جاباما
۹۱۲۸۰۱
۲۱ نظر
۵۰۱۲
۲۱ نظر
۵۰۱۲
پ

یارانه چه کسانی حذف می‌شود؟

سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه می‌گوید: روشی که برای شناسایی خانوارها تهیه شده، بر مبنای هزینه‌های متعارف خانواده‌هاست. برای مثال، اگر متوسط هزینه‌کرد خانوار دو نفره از پنج میلیون یا خانوار سه نفره از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه کمتر باشد، یارانه آنها برقرار خواهد بود.

ایرنا نوشت: سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه می‌گوید: روشی که برای شناسایی خانوارها تهیه شده، بر مبنای هزینه‌های متعارف خانواده‌هاست. برای مثال، اگر متوسط هزینه‌کرد خانوار دو نفره از پنج میلیون یا خانوار سه نفره از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه کمتر باشد، یارانه آنها برقرار خواهد بود.

حسین میرزایی، سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه با بیان اینکه تاکنون ۲۰۰ هزار خانوار، کاندیدای حذف یارانه هستند که برای آنها پیامک ارسال شده، تأکید کرد: یارانه هیچ فردی از دهک‌های پایین حذف نشده است.

طبق مصوبه مجلس، دولت باید برای حذف یارانه سه دهک پردرآمد کشور اقدام کند. بر همین اساس، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اجرای مرحله اول این مصوبه را آغاز کرده است. طبق آنچه سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه در این گفت‌وگو اظهار می‌کند، روشی که برای شناسایی خانوارها تهیه شده، بر مبنای هزینه‌های متعارف خانواده‌هاست. مطابق این روش، رقمی معیار برای هزینه متعارف خانواده‌ها (با توجه به تعداد اعضای خانواده‌ها این رقم متفاوت است) در نظر گرفته شده است. در صورتی که میزان خرید آنها پایین‌تر از رقم تعیین‌ شده باشد، مشمول دریافت یارانه خواهند ماند. در حالی که نوعا درباره شیوه تشخیص دهک‌های بالا ابهاماتی مطرح است، ایرناپلاس در گفت‌وگو با میرزایی، به جزئیات این روش و نحوه شناسایی خانوارهای مشمول حذف یارانه پرداخته است.

وی می‌گوید: اگر متوسط هزینه‌کرد ماهانه خانوار از این اعداد کمتر باشد، یارانه آنها برقرار خواهد بود. برای خانوار تک نفره چهار میلیون تومان، دو نفره پنج میلیون، سه نفره ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، چهار نفره هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پنج نفره هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، برای خانوارهای ۶ نفره و بیشتر هم به‌ازای هر نفر از اعضای خانوار، ۵۰۰ هزار تومان اضافه خواهد شد.

در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.

برای شناسایی سه دهک از چه فرمولی استفاده شده و تا کنون چند خانوار شناسایی شده است؟

بر اساس تکلیفی که مجلس برای ما مشخص کرده بود، در گام اول باید یک سری شاخص و بانک‌های اطلاعاتی را مبنا قرار می‌دادیم تا افرادی را که کاندیدای حذف هستند، شناسایی کنیم. ما برای اینکه خطاهای شناسایی را به حداقل برسانیم، در فاز اول ۲۰۰ هزار خانوار را شناسایی کردیم. اینها بر اساس بانک‌های اطلاعاتی جزو سه دهک بالای درآمدی هستند، مگر اینکه اعتراض کنند، که در نهایت بر اساس تراکنش‌ها، وضعیت مالی آنها مشخص خواهد شد.

بر اساس چه اطلاعاتی این خانوارها مشخص شدند؟

هر جایی که اینها مراجعه کرده و اطلاعاتی راجع به کد ملی‌شان ثبت شده بود، از دستگاه‌های مربوطه به اندازه وسعمان این اطلاعات را دریافت کردیم. این اطلاعات را با دقت بسیار بالا، تجزیه و تحلیل کرده و مبنای شناسایی قرار دادیم. اطلاعات یادشده شامل موارد مختلفی از جمله تعداد و ارزش املاک، خودرو، سفرهای خارجی و... است. همچنین از طریق بانک اطلاعات پزشکان، مدیران دولتی، وکلا، اعضای هیئت علمی دانشگاه، اصناف خاص مثل صرافی‌ها و طلافروشان و بانک‌های اطلاعاتی دیگر مثل مجموع حقوق و دستمزد خانوار، تعداد اعضای خانوار، محل و منطقه زندگی خانوار، اطلاعاتی دریافت شده و مد نظر قرار گرفته است. افرادی که در این مرحله شناسایی شدند، کاندیدای حذف از دریافت یارانه هستند.

ما به این افراد ابتدا از طریق پیامک اطلاع‌رسانی کردیم. به آنها گفته شده که در صورت داشتن اعتراض، به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند. بعد از اینکه سرپرست‌های خانوار به همراه مدارک شناسایی معتبر مراجعه کردند، به آنها اجازه‌نامه یا رضایت‌نامه‌ای داده می‌شود که با امضای آن، به دولت اجازه داده می‌دهند به کلیه اطلاعات مالی مثل گردش حساب سرپرست و اعضا، تسهیلات دریافت شده، سودهای پرداختی و امثالهم دسترسی داشته باشد. اما لازم است گفته شود تنها اطلاعاتی مبنای بررسی برای حذف یارانه قرار می‌گیرند که مربوط به هزینه‌کرد خانوار در چهار ماه اول سال ۱۳۹۸ باشد.

پس از امضای رضایت‌نامه، یک پیامک برای سرپرست خانوار ارسال می‌شود که در آن یک کد رهگیری وجود دارد. فرد ۴۸ ساعت بعد از دریافت کد رهگیری باید به وب‌سایت https://yaraneh۱۰.mcls.gov.ir/prs مراجعه و کد ملی و رهگیری را وارد کند و تراکنش‌های بانکی خود را ببیند. سپس می‌تواند در آنجا اعتراض خود را ثبت کرده یا انصراف دهد. نهایتاً تا دو ماه نتیجه اعتراض به وی اطلاع‌رسانی خواهد شد. ما برای اینکه خطای تصمیم‌گیری را در مرحله اعتراض پایین بیاوریم، ابتدا بررسی سیستمی و سپس در صورت لزوم بررسی میدانی خواهیم کرد، همان‌طور که کمیته امداد انجام می‌دهد. افراد معترض همچنین می‌توانند با تلفن ۰۲۱۶۳۶۹ تماس بگیرند.

طی روزهای گذشته چه تعداد تماس اعتراضی دریافت کرده‌اید؟

درباره این شماره تلفن یک نکته را یادآوری کنم؛ تا ۳۱ شهریور به آنهایی که به‌زعم ما کاندیدای حذف هستند، پیامک فرستاده‌ایم. ما در روز اول مهر، ۱۴۴۰ تماس و دوم مهر هم حدود ۳۵۰۰ تماس داشتیم. بیش از ۸۰ درصد از این افراد کسانی بوده‌اند که یارانه برای آنها در ماه شهریور واریز نشده است. باید متذکر شوم یارانه این افراد حذف نشده، بلکه یارانه برای آنها واریز شده، اما اصطلاحاً در حساب آنها ننشسته است. این یک مشکل فنی از سمت سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها بوده و لازم است افراد به بانک خود مراجعه کرده و ثبت حساب در سامانه سازمان هدفمندسازی را درخواست کنند. این روزها شایعه شده که دولت به‌جای طبقات بالایی، یارانه خانوارهای فقیر را حذف کرده، در حالی که این افراد حذف نشده‌اند و واریز نشدن یارانه آنها صرفاً ناشی از یک مسئله فنی بوده است. بنابراین جای نگرانی وجود ندارد و با مراجعه به بانک و اعلام حساب، یارانه آنها واریز خواهد شد.

باید تأکید کرد که تا کنون یارانه کسی حذف نشده و خانوارهایی که برای آنها پیامک ارسال شده، تنها کاندیدای حذف هستند و در صورت محرز شدن درستی اعتراض آنها، یارانه چند ماهه آنها (که طی بررسی حذف خواهد شد) به حساب آنها واریز می‌شود.

اطلاعاتی که برای شناسایی استفاده شده، تا چه اندازه اعتبار و دقت دارند؟

اولاً در اطلاعات استفاده شده، نهایت دقت و صحت رعایت شده است، یعنی از اطلاعاتی که این دو ویژگی را ندارند، استفاده نشده است. دوم اینکه فرمول آزمون وسع به‌صورت مکرر و طی چهار سال آزمایش شده و تعداد قابل توجهی از کارشناسان اقتصادی آن را چکش‌کاری کرده اند. سوم اینکه برای آنها فرصت اعتراض در نظر گرفته شده است.

رقم معیار هزینه خانوارها برای حذف یا عدم حذف چقدر است؟

همان‌طور که گفته شد، با امضای اجازه‌نامه از سوی معترضان، دولت به کلیه اطلاعات بانکی آنها دسترسی خواهد داشت، اما تنها اطلاعات مربوط به خرید آنها مبنای حذف یارانه قرار می‌گیرد. یعنی اطلاعات مربوط به کارت به کارت، برداشت نقدی، مانده حساب، تسهیلات و گردش حساب مبنا نخواهد بود. اگر متوسط هزینه‌کرد ماهانه خانوار از این اعداد کمتر باشد، یارانه آنها برقرار خواهد بود. برای خانوار تک نفره چهار میلیون تومان، دو نفره پنج میلیون، سه نفره ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، چهار نفره هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پنج نفره هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ۶ نفره و بیشتر به‌ازای هر نفر از اعضای خانوار ۵۰۰ هزار تومان اضافه خواهد شد.

شما چهار ماه اول سال را معیار شناسایی میزان هزینه‌ خانوارها قرار داده‌اید. اگر در این چهار ماه، کسی قسط یا هزینه‌ای خارج از روال متعارف زندگی‌اش داشته باشد، در نظر گرفته می‌شود؟

خیر، معیار محاسبه، هزینه‌های متعارف است. حتی کسانی که در حد عرفی اجاره‌خانه می‌دهند، جزو هزینه‌ها حساب نمی‌شود. غیرعرفی یعنی برای مستأجرانی که در مناطق مرفه‌نشین هستند. ما برای ردیابی هزینه‌ها از ‌تبادلات مالی کارت‌خوان‌ها، درگاه‌های پرداخت اینترنتی و هر جا که فعل خرید انجام می‌شود، استفاده می‌کنیم. حالا ممکن است کسی قسط مسکن پرداخت می‌کند، اگر مبلغ آن منطقی باشد، می‌پذیریم و آن را به‌عنوان هزینه محاسبه نخواهیم کرد. بنابراین هزینه‌های متعارف زندگی محاسبه خواهد شد، به‌طوری که مردم راضی باشند.

چرا کل جریانات مالی در نظر گرفته نمی‌شود؟

زیرا خیلی مناقشه‌انگیز خواهد بود. ممکن است فردی بگوید در یک شرکت تن‌خواه‌گردان بوده و گردش مالی حساب مربوط به او نیست. چنین احتمالاتی وجود دارد، بر همین اساس، تنها هزینه‌هایی را که از تراکنش‌های خرید احصا می‌شود، مبنا قرار می‌دهیم.

چه زمانی گام‌های بعدی برای حذف سه دهک برداشته می‌شود؟

تاکنون نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر نفر (۲۰۰ هزار خانوار) کاندیدای حذف یارانه شده‌اند. این مرحله اول حذف است و تقریباً یک آزمون پایلوت حساب می‌شود. اما همه مسئولان متفق‌القول هستند که هرچه سریع‌تر در گام‌های بعدی به سه دهک حذفی برسیم.

شما اول از طریق بانک‌های اطلاعاتی موجود، سپس با اجازه خود فرد، جریانات مالی را بررسی می‌کنید. آیا این احتمال در نظر گرفته شده که ممکن است برخی از کارت خود استفاده نکنند؟

اصلاً کارت را کنار بگذاریم، در این صورت باز هم ظرفیت شناسایی کردن افراد و رفتار آنها را از طریق بانک‌های اطلاعاتی و دیتاهای مختلف دیگر داریم. ما تلاش می‌کنیم که خطای شناسایی به کمترین حد ممکن برسد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      از نمایندگان وزرا و وکلا و سران مملکت کلا از مردم عادی شامل بازنشستگان کمیته بهزیستی زنان خانه دار بیکاران جامعه سه برابر هر کسی رو که من یادم رفته شما بگین پدران سن بالا که بچه ها رو دستشونند بیماران خاص خلاصه مردم عادی نه یقه سفیدان اری

    • بدون نام

      رحم کنید تو این گرونی کمر شکن

    • ایرانی نژاد

      مگه قرار نبود برج شهریور .یارانه به ۱۵۰ هزار تومان افزایش داد..پس چی شد .پیشنهاد افزایش یارانه نقدی به ۱۵۰ هزار تومان
      -----
      خبرگزاری خانه ملت: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: پیشنهاد می شود که در بودجه سال ۹۸ رقم یارانه نقدی به ۱۵۰ هزار تومان برای ۵ دهک پایین جامعه افزایش یابد.
      الیاس حضرتی با تاکید بر لزوم مدیریت سوخت در کشور، گفت: باید با کارت سوخت 60 لیتر بنزین ماهانه به مردم ارائه و مابقی به صورت آزاد صادر شود که صادرات این فرآورده رقم قابل توجهی درآمد برای کشور حاصل می کند.
      عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه روزانه 300 میلیارد تومان بنزین قاچاق می شود، افزود: این میزان قاچاق سالانه رقم قابل توجهی می شود که می توان با صادرات، این میزان بنزین را به 5 دهک پایینی جامعه اضافه کرد و رقم یارانه نقدی این دهک ها را از 45 هزار تومان به 150 هزار تومان افزایش داد.
      رقم یارانه نقدی به 150 هزار تومان برای 5 دهک پایین جامعه افزایش یابد
      نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه دولت این اختیار را دارد که یارانه نقدی را افزایش دهد، تصریح کرد: اگر این اقدام توسط دولت انجام نشود در بودجه سال 98 پیشنهاد می شود که رقم یارانه نقدی به 150 هزار تومان برای 5 دهک پایین جامعه افزایش یابد.
      تابستان امسال مصرف بنزین رکورد 100 هزار لیتر در روز را به ثبت رساند که به دلیل افزایش تفاوت قیمت سوخت با کشورهای همسایه شائبه قاچاق سوخت افزایش یافت که در این زمان عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران از قاچاق روزانه دستکم ۲۰ میلیون لیتر بنزین به کشورهای همسایه خبرداد و و گفت: بهترین گزینه در حال حاضر برای مبارزه با قاچاق سوخت احیای سامانه هوشمند و کارت سوخت است.

    • ملت

      اولا این 4دلار یارانه را هم ببرید که سیر بشید !!!
      دوما شماها این هزینه متعارف خانواده را چطوری حساب کتاب میکنید علما؟؟؟؟

      شرف داشته باشید نون شب هم نداریم دیگه

    • بدون نام

      دروغ‌میگن‌من‌ماهی‌یکوششصدحقوق‌دارم‌درآمددیگه‌هم‌ندارم‌پنج‌
      ساله‌یارانه‌منوقطع‌کردن‌‌جاویدان‌ازساری

    • بدون نام

      اینقدر خودتون به زحمت نندازین کل یارانه مردم حذف کنید و خودتون راحت کنید. انرژیتون از دست رفت ایقدر مصاحبه حذف دهک و یارانه دارید!!!
      اه

    • بدون نام

      شماها هر چی مردم ضعیف هست قطع کردین ک...

    • ثریا

      ما یه خانواده سه نفر هستیم حقوق ما ماهی 800 هراز تومان به کی باید گفت

    • حسین

      خودت را چطور شناسایی میکنند

    • R.A

      بیشتر یارانه بدبخت ها قطع میشه بعد میگن اشتباه سامانه بوده بیان مجددا ثبت نام کنید هر خانواده ایقد... بلاخره بدرد میخوره

      پاسخ ها

      • آران

        خدا لعنت شون کنه که همشون دروغ میگن من مستاجر هستم درآمدم هم زیر یک میلیون نه خونه دارم نه ماشین نه سفر خارج رفتم یارانه منو خانواده م چهار سال قطع کردند هرچه اعتراض هم کردم فایده نداشت .روحانی متشکریم

    • ۰۰۰

      اقا تورا قرآن این شندر غاز و حذف کنید که جیب اختلاسگر ا کم نباشه همی چی ۱۰۰ برابر شده شما درد مرگ یارانه دارید اخه ۴۵۵ پولی که حرفش و میزنید قطع کنید بره پی کارش نامردا

    • بدون نام

      من بازنشسته تامین اجتماعی هستم و حقوق من سه میلیون و صد هزار تومان،همسر و دو فرزند دارم، که با من زندگی میکنن و هیچ درامد دیگری ندارم،اما در ماه جاری یارانه مرا حذف کردن، خدا لعنت کنه باعث و بانی این کارو

    • بدون نام

      5نفره 8ونیم درامد ای خدا 18سال سابقه کارشناسی 3وچهارصد یعنی سقوط ازاد درزیر فقر

    • محمد

      نا عادلانست سرایداری که مسعولیت خرید به عهده دارد باید یارانش قطع بشه؟

    • بدون نام

      پس چرا یارانه برادر کارمند مندکه 2700 حقوق ودسه نفر هستند کم شده

    • بدهکار بانکی

      یارانه خانواده ای که دو حقوق بگیر دارد باید حذف شود....

    • علیرضایی

      این خانه ازپایبست ویران شده است اول هم ماطبقه سومی هابایدنابودشویم

    • فضولباشی

      ازاین کلمه لیزارشده ام این مبلغ ارزش ۱۵ عددنان سنگک است ...

    • بدون نام

      نباید از کسانی که ظلم در حق ملت میکنند تشکر و یا حمایت کرد

    • بدون نام

      مگه ماهی ۵ملیون هست که خرج کنیم....پدر من ۷۰ساله هست درامدی هم نداره ۲ساله یارانش قطع شده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج