت محسوب میشه و هرکس تو قبر خودش میخوابه برای اعمال خودش

      • رضا

        ما روی اخلاص حرف نزدیم. کسی که نذر میکنه خوب میتونه نیت کنه که پول اسم نویسی صد نفر رو که مثلا کمیته امداد معرفی بهش میکنه بده. هبچ اشکالی نداره. کن از از شخصی صحبت نکردم که غیبت بشه. کلی گفتم هستن وقتی در جایی که نذر میدن اسم یکی که پول داده رو نمیارن عصبانی میشه خوب معلومه که برای خدا نیست خود اون فرد هم میدونه بخاطر خدا کار نمیکنه برای اینه اسم در کنه. مگر خدا در کنار بچه ای که هوس دفتری کرده نیست ؟!؟! خدا در در اطراف مانتوی زیبایست که دل دختر بچه ای را برده تا تشکر کند از خریداری. ایا نمیشه نذر کرد که مانتو برای دختر بچه ای بخری. به هر حال کسانی هستند که فکر میکنن فقط با نذر میشه وارد بهشت شد. حالا چه اشکال داره که این نذورات رو به بهترین شکل ش هزینه کرد همون گوسفند نذری رو بجای اینکه در محله ای که میانگین خوراکشون بسیار پایینه تقسیم کنن اما این یک اشکال داره. مردم این محله شاید اسمشو بلد نباشند که برن تعریف کنن فلانی بیست گوسفند کشت و تقسیم کرد

    • الف دال

      والله سابق کسی به کسی کاری نداشت از بس همه چی محدود شد برای مردم عادی ولی واسه خودشون ازاد ...

    • بدون نام

      نذری دادن فقط و فقط برای خودنماییه. جناب نویسنده، این آدمایی که می گید حق دارن نذری بدن، بهشون بگو نذری رو ببرن توی کوره پزخونه ها پخش کنن، بررن حاشیه شهر بدن، نه اینکه شمال شهر صف درست کنند و شلوغ کنن تا رقیب رقبای کاریشون متوجه بشن. یک درصد از اونها که نذری می دن شاید بخاطر خدا باشه، بقزه ش برای خودنمایی جلوی مردمه

    • بدون نام

      اگه یه وقتی هدف ونیت منتقد نذری و... اصلاح باشد، دلسوزانه باشد وصد البته براساس اگاهی وتعقل ومطالعه ومنطق باشه خدا اجرش بده!
      ولی بخدا قسم هر کس با هر وسیله ای باهر تبلیغی بازبونش با دستش باقلمش با فضای مجازیش بخواد برای حسین ومجلس حسین و شعائر حسین سنگ پرونی کنه بخدا قسم که عاقبت بخیرنخواهد شد ومصیبت ازجائی که فکرش رونمیکنه به سرش میاد!

    • میلاد جلیلی

      الان شما که هرسال میری وان ترکیه یا ارمنستان ما میخوایم بریم پابوس آقا امام حسین میگی نرو پولش بده فقیر راست میگی خودت نرو ترکیه به غیراز لذت دوسه روزه فراموشت میشه و شاید سالی دوبار بری اونم کمترین هزینه اش هم کمتر از ۵ میلیون نیست ولی ما میریم مهمونی آقامون نهایت هزینه اش اینکه فقط سوغاتی خاک کربلا بگیری و ربطی هم به کسی نداره ناراحتی برو ترکیه پول بریز تو جیب یه مشت دلال

    • بدون نام

      من هرسال که نذرروضه دارم تصمیم می گیرم تجملاتیش نکنم ولی وقتی می بینم توی خونه ام مردم باعشق امام حسین سال به سال پر بارترتر شرکت می کنن چنان عشق می کنم که فکر می کنم ازاهل بیت توی خونم دارم پذیرایی میکنم دلم می خوادتموم ثروتم رو به پای گریه کنان ابا عبدلله بریزم لذتش برای کسانی هست که اینو با قلبشون حس کردن خدا می دونه نه چشم وهم چشمیه نه تظاهر یک عشق خاص می خواد اینهایی که چشیدن متوجه حرف من می شن البته که کمک به محرومان هم باید اولویت زندگیمون باشه

    • فلاکت

      بعضی ها واقعا قصدشا خیر است قبول باشد...ولی با جراعت میگم 90درصد این ریخت و پاشا ریاهی وفقط تبلیغ میباشد...وسلام

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تنها خداوند اگاه است

    • بدون نام

      آقا چرا خلط مبحث می کنی اون با بای که میر ترکیه برای ثواب و رضای خدا نمیر و همچین ادعای همه نمی کنه ولی اونی که نذری میده یا روضه می گیر برای ثواب و رضایت امام حسین این کار می کنه اگر راست می گیر باید ببین امام حسین و پدر بزرگوارش امام علی چه کارهای برای رضای خدا می کردنند اگر واقعا قصد و نیت دیگری ندارید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مسئله اینجاست که اون بابایی که میره ترکیه به خودش اجازه میده برای خرج کردن پول اونی که میره مثلا حج نظر بده ولی برعکسش نباید انفاق بیفته!

    • بدون نام

      بله قربان وانجان دادم به کسی هم نگفتم، من همیشه فامیلم را می‌نویسم اما این‌بار از نوشتن معذورم، چرا؟ چون ریا میشه، به خودمان بیاییم تا کی زیر لوای اسلام ظلم کنیم

    • بدون نام

      به نظرمن کار خوبیه ولی نه به همه بدین قبلش فقرای شهرتون روشناسایی کنید هر روز غذای خوب بدین دستشون هم نذرتون روانجام دادین هم به دست نیازمند واقعی میرسه

    • بدون نام

      اونی که نذری میده بیشتر ازهمه به فقراهم کمک میکنه تو بگو تا حالا خودت ودوستات برای فقرا چیکارکردید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج