جاباما
۹۱۵۵۲۲
۱۴ نظر
۵۱۳۷
۱۴ نظر
۵۱۳۷
پ

آیا همسرتان برای اعمال قدرت دست به سوء‌استفاده عاطفی می‌زند؟

سوء‌استفاده عاطفی در میان زوجین یکی از رایج‌ترین راه‌ها و الگو‌های رفتاری برای دستیابی به قدرت و یا حفظ آن است. این روش غالباً با کنترل همسر، مجازات منظم او، تخریب اعتماد به نفس شریک زندگی، افزایش اعتماد به نفس کاذب در خود فرد و... صورت می‌پذیرد.

برترین‌ها: سوء‌استفاده عاطفی در میان زوجین یکی از رایج‌ترین راه‌ها و الگو‌های رفتاری برای دستیابی به قدرت و یا حفظ آن است. این روش غالباً با کنترل همسر، مجازات منظم او، تخریب اعتماد به نفس شریک زندگی، افزایش اعتماد به نفس کاذب در خود فرد و... صورت می‌پذیرد.

آیا همسرتان برای اعمال قدرت دست به سوء‌استفاده عاطفی می‌زند؟

فرد سوء‌استفاده‌گر در این زمان تلاش خود را می‌کند که با اعمال قدرت بر شریک زندگی خود جایگاه قدرتمند خود را حفظ کرده و همسر خود را تحت کنترل درآورد. این معضل یکی از رایج‌ترین و در عین حال مخرب‌ترین آسیب‌ها در زندگی زناشویی است که باعث می‌شود یکی از طرفین احساس بی‌ارزشی کرده و خود را سزاوار این برخورد و وضعیت بداند.

این مشکل غالباً در رابطه با زنان رخ می‌دهد، یعنی شوهر سعی می‌کند که با اعمال قدرت و سوء‌استفاده عاطفی، کنترل همسر خود را به دست بگیرد و به دنبال آن اعتماد به نفس زن را از او سلب کند. با این حال نمونه‌های برعکس این نوع روابط نیز به‌وفور دیده می‌شوند. در این مطلب همراه ما باشید تا در این رابطه بیشتر صحبت کنیم.

انواع سوء‌استفاده عاطفی در بین زوجین

یکی از انواع سوء‌استفاده عاطفی که اغلب از شناسایی و بررسی دور می‌ماند پرخاشگری غیرمستقیم است. در این الگوی رفتاری، توهین‌ها به صورت خیلی ظریفی صورت می‌گیرد که شاید در نظر اول، خیلی عجیب به نظر نرسد. رفتار‌های بی ادبانه، سرسختی و سرزنش زن برای انجام کار‌های مختلف و... معمولاً از این دست رفتار‌ها به شمار می‌آیند.

از آنجایی که این رفتار پرخاشگرانه به صورت منفعل و ظریف رخ می‌دهد، خانم‌ها غالباً خودشان را مقصر شمرده و دلیل آن را فراموشی عادی، حواس پرتی، استرس شغلی و یا بی‌نظمی زودگذر می‌دانند. با این وجود باید اعتراف کرد که این روش می‌تواند عواقب روانی بسیار جدی در پی داشته باشد.

آیا همسرتان برای اعمال قدرت دست به سوء‌استفاده عاطفی می‌زند؟

یکی دیگر از روش‌های سوء‌استفاده عاطفی بی‌توجهی به همسر و تحقیر اوست. این یعنی مرد، همسر خود را بی‌اهمیت جلوه می‌دهد و برای دستاورد‌ها و موفقیت‌های او ارزشی قائل نیست. این نوع مردان معمولاً شعور، زیبایی، جوانی، اندام خوب، شایستگی و... را در زن زیر سوال می‌برند و نسبت به آن‌ها بسیار بی‌اهمیت می‌شوند. وقتی در این شرایط معمولاً با چنین جملاتی روبه‌رو می‌شویم:

• آره قطعاً کارت درست است، اما نمی‌دانم چرا این‌قدر بابت آن وقت می‌گذاری!
• درست است که تو موفقی، ولی من باید پول‌ها را اداره کنم.
• تو هیچ‌وقت متوجه منظور من نمی‌شوی.
• یا عجله کن یا من تو را در پارکینگ نگه می‌دارم و می‌روم.
• به خودت نگاه کردی که چقدر چاق شدی؟

سوء‌استفاده عاطفی مبتنی بر اعتراض نیز شکل دیگری از این الگوی رفتاری است. این روش با تحقیر بسیار زیاد زن صورت می‌گیرد، چیزی که در گفتار عامیانه به آن خیط کردن می‌گوییم! این شیوه بسیار قدیمی است، تا جایی که در جنگ جهانی اول، زنانی که مو‌های خود را می‌تراشیدند تا در کنار مردان به جنگ بپردازند توسط بسیاری از سربازان مورد آزار قرار می‌گرفتند و مدام تحقیر و یا خیط می‌شدند!

مردان سوء‌استفاده‌گر غالباً می‌ترسند که همسرشان آن‌ها را ترک کرده و یا از رفتارشان در مراجع قانونی شکایت کند. آن‌ها برای برطرف کردن این ترس معمولاً قدرت خود را آن‌قدر بالا می‌برند تا مطمئن شوند که چنین افکاری حتی از ذهن زن گذر هم نمی‌کند!شکل دیگری از سوء‌استفاده عاطفی مبتنی بر نفرت است.

رفتار‌هایی که در این شیوه رخ می‌دهند غالباً طغیان، عصبانیت، تهدید، دستور دادن، نام بردن فرد با الفاظ تحقیرآمیز، طعنه و... هستند. وقتی سوء‌استفاده عاطفی به شکل کلامی رخ می‌دهد مبتنی بر نفرت می‌شود و این‌گونه به نظر می‌رسد که:

• اگر می‌خواهی طلاق بگیری باید بدانی که بچه‌ها مال من هستند!
• تا زمانی که ظرف‌ها را نشسته‌ای نمی‌توانی پایت را از خانه بیرون بگذاری!
• همیشه همین حرف‌های تکراری مسخره را می‌زنی!
• فقط ساکت شو، می‌توانی؟

مقابله با سوء‌استفاده عاطفی

آیا همسرتان برای اعمال قدرت دست به سوء‌استفاده عاطفی می‌زند؟

اولین قدم برای مقابله با سوء‌استفاده عاطفی در یک رابطه آن است که بتوانید تشخیص دهید که اصلاً چنین چیزی در حال رخ دادن هست یا نه؟ فرد باید با خود صادق باشد و تمام جوانب زندگی خود را مورد بررسی قرار دهد تا مطمئن شود که زندگی زناشویی او چیزی به جز سوء‌استفاده عاطفی نیست. حالا وقت آن می‌رسد که آستین‌ها را بالا بزند و خود را از این شرایط رهایی بخشد.

سلامت جسمی و روانی فرد شرط اول است و در اولویت قرار دارد. از اینکه ممکن است همسری که شما را آزار می‌دهد خوشحال شود ناراحت نباشید، شما باید در وهله اول مراقب نیاز‌های خودتان باشید.

کاری را شروع کنید که به شما انرژی و حس مثبتی می‌دهد و به شما یادآوری می‌کند که چه کسی هستید. به اندازه استراحت کنید، غذای سالم بخورید و از بدن و روح خودتان مراقبت کنید. این کار‌ها قدم‌های اولیه برای مقابله با شرایط موجود به صورت روزانه هستند.

سعی کنید با همسر خود مرز‌های مشخصی ایجاد کنید. ممکن است که همسر شما فریاد بکشد، شما را با اسم‌های نامناسب صدا بزند، به شما بی‌ادبی کند و یا هر چیز دیگر.

در چنین شرایطی بهتر است که شجاعت خود را به دست آورید و به او بگویید که اگر شما هم تصمیم بگیرید که با او مقابله کنید چه خواهد شد. مثلاً بگویید که اگر بخواهد به شما توهین کند، اتاق را ترک کرده و مکالمه را به پایان می‌رسانید. وقتی از رفتاری خوشتان نمی‌آید باید با مرز‌ها روبه‌رو شوید و آن‌ها را کنترل کنید.

بهتر است از متهم کردن خودتان دست بردارید. معمولاً در مقطع‌هایی که روابط زناشویی آزاردهنده می‌شود یکی از طرفین دائماً خود را سرزنش کرده و متهم این ماجرا می‌داند. اگر مورد سوء‌استفاده عاطفی واقع می‌شوید باید بدانید که مشکل فقط از شما نیست، چراکه این الگوی رفتاری یک انتخاب است که همسر شما از آن برخوردار شده است.

آیا همسرتان برای اعمال قدرت دست به سوء‌استفاده عاطفی می‌زند؟

اگر همسر شما بددهن است بهتر است که با او درگیر نشوید. ممکن است که طرف مقابل شما برای استدلال تراشی، دائماً دست به ناسزا و توهین بزند، به همین دلیل بهتر است که به خاطر عزت نفس خودتان از رخ دادن چنین مسئله‌ای جلوگیری کنید. توصیه ما این است که یک شبکه پشتیبانی داشته باشید.

اگر در مورد ظلمی که در حق شما می‌شود سکوت کنید وضعیت را بدتر خواهید کرد، پس به سراغ یک مشاور و یا فرد قابل‌اعتماد بروید و مسائل خود را با او در میان بگذارید. افرادی که شما را دوست دارند از شما حمایت می‌کنند و در بهبود شرایطتان تاثیر بسیاری خواهند داشت.

شما باید برای بازگرداندن اعتمان به نفس و عزت نفس ازدست‌رفته‌تان تلاش کنید. باید خودتان را دوباره پیدا کنید و تمام تلاشتان را به کار بگیرید تا قدرت و مقاومت خود را حفظ نمایید.

منبع: psychologytoday ، verywellmind

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دوست من بیچاره الان درست در این وضعیت هست. با سه تا بچه قد و نیمقد و نه پول داره و نه پناهی! خدا کمکش کنه

      پاسخ ها

      • Hani

        عزیزم بسیار متاسفم. دوستتان در کدام کشور هستند؟

    • بدون نام

      چرا همیشه این مقاله ها را طوری می نویسید که مرد سو استفاده گر است
      سو استفاده عاطفی در هر دو جنس دیده می شود
      این شکل نوشتن مقاله توهین آمیز است

      پاسخ ها

      • آرزو

        بخدا هستن من خاک بر سر بعد از طلاق اولم خر شدم با یکی که ۱۵سال از خودم بزرگتر است ازدواج کردم نه شعور داره نه درک نه فهم نه عاطفه فقط بچه های خودش میبینه اصلا به من توجه نداره فقط کتک کتک کتک همش میگه اون زنم بیارم چطور اون بالا بشینه تو پایین اون این کار کرد اون این کارکرد متنفرم ازش فقط تورو خدا دعا کنید بمیرم راحت شم بخدا با ۳۲ سال سن خیلی بدبختی کشیدم ۱۰سال جووونیم پای دوا دکتر دادم که بچه دار بشیم نشدیم مادرشوهرم گفت باید طلاق بگیری دوباره بعد دوسال الان ۹ماه گیر این ظالم از خدا بی خبر افتادم حتی نمازم میخونم مسخره میکنه همش عقایدم به سخره میگیره فقط دعام کنید بمیرم

      • مریم

        چرت نگو توووو
        ۹۹ درصد مرد مقصره

    • بدون نام

      و باز هم داستان تکراری مردان ظالم و زنان همیشه مظلوم
      انگار که همه شما زنان را به اجبار به عقد کسی دراوردند!!!!!
      مردان به شما پیشنهاد میدهند و شما انتخاب میکنید دیگه این مظلوم نمایی ها چیه
      تا تو زندگی بهتون فشار میاد تنها کاری که میکنید دلتونو میزنین به صحرای کربلا یعنی فقط گریه و مظلوم نمایی!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آدم ۱۰ سال طول می کشه یکی را خوب بشناسه ما از کجا شب اول بفهمیم کسی که داریم باهاش ازدواج می کنیم جانیه

    • بدون نام

      نه نمیزند اماهمه لباساش پخش وپلاست توخونه! مسولین لطفا رسیدگی کنن.مرسی

    • بدون نام

      مردها نمیخواند دیگران بفهمند زنشون آزادگر و خودشون زی زی اند والا خیلی زنا بد دهنترند. اابته برا شوهراشون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ببخشید کدوم آزادی دقیقا ؟ تو اگه به زنت آزادی میدی دمت گرم ولی اگه منظورت آزادی در کل اجتماع است والا ما که چیز ندیدیم !

      • بدون نام

        درضمن زنها شاید زبان تندی داشته باشند ولی زور بازوی شما چی ؟ واسه بقیه خرگوش می شید واسه زنتون شیر

    • بدون نام

      عی خِداااااا...

    • بدون نام

      شوهرمن بددهنه وقتی جروبحث می کنیم شروع می کنه به توهین کردن وقتی هم بهش اعتراض می کنم میگم تابااحترام صحبت نکنی باهات بحث نمی کنم درجواب می گه کم آوردی موندم باهاش چکارکنم به خاطر بچه هام واینکه آرامششون به هم نخوره مجبورم کوتاه بیام

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بخاطر بچه هام ، بخاطر بچه هام ! این جمله ای که ما از دو سوم زن های ایرانی می شنویم. در واقع شما دارید با طلاق نگرفتن از همسرتون آموزش غلط به بچه ها تون می دید چون اگه بچه ی شما دختره ، از این کار شما نتیجه می گیره که زن ها همیشه باید از خود گذشته و ضعیف و‌... باشند ، اگر پسر باشه نتیجه می گیره توی زندگیش هر کاری دلش می خواد می تونه سر دختر مردم بیاره و دختره ام باید تا ابد پیشش بمونه. این ذهنیت رو بندازید دور ! و اگه بار دیگر با همسرتون دعوا تون شد وقتی اون حرف رو زد بهش بگید تو عقده ای هستی و هنوز به بلوغ فکری نرسیدی ! بعدم دیگه باهاش حرف نزنید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج