جاباما
۹۰۷۵۰۴
۱۱ نظر
۵۰۰۷
۱۱ نظر
۵۰۰۷
پ

انتقاد از افزایش سرسام‌آورِ قیمت اقلام خوراکی

چند ماه است، قیمت ارز در بازار روند نزولی به خود گرفته و دیگر خبری از دلار ۱۸ و ۱۵ هزار تومانی نیست؛ اما هرچند قیمت ارز کاهش محسوسی نسبت به قبل پیدا کرده است، هنوز با قیمت دی ماه سال ۹۶ تفاوت معناداری دارد.

تابناک: چند ماه است، قیمت ارز در بازار روند نزولی به خود گرفته و دیگر خبری از دلار ۱۸ و ۱۵ هزار تومانی نیست؛ اما هرچند قیمت ارز کاهش محسوسی نسبت به قبل پیدا کرده است، هنوز با قیمت دی ماه سال ۹۶ تفاوت معناداری دارد.

با این حال، انتظار عمومی این بود که قیمت‌ها در دیگر بازار‌ها نیز نسبت به همین میزان کاهش داشته باشند، ولی نه تنها قیمت هیچ کالایی ارزان‌تر نشده، بلکه حتی در بسیاری موارد، قیمت برخی کالا‌ها نسبت به زمانی که دلار حدود ۱۹ هزار تومان بود نیز افزایش داشته است.

کته دیگر در این میان، این که دولت برای حمایت از قشرهای ضعیف و متعادل کردن بازار از ارز ترجیهی استفاده کرده، ولی اثر این ارز هرگز در بازار محسوس نبوده است؛ به عبارت دیگر، با وجود آنکه برخی وارد کنندگان با ارز دولتی کالا وارد کشور کرده اند، قیمت‌ها در بازار تغییر نکرده و هر آنچه وارد می‌شود، با ارز آزاد و حتی گران‌تر از حد معمول خود نیز به فروش می‌رسد.

این موضوع باعث انتقادات بسیاری در جامعه شده است، به گونه ای که برخی نمایندگان مجلس نیز به این موضوع ورود کرده اند و دولت را مقصر وضعیت موجود می‌دانند.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: قرار بود پرداخت ارز ترجیحی باعث شود تا قیمت کالا‌ها نسبت به سال گذشته تغییر نداشته باشد؛ اما متأسفانه به دلیل عدم نظارت دولت، ما شاهد افزایش بیش از حد قیمت کالا‌های اساسی شده ایم و این وضعیت تأثیر بسیار نامطلوبی در معیشت مردم داشته است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات امروز که مردم را دچار نگرانی کرده، وضعیت نابسامان قیمت کالا‌های اساسی در کشور است. با توجه به اینکه کشور از سال گذشته دچار شوک ارزی شده است، مجلس و دولت توافق کرده اند، کالا‌های اساسی با نرخ ارز ترجیحی برای مردم در نظر گرفته شود.

این نماینده مجلس همچنین ادامه داد: سال گذشته مجلس برای بررسی این وضعیت با دولت وارد مذاکره شد تا راهکاری برای جلب رضایت مردم پیدا شود؛ اما مفهوم ساده و نتیجه این مذاکرات به وضعیت مردم و قیمت کالا‌های اساسی در جامعه بازمی‌گردد. همان طور که می‌بینید، وضعیت کالا‌های اساسی نشان دهنده این است که ما الان ارز آزاد به کالای اساسی می‌دهیم، ولی مردم کالای گران می‌خرند.

اما چه باید کار کرد تا این وضعیت اصلاح شود و اگر ارز ارزان داده می‌شود، مردم بتوانند کالای ارزان تهیه کنند؟ این کار به دو روشن امکان پذیر است: روش نخست این که دولت سیستم نظارتی جامع و کامل داشته باشد تا بتواند از زمان تصمیم گیری برای تخصیص ارز برای واردات کالا‌های اساسی و خرید کالا و همچنین شبکه توزیع آن تا رسیدن به دست خانوار، اوضاع را کنترل کند تا کالا‌ها با قیمت ارز ۴۲۰۰ به مردم برسد؛ بنابراین، در حالت اول، باید دولت به گونه ای نظارت کند تا کالا‌های اساسی که مردم می‌خرند، معدل ارز ترجیحی باشد که واردکننده‌ها از دولت گرفته اند.

پورابراهیمی همچنین افزود: حالت دوم این است که دولت نمی‌تواند به هر دلیل، اوضاع را کنترل کند و این واقعیت در این چند ماه برای ما ثابت شده است. جالب آن که بر اساس گزارش بانک مرکزی، نرخ تورم کالا‌های اساسی از نرخ تورم کالا‌های غیر اساسی سبقت گرفته که به نظر من، نیاز به یک تحلیل اساسی در اقتصاد ایران دارد و باید مشخص شود، چگونه است، با وجود نرخ ترجیحی، تورم بیشتری پدید است؟!

وی در پایان یادآور شد: ما در نظر داریم مابه التفاوت نرخ ارز ترجیحی با نرخ بازار را به صورت سرانه در اختیار مردم قرار دهیم؛ اما به این مفهوم نیست که پول و یا وجه نقد به مردم داده شود. پیشنهاد ما این است که برای مردم در ازای کارت اعتباری، اعتباراتی داشته باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      دقت کنید همه چیزو داریم وارد میکنیم !!!
      ولی مهمه که با ابن همه دزدی و غارت لشگر نکبت‌زادگان هنوز سرپاییم وداریم به گرانی هجوم میبریم و خوش‌اومد میگیم .‌
      راستی از اعضای فروشی بدن فقیران چه خبر ؟؟؟

    • بدون نام

      باید دعا کنیم مسئول نداریم کعه

    • بدون نام

      چهل پنجاه گرم چیپس چهار هزار تومان فروخته میشود ..‌ کسی نیست رسیدگی کند

    • بدون نام

      نجاست بر بازار این کشور حکمفرماست

    • بدون نام

      نمایندگان محترم شکی نیست که میدانید ولی جهت اطلاع شما بگم مردم بدبخت در حالت نیمه قحطی زندگی میکنند و روز را به شب میرسانند، امکان ندارد نمایندگان عزیز از این موضوع بی اطلاع باشند،

    • کارمند

      این کاهش قیمت ارز دستوری فرمایشی است و تا انتخابات هم دوام دارد و پس از آن به نرخ واقعی برمیگردد

    • بدون نام

      اینا میخواستن جیب ملتو خالی کنن که موفق شدن حالا که دیدن مردم میخرن میگن بزار بچاپیم تا ......

    • ۹۲۹۵

      بخدا قسم ب همین ماه عزیز با دوتا بچه نون شب نداریم بدجور شرمنده بچه هام شدم سخته مادر باشی و بچه ات چپ و راست بهت بگه گشنمه

    • بدون نام

      وقتی چیزی گرون شد دیگه پایین اومدنش با خداست وجزو رویا تو این مملکت دولت تخریب وامید

    • عباس فاضلی

      آیامسئولی هم وجودداردکه به فکرملت باشه؟ مسلماًخیرچون سواره ازپیاده خبرنداره. کسانی که اکثراًدوتابعیتی هستندودرخارج ازکشورسرمایه گذاری میکنند وفرزندان عزیزشان هم درخارج ازکشورزندگی میکنند . حالابفکرمن بازنشسته تومملکت هستندکه باچه اوضاعی یکماه رامیگذرونم . هیهات اگراینابویی ازاسلام برده باشند فقط دنبال راهکاری برای گرونتر کردن وچلوندن بیشترمردم هستند

    • بدون نام

      وقتی زالو زاده در کشوری ذشد سرطانی پیداکرد،وقتی کشوری رتبه اول اختلاص درتمام دنیارو بدست اورد وقتی سرمایه دارترین کشور جهان 60درصد مردمش زیر فقرزندگی کنن،همین میشه برادربه برادررحم نمیکنه ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج