۹۱۶۳۵۳
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

«چله عشق» از فرشچیان و بیضایی تجلیل می‌کند

مراسم تجلیل از محمود فرشچیان و بهرام بیضایی با عنوان «چله عشق» به همراه هنرمندانی که درباره واقعه عاشورا آثاری ماندگار و شاخص خلق کردند برگزار می‌شود.

ایرنا: مراسم تجلیل از محمود فرشچیان و بهرام بیضایی با عنوان «چله عشق» به همراه هنرمندانی که درباره واقعه عاشورا آثاری ماندگار و شاخص خلق کردند برگزار می‌شود.

همزمان با ایام ماه صفر و اربعین حسینی، آیین «چله عشق» با هدف تجلیل از هنرمندانی که طی ۱۰۰ سال اخیر در حوزه واقعه عاشورا آثار ماندگاری خلق کرده‌اند، برگزار خواهد شد.

«چله عشق» از فرشچیان و بیضایی تجلیل می‌کند

در این مراسم از خالقان ۴۰ اثر برجسته‌ای که در گونه‌های مختلف فرهنگی و هنری مرتبط با واقعه عاشورا از جمله تالیف و پژوهش، هنرهای تجسمی و ترسیمی، هنرهای دراماتیک، موسیقی و ادبیات تولید شده، تجلیل می‌شود. از جمله ۴۰ هنرمندی که در این آیین تجلیل خواهند شد می‌توان به محمود فرشچیان خالق آثار متعددی از جمله تابلو عصر عاشورا و بهرام بیضایی نویسنده فیلمنامه روز واقعه اشاره کرد.

روز واقعه را خیلی ها به عنوان عاشورایی‎ترین فیلم سینمای ایران می‎شناسند. فیلمی که بی‎شک یکی از دلایل عمده موفقیتش اخلاص و باورپذیری داستان آن است. روایتی که خواننده را مستقیما٬ بدون درگیری‎های زائد و مخل٬ به پیام و جان کلام هدایت می‎کند. داستان فیلم از این قرار است که مردی نصرانی دل در گروی دختری مسلمان دارد. اما این عشق که مسیحیت و اسلام را با هم پیوند می‎دهد٬ پیش از آنکه به وصال انجامد به ریسمان عشقی قوی‎تر گره می‎خورد و شبلی در طی یک استحاله ناگهانی، ندایی مکرر را که به سروشی غیبی می‎ماند، می‎شوند. ندا او را آگاه می‎کند که در وادی وحشت، فردا مسیح بر صلیب می رود.

«چله عشق» از فرشچیان و بیضایی تجلیل می‌کند

بر اساس این فیلمنامه روز واقعه بهرام بیضایی فیلمی به کارگردانی شهرام اسدی ساخته شد که بیضایی درباره این فیلم گفته است: نگذاشتند این فیلم را خودم بسازم. لااقل ده تا کارگردان عوض شد و من تعجب می‌کردم که این همه آدم نمی‌توانند این فیلم را بسازند. حتی گفتند واروژ کریم‌مسیحی این فیلم را بسازد. خوشحال می‌شدم اگر او این فیلم را می‌ساخت. حتی اسم آقای محمدرضا اصلانی را آوردند. خیلی‌ها عقیده داشتند که چند جای فیلم را باید عوض کنم، امّا من برای عوض کردن نرفتم. به هر حال آقای اسدی مهارتش را داشت که لااقل تعداد جاهایی را که می‌خواستند عوض شود به سه برساند و فیلمی بسازد شبیه فیلم‌هایی که قرار است از تلویزیون پخش شود.

تابلوی عصر عاشورا جزء آن دسته از تابلوهایی به شمار می رود که موضوعی تاریخی در آن به نمایش در آمده و تنها بیان کننده احساسات فرشچیان از موضوع مورد نظر نیست، بلکه بر اساس اعتقاد و ایمانی است که تکیه بر باورهای درونی ایشان دارد.

رنگ های تیره با تابش های بنفش، غم و اندوه جان کاه بازماندگان را القا می کند. پنهان کردن چهره شخصیت های درون کادر شاید با دو هدف باشد؛ یکی احترام نقاش به شخصیت های مطرح در پرده و دیگری خود احساسی است در این حال که هیچ بیننده ای نباید نظاره گر حزن و اندوه جان کاهشان باشند. پریشانی و آشفتگی موهای اسب، حتی حالت چشمان آن، به پایین انداختن سرش و لکه های خون روی بدن او، نشان دهنده مصیبتی است که وارد شده است.

آیین «چله عشق» که به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی تدارک دیده شده، ۲۹ مهرماه ۱۳۹۸ همزمان با ۲۲ ماه صفر در تالار قلم مرکز همایش‌های این سازمان برگزار خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج