۹۱۶۹۵
۵۳۱۱
۵۳۱۱
پ

کورتانیدزه: بهترین روز زندگیم در ایران بود

الدار کورتانیدزه می گوید از اینکه تماشاگران ایرانی تشویقش می کردند شوکه شده است.

خبرآنلاین: الدار کورتانیدزه می گوید از اینکه تماشاگران ایرانی تشویقش می کردند شوکه شده است.

وقتی اولین مدالش را گرفت برقی را در چشم پدر دید که به گفته خودش همیشه حسرت تکرار آن را داشت ولی هیچ وقت این اتفاق نیفتاد . نه پدر بود و نه آرامگاهش . ستاره دنیای کشتی شد و از سکوی جهان و المپیک بالا رفت اما ... او برای امرار معاش بعد از حضور در لیگ آلمان مجبور شد روی رینگ مسابقات مبارزه آزاد برود . دوبنده اش را آویزان کرد و پنجه بوکس در دست، وارد بازی های سیاسی شد.اعتصاب کرد و ریش هایش را نتراشید . به خودش زنجیر بست و در سرمای طاقت فرسای تفلیس جلوی در پارلمان ایستاد تا اینکه بالاخره ورق برگشت و حزب او پیروز شد .حالا دیگر رئیس فدراسیون کشتی گرجستان بود اما وسوسه مدال با تغییر اوزان کشتی دوباره به سرش افتاد و فیلش یاد هندوستان کرد . به جام تختی ایران آمد. جایی که اولین کشتی مساوی بود با اولین باخت.تنها باختی که برایش حکم پیروزی را داشت چون در جمعی از دنیای کشتی خداحافظی کرد که اهل کشتی هستند و قدر کشتی گیران را می دانند.الدار هرگز فکرش را هم نمیکرد ۴ هزار نقر در تهران ایستاده برایش کف بزنند و یک صدا بگویند:« کورتانیدزه» آنها که او سال ها برای شان یک کابوس بود. کوه عضله ای که همیشه سدی می شد پیش روی علیرضا حیدری ، محبوب ۹۶ کیلویی کشتی ایران...

*یک خداحافظی با شکوه،فکر می کنی برایت در گرجستان چنین خداحافظی باشکوهی می گرفتند؟

اگر قرار بود این اتفاق بیافتد باید سالها قبل از المپیک پکن،همان موقعی که دیگر عملا دوبنده تیم ملی گرجستان را به گوگشلیدزه سپردم ، می افتاد اما هیچ وقت اینطور نشد .

کورتانیدزه: بهترین روز زندگیم در ایران بود

*از قبل هم با برنامه خداحافظی در ایران در جام تختی شرکت کردی؟

نه من وقتی دیدم که قوانین کشتی تغییر کرده و اوزان هم طوری شده که ممکن است شانس موفقیت کشتی گیران بیشتر شود تصمیم گرفتم به ایران بیایم و شانس خودم را امتحان کنم . حتی تصور خداحافظی را هم نداشتم . پیس خودم گفتم اگر با موفقیت برگشتم به کشتی ادامه می دهم اما اگر شکست خوردم دیگر قید کشتی را می زنم.

*چرا فکر کردی که ممکن است در ۴۲ سالگی باز هم مثل قبل روی تشک بروی و کشتی بگیری؟

خوب درست وقتی که من در اوج بودم فقط یک مدال برنز توزیع می شد و کشتی شانسی نبود . در دو تایم ۳ دقیقه ای کشتی می گرفتیم و قوانین به گونه ای بود که کشتی کمتر به قرعه وشانس متکی بود هرکس بهتر و فنی تر کشتی می گرفت روی سکو می رفت . بعد ها قوانین تغییر کرد دیگر قدرت بدنی و تکنیک تعیین کننده نبود . ۳ تایم دو دقیقه ای اجرا شد و همین باعث شد کشتی در آستانه حذف از المپیک قرار بگیرد . اما قوانین جدید حتی تغییر اوزان به سمتی رفت که کشتی مثل قبل زیبا شود . من هم با تغییر اوزان و شرایط را طوری دیدم که تصمیم دوباره شانسم را محک بزنم.

*و البته بازنشسته شدن گوگشلیدزه و نبودن یک کشتی گیر ۹۷ کیلویی قرص و محکم هم بی اثر نبود!

شاید هم همین بوده اما ما چند کشتی گیر جوان داریم که بالاخره جای من و گوگشلیدزه را خواهند گرفت .

کورتانیدزه: بهترین روز زندگیم در ایران بود

*چه شد که تصمیم به خداحافظی گرفتی آن هم اینجا در تهران ؟

کشتی را از حریفم پیش بودم ۱۰ بر ۴ اختلاف کمی نبود اما دیگر طراوت گذشته را نداشتم و حسابی بدنم خالی کرده بود . وقتی کشتی ۱۲ بر ۱۰ به سود حریفم تمام شد برنامه ای برای ادامه کشتی نداشتم برای همین با رئیس تشک دست دادم . یک دفعه دیدم سالن مرا صدا می زنند . شوکه شده بودم . با خودم گفتم همین جا مقابل این همه تماشاچی خداحافظی کنم و بروم . برای بوسیدن تشک به وسط تشک برگشتم که دیدم مردم ایستاده اند و برایم کف می زنند . رسول خادم هم که آمد و دوباره من را به وسط تشک برد ، بی اختیار حس عجیبی داشتم . با آمدن علیرضا حیدری این خداحافظی خودجوش کلید خورد . مردم شما خیلی محبت کردند . من واقعا نمی توانم آنها را توصیف کنم . تک تک شان با عشق به کشتی و با محبت به من لبخند می زدند و مرا تشویق می کردند هرجای سالن که می رفتم محبت شان را لمس می کردم .از قول من بنویسید نمره تماشاچیان شما در دنیا ۱۰۰ از ۱۰۰ است و آنها مردمانی بی نهایت مهربان هستند.

*در سفر به ایران ، همسرت را هم آورده ای؟

من دو سال در مازندران شما در لیگ کشتی گرفتم . یکی از بهشت های روی زمین .اینقدر از ایران برای همسرم تعریف کردم که او هم همیشه دوست داشت ایمجا را ببیند. وقتی شرایط این سفر ایجاد شد ، او را هم آوردم تا کشور را ببیند . ایران را دوست دارم و هیچ وقت خاطرات خوبم در کشور شما را فراموش نمی کنم . این بار هم در زمستان به ایران آمدم و همسرم هم همراه من بود که او هم از این سفر لذت برد به خصوص وقتی از تلویزیون صحنه خداحافظی با شکوه مرا دیده بود . این همیشه در خاطرش می ماند.

کورتانیدزه: بهترین روز زندگیم در ایران بود

*حتما آن لحظه به خودت می گفتی کاش پدرت هم اینجا بود و مراسم خداحافظی ات را می دید!

وای خدای من شما جریان پدرم را می دانید ؟

*متولد سوخومی هستید مثل علیرضا حیدری فارغ التحصیل رشته حقوق . پسر یک کشاورز . ابتدا جودوکار بودید بعد کشتی فرنگی و بعد هم آزادکار . این را هم می دانیم که پدرت در نبرد آبخازیا بین شوروی و گرجستان ناپدید شده و سالهاست که به دنبالش هستی...

این تنها آرزویم است اینکه بعد از سالها بتوانم خبری از او پیدا کنم .

باختن رئیس فدراسیون کشتی گرجستان در یک تورنمنت بین المللی بد نیست ؟

من اینجا رئیس فدراسیون کشتی گرجستان نبودم اینجا درست مثل یکی از سرباز های ریواز میندوراشویلی سرمربی تیم ملی در خدمت تیم بودم و فقط یک کشتی گیر بودم . از اینجا هم که برگردم همچنان رئیس فدراسیون کشتی گرجستان خواهم بود .

کورتانیدزه: بهترین روز زندگیم در ایران بود

*از تغییر تحولات اخیر کشتی ایران خبر دارید ؟

ببینید کشتی ایران یکی از ابرقدرت های جهان است و بی شک ایران جزو ۳ قدرت اصلی کشتی به شمار می رود امروز نوابغ کشتی شما یعنی رسول خادم و علیرضا حیدری که قهرمانان بزرگی هستند مدیران فدراسیون شما هستند و حتما در کارشان موفق خواهند شد چون سالها کشتی گرفته اند . من معتقدم از سالهای بعد مهمانان بیشتری در جام تختی شرکت خواهند کرد و کشتی ایران موفقیت های بیشتری خواهد داشت

*شما هم قرار شده از این پس با کشتی ایران تعامل داشته باشید.

با حیدری و خادم در این باره صحبت کردیم . قطعا کشتی دو کشور می تواند تعامل زیادی با هم داشته باشد و ما میتوانیم به هم کمک کنیم . ایران و گرجستان در کشتی حرفهای زیادی برای گفتن دارند پس ما باید در تورنمنت های هم شرکت کنیم . برنامه های زیادی برای آینده داریم که میتوانیم همه انها را اجرا کنیم . من از فدراسیون کشتی ایران خواستم تا در تورنمنت های بالاوازدزه و کارتوزیا و همچنین در جام واختانادزه شرکت کنند . امیدوارم تیم های شما به گرجستان بیایند .

* از تیمتان در جام تختی راضی بودید ؟

ما مشغول آماده سازی خود برای رقابتهای قهرمانی اروپا در فنلاند هستیم . با اطلاع از سطح جام تختی تصمیم گرفتیم به ایران بیاییم که از سطح انتظارمان هم بالاتر بود . کشتی گیران ما کم تجربه و جوان بودند اما بهرحال نتیجه بدی نگرفتند و من تصور می کنم ما با حضور در چند تورنمنت دیگر میتوانیم علاوه بر اروپایی فنلاند برای مسابقات جهانی ازبکستان هم آماده شویم . در مجموع از عملکرد کشتی گیران گرجی راضی بودم .

کورتانیدزه: بهترین روز زندگیم در ایران بود

*با مردم ایران صحبتی نداری؟

از صمیم قلبم تشکر می کنم از همه کسانی که به سالن آ

مدند و مرا تشویق کردند آنها اثبات کردند کشتی فقط یک ورزش نیست بلکه یک زندگی است و این یک شعار نیست . ملت گرجستان هم مثل شما کشتی را دوست دارند و ما در کشتی با هم اشتراک داریم . من بهترین روز عمرم را در ایران سپری کردم .
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج