جاباما
۹۱۳۳۵۷
۱۰ نظر
۵۰۰۹
۱۰ نظر
۵۰۰۹
پ

چگونه ژنرال مشهور روسیه، جاسوس از آب درآمد؟

دیمیتری پولیاکوف یک جاسوس سرشناس روسیه بود که در طول سالهای فعالیت خود در دوران جنگ سرد یکی از امین ترین ماموران مخفی سازمان اطلاعات روسیه محسوب می شد اما پس از مدتی مشخص شد او یکی از مخرب ترین مأموران تاریخ اطلاعات شوروی بوده است.

انتخاب: دیمیتری پولیاکوف یک جاسوس سرشناس روسیه بود که در طول سالهای فعالیت خود در دوران جنگ سرد یکی از امین ترین ماموران مخفی سازمان اطلاعات روسیه محسوب می شد اما پس از مدتی مشخص شد او یکی از مخرب ترین مأموران تاریخ اطلاعات شوروی بوده است.

روس ها تصور می کردند که ژنرال پولیاکوف یکی از نیروهای قدرتمندشان در سازمان اطلاعات است. او نه تنها بسیار مورد اعتماد بود، بلکه نیروهای دیگر را نیز آموزش می داد.

اما این اعتماد که در دوران جنگ سرد به اوج خود رسیده بود به بدترین شکل ممکن شکسته شد چرا که مشخص شد این فرد درواقع جاسوس آمریکا است. دیمیتری پولیاکوف نزدیک به ۲۵ سال ، افسر اطلاعاتی ارتش اتحاد جماهیر شوروی بود و در طول همه این سالها اخبار و اطلاعتاتی موثق از روسیه را برای همتایان آمریکایی خود مخابره می کرد.

بر اساس اسناد موجود پولیاکوف به ارتش آمریكا کمک می کرد تا نحوه برخورد با سلاح های دوران اتحاد جماهیر شوروی را پیدا کند. جالب است که حتی برخی تصور می کنند پولیاکوف نه تنها یک جاسوس دو جانبه بود، بلکه می تواند یک جاسوس سه جانبه یا چند جانبه باشد.

پولیاکوف در سال ۱۹۲۱ در اوکراین متولد شد. پس از خدمت در جنگ جهانی دوم ، توسط آژانس اطلاعاتی نظامی اتحاد جماهیر شوروی استخدام شد. او در ظاهر یک پدر متعهد بود که در دوران فراغت خود نجاری می کرد اما در باطن او یک نیروی ویژه در اطلاعات و امنیت روسیه محسوب می شد. در آن زمان این سازمان مأموریت هایی در سرتاسر جهان داشت و در نتیجه پولیاکوف وظیفه داشت همه چیز ممکن را درباره زندگی ، اولویت ها و دارایی های نظامی بیاموزد. ایالات متحده نیز همین کار را در قبال اتحاد جماهیر شوروی انجام می داد ، اما به دلیل رازداری مطلق حاکم بر سازمان اطلاعات شوروی نیروهای روسیه تا حدودی قوی تر بودند.

این ماحرا ادامه داشت تا این که پولیاکوف خود را به عنوان جاسوس دو جانبه به سیا معرفی کرد. این اتفاق زمانی رخ داد که او در ماموریت اتحاد جماهیر شوروی در سازمان ملل در نیویورک مستقر بود. گرچه پولیاکوف اوایل کار خود به شدت به اتحاد جماهیر شوروی وفادار بود ، اما او به مرور از برخی وقایع درون سازمانی خود زده و جذب فعالیت در سازمان سیا شد.

چگونه ژنرال مشهور روسیه، جاسوس از آب درآمد؟

رونالد کسلر ، نویسنده مشهور تاریخ جنگ سرد می نویسد که پولیاکوف همیشه خود را "میهن پرست روسی" می دانست. این جاسوس معتدل زندگی می کرد و از پذیرش مبالغ زیادی برای کار خود امتناع می ورزید. او اصرار داشت که فقط 3،000 دلار در سال به وی پرداخت شود و پول به صورت نقدی به وی تحویل داده نشود. او اغلب درامد خود را صرف وسایل سرگرمی مثل ابزار ماهیگیری می کرد.

سالها طول کشید تا این جاسوس وفاداری خود را به مقامات اطلاعاتی شکاک ایالات متحده ثابت کند. اما هنگامی که او شروع به انتقال اطلاعات کرد دیگر هر چه که بود و نبود را به ماموران سیا منتقل می کرد. برای مثال او اثبات كرد كه روابط بین اتحاد جماهیر شوروی و چین در حال افزایش است. ایالات متحده نیز به نوبه خود از این پویایی ها در تلاش برای از سرگیری رابطه با چین سوءاستفاده کرد. پولیاکوف همچنین جاسوسی فرانک بسارد ، یک افسر نظامی انگلیس را افشا کرد.

سندی گریمز ، افسر سابق سیا ، در مصاحبه ای در سال 1998 گفت: "او کاملاً در صدر فهرست جاسوسان ما قرار داشت. از آنجا که پولیاکوف به بسیاری از اطلاعات موجود در دستگاه اطلاعاتی شوروی دسترسی داشت ، او اطلاعاتی بی سابقه و بی نظیر را ارائه می داد.

در این میان پولیاکوف از نقش خود به عنوان افسر ارشد استفاده کرد. از زمان پست خود در آمریكا ، او تعداد زیادی از اسناد را عكس گرفت ، اطلاعاتی را رو در رو از خبرچینان خطرناک بدست آورد و یك دارایی محبوب برای مقامات سیا شد كه به او آزادی انتخاب تاكتیك های خود و حتی مأموریت های دلخواه را دادند.

با گذشت زمان ، او از گنجینه اسناد مهمی پرده برداری كرد؛ از اطلاعات شوروی مربوط به جنگ ویتنام گرفته تا گزارش های ماهانه استراتژی نظامی اتحاد جماهیر شوروی و فهرستی از فناوری نظامی كه شوروی ها می خواستند از غرب به دست آورند. اما در سال 1980 ، این جاسوس دو جانبه به مسکو احضار شد. سپس ناگهان بازنشسته شد و از منظر کاملاً ناپدید شد. اگرچه برخی اصرار داشتند كه پولیاكف به راحتی بازنشسته شده است ، اما برخی دیگر نگران این بودند که وی اعدام شده است.

سپس ، در سال 1990 ، روزنامه رسمی حزب کمونیست مقاله ای را منتشر کرد که اعلام می کرد پولیاکوف در حین عمل جاسوسی دستگیر و به اعدام محکوم شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کوزه بالاخره تو راه چشمه میاوفته و میشکنه اما عجب ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وطن فروشی عاقبت نداره

    • بدون نام

      توخوددولت ایرانم ازاینهازیادداریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

      • بدون نام

        بیشتر تصمیمات دولت اصولا به ضرر کشور تمام میشه.ایا این عادیه؟چرا نشده یکبار به نفع مردم و کشور باشه.نمونه اش معاهده پاریس با امضای خانم ابتکار ، امضای سند 2030، برجام ،دلار 4200، کاهش سود بانکی و ...

    • بدون نام

      درحوضه امنیت نباید درنگ کرد.وعتمادواطمینان..واقعا مملکت به امنیتشه اگرروزنه مشکل پیداکرد دیگه اون مملکت وکشور نیست میشود

    • دونالد ترامپ

      خود پوتين واقعي نيست و بدله

    • بدون نام

      اسم روسیه با جاسوسی گره خورده

    • بدون نام

      اعدام حقش بود.

    • علی

      اگر صحبت از داشتنه! ما هم داریم و خوبش هم داریم :از صدر تا ذیل! فقط کافی ست نگاه بصیرت گونه داشت و عملکرد ها را ملاک قرار داد نه گفتار های پوچ و یاوه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج