جاباما
۹۱۶۵۳۶
۷ نظر
۵۰۰۰
۷ نظر
۵۰۰۰
پ

قلعه‌نویی: از ویلموتس ممنونم که لیگ را می‌بیند

امیر قلعه‌نویی را باید بدون‌شک یکی از خبرسازان سال‌های اخیر فوتبال ایران بدانیم؛ فردی که علاوه‌بر جنبه‌های فنی و فوتبالی و کسب بیشترین قهرمانی در فوتبال ایران، آثار هر حرف و نظرش تا هفته‌ها در رسانه‌ها نقل محافل شده و به قول اصحاب رسانه صحبت‌هایش پرمخاطب بوده و همیشه سروصدا می‌کند.

فرهیختگان: امیر قلعه‌نویی را باید بدون‌شک یکی از خبرسازان سال‌های اخیر فوتبال ایران بدانیم؛ فردی که علاوه‌بر جنبه‌های فنی و فوتبالی و کسب بیشترین قهرمانی در فوتبال ایران، آثار هر حرف و نظرش تا هفته‌ها در رسانه‌ها نقل محافل شده و به قول اصحاب رسانه صحبت‌هایش پرمخاطب بوده و همیشه سروصدا می‌کند.

این‌بار به بهانه صدرنشینی سپاهان آن هم با بازی‌های زیبا و درخور شأن فوتبال ایران سراغ قلعه‌نویی رفتیم، هرچند در این بین بارها گریزی هم به استقلال زدیم و او هم هر بار از پاسخگویی طفره رفت، اما وقتی صحبت‌های مربی سپاهان گل ‌انداخت به‌نوعی برای سایر تیم‌ها و برخی افراد نیز کری خواند. بدون هیچ مقدمه دیگری گفت‌وگوی «فرهیختگان» با قلعه‌نویی را بخوانید.

امروز سپاهان خوب بازی می‌کند و حتی از شانس‌های اصلی قهرمانی به شمار می‌رود، درحالی که برخی مدعیان مثل استقلال همچنان بازی ناامید‌کننده‌ای دارند!

ابتدا عرض کنم که من درباره تیم خودم صحبت می‌کنم و نه سایر تیم‌های دیگر، حتی اگر برای آنها ۲۰ سال زحمت کشیده باشم. الان مسئولیت سپاهان را دارم و درباره این تیم صحبت می‌کنم. روزی که درخصوص این باشگاه با مسئولان سپاهان صحبت کردیم مشکلات و شرایط را می‌دانستیم. در صحبت‌هایمان با آقایان سبحانی و تابش و اعضای هیات‌مدیره متذکر شدم اگر سپاهان می‌خواهد به شرایط ایده‌آل برگردد، حداقل ۳ سال زمان می‌خواهد. حتی گفتم تیم‌هایی مثل منچستر بعد از فرگوسن یا اینتر یا میلان هرگز نتوانسته‌اند به شرایط عادی برگردند، درحالی که آنها دغدغه‌هایی مانند زمین تمرین، هواپیما و امکانات ندارند و با اینکه از تیم‌های ثروتمند دنیا به شمار می‌روند، اما هنوز به شرایط ایده‌آل نرسیده‌اند.

پس ما ۳ سال زمان می‌خواهیم که این عزیزان پذیرفتند. چون می‌دانید این تیم ۲ سال قبل‌تر اصلا شرایط خوبی در لیگ نداشت. در هرصورت براساس تفکرات و برنامه‌هایی که داشتیم کارمان را شروع کردیم و خداراشکر در سال اول بیش از آنچه فکر می‌کردیم به هدف‌مان رسیدیم؛ یعنی در ۲ جام در کورس قهرمانی بودیم، هرچند نمی‌خواهم درباره داستان‌های بیرونی‌اش صحبت کنم. بماند که همه آنها برای مردم اظهر من الشمس است و همه مردم آنها را متوجه شدند و این موضوع از قهرمانی برای ما قشنگ‌تر بود. در این بین، از همه ایران برایمان پیام می‌آمد و مردم واقعیت‌ها را متوجه شده بودند.

با این حال، انتقادها از شما زیاد است، درحالی که تیم‌هایتان همیشه مدعی بوده‌اند و امسال هم سپاهان مدعی اصلی است.

در هرصورت امسال براساس برنامه سال گذشته نفرات‌مان را برحسب افکار تاکتیکی‌مان انتخاب کرده و تیم‌مان را براساس استراتژی‌ای که داریم، بستیم و کار را جلو بردیم. یک سال هم تجربه داشتیم و تیم از لحاظ روحی، روانی و اعتمادبه‌نفس در شرایط خوبی قرار گرفته و بازیکنان به این درک رسیده‌اند که در چه جایگاهی هستند. امسال هم براساس همان افکار بازیکن گرفتیم. در هرصورت دشمنان قلعه‌نویی مجبورند تبلیغات منفی کنند که جا دارد باز هم تاکید کنم بیایید و قرارداد‌ها را به مردم نشان بدهید. قاطعانه می‌گوییم ما ۵۰ درصد بودجه ۳ تیم را هزینه کرده و از این نظر در جایگاه چهارم قرار داریم.

در این خصوص پس همچنان روی حرف‌تان هستید؟

بله. چراکه نه! بازیکنان ما همه عالی هستند، اما از لحاظ قراردادی قابل قیاس با سایرین نیستند. تازه اگر خارجی‌هایمان را کنار بگذارید، باز هم در این جدول نزول خواهیم کرد. هرچند همین خارجی‌های ما نسبت به خارجی‌های تیم‌های دیگر اصلا قابل قیاس نیستند و چه‌بسا ۵۰ درصد آنها گرفته‌اند. بنابراین آقایان قرارداد ۶ تیم را روشنگری کنند و ما در این خصوص هر زمان بخواهند آماده‌ایم. ما از لحاظ بودجه‌ای چهارم هستیم، اما از لحاظ شرایط تیمی، تیم‌مان شرایط خوبی پیدا کرده، هرچند هنوز هم صددرصد نیست و نیاز به زمان داریم که کامل‌تر شویم.

هیچ‌وقت از شرایط تیم‌هایتان راضی نیستید. این نشان می‌دهد که می‌خواهید بازیکنان‌تان همیشه در مسیر پیشرفت باشند. امروز سپاهان بهترین فوتبال را بازی می‌کند، اما باز هم شما از آن راضی نیستید!

ما می‌توانیم بهتر هم باشیم، کمااینکه از نظر آماری از تیم‌های خوب ایران هستیم. از نظر تنوع تاکتیکی، بازی مالکانه، تنوع گل‌هایی که می‌زنیم، ایجاد موقعیت و... همه و همه براساس آمار از بهترین‌های لیگ هستیم، با این حال معتقدم همچنان جای پیشرفت داریم.

دوستی نقل می‌کرد اگر سپاهان با قلعه‌نویی فوتبال سنتی (یا به‌زعم برخی بی‌برنامه) بازی می‌کند و استقلال و پرسپولیس با مربیان خارجی فوتبال مدرن، من بنده فوتبال سنتی قلعه‌نویی هستم.

آن دوست لطف دارد، اما به هر حال خداراشکر تا به حال با همه محبت‌های دوستان همیشه در همه تیم‌ها ازجمله مس، استقلال ،

اهواز و... همیشه بهترین گل زده را داشتیم. آمار گل‌ها و آقای گل‌های تیم‌هایی که در آنها بوده‌ام را دربیاورید. البته من خوشحالم برخی افراد علیه من حرف می‌زنند و خدا کند دشمن آدم همیشه این مدلی باشد. وقتی می‌بینیم برخی از این افراد در این سال‌ها علیه من صحبت می‌کنند، به روح مادرم خوشحال هم می‌شوم و نماز شکر می‌خوانم! من موقعی کارم ایراد دارد و باید بترسم که داریوش مصطفوی، مهاجرانی یا علی‌آقا پروین یا خدابیامرز جعفر کاشانی علیه من صحبت کنند. هر وقت آنها علیه من صحبت کردند، آن زمان باید بدانیم یک جای کارم ایراد دارد. اما وقتی اینها صحبت می‌کنند یعنی راه‌تان را پیدا کرده‌اید و مسیرتان درست است و این سنگ‌هایی که پرتاب می‌شود هم البته طبیعی است.

3 بازیکن سپاهان سرانجام به تیم ملی دعوت شدند و جالب اینکه بعد از اعلام لیست جدید ویلموتس، برخی گفتند این بازیکنان به خاطر انتقادهای شما به اردو دعوت شدند.

ما اعتقاد داریم حق‌مان بود بازیکنان بیشتری در تیم ملی داشته باشیم. در سپاهان بازیکنان خوبی داریم که تلاش زیادی می‌کنند، اما به تصمیم کادرفنی احترام می‌گذاریم و از آنها تشکر می‌کنیم که لیگ را می‌بینند و این خیلی مهم است. ما خودمان در سال ۲۰۰۶ هم این کار را انجام می‌دادیم و حداقل ۱۱ - ۱۰نفر از همکاران‌مان هر هفته لیگ را می‌دیدند. آقایان مظلومی، ابراهیم‌زاده، بوستانی و خودم هر هفته برنامه‌ریزی کرده بودیم و جالب اینکه دوشنبه‌ها جلسه می‌گذاشتیم تا دوستان گزارش کار بدهند. نیم‌فصل اول برای تیم‌ها و نیم‌فصل دوم برای ۵۰ بازیکن فرم‌هایی را تهیه کردیم که به غرب آسیا رفتند و با پرویز مظلومی قهرمان هم شدند. یعنی یک کار جدیدی در فوتبال ایران کردیم که اسناد آن هست. آن زمان دبیر جلسه‌هایمان احمد ابراهیمی بود و دوشنبه‌ها در جلسه‌ای که داشتیم، همه اعضا حاضر می‌شدند. برای تیم ملی طبق برنامه‌ریزی پیش رفتیم و نفرات‌مان برای هر بخش مشخص بود. مثلا مارکار آقاجانیان مسئول لژیونرها بود. دلیل اینکه دوشنبه‌ها جلسه برگزار می‌کردیم این بود که پنجشنبه- جمعه لیگ خودمان بود و شنبه- یکشنبه هم لیگ‌های اروپایی برگزار می‌شد و بعد از آن دوشنبه صبح که همه لیگ‌ها تمام می‌شد، جلسه می‌گذاشتیم تا تمامی بازیکنان را بررسی کرده و درخصوص گزارش کار همکاران به جمع‌بندی بپردازیم. در همین راستا در نیم‌فصل روی تیم‌ها زوم کرده و برای نیم‌فصل دوم ۵۰ بازیکن انتخاب کرده و آنها را آنالیز می‌کردیم که خروجی آن منجر شد به تیم ملی «ب» که درنهایت این تیم هم قهرمان غرب آسیا شد. کار خوب دیگر این بود که می‌دیدیم در هفته‌ای که سپری شده، مثلا وحید هاشمیان کم بازی کرده یا اصلا بازی نکرده؛ تلفنی با وی تماس گرفته و حال و احوال و آخرین شرایطش را می‌پرسیدیم. ما این کار را در سال ۲۰۰۶ انجام دادیم و فکر می‌کنم نه قبل ما و نه بعد ما دیگر هیچ‌کس این کار را انجام نداد. اسناد همه این صحبت‌ها موجود است و می‌توانید این فرم‌ها که هنوز در اختیار میرشاد ماجدی است را از وی بخواهید تا صحت این صحبت‌ها تایید شود. برای هر بازی و هر بازیکن بیش از ۲۰ شاخصه را بررسی می‌کردیم که این یک کار خوب بود و فکر می‌کنم چه قبل و چه بعد از ما دیگر هیچ‌کس این اقدامات را انجام نداد.

حالا تیم ملی با مارک ویلموتس موفق می‌شود؟

در هر صورت ویلموتس هم نسبت به ۸ سال گذشته از این لحاظ اقدامات بهتری را انجام می‌دهد، اما توقع داریم که این کار گسترده‌تر باشد. الان خود ایشان یا وحید هاشمیان بازی‌ها را تماشا می‌کنند، اما باید نظارت‌ها بیشتر شود و فکر می‌کنم کاری که ما کردیم می‌تواند الگوی خوبی باشد.

یک شعار دارید مبنی‌بر اینکه هر تیمی امتیازات 6 هفته اول و آخر لیگ را جمع کند، می‌تواند بیشتر از سایر تیم‌ها به قهرمانی امیدوار باشد. با این روند و اینکه بعد از هفته ششم سپاهان صدرنشین، چقدر به قهرمانی تیم‌تان امیدوار هستید؟

هنوز جای کار داریم و هفته به هفته پیش می‌رویم. یک برنامه یک‌ساله داریم و برای ما هر بازی حکم فینال را دارد. الان باید لیگ را کنار گذاشته و فعلا فینال ما بازی با پیکان در جام‌حذفی است. اینکه الان درباره این مسائل صحبت کنیم، خیلی زود است.

زمانی که به استقلال آمدید خیلی‌ها برنامه 3 ساله شما را به سخره گرفتند، اما این تیم بعد از 3 سال قهرمان شد. حالا شاید سپاهان شرایطی داشته باشد که بعد از 3 سال حتی قهرمان آسیا بشود.

به نظر من سپاهان همیشه سپاهان است، حتی آن زمان که شرایط خوبی نداشت. منچستریونایتد همیشه منچستریونایتد است، شاید در جدول شرایط خوبی نداشته باشد. سپاهان هم به همین شکل همیشه یک وزن و یک قطب در فوتبال ایران است. الان هم این وزن و قطب به حالت گذشته برگشته ولی هیچ مربی‌ای نمی‌تواند ضمانت قهرمانی بدهد. تیمی مثل تاتنهام سال گذشته نایب‌قهرمان اروپا شد، اما امسال ۳ تا، ۵ تا و ۷ تا می‌خورد. پس نمی‌شود فوتبال را پیش‌بینی کرد. ما براساس برنامه هفته به هفته پیش می‌رویم و شرایط‌مان هم خوب است. به خاطر این شرایط خوب هم باید از خیلی‌ها از کارگران کارخانه گرفته تا بازیکنان، همکاران و هواداران تشکر کنیم، هرچند یک مقدار گلایه از آنها هست و این انتظار می‌رود در بازی‌های خانگی حمایت بیشتری از ما داشته باشند. با این حال همه اینها باعث شده این مجموعه راه خود را پیدا کند. اینجا به‌واقع یک باشگاه است، جایی که ۳ هزار ورزشکار حرفه‌ای دارد، اما جالب است بدانید که بودجه این مقدار ورزشکار از بودجه خیلی از تیم‌های لیگ برتری هم کمتر است. یک باشگاه با ۳ هزار ورزشکار قهرمان که در رشته‌های مختلف افتخار کسب می‌کنند، از خیلی تیم‌ها بودجه‌اش کمتر است. حالا فوتبال ما که نصف آنها هزینه می‌کند.

می‌گویند تا برنگردید استقلال رنگ روزهای خوش را نمی‌بیند!

از شما خواهش می‌کنم درباره جایی که مسئولیت ندارم، از من سوال نپرسید.

ولی این خواسته هوادار استقلال است که 6 سال است رنگ روزهای خوش را ندیده است.

بنده اولا جایی مسئولیت دارم، ضمن اینکه اگر مسئولیت هم نداشتم، حق ندارم صحبت کنم. اگر هم حرفی باشد، باید حمایتی صحبت کنم. خیلی‌ها اعتقاد دارند که بدنامی بهتر از بی‌نامی است؛ یعنی مصاحبه می‌کنند تا آن را به خانواده و فک و فامیل‌شان نشان بدهند، دیگر محتوای مصاحبه برایشان مهم نیست و فقط می‌خواهند دیده شوند، آن هم به قیمت بدنام شدن. من اعتقاد دارم اگر کسی می‌خواهد حرف بزند باید براساس آگاهی حرف بزند و براساسی که حرفش وزن و خریدار داشته باشد. اینکه هر حرفی زده شود درست نیست. ضمن اینکه اگر کسی به اسم کارشناس در صداوسیما حاضر می‌شود، اگر می‌خواهد حرفی بزند یا انتقادی بکند باید انتقادش سازنده باشد، نه اینکه فقط حرفی زده شود که الان متاسفانه این موضوعات رعایت نمی‌شود. الان کارشناس درحالی انتقاد می‌کند که سوادش را ندارد یا اصلا بازی را ندیده است و وسط کارشناسی می‌گوید مگر فلان تیم بازی داشت؟ متاسفم که برخی کارشناسان مغرضانه کارشناسی می‌کنند، درحالی که جایگاه هر کسی مشخص است. من یک سالی که در قطر بودم در آن زمان یکی از کارشناسان خود را به آمریکای جنوبی اعزام کرده بودند تا وی با شناخت محیطی از فوتبال این منطقه و حضور در دوره‌های کارشناسی رقابت‌هایشان را کارشناسی کند.

اما اینجا سیدجلال را به لوانته ترانسفر می‌کنند!

من ارادت خاصی به آقای علیفر دارم و او هم مربی فوتبال است و هم گزارشگر، حالا یک اشتباه کرده نباید آن را تا این حد برجسته کرده و به آن پرداخت. اما ما کارشناسی داریم که بازی را ندیده اما آن را کارشناسی می‌کند. امیدوارم یک روز این معضل در صداوسیما به‌خصوص در شبکه‌های ورزشی رفع شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مالد

      من خودم استقلالی هستم ولی امیرقلعه نوعی.میپرستم موفق باشی هذجاکه هستی افتخارابی ابی.هستی

    • مالد

      من خودم استقلالی هستم ولی امیرقلعه نوعی.میپرستم موفق باشی هذجاکه هستی افتخارابی ابی.هستی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آقای قلعه‌نویی در لیگ ایران کارنامه موفق داره ولی در آسیا موفق نبوده، البته در مافیایی فوتبال ایران هم تشریف دارند،

    • ایلامی

      امیر خان تو ثابت شده ای تو بهترینی از هر نظر....مربیان خارجی که تو لیگ هستند هر کدام حداقل ۳۰ میلیارد پول گرفته اند بعد به تو گیر میدن که نهایتا ۵ میلیارد یعنی یک ششم اونا دستمزد میگیری

    • متین

      قعله نوی بهترین مربیه که تو این چند سال به سپاهان امده

    • مسلم صدیقی

      درود بر جنرال پنج ستاره ابی دل

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه شما کیسه کشا تعریفشو بدین خخخخخ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج