جاباما
۹۰۹۵۴۵
۱۱ نظر
۵۰۴۷
۱۱ نظر
۵۰۴۷
پ

گزینه‌های جذاب جانشینی پراید

در حالی که فعلا هیچ جایگزینی برای پراید معرفی نشده، قرار است ارزان‌ترین خودروی ۲۵ سال اخیر بازار ایران تا پایان سال ما را ترک کند و بدون تعیین هرنوع جانشینی، راهی بازار سوریه شود.

روزنامه خراسان - محمدحسین شاوردی: در حالی که فعلا هیچ جایگزینی برای پراید معرفی نشده، قرار است ارزان‌ترین خودروی ۲۵ سال اخیر بازار ایران تا پایان سال ما را ترک کند و بدون تعیین هرنوع جانشینی، راهی بازار سوریه شود.

این بار هم به جای مسائل اقتصادی این سیاست است که به صنعت خودروی ایران خط مشی می‌دهد و بازیگران این بخش را مجبور می‌کند مطابق میل او رفتار کنند. البته امتناع دولت از آزادسازی قیمت خودرو در پایین‌ترین بخش بازار و نیز وعده‌های سیاسی دولت ایران به سوریه برای مشارکت در بازسازی این کشور موجب شده تا زمینه خداحافظی پراید با بازار ایران به خوبی فراهم شود و سایپا هم از این کار چندان بدش نمی‌آید.

آن طور که شنیده می‌شود شرکت سایپا قرار است فعلا دو محصول تیبا سدان و هاچ‌بک را با همان محدوده قیمتی به عنوان ارزان‌ترین خودرو‌های تولید داخل به بازار عرضه کند. منتها احتمالا با تمرکز بیشتر کارخانجات سایپا روی این دو محصول، شاهد افزایش تیراژ تیبا خواهیم بود. در واقع این حرکت سایپا زمینه کاهش ضرر و زیان شرکت را فراهم کرده و تیبا که هسته اولیه تولید خود را اعم از موتور و گیربکس و شاسی را از پراید می‌گیرد، با هزینه تولید یکسان و قیمتی بهتر، سودی بالاتر را عاید سایپا می‌کند.

گزینه‌های جذاب جانشینی پراید

بنابراین، وداع پراید با بازار ایران که یادآور خداحافظی پیکان از خط تولید ایران خودروست، نه تنها ضرر چندانی را متوجه سایپا نمی‌کند که بر میزان سوددهی شرکت هم می‌افزاید. منتها ایراد کار جای دیگری است. در واقع متضرران اصلی این وداع، خریدارانی هستند که قدرت خرید نازلی در محدوده ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان داشته و بیش از ۶۰ درصد کل حجم بازار خودرو را هرسال جذب می‌کردند. این جمعیت که سال‌های گذشته متقاضی ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار خودروی نو در بازار ایران بودند، حالا باید راهی بازار خودرو‌های کارکرده شوند و چرخه عظیم نقدینگی خود را به سمت این بخش از بازار ایران سرازیر کنند.

این در حالی است که اگر تحریم نبودیم، چهار خودروی رنو کویید، داتسون گو، تویوتا اتیوس و هیوندای ای‌اون می‌توانستند جانشینان خوبی برای پرتیراژترین خودروی تاریخ صنعت خودروسازی ایران باشند. باهم نگاهی خواهیم انداخت به مشخصات قیمتی و فنی این چهار گزینه جالب که نام‌های بزرگی آن‌ها را می‌سازند.

رنو کویید

گزینه‌های جذاب جانشینی پراید

رنو کویید نام خودرویی بود که ابتدا سال ۹۶ قیمت ۲۰ و سپس ۳۰ میلیون تومانی داشت و از سوی رنو برای تولید انبوه در ایران انتخاب شده بود. اتفاقی که هرگز رخ نداد. یکی از اصلی‌ترین جنبه‌های رقابتی کویید این بود که برخلاف پراید، پژو ۲۰۶ و رانا، فضای صندلی‌های عقب به اندازه بوده و حتی برای افراد رعنا هم به نسبت مناسب بود! موتوری کوچک با ۸۰۰ سی‌سی حجم و ۵۳ اسب بخار قدرت که بی‌لرزش کار می‌کند به خوبی بدنه سبک و ۷۰۰ کیلوگرمی خودرو را جابه‌جا می‌کند.

البته احتمالا کویید در مانور‌های سریع یا جاده‌های شیبدار خودرویی نه چندان دلچسب بوده و باب میل بخش بزرگی از خریداران نخواهد بود. کویید که به سیاق اغلب محصولات رنو پایداری خوبی دارد، به نسبت بهای ۶ هزار دلاری در مواجهه با موانع جاده نرم بوده و شاسی خشکی ندارد. در واقع تجربیات مصرف سه سال اخیر هندی‌ها و برزیلی‌ها نشان می‌دهد این کلوچه اروپایی طراحی جالب و ارزش خرید مناسبی دارد. غربیلک فرمان جالب به همراه صفحه کیلومتر دیجیتال قرمزو مشکی که حال و هوای جوان‌پسندی دارد، به کابین کویید روح تازه‌ای دمیده است. این مورد در کنار صفحه چندرسانه‌ای و لمسی خودرو بدعت‌گذار سطح امکانات به‌روزدر این کلاس زیر اقتصادی است.

صندلی‌ها گرچه راحت و بزرگ نیستند، ولی برای ۵ سرنشین در یک مسیر شهری جا دارند. در عین حال فضای بار ۳۰۰ لیتری کویید بسیار فراتر از دیگر رقیبان است و به‌راحتی وسایل زیادی در آن جا می‌گیرد. جعبه داشبورد بالایی کویید به‌شدت بی‌کیفیت و شل است و قفل بی‌کیفیت آن بعد از تعدادی باز و بسته شدن، از کار می‌افتد و جعبه را بلا‌استفاده می‌کند. آینه‌ها از داخل قابل تنظیم نیستند و در کنار عدم استحکام آن‌ها، شما مدام مجبور به تنظیمشان خواهید بود.

صدای موتور کویید به‌راحتی داخل اتاقک خودرو می‌آید و بعضی از اوقات دلخراش است. در کل این خودرو ازلحاظ رانندگی بسیار عالی، نرم و کم‌مصرف است. این خودرو در چین با نام ونوچیا‌ای ۳۰ با موتور برقی عرضه می‌شود و نسخه فیس‌لیفت و برقی آن هم قرار است با قیمت ۱۱ هزار دلار به زودی در سرتاسر اروپا عرضه شود.

تویوتا اتیوس

گزینه‌های جذاب جانشینی پراید

یکی از قدیمی‌ترین تولیدات تویوتا برای بازار‌های در حال توسعه با قدرت پرداخت پایین که تکنولوژی ساخت چندان جدیدی نداشته و همه ویژگی‌های محصولات متداول در بازار ایران را دارد. اتیوس که در هند فروش مناسبی دارد، ابعادی نزدیک به یک پژو ۲۰۶ صندوقدار داشته و کیفیت ساخت معمولی تا متوسطی دارد. اتیوس که در دو گونه سدان و هاچ بک در هندوستان تولید می‌شود از یک پیشرانه ۱۵۰۰ سی سی به قدرت ۶۷ اسب بخار و ۱۷۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند.

طول، عرض و ارتفاع این خودرو ۴.۲۶، ۱.۶۹ و ۱.۵۱ است و فاصله بین دو محور خودرو نیز به ۲.۵۵ متر می‌رسد. ابعادی که باعث می‌شود اتیوس در صورت حضور در بازار ایران به رقیب مستقیم پژو ۲۰۶ اس دی و رنو تندر ۹۰ تبدیل شود. این خودرو که وزنی ۱۰۲۰ کیلوگرمی دارد، به یک صندوق بار بزرگ با حجم ۵۰۰ لیتر، دو کیسه هوای سرنشینان جلو، سنسور پارک و رینگ و لاستیک‌های ۱۵ اینچی مجهز است.

البته در کنار این تویوتا، اما برای بازار‌هایی که خریداران از قدرت بالایی در خرید برخوردار نیستند با کمک دو برند پرودوای مالزی یا دایهاتسوی ژاپن اقدام به تولید خودرو‌های مینی و ارزان قیمت می‌کند

داتسون گو سدان

گزینه‌های جذاب جانشینی پراید

این محصول ژاپنی که با نام دقیقی داتسون اون-دو، نمونه سدان خودروی هاچ‌بک گو است، طولی حدود معادل یک تندر ۹۰ داشته و از پژو ۴۰۵ کوچک‌تر است. نام عجیب این خودرو از دو کلمه ژاپنی گرفته شده که در ترجمه آن، Do به معنای حرکت و تحرک، و On یک حرف اضافه است که قرار گرفتن این دو کنار هم، «اشتیاق به حرکت» را می‌رساند. مدل On-Do یک سدان کوچک چهار در است که از ساختار دیفرانسیل جلو و پلتفرم لادا کالینا که یک خودروی روسی با مهندسی رنو نیسان است، بهره می‌برد و نسبت به رانا، کمی بزرگ‌تر است.

طول ۴.۳۳ متری در کنار فاصله بین دو محور ۲.۴۷ متر باعث شده تا می-دو به یک خودروی جادار تبدیل شود. داتسون گو سدان در مقایسه با ۴۰۵، خودرویی کم مصرف بوده، ولی هزینه نگهداری مشابهی با پژو ۴۰۵ دارد.

این اتومبیل روسی-ژاپنی با داشتن ۵ صندلی، گنجایش مناسبی همانند تندر ۹۰ داشته و بدنه جعبه‌مانند آن کمک کرده تا برای امور روزمره و شهری گزینه مناسبی باشد و در عین حال، به دلیل طراحی خاص فضای کابین، بتوان اشیای زیادی را جای داد. این محصول مخصوص داتسون برای بازار روسیه، از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر بهره می‌برد که قادر به تولید ۸۷ اسب‌بخار است.

این قدرت از طریق یک جعبه‌دنده ۵ سرعت دستی به چرخ‌ها منتقل می‌شود. البته آپشن جعبه‌دنده ۴ سرعت اتوماتیک نیز برای مشتریان از سال ۲۰۱۶ در دسترس بوده است. قیمت نسخه‌های ساده و فول این داتسون بین ۶.۵ تا ۹ هزار دلار است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شما دبیر تو بخش خودرو و متخصص ندارید تو این حوزه؟ آخه این چیه گذاشتید؟! همه اینا به خاطر تحریم هیچ وقت تو ایران تولید نمیشن. متن چیپ و بی خود و باری به جهت

    • بدون نام

      تیراژتیبارابالاببریدودرعوض قیمت پایین بیاورید،چون فرق چندانی باپرایدنداردوسود رادرتیراژبالاببرید!

    • فرهاد

      با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمیشه!
      مهم اون مافیای خودرو هست که اجازه چنین تصمیمی رو بدند که حالا حالا ها قید سود و بازار انحصاری داخلی رو نمیزنن
      البته امثال این خودروها هم اگر تولید داخل میشد قطعا کیفیت پایین تر و قیمت بالاتر می‌رفت
      بلاخره بعد از این چند سال تجربه،آقایون میدونند چطور جیب ملت و مردم رو خالی کنند.

    • بدون نام

      باز ماشین ژاپنی خوبه ولی ماشین هندی رو کجای دلم بذارم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        در هند تولید میشه نه اینکه طراحی هند است

    • یه سرباز وطن

      هشتاد میلیون احمق دور هم زندگی میکنیم منتها نود درصد این هشتاد میلیون از ده درصد بالادستی احمقتریم.مشکل اساسی ما وجود افراد بد در جاهای خوبه

    • به عشق حسبن

      دولت سوریه چه فکری کرده میخواد کارخانه تولید پراید را بهره برداری کنه تو کشورش$

    • ‌.‌.‌...‌

      حیف خاک که بگم تو سرشون
      کود گاوی بر سرشون با این تولیدات مسخره
      تیبا صفر خریدیم درش باز نمیشه از داخل به هیچ عنوان کثافت های دزد بی همه چیز

    • midex3d

      اخه اینا جایگزین پرایده؟ اینا ک قیمتاشون بالای 100 تومنه
      خیلی جالبه تو توضیحات هیچ حرفی راجب پراید زده نشده
      همش نوشتین رقیب ال 90 یا 206

    • بدون نام

      خاک بر سرت برترینها، مجله چیپ زرده وابسته

    • علی نظری

      خودروسازهای دزد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج