۹۰۷۳۲۶
۴۶ نظر
۵۰۲۲
۴۶ نظر
۵۰۲۲
پ

شیوخ عرب، مشتری ویلا‌های شمال

«سال‌هاست طبیعت بکر و زیبای شمال کشور، چشم اعراب کشور‌های همسایه را گرفته و آن‌ها را برای سفر و یا خرید ملک و زمین به این منطقه ترغیب کرده است.»

روزنامه رسالت: غرب استان مازندران و به خصوص شهرهای رامسر و متل قو از سال‌های گذشته طرفداران زیادی در میان اتباع کشورهای عراق و امارات داشته و میل زیادی برای سفر به این منطقه وجود داشته است. گسترش گردشگری و سفر به این منطقه و یا دیگر مناطق ایران نه تنها هیچ مشکلی ندارد بلکه با استقبال زیادی هم روبه رو می‌شود اما مشکل ازآنجا آغاز می‌شود که این افراد درازای پرداخت قیمت بالاتری زمین و خانه خریداری می‌کنند و باعث تخریب محیط‌زیست و زمین‌های کشاورزی می‌شوند.
بر اساس قوانین مربوط به تملک اموال غیرمنقول اتباع خارجی «تملک هر نوع زمین به هر میزان به‌نام اشخاص خارجی مجاز نیست». بر این اساس اتباع خارجی (اشخاص حقیقی خارجی) نمی‌توانند به نام خود صاحب زمین در کشور شوند. اما شواهد حاکی از آن است که این افراد سندهای قولنامه‌ای و یا محضری ملک یا زمین را به نام شخص دیگری خریداری می‌کنند.
مشاهدات میدانی نشان‌دهنده آن است که خریداران عرب خارجی در بخش‌های غربی استان مازندران و شرق استان گیلان، تمایل زیادی برای خرید املاک دارند و این نکته‌ای است که شهروندان بومی منطقه هم آن را تأیید می‌کنند.
مهدی رازجویان معاون عمرانی استانداری مازندران در گفت‌وگو با «رسالت» درباره واگذاری و فروش زمین به اتباع عرب در این استان می‌گوید: «طبق اخباری که در این مورد وجود دارد، این افراد، شریک ایرانی یا فرد مورد اعتمادی را به‌عنوان خریدار معرفی می‌کنند زیرا طبق قانون در ایران امکان انتقال مالکیت رسمی زمین وجود ندارد. بنابراین اگر چنین مسئله‌ای وجود داشته باشد، نمی‌توان آمار دقیقی از نقل‌وانتقال‌ها ارائه داد. درصورتی‌که چنین معامله‌ای هم انجام شود، معامله غیرقانونی صورت نگرفته زیرا سند به نام فرد ایرانی خورده است.»
رازجویان تصریح می‌کند: «اتباع بیگانه برای خرید ملک از سند قولنامه‌ای هم نمی‌توانند استفاده کنند زیرا قانون اجازه این کار را به آنها نمی‌دهد. من بعید می‌دانم اتباع دیگر کشورها بخواهند از این طریق معامله کنند زیرا در ازای پرداخت پول هیچ سندی به نام آنها نمی‌خورد. درنتیجه آمار رسمی برای خرید زمین توسط اعراب وجود ندارد. همچنین اخبار رسمی مبنی بر خرید ملک و زمین توسط اعراب وجود ندارد و نباید به گفته‌های املاک، دلالان و واسطه گران در این زمینه استناد کرد.»
وی با اشاره به تردد بالای اعراب در شهرهای شمالی می‌افزاید: «این منطقه دارای جاذبه بوم گردی مانند مشهد مقدس است زیرا خانه‌ها و متل‌های زیادی برای اجاره به توریست‌ها وجود دارد و سفرهای چند روزه باعث تردد زیاد اعراب به این منطقه شده باشد. نباید حضور اعراب در این منطقه را دلیلی برای خرید ملک و سکونت طولانی مدت قلمداد کرد.»
*شکل گیری مافیای خرید ملک در شمال کشور
هیئت دولت، تصویب‌نامه‌ای با عنوان «آیین‌نامه چگونگی تملک اموال غیرمنقول توسط اتباع خارجی غیرمقیم در جمهوری اسلامی ایران» را در سال ۱۳۷۴ به تصویب رسانده که در آن، اتباع خارجی که بدون داشتن پروانه اقامت دائمی به‌منظور سیاحت و استفاده ییلاقی مسافرت‌های منظم فصلی در سنوات متعدد و متوالی به ایران می‌کنند هرگاه بخواهند در ایران محلی را برای سکونت شخصی خریداری کنند باید تقاضای خود را در اظهارنامه‌ای دربردارنده مشخصات ذکرشده در این آیین‌نامه و مدارک و اسناد مربوط از طریق یکی از نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی ایران در خارج از کشور و یا استانداری محل وقوع ملک به همراه مدارک و اسناد مربوط به وزارت امور خارجه تقدیم کند.
پس از آن مراجع یادشده مکلف‌اند، تقاضا و اسناد و مدارک مربوط و بررسی و آنها را به وزارت امور خارجه ارسال کنند. وزارت امور خارجه پس از کسب نظر از وزارت کشور و وزارت اطلاعات، موضوع را مورد بررسی قرار داده و در خصوص قبولی یا رد تقاضا بنا به مقتضیات سیاسی اعلام نظر می‌کند و در صورت موافقت، تقاضا را به منظور تصمیم‌گیری به هیئت‌وزیران ارائه خواهد کرد. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پس از انتقال قطعی ملک به متقاضی، مشخصات مالک و ملک مورد معامله را در دفتر مخصوص، ثبت و جریان امر را جهت درج در دفتر خاص به وزارت امور خارجه اعلام می‌کنند. اما آنچه شواهد و قرائن نشان می‌دهد، فروش املاک توسط دلالان و واسطه‌ها و به نام فردی ایرانی است درحالی‌که ملک در اختیار اتباع بیگانه قرار می‌گیرد.
سعید رحمتی فعال در حوزه خریدوفروش ملک در استان مازندران در گفت‌وگو با «رسالت» به خرید ملک توسط نمایندگان اتباع عرب در شمال کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: «نمایندگان اتباع کشورهای همسایه، افراد مورد اعتماد آنها و دارای مدارک لازم جهت ثبت سند هستند که تضمین‌های مالی سنگینی به اتباع عرب می‌دهند به‌طوری‌که نمی‌توانند از زیر بار مسئولیت آنها شانه خالی کنند. این افراد جزء قشر متوسط و پایین جامعه هستند و ملک‌های در متراژ بالا را خریداری کرده و گاهی از طریق سرمایه این افراد ساخت‌وسازهای غیرقانونی در حریم جنگل و دریا انجام می‌دهند.»
وی می‌افزاید: «نماینده این افراد در استان مازندران نه‌تنها ملک بلکه زمین‌های کشاورزی و باغ هم خریداری می‌کنند و در مناطقی از رامسر، نوشهر و رویان به دلیل بازدهی املاک شهرهای شمالی، سرمایه‌گذاری می‌کنند. اتباع عرب علاوه بر ملک اقدام به خرید میوه و دام هم می‌کنند. به عنوان مثال در فصل جمع‌آوری میوه هیچ خریدار عراقی دیده نمی‌شد بلکه ایرانی‌هایی هستند که میوه خریداری کرده و به عراق می‌فرستند.»
رحمتی با اشاره به کاهش ارزش ریال می‌گوید: «بعد از افت ارزش پول ملی ایران، اتباع عرب کشورهای همسایه اقدام به خرید ملک در ایران کردند. اکنون مافیای خاصی برای خرید ملک و دیگر محصولات در شمال کشور شکل‌گرفته است و هر شخصی نمی‌تواند وارد این حوزه شود. وقتی مبالغ خریدوفروش بالا می‌رود ترجمان‌های دولتی نیز به این موضوع ورود می‌کنند و مجوزهای خاص صادر می‌شود. بعضی از زمین‌ها در بافت تعریف‌شده روستا و شهر قرار ندارند اما دارای آب، برق و گاز شده‌اند زیرا ارگان‌های دولتی هم در این خریدوفروش‌ها دخالت می‌کنند و زد و بند صورت می‌گیرد.»
این فعال حوزه خریدوفروش ملک اضافه می‌کند: «نماینده خرید به‌طور حتم سهمی از مبلغ خرید را برای خود کنار می‌گذارد. به‌عنوان مثال ملک یا زمینی پنج میلیارد تومان قیمت‌گذاری می‌شود اما قیمت واقعی آن ۵/۴ میلیارد تومان است و ۵۰۰ میلیون تومان میان فروشنده و نماینده خریدار تقسیم می‌شود. این مسئله به‌راحتی باعث ایجاد فساد اداری و کاری می‌شود. اتباع عرب پول می‌دهند و راهکارهای غیرقانونی را ایرانی‌ها انجام می‌دهند.»
رحمتی علاوه بر اتباع عراقی، به اتباع اماراتی و قطری که برای خرید زمین و ملک به شهرهای شمالی کشور مراجعه کرده‌اند، اشاره می‌کند و می‌گوید: « نوع پذیرایی از این افراد نیز در بعضی از رستوران‌ها متفاوت است و در بعضی رستوران‌های رامسر دارای منوی خاص هستند. این افراد نماینده‌های خود را به کشورهای ارمنستان و گرجستان فرستاده بودند تا هایپرمارکت هایی با قیمت‌های ارزان تأسیس کنند. اما ارمنستان با این کار مخالفت کرد و با درخواست پرداخت هفت میلیون دلار برای خرید زمین هفت هکتاری در این کشور مخالفت شد. اما متأسفانه در کشور ما شاهد بازگشایی چنین فروشگاه‌هایی هستیم که به‌تدریج هنر بومی منطقه را از بین ببرد.»
آنچه مسلم است حضور اتباع عرب کشورهای همسایه در شهرهای شمالی و افزایش سکونت آنها در این مناطق است. کشور ما همواره از ورود گردشگران و ارزآوری آنها به کشور استقبال کرده اما آنچه مهم است سوءاستفاده از اراضی این منطقه به نام فرد ایرانی اما با پول اتباع عرب است. حضور اتباع کشورهای همسایه با توجه به نزدیکی دینی و فرهنگی امری طبیعی است اما اگر این حضور و یا ارزآوری موجب اخلال در بافت طبیعی و یا دور زدن قانون کشور باشد، به‌طورقطع زیان‌آور و نیازمند برخورد قاطع مسئولان خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شهرامم

      جلوشو نگیرید فاجعه میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مطلب دروغه

    • خدا

      بدهی ما ایرانی ها به اعراب چیه ؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فقط مگه عربان ؟ کردهای ایرانم هستن که زمین میخرن بعد میدن به کردهای عراق شماها پیله کردید به عربها

    • بدون نام

      کم کم مثل اسراییل میان شمال رو تسخیر میکنن
      حیف این مملکت که داره نابود میشه
      خدا لعنت کند کسایی که به مملکت خیانت کردن

      پاسخ ها

      • بی نام

        نابود میشه ؟
        نابود شده

      • بدون نام

        شمال قبلا توسط قبایل متفرقه ایران اشغال شده.اینام بیان میشن یه قبیله تازه!

      • دونالد ترامپ

        چرخه خوبيه ما پول نفت رو ميديم به عرب ها اونهام ميان ايران ويلا ميخرن هنوز نميدونيم چه خيانتي داره ميشه به اميد روزي که مردم بيدار بشن کمک مالي به سوريه عراق لبنان اين گرفتاري رو هم داره

    • بدون نام

      شیخ های عرب بهترین جاها می تونن ویلا بخرند چرا بیان شمال ...

    • برید بمیرید زامبی ها

      بعد هم از کدوم طبیعت بکر حرف می زنید؟ مازندران که هیچ،حتی گیلان هم دیگه طبیعتی باقی نمونده.تمام جنگلها رو تراشیدید و ویلا کردید.

    • بدون نام

      نه که بیشترتون بیابان نشین اید همین چند تا درخت باقی مونده از جنگلهای شمال رو هنوز طبیعت بکر می بینید!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا کسی که جد اندر جد شمالیه میدونه که جنگلهای شمال خیلی وقته نابود شده

    • بدون نام

      .... چرا بهشون اجازه می دین ؟

    • بدون نام

      مملکتو فروختند به این ..ها

    • بدون نام

      وقتی اقایان بوی پول بهفمند به اسرائیل هم زمین و ویلا ها میفروشن

    • بدون نام

      کجاست دادستانی که علیه واسطه ها اعلام جرم کنه ؟

      پاسخ ها

      • سعید،ک

        این عدم مدیریت مسعولین کشوره،اعراب یاهرخارجی میتونه درهرکشوری املاک بخرن یاسرمایه گذاری کنن این مشکلی نداره،اما طبق اصول وقانون،باید شرایط خاصی درنظرگرفت که درنهایت مشکلی برای اهالی منطقه وکشوردرست نکنن،متاسفانه مردم بدبخت ایران بعلت بی ارزش بودن پول مجبورن به نحوی امرارمعاش کنن ومجبورن بعلت فقرمالی،تورم،گرانی،بهرحال هرکسی بخصوص درشمال کشورزمین،یاملکی داشته باشد باقیمت های غیرکارشناسی،به عبارتی قیمت های خارج ازعرف وگزاف به تبعه خارجی البته بیشتر اعراب بفروش برساند،درحالیکه درخودشمال افراد بومی شاید یک چهارم قیمت این املاک رانمی توانند بخرند ،ولی عراقیها مثلا برای ۳۰۰مترزمین تاسقف یک میلیارد وبیشتر پول میدهند،خودتان حساب کنی ارزش پول این کشورهمسایه چقدر بالا وباارزشه،این یک فرصت برای دارندگان زمین واملاکه که به نان ونوایی برسن،البته این امرباعث میشه خیلی ازمردم که توانایی خرید مسکن رانداشته دیگربطورکلی بااین قیمت های سرسام اورنتوانن صاحب خونه بشوند،دراین وسط فقط دلالان باعث سود وگرانی میشوند،هیچگونه تدبیری ازسوی مسعولین نیست ونخواهد بود،

    • مسلمان

      جناب روحانی . رئیس جمهور محترم . اینم یکی دیگر از معجزات آن کلید کذایی شما بود که حاصل شد ...

    • بدون نام

      خاک برسر مردم بی‌غیرت ما

    • در عجبم

      از رئیس محترم قوه قضائیه خواهشم میکنم ورود کند و اجازه ندن
      همچو کاری صورت بگیره.
      چون باعث فساد وفحشا میشه.

    • بدون نام

      باید سریعا جلوگیری بشه و اونهایی هم که فروختن فسخ بشه! هرطور که بتونن دارن ضربه میزنن به ایران!

    • بدون نام

      خاک بر مسئولان که مثب کبک سرشان را زیر برف بردن و کشور را عربها تاراج می کنند

    • مستوره

      فردا روزی میشه مثل اسراییل و فلسطین که بر سر زمینها نزدیک 70 ساله دارن جنگ میکنن.
      مسوولا و شمال نشینها به گوش باشید نگی که نگفتی !!!!
      از سرزمینتون و خاکتون دفاع کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وقت کردی یه سر دولت آباد تهران برو ببین چقدر عرب می بینی

      • بدون نام

        رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور:
        به موجب قانون مدنی افرادی که تبعیت ایرانی ندارند نمی توانند املاک غیرمنقول خریداری کنند
        اگر کسی هم اموالی همچون زمین و مسکن خرید کرده باشد، سند رسمی داده نمی‌شود/ مساله اینجاست عربها و کردهای ایرانی دارن میخرن به دلیل سوءاستفاده باید جلوی خرید و فروش ملک توسط اعراب و کردهای ایران ور منتطق غیر کرد و غیرعرب نشین گرفته بشه

    • بدون نام

      چند روز دیگه مثل فلسطین میشیم

    • بدون نام

      دقیقا شده فلسطین که روزی يهوديها زمینهاشون رو به چند برابر قیمت خریدند واونا رو اخراج کردند

    • بر

      صداسیمای ما هنوزدل خوش کرده به استیضاح ترامپ تا پخش اینگونه خبرها.تف بر صداو سیما.ننگ برش

    • امیر

      خوشتون باشه ، زن در اختیارشون گذاشتیم ، ملک هم دادیم ، سرایدار هم میشویم ، خانم هم براشون میاریم ، علا برکت الله

    • بدون نام

      هم وطن شمالی اگر غیرت ناموس داری ملک به اجنبی نفروشین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یه شما فروختند چرا به اونا نفروشند؟ فرق یک خوزستانی و یک عراقی برای یک شمالی چیه؟

    • شهرام

      خدایا بسسسسه دیگه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        '''' آیا شیوخ عرب در ''' مشهد مقدس '''' هم میتوانند '''' ویلا. '''' بخرند ?

    • بدون نام

      باید جلوی وطن فروشی گرفته شود اینکار خیانت است

    • بدون نام

      کلاهتونو بالاتر بزارید و کیف کنید که هم وطنان شما کل ایرانو خریدن

    • شیراز

      خدا بیشتر بهشون بده حقشون هس اونا تو کشورشون عدالت هست رئیس جمهور و مسئولانشون دزد نیستن

    • دلخون

      و جوانان ایرانی هم باید برن نوکری و سرایدارشان بشن

    • جانباز دوران دفاع مقدس

      اونوقت من جانباز که هشت سال جبهه بودم و از این کشور دفاع کردم و چند بار هم مجروح شدم چند سال هست که دنبال يه تکه زمين دیم بدون آب برای کاشت درخت دیم جهت امرار معاش از جهاد کشاورزی شیراز درخواست نموده ام ولی بهم نميدن در صورتی که می خواهم زمین خشک را آب کنم و نه ویلا بسازم فکر کنم بزودی به اعراب به صورت مجانی خواهند داد!!!

    • بدون نام

      مواطب باشند مسیولین که همیشه دیر اقدام کا ری میکنند تا اینا حکایت فلسطین نشود

    • بدون نام

      همه چی را بدید بره بی خیال ما لازم نداریم سگ خورد

    • بدون نام

      اصلا نباید همچین اتفاقی بیوفتت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصلا امکان به نام کردن سند برای کسی که تبعه ایران نباشه و کارت ملی ایرانی نداشته باشه وجود نداره

    • ara6._

      اولش فقط خرید ویلاست...بعدش گرفتن پارتی وتجاوز ب ناموس ایرانی

      پاسخ ها

      • محمد

        مسولین بی لیاقت استان نباید بگذارند چنین معاملات درسطح
        استان خودشان صورت پذیرد مگر براینکه واقعا وطن فروش و
        بی وجدان باشد ضمنا اعضا شورای شهر واعضا شورای ده مگر
        مرده اندکه جلوگیری نمیکنند ترا به خدا قوه قضایه ورود کند
        واین مسولین بی لیاقت را محاکمه کند تا جلوگیری شود

    • بدون نام

      بخدا ما راضی هستیم جنگ با عراق انجام بدیم کشته و شهید بدیم ولی اینا نیان بخدا بزرگترین خیانت تاریخ رو داره انجام میده دولت

      پاسخ ها

      • سعید،ک

        عزیزان کاربر.اگرپول مملکت ماباارزش بود هیچوقت مردم زمین واملاک نمیفروشن،کسیکه مثلا یه قطعه زمین داره ولی به نان شب محتاجه وازهیچ جایی هم حقوق بگیرنیست باید نظاره گرزمینش باشه یابفروشه باقیمت خیلی بالا وباپولش امرارمعاش کنه،بخدا قسم ازسرناچاریه که دارن املاک وزمین های زراعی خودرامیفروشن،هیچ تدبیر وامیدی درکشورماوجودندارد،دولت هم بیخیال وضعیت مالی واقتصادی مردم شده،ارزش پول ملی کشورمان ماشاا...دقیقا ۷۵درصد افت کرده وبی ارزش شده یعنی کشورهای شاخ افریقا وحتی افغانستان ارزش پولشون ازمابیشتره،مردم بیچاره باید چکارکنن،همه باید به مردم حق بدیم،باید به نحوی امرارمعاش کنن ،مسعولین مابجای تعامل بادنیا ومذاکره،بدنبال سرشاخ شدن باتمام دنیاهستن وهمین باعث بدبختی،بیچارگی مردم،بی ارزش شدن پول ملی،فقر،فساد،فحشا،وهزاران بدبختی دیگرشده،وقتی یک میلیون ارزشش میشه ۲۵۰هزارتومان خودتان فکرکنی،چی میشه،چجورباید زندگی کرد،حساب کن یک قطعه زمین درهرجایی داری مثلا درشمال،وقتی ارزش این زمین ۱۰۰میلیونه ازتون بخرن یک میلیارد ایا میفروشی یا ازش مراقبت میکنی،وقتی یک مریض صعب العلاج داری چکارمیکنی،وقتی بچه هات میرن مدرسه وتوانایی خرید یک شیروکیک نداری که ازگشنگی ضعف نکنه چه تصمیمی میگیری،دولت به فکرمن وتو نیست سیرباشیم یاگشنه،اقازاده هم نیستیم پس باید خودمان به فکرخود باشیم،وسلام

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج