۹۱۴۷۷۰
۶۲ نظر
۵۰۰۹
۶۲ نظر
۵۰۰۹
پ

ابوالکلام آزاد مشکل هویت «ذوالقرنین» را حل کرد

از دیرباز تا کنون مفسران درباره کیستی و هویت ذوالقرنین در قرآن به پاسخی قانع کننده نرسیده‌اند. برخی او را پادشاهی یمنی دانسته و بعضی آن را اسکندر مقدونی گفته‌ و البته بسیاری معتقدند او، همان کوروش پادشاه ایرانی است.

ایرنا: از دیرباز تا کنون مفسران درباره کیستی و هویت ذوالقرنین در قرآن به پاسخی قانع کننده نرسیده‌اند. برخی او را پادشاهی یمنی دانسته و بعضی آن را اسکندر مقدونی گفته‌ و البته بسیاری معتقدند او، همان کوروش پادشاه ایرانی است.

واژه «ذوالقرنین» در قرآن مطرح شده و قرآن کریم او را یکی از پادشاهان کهن دانسته و از او به خوبی یاد می‌کند. در آیه سوره کهف از شخصی به نام «ذوالقرنین» نام برده می‌شود که هویت آن همواره برای مفسران قرآن محل سوال و بحث بوده است.

گروهی از پژوهشگران گمان برده‌اند که ذوالقرنین یکی از پادشاهان حمیری همانند ذوالمنار و ذوالآذار است. آنها به استناد همین تشابه واژگانی در یمن به دنبال ردپای ذوالقرنین گشتند؛ در میان دانشمندان ایرانی ابوریحانی بیرونی در آثار الباقیه و تاریخ نگار و دانشمند ایرانی، ابن خلدون نیز موافق این نظر هستند. هرچند مولانا ابوالکلام آزاد در این کتاب مدعای آنها را با ارائه سه دلیل رد می‌کند.

عده‌ای دیگری از صاحب‌نظران ذوالقرنین را اسکندر مقدونی می‌دانند. ابن سینا در کتاب شفا می‌گوید اسکندر همان ذوالقرنین مورد اشاره قرآن است. فخر رازی نیز به پیروی از عقیده شیخ الرئیس بر می‌آید و رازی در «تفسیر مشهور خود هرچه را خلاف این نظر باشد را پشت سرهم می‌آورد.» ابوالکلام آزاد درباره اظهار نظر فخر رازی می‌نویسد: « [فخر رازی] بنا به عادتش، پاسخ‌های ناچیز و سست تن در می‌دهد» و در نهایت ابوالکلام آزاد یادآور می‌شود: «هیچ همانندی و تشابهی میان اسکندر مقدونی و ذوالقرنین در قرآن مشاهده نمی‌شود.»

ابوالکلام آزاد با ریزبینی پژوهشگرانه خاص خود اسناد و متون دینی یهودیان مانند اسفار اشعیا، ارمیا و دانیال را مرور می‌کند و درباره اعتبار هریک منصفانه اظهار نظر می‌کند و دیدی جامع به خواننده می‌دهد. وی نشان می‌دهد کوروش به اشکال مختلف در متون یهودیان مورد تکریم و احترام است تا جایی که ابوالکلام آزاد یادآور می‌شود: «یهود همچنین سخت بر این باورند که کوروش از نرد خداوند آمده است [...] از همین رو کوروش در کلام اشعیای پیامبر «چوپان خدا» و «مسیح خدا» لقب می‌گیرد.از کتاب صفحه۵۸» به همین ترتیب یادآور می‌شود، یهودیان کوروش را نمود اراده و خواست خداوند می‌دانند.

نویسنده کتاب «کوروش یا ذوالقرنین قرآن و تورات» درباره چرایی تکریم کوروش در این متون یادآور می‌شود کوروش زرتشتی و همانند یهودیان مخالف بت پرستی بوده‌اند. این پژوهشگر مسائل دینی یادآور می‌شود همین اشتراک نظر در نفی بت پرستی باعث می‌شود وقتی کوروش بر بابلیان بت پرست چیره می‌گردد و حکومت آنان را درهم می‌شکند با یهودیان یکتاپرست مدارا کند و اجازه دهد آنها عبادتگاه تخریب شده‌شان بازسازی کنند.

اما ابوالکلام آزاد به رویایی از دانیال اشاره می‌کند که اشاره به معنای لغوی ذوالقرنین -یعنی دو شاخ- دارد. در رویای دانیال از قوچی با دو شاخ یاد شده که یک شاخش به جلو و دیگری به عقب است و قوچ با شاخ خود باختر، شمال و جنوب را شاخ می‌زند و هیچ حیوانی را یارای مقابل با آن نیست. سپس فرشته‌ای خواب دانیال را تعبیر می‌کند و به او می‌گوید: «قوچ دو شاخ نشان دهنده یکپارچه شدن دو مملکت ماد و پارس است و نشان دهنده پادشاهی نیرومند است.» در پیشگویی رویای دانیال، دو کشور ماد و پارس به شکل دو شاخ نمود پیدا می‌کند چون قرار است این دو به زودی متحد شوند.

این محقق می‌گوید تا مدت‌ها نسبت به همسانی کوروش با ذوالقرنین مردد بوده تا به تصویری از مجسمه کوروش دست پیدا می‌کند. مجسمه‌ای که در دوره اردشیر ساخته شده است در این تصویر پادشاه ایرانی (کوروش) را در هیاتی همانند رویای دانیال نشان داده شده است. وی می‌نویسد: «کشف یک اثر تاریخی مهم نیز کاملا تردیدها را از میان برد و برای من یقین حاصل شد که مقصود از ذوالقرنین کسی جز کوروش نیست و پس از این دیگر هیچ نیازی نیست که برای یافتن حیقیت ذوالقرنین دنبال شخص دیگری جز او باشیم. این اثر مهم تاریخی مجسمه خود کوروش است که در جایی حدود هشتاد کیلومتری استخر، پایتخت ایران باستان، در نقطه‌ای بر کناره رود مرغاب است. ازکتاب صفحه ۶۰»

ابوالکلام آزاد مشکل هویت «ذوالقرنین» را حل کرد
تصویر مجسمه‌ مورد اشاره ابوالکلام آزاد

فصل چهارم کتاب وقتی آغاز می‌شود که برای نویسنده قطعی شده که ذوالقرنین همان کوروش است. نویسنده این فصل را با این جملات شروع می‌کند: «اکنون می‌توانیم بگوییم که به طور قطع ذوالقرنین لقب کوروش بوده است. شکی نیست این پندار ذوالقرنین همان کوروش است، از قبل وجود داشته است. ما حتی اگر از شهادت‌های صریح عهد عتیق چشم پوشی کنیم، تمثال خود کوروش شاهد و گواهی عینی است بر درستی گفتار ما.» به همین ترتیب نویسنده با تکرار عباراتی از قرآن کریم و مقایسه آن با اقدامات کوروش ادعای خود را به نحوی اثبات می‌کند.

ابوالکلام آزاد در فصل پنجم مترصد آن است تا نشان دهد ویژگی‌های رفتاری و اعتقادی ذکر شده در آیه مورد بحث قرآن کریم نیز با خصوصیات و تاریخ دوران کوروش تطابق دارد. وی در همین رابطه می‌نویسد: «اکنون لازم است ببینیم آیا کوروش همان صفات و ویژگی‌های ذوالقرنین یاد شده در قرآن را دارد؟ در پاسخ باید بگوییم آری؛ زیرا همه قرائن و شواهد این ادعا را تایید می‌کند.»

این محقق سپس در فصل بعدی به دنبال نشانه‌های سد یاجوج و ماجوج که در قرآن از آن یاد شده رفته و به دنبال نشانه‌های جغرافیایی این سد و مصداق آن در سرزمین تحت فرمان کوروش می‌رود. از دیگر بخش‌های ارزشمند کتاب «تعلیقات» است؛ از آنجا که این اثر حاوی تعداد کثیری از اسامی امکان، اشخاص و رویدادهای تاریخی و مفاهیم دینی یهود، زرتشت و باستانی است، بنابراین افزودن این بخش به اثر نویسنده اصلی کتاب توسط مترجمان کاری ارزشمند و درخور قدردانی است.

سعید نفیسی در یادداشتی که برای اولین ترجمه این کتاب می‌نویسد درباره اهمیت این اثر می‌نویسد: «سال‌ها بود که چه در ایران و چه در کشورهای اسلامی دیگر ذوالقرنین را همان اسکندر مقدونی می‌پنداشتند و کسی درصدد نشده بود با قراین و جهات دیگر تطبیق کند و حقیقت را بجوید و عرضه دارد. این مشکل هزار و انساله را اخیرا دانشمند نامی جناب علامه ابوالکلام آزاد [.....] درین رساله آشکارا حل کرده و بدین وسیله خدمت شایانی به معارف اسلامی کرده است.... با دلایل متقن و تردید ناپذیر ثابت کرده است که مراد قرآن شریف از ذوالقرنین، کوروش بزرگ شاهنشاه نامی هخامنشی است.»

ابوالکلام آزاد مشکل هویت «ذوالقرنین» را حل کرد
تصویر روی جلد کتاب

کتاب « کوروش یا ذوالقرنین قرآن و تورات » نوشته مولانا ابوالکلام آزاد توسط مسلم زمانی و علی‌اصغر قهرمانی مقبل ترجمه و نشر نی آن را راهی بازار کتاب کرده است. گفتنی است مولانا ابوالکلام محیی الدین احمد، مشهور به ابوالکلام آزاد، دانشمند، محقق، سیاستمدار، خطیب، روزنامه‌نگار و مفسر قرآن و هم‌رزم مهاتما گاندی و جواهر لعل نهرو در مبارزات استقلال طلبانه ملی هند و تخستین وزیر آموزش و پرورش هندوستان در سال‌های پس از استقلال بوده است. همچنین این کتاب پیش از این توسط باستانی پاریزی ترجمه می‌شود اما در سال ۱۳۹۰ باردیگر به دلایلی ترجمه می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تاریخ نگار و دانشمند ایرانی، ابن خلدون ؟!
      ايشون تونسى بوده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مزخرف بود چون طبق استوانه ی کوروش ایشون بت پرست بوده. تنها اثر قطعی کوروش همون استوانه است که کوروش به چند بت ادای احترام و نیایش کرده.

      • علی

        همه میدونند که کوروش ساخته و پرداخته صهیونیسم است تا در خاورمیانه برای خودشان متحدی بتراشند.
        اما وقتی تو قران سوره ای به نام روم است و اسمی از ایران آوره نمیشود ودرباره جنگ ایران و روم می اید که روم مغلوب شد.
        چرا عده ای الکی میخواهند تاریخ سازی کنند که کوروش ذوالقرنین است.

    • بدون نام

      درود بر شرفت که ابوالکلام که این حقیقت و آشکار کردی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ذوالقرنین قرآن یکتا پرست بودو کوروش زردشتی نبوده طبق متن استوانه و نحوه ی خاک سپاریش

      • hassan.h

        اگر چه کوروش پادشاهی بزرگ و قابل احترام و افتخار برای ایران است ولی باید توجه داشت که در سلسله هخامنشیان پادشاه بزرگ دیگری به نام داریوش هم بوده است به دلایل و قرائن مختلف ذوالقرنین با داریوش هم خوانی دارد

      • فوق لیسانس تاریخ

        چه کسی گفت کوروش بت پرست بود
        ط1کوروش دارای تسامح مذهبی بود و به باور های مختلف احترام می گذاشت
        پ2منشور کوروش کتیبه ای بابلی محسوب می‌شود و بابلی ها مردوک رو می پرستیدند نه اهورامزدا واگر کوروش اهورامزدا رو ستایش می کرد مردم بابل دیگر به او اعتماد نمی کردند (اسکندر هم در کتیبه ی مصری اش برای بدست آوردن اعتماد مصری ها خدایان مصری را ستایش می کند ولی این بدین معنا نیست که
        ( اسکندر خدایان مصری را می پرستید
        ا3کوروش در کتیبه ی مرد بالدار و تاریخ گزنفون هردوت و کتزیاس اهورامزدا راستایش کرده و تنها در منشورش مردوک رو ستایش کرده
        ت4کیش پدری کوروش مزدا پرستی بود
        ب5 در آن زمان رسم بود ازکیش پدری پیروی کنند
        م6پسر کوروش مزدا پرست بود نه بت پرست
        حالا توی ایرانستیز یک دلیل بر بت پرست بودن کوروش آوردی
        ولی من6 دلیل بر یکتا پرست بودن کوروش آوردم

    • جواد

      چرا کوروش رو انقدر بزرگ میکنید اسلام ایرانیان رو به اوج شکوفایی رسوند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        معلومه

      • محمدرضا

        دوست عزیز خیلی ببخشید کوروش کبیر نیاز به بزرگ شدن نام ندارند چون نامشان بزرگ می باشد واگر ایشان نبود ایرانی به این شکل وجود نداشت.

      • بدون نام

        خخخخ

      • آزاد

        دانشمند، کوروش قبل از ورود اسلام به ایران بوده و فرامینش اصل پاکی و خداپرستی است ،و ماموریت پیامبر هم انسانیت و پاکی و خداپرستی بوده

      • بدون نام

        جواد عزیز شما متاسفانه شما شناخت کافی از تاریخ ایران و دین اسلام ندارید و به اندازه کافی مطالعه نکردید. چون هم اسلام به ایرانیان کمک های زیادی کرده و هم ایرانیان به دین اسلام.لطفا کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران شهید مطهری رو مطالعه بفرمایید.

      • بدون نام

        اینو جدی گفتی

      • بدون نام

        مثل الان که در اوج شکوفایی هستیم!!!!

    • بدون نام

      از همه مهمتر علامه طباطبای رحمت الله صاحب کتاب المیزان .هم ذوالقرنین را کوروش بزرگ می داند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احتمال داده با یقین نگفته

    • بدون نام

      امیدوارم دیگران ازتوهین به کوروش دست بردارنندوهمانا اوذوالقرنین هست ودرهیبت پادشاه عادل ومهربان آمدوجهان آنروز رافتح کرد!

    • مجتبی

      توی ذولقرنین بودن کوروش شکی نیست ولی یه سوال مگه کوروش زررشتی نبود پس چرا جسدشو نسوزوندن درصورتی که در رسم زردشت همه زردشتیا جسد اموات و میسوزونن یا این قبری که توی پاسارگاده کوروش نیست یا اگه هست پس کوروش زردشتی نبود
      نظر من نظر قرآنه که تایید میکنه کوروش از مومنان به خدا بود و بنظر من اصلن این قبر تو پاسارگاد واسه کوروش نیست و دومن کوروش به طور واضح در بابل با پیامبر الهی دیدار داشت و دیگه زردشتی نبود.

      قضاوت با خودتان (:

      پاسخ ها

      • محمدرضا

        لطفا کمی تاریخ و مرورکنید زرتشتی ها اجسادشان رانمیسوزاندند.

      • بدون نام

        زرتشتی ها جسد رو نمیسوزونن .یه کم مطالعه تونو بیشتر کنین.

      • بدون نام

        کدوم زرتشتی مرده میسوزونه/؟!!مجید جان اون هندوها هستن که مرده میسوزونن

      • بدون نام

        اولا کوروش زرتشتی نبود، دوما زرتشتی ها جسدو نمیسوزونن.

      • بدون نام

        زردشتیها جسد رو نمیسوزونن

      • مجتبی

        جنازه و تو ارتفاعات میزاشت تا پرنده ها و لاشخورا بخورن و ولی هرگز دفن نمیکردن

      • بدون نام

        اگر رفته باشی شیراز مقبره چندین پادشاه را در کوه خواهی دید .

    • معاد

      حالا معلوم شد چرا یهودیان از کوروش دم میزنند و چند سالیه که کوروش کورش میکنند در زمان کوروش به همه چیز رسیدند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یهودی ها هر چی به نفعشون باشه میگن.کوروش چون به دانیال نبی کمک کرد از مومنین خداست.ولی اکثر یهودی ها در تورات تحریف شدشون نسبت های خیلی بدی به پیامبران دادن.

      • بدون نام

        یهودیها در مورد کوروش دروغ زیاد میگن تا خودشونو بالا ببرند

      • بدون نام

        یهودی ها در تاریخ جایگاهی ندارند میخوان خودشونو به فرهنگ و تاریخ و تمدن ایران گره بزنند

    • جواد مقد

      سلام بر روان مفسر بزرگ قرآن کریم و دانشمند ارجمند جناب مولانا ابوالکلام محیی الدین احمد ، خدایش بیامرزد . آری اسنادی که دال بر اثبات حقانیت جناب ذوالغرنین کوروش کببر رحمت الله وجود دارد را بر سنگ بکوبی آنرا خرد می کند ! درعجبم چرا علمای اسلام زیارت نامه ای برای جناب ایشان تنظیم نمی کنند ?!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مطالعه هم خوب چیزیه.معلومه نه اسلام رو میشناسی نه ایران رو

    • اکبر

      فعلا که مسولان مابا کوروش میانه خوبی ندارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چون در دوران حکومتش به مظلومی ظلم نکرد و رانت بازی و اختلاس و پارتی بازی نداشت

      • بدون نام

        اینو یادت رفته
        گرونی و فقر هم نبود

    • میم نون الف

      یا اباصالح المهدی ادرکنی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه ربطی داشت

      • بدون نام

        ای خدا مرگت بده

    • یژطس

      خدا قرین بهشتش کند بهشت خانه ابدی او روانش شاد

    • بدون نام

      درود بر کوروش کبیر. توبه کنند کسانی که به کوروش کبیر توهین کردند و متاسفانه او را هیچ و صغیر نامیدند. کوروش است افتخار ایران.

    • بدون نام

      درود بر کوروش. ای کاش بودی

    • بدون نام

      درود

    • بدون نام

      کوروش مبارکتون باشه به هردر میزنیدتاکوروش وجود نداشته رو قالب کنید

      پاسخ ها

      • تاج بزرگ آسیا، چهارفینال آسیا، دوقهرمانی آسیا⭐⭐حسرت نیاکان لنگی ها

        .... آثارش توهمه دنیا وجود داره‌ . سند و مدرکش تادلت بخاد هست

    • بدون نام

      مفت

    • بی نام

      افتخارایرانی آریایی کوروش بزرگ
      نامت جاودانه هست وخواهدبود

    • بی نام

      افتخارایرانی آریایی کوروش بزرگ
      نامت جاودانه هست وخواهدبود

    • رودی

      کوروش بزرگ هویت یک ایرانی وطن پرسته

    • بدون نام

      یهودیان از ایرانی ها خوششان میاید وایرانی ها را دوست دارند وبه حمایت تاریخی از ایرانی ها دست زدن جای تعجب هست کاسه‌ای زیر نیم کاسه هست وای بر ملتی که یهودیان برایشان تاریخ بنویسند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یهودی ها فقط به فکر درست کردن یه تاریخ برای اعلام وجود هستن.وگرنه اینا که بیشترشون روی کافر ها رو هم سفید کردن.

    • بدون نام

      بعضی ها هم مغرضانه کوروش را نفی می کنند و به آن افتخار میکنند .
      این چنین کسایی رو نباید ایرانی بدانیم بلکه جزو ضد وطن پرستا قرار دارن.
      ما ایرانی های اصیل به کوروش افتخار می کنیم وبه خود می بالیم که کوروش همان ذوالقرنین یکی از برگزیده های خداست .

    • طاها پرسپولیسی

      چرته.....ذوالقرنین پسرعموی وفرمانده سپاه خضر نبی بود که هردو بعدازمدتی گشتن به دنبال آب حیات فقط خضر نبی اون رو پیدا میکنه

    • بدون نام

      تصویر منسوب به کورش ، جعل بزرگ یهود است . این سنگ نگاره هیچ ارتباطی با سنگ نگاره های تخت جمشید ندارد . یهود عجولانه این سنگ نگاره را کوروش معرفی کردند و حافظ ابوالکلام آزاد هم شخصیت بسیار مرموزی است و در دورانی که انگلیسها در هندوستان دست به قتل عام شیعیان زده بودند او این افادات عجیب و غریب را کرده است

    • الف ها

      جالب بود .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دروغ بود

    • بدون نام

      درود بر کوروش بزرگ شاه شاهان
      پدر ایران زمین .آبروی ایران و ایرانی

    • آزاد

      اینو به کسانی بگوئید که دنبال پاک کردن تاریخ ایران کهن و پادشاهان خوش نام آ ن هستند و وصل کردن تاریخ ما به اعراب ،درود خداوند بر کوروش و خاندان پاکش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هفت هزار سال تمدن فقط کوروش داشته .عزیزم کوروش رو یهودی ها بزرگ کردند تا تاریخ داشته باشند ما پادشاه بزرگ زیاد داریم بزرگترین پادشاه هخامنشیان داریوش بوده

    • بدون نام

      پس شاخ هاش کوووووو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شاخهاش روى كله اش سبز شده
        اون بنده خدا هم با ديدن حماقت اين ملت شاخ درآورده بوده

    • بدون نام

      ایندوره خدا وذولقرنین ووالشمس والقمر فقط پول وسرمایه! نه برای ما بدبختها برای اونهایی بنام خدا ودینش خون مردم را میمکند ومکیده اند!

    • بدون نام

      بیچاره کوروش...الان باز یه عده میگن این ویه عده میگن اون .بزارین اسوده باشه والا خودش هم راضی نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج