جاباما
۹۱۷۵۵۶
۸ نظر
۵۰۲۱
۸ نظر
۵۰۲۱
پ

به بهانه‌ی «فم‌تریپ»؛ اینفلوئنسر‌های معروف جهان در ایران چه می‌کنند؟

حضور ۱۲ اینفلوئنسر فضای مجازی در ایران و در قالب «فم‌تریپ» باعث شد هم این کلمه را معنی کنیم، هم بررسی کنیم که سفر این افراد چقدر برای ایران آورده دارد.

خبرگزاری مهر - شراره داودی: «فم‌تریپ»! بله، فم‌تریپ! یک ترکیب عجیب و غریب از دو کلمه انگلیسی که اگر کسی کنارمان بگوید، احتمالا نگاه عاقل اندر سفیهی به او می‌اندازیم که اصلا چه می‌گوید!

به بهانه‌ی «فم‌تریپ»؛ اینفلوئنسر‌های معروف جهان در ایران چه می‌کنند؟

حضور ۱۲ اینفلوئنسر فضای مجازی در ایران و در قالب «فم‌تریپ» باعث شد هم این کلمه را معنی کنیم، هم بررسی کنیم که سفر این افراد چقدر برای ایران آورده دارد.

اما فم‌تریپ به همین شکلی که نوشته می‌شود، تلفظ هم می‌شود و در حقیقت از همنشینی دو کلمه مجزا شکل گرفته است؛ Familiarization Trip نام کامل شده فم‌تریپ است که کلمه اول به دلیل طولانی بودن آنقدر کوتاه شده که تنها «فم» دارد!

حالا که خود عبارت را شناختیم و از تلفظش خیالمان راحت شد، سراغ معنی‌اش می‌رویم، فم یعنی آشنایی، اما در کنار کلمه تریپ که خودش معنی سفر می‌دهد؛ منظور سفر ارزان یا حتی رایگان است.

پس فم‌تریپ یعنی سفری که خیلی ارزان یا حتی رایگان باشد که یعنی کسی از طرف میزبان دعوت شده باشد و لازم نباشد هزینه‌ای برای اقامت، غذا و جابه‌جایی در مقصد بپردازد.

حالا اگر بپرسید چرا این اطلاعات را برای‌تان نوشته‌ایم، چون احتمال دادیم اگر شما هم مثل خود ما کمی اهل فضای مجازی باشید، در این چند روز گذشته چشمتان به هشتگ این کلمه خورده بود و شاید برای‌تان سوال شده باشد که فم‌تریپ چیست و اصلا چه اتفاقی افتاده که اینقدر از آن صحبت می‌شود.

به بهانه‌ی «فم‌تریپ»؛ اینفلوئنسر‌های معروف جهان در ایران چه می‌کنند؟

ماجرای فم‌تریپ در ایران چیست؟

داستان از جایی شروع شد که یک صفحه اینستاگرامی خبر از حضور ۱۲ اینفلوئنسر شبکه اجتماعی در ایران را داد، ۱۲ نفری که از کشور‌های مختلف با تخصص‌های متفاوت هستند و در این سفر که برای آن‌ها رایگان و با هزینه میزبان (کسی که دعوت‌شان کرده) است، قرار است زیبایی‌ها و امکانات مقصد را به مخاطبان خودشان معرفی کنند و احتمالا آن‌جا را هدفی برای سفر آن‌ها کنند.

اینفلوئنسر هم به کسانی گفته میشه که در شبکه‌های مجازی شناخته شده و در برخی موارد تاثیرگذار هستند، آن‌ها با انتشار عکس‌ها و یودئو‌هایی که اغلب تولید محتوا‌های اختصاصی خودشان است و می‌تواند شامل زندگی روزمره، حرفه، علاقه‌مندی‌ها و سرگرمی‌ها، دغدغه‌هایی در زمینه‌های مختلف مثل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ورزشی باشد، مخاطب‌هایی را جذب می‌کنند که به مرور زمان و با افزایش این تعداد، تا جایی شناخته می‌وشند که وقتی از موضوعی حرف می‌زنند یا جایی را معرفی می‌کنند، مخاطب‌های زیادی از آن باخبر می‌شوند.

اما نکته‌ای که باید در نظر گرفت، حضور این افراد هزینه‌های بالایی دارد و معمولا در بخش‌های دولتی امکان‌پذیر نیست، به همین دلیل بخش خصوصی بر اساس توانی که دارد یا با کمک اسپانسر‌هایی که معمولا برای تبلیغات با چنین پروژه‌هایی همراه می‌شوند، پرداخت‌ها را انجام می‌دهند.

به بهانه‌ی «فم‌تریپ»؛ اینفلوئنسر‌های معروف جهان در ایران چه می‌کنند؟

کوله‌بار اینفلوئنسر‌ها از ایران چیست؟

سفرشان را از تهران آغاز کردند، به کاشان و اصفهان رفتند و بعد مسیرشان به شیراز افتاد. برنامه‌ریزی برای گروهی از آدم‌هایی که هرکدام در یک کشور هستند و حالا باید باهم در یک نقطه باشند، کار چندان ساده‌ای به نظر نمی‌رسد، مخصوصا اینکه تامین هزینه‌ها و برنامه‌ریزی حضور در هر نقطه‌ای باید دقیق اتفاق بیفتد تا برنامه‌ای بهم نریزد.

به بهانه‌ی «فم‌تریپ»؛ اینفلوئنسر‌های معروف جهان در ایران چه می‌کنند؟

در این مسیر آن‌ها در خانه‌های بومگردی اقامت کردند، مهمان رستوران‌های مختلف شده‌اند، از مکان‌های دیدنی بازدید کردند و در هر مرحله عکس‌ها و فیلم‌های مختلفی را بر اساس محتوای صفحات شخصی خودشان منتشر کرده‌اند، محتوایی که شاید در برخورد اول به نظر ما خیلی درست نباشد، اما مگر آن‌ها چیزی بیشتر از یک توریست هستند؟

توریست‌هایی که در لایه اولیه برخورد با یک کشور و مردمانش می‌مانند و قرار نیست بقیه شرایط را درک کنند. آن‌ها معمولا زیبایی‌ها را می‌بینند و در چند روزی مهمان می‌شوند، همه ذهنشان ثبت بهترین‌هاست، با این‌حال گشت و گذار در شهر‌های ایران و میان دیدنی‌های هرکدام با غذا‌های منحصربفرد خودمان قطعا تجربه بدی برای آن‌ها نخواهد بود.

به بهانه‌ی «فم‌تریپ»؛ اینفلوئنسر‌های معروف جهان در ایران چه می‌کنند؟

صنعت توریسم در جهان

فم‌تریپ را هم آژانس‌هایی مسافرتی، هم هتل‌ها و هم رستوران‌ها در کشور‌های مختلف دنیا برگزار می‌کنند، قطعا و حتما می‌توان از حضور این افراد و نوع تولید محتوا و حتی روندی که داشته‌اند، ایراد‌هایی گرفت، اما این نکته را نباید فراموش کرد که حضور توریست‌ها در کشور نه تنها بُعد اقتصادی دارد که روی معرفی ایران به مردم دیگر کشور‌ها هم موثر است، اما مهم این است که ما به عنوان میزبان چه خوراکی را برای این افراد حاضر می‌کنیم تا با دیگران به اشتراک بگذارند.

به بهانه‌ی «فم‌تریپ»؛ اینفلوئنسر‌های معروف جهان در ایران چه می‌کنند؟

در این میان محمدابراهیم لاریجانی، مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری معاونت گردشگری در گفت‌وگویی با همشهری گفته که «او نیز اشکالات فنی بر تولید محتوای اینفلوئنسر‌های دعوت‌شده به ایران را پذیرفته اما معتقد است نباید جلوی اجرا و تکرار چنین پروژه‌هایی گرفته شود.

به اعتقاد او، حتی اگر این افراد بی‌ارتباط به سفر باشند، اما فالوئر‌های آن‌ها انسان هستند و اگر حتی ۵میلیون از ۲۰میلیون دنبال‌کننده آن‌ها تصاویر ایران را در صفحات‌شان مشاهده کنند، حس خوب ایران به آن‌ها منتقل می‌شود و ممکن است علاقه‌مند به سفر حتی ۵سال دیگر شوند و یا حتی هیچ‌گاه در عمرشان به ایران سفر نکنند. او اجرای چنین پروژه‌هایی را بخشی از شیوه اینفلوئنسر مارکتینگ در بازاریابی دیجیتال گردشگری عنوان کرده است که درصورت هدفمندبودن می‌تواند به جذب گردشگر به ایران کمک کند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به نظرم طرح خوبیه

    • بدون نام

      از خوشی زیاده
      برید به فکر کارگرا باشید که پول نون هم ندارن

      پاسخ ها

      • منوچهر

        چه ربطی داشت؟

      • بدون نام

        حالا تندروها همه چیو بهم ربط میدن. خوبه بیکاری هست که بیاین چرت باهاش ببافیدو بگید اگه بیکاری نبود چی میخواستید بگید

      • بدون نام

        آیکیو جان
        وقتی توریست زیاد بیاد ایران معنیش اینه که پول زیادی وارد کشور میشه و تو رونق اقتصادی تاثیر مثبت میذاره. وقتی رونق اقتصادی وجود داشته باشه کار وو شغل برای کارگرا زیاد میشه و چون سود تولید کننده ها میره بالا دستمزد کارگرا هم بالا میره!

        تا نوک دماغ رو میبینید فقط!

    • شاهرخ

      این رو هم اگر باهاتون کاری ندارند که بعیده! ذکر کنید که چون مسئولین ما هر خارجی که به ایران قدم می‌گذاره رو بعنوان یک جاسوس بلقوه بهش نگاه می کنند، در نتیجه هر چی توریست بیچاره هست که پاش به ایران باز میشه رو از اول کار تحت نظر دارند و کارمندان مراکز گردشگری (هتل ها، تورلیدرها،...) باید حتما با این سازمان های امنیتی ایران همکاری داشته باشند وگرنه خیلی براشون گرون تموم میشه! ضمنا بد نیست به این نکته هم اشاره کنم که عملا به دلیل ساختاری که درون کشورمان وجود دارد، جاسوسی حضوری در ایران عملا خیلی کم هست یا اصلا نیست و اگرم هر از گاهی گفته میشه فلان جاسوس خارجی رو گرفتیم همش دروغ و جعلی هست و اینها ساخته و پرداخته خود حکومت هستش برای عرض اندام! حالا بحث جاسوسی توسط ایرانی ها یا جاسوسی های سایبری شاید با کمی اغماض بعضی هاشون درست باشند ولی اینکه بگن فرد خارجی اومد ایران جاسوسی کرد و رفت یا دستگیر شد، همگی جعلی و ساختگی هستند و در مواردی برای رد گم کنی هستند!

      پاسخ ها

      • شاهین

        با عرض پوزش باید بگم مالییدی گلم... مشخصه ذره ای نه سواد داری نه اطلاع، از این تحت تاثیرای حزب باد

    • بدون نام

      خب بیان کجارو ببینن طبق معمول شیراز و اصفهان رو؟اگر راست میگن به شهرهای کوچیک کمک کنن که رونق گردشگری پیدا کنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج