۹۱۳۳۹۹
۱۰ نظر
۵۰۰۳
۱۰ نظر
۵۰۰۳
پ

مانع تراشی برای صلح؛ اتهام زنی سعودی به ایران

ایرنا: نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سوریه در حالی به پایان رسید که نماینده سعودی با اتهام زنی به ایران، سعی کرد در راستای سیاست کاخ سفید، موضوع اصلی این نشست را به سمت ایران منحرف سازد و برای صلح در منطقه مانع تراشی کند.

عبدالله المعلمی سفیر سعودی در سازمان ملل متحد روز دوشنبه در نشست شورای امنیت درباره سوریه به ایراد سخن پرداخت که ضمن آن به ایران حمله کرد و گفت تهران در امور داخلی کشورهای عربی دخالت می کند.

وی ادامه داد ایران حامی تروریسم در منطقه است.

مانع تراشی برای صلح؛ اتهام زنی سعودی به ایران

این نخستین باری نیست که نماینده سعودی در نشست های شورای امنیت سعی می کند، موضوع را به ایران منحرف سازد به جای آنکه از بازسازی سوریه و مبارزه با تروریست های مورد حمایت خود سخن بگوید.

نمایندگان جمهوری اسلامی ایران هم سعی دارند تا جایی که ممکن است و برخلاف همه شیطنت‌ها و کینه هایی که سعودی‌ها و شخص سفیر سعودی در سازمان ملل متحد از ایران دارند، وارد این بازی طراحی شده، نشوند و می کوشند اختلاف دو کشور مسلمان در انظار کشورهای غربی و دیگر جوامع بین المللی مطرح نشود.

غلامحسین دهقانی معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه در این باره به خبرنگار ایرنا، گفت: "متاسفانه از خویشتنداری ما سوء استفاده می کنند، امسال در مجمع عمومی سازمان ملل و خیلی از جلسات همچون سازمان همکاری اسلامی، جنبش عدم تعهد و نشست امروز شورای امنیت که مربوط به سوریه بود، به ایران حمله کرده اند و یکسری حرف‌های بی ربط زده اند".

المعلمی در واقع اظهارات مداوم مایک پمپئو وزیر خارجه ترامپ را تکرار کرد که ایران را به حمایت از تروریسم متهم می کند و می گوید باید همچون یک کشور عادی رفتار کند.

برای بار نخست، دیپلمات نمایندگی جمهوری اسلامی ایران وارد کار شد و به اباطیل سعودی پاسخ داد تا جامعه جهانی بدانند که آنچه که سعودی ها به دیگران نسبت می دهند در واقع تراوش های درونی خود آنها است.

معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت وگو افزود: جواب ما متناسب با بیانیه سعودی بود؛ گفتیم که این رژیم کودک کش همه جنایت ها را در منطقه انجام می دهد، یمنی‌ها را می کشد، اسلام را به صورت تحریف شده معرفی می کند و افراطی ها را در همه جای منطقه گسترانده است.

دهقانی که خود در بخش دوم، به اظهارات سعودی ها پاسخ داد، ادامه داد: "تامین مالی و ایدئولوژی تمام مدارس علمیه‌ای که در منطقه ما افراد تندرو را تربیت می کنند، بر عهده سعودی‌ها است. این‌ها تروریست‌هایی می‌شوند که ناامنی را در منطقه ما گسترش داده‌اند، هر هفته گروه تروریستی در مرزهایمان دستگیر می کنیم که از سوی سعودی‌ها ماموریت دارند و حمایت شده‌اند".

وی درباره وضعیت حقوق بشری سعودی هم اظهار کرد: "آنهایی که شیعیان را می کشند، اقلیت ها را نابود می کنند و تنها به خاطر مخالفت معمولی مردم منطقه العوامیه را با خاک یکسان کرده اند، یا جنایات و اقداماتی که در یمن مرتکب شده اند؛ حال می خواهند به ما درس حقوق بشر بدهند؟"

معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: "در جنگ هشت ساله ایران و عراق، 100 میلیارد دلار به صدام کمک کردند، نزدیک به یک میلیون ایرانی را به شهادت رساندند، مجروح و معلول کردند. این تاریخ سابقه ما با آنها است."

دهقانی با تاکید بر اینکه البته به آنها بر نمی گردیم، افزود: ایران همیشه برای بحران‌های منطقه طرح صلح داده است که طرح صلح برای یمن و سوریه از آن جمله است؛ تنها کسی که مخالفت و مانع تراشی می کند، سعودی است که می گوید اینجا دنیای عرب است و به شما ربطی ندارد.

وی با اشاره به طرح "ابتکار صلح هرمز" ادامه داد: همین الان رئیس جمهوری پیشنهاد طرح صلح هرمز را داده است و از همه از جمله عربستان دعوت کرده است که به میز مذاکره بیایند؛ اما آنها همواره مخالفت کرده اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • sh.

      این عرعرستان را نباید جلوش کوچک شد و صحبت از صلح و نرمش کرد. باید زد تو دهانش و اصالت ایرانی را با کلمات نرم خراب نکنیم که در عوض برای ما اینگونه شاخ شونه نکشند.

    • بدون نام

      اینکه ایران دخالت میکنه را راست گفته

    • محمدرضا بختیار

      ایران از یک طرف این اتهامات را رد می کند و از سوی دیگر از طرف برخی تندروهای داخلی علاوه بر تایید تهدید به نابودی آنها هم می شود ایران سیاست یک بام و دو هوا را در پیش گرفته است

    • ابوذری

      با ارزوی نابودی حکام سعودی تحت فرمان امریکا

    • بدون نام

      بابا سفارت ی کشور به آتیش کشیدین اونم عربستان خوب چه اطمینان و ثباتی دارید.

    • بدون نام

      خبر مرکشون. من نمیدانم نونمون عربستان ظالم میده که اینقدر دوست داریم باش دوست باشیم ولشون کنید این ادمهای احمق را. همان امریکاه خوب براشون که غارتشون کنه

    • بدون نام

      تاکی این دولتمردان ما باید به این وهابیها رو بدهند
      دولتمردان حرف از صلح میزنند ولی اونا حرف از جنگ و ناسازگاری دارند تاکی باید ایران را درمقابل این وحشیها باید کرنش نشون بده تا کی باید درمقابل توهینات آنها لبخند بزنه
      دیگه بسه ول کنید بخدا
      برای یه بار هم که شده قاطع باشید و محکم
      باید جواب دندانشکن به آنهاداد نه لبخند

    • بدون نام

      دنبال مصالحه با عربستان نباشید .نه شدنی است نه عاقلانه این کشور ارتجاعی بیابانگرد برادر کش صد پرده از اسراییل بدتر است.
      چرا از ملت نمیپرسید کدوم بدتراست

    • ایرانی

      چرا بر نمیگردیم،اتفاقا باید برگردیم و جابگو باشن،همین برنگشتن ها باعث شده هنین کار رو با یمن انجام بدن،نمیخوان یمن که مرز زیادی با اونها داره استقلال داشته باشه،میخوان دولت دست نشانده شاه ملعون سعودی سرکار بیاد و شیعیان رو.تارومار کنن،انشالا خداوند وعده هایش در قرآن کریم عملی خواهد شد و ظالم از طریق ظالم تر از خودش نابود خواهد شد چه صدام، چه سعودی و چه دول استکباری غربی

      پاسخ ها

      • آقا جان

        در جنگ زمین هیچ کس نمی تواند مثل ایران بجنگد پس چه ترسی داریم بیست ملیون نفر آ ماده ایم که کل جمعیت چند کشور عربی و کل ارتش دنیا نداره زیارت مجانی و قبرستان بقیع در چنگ ماست ايشا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج