۹۱۷۸۷۲
۶ نظر
۵۰۰۳
۶ نظر
۵۰۰۳
پ

دردسر VAR برای فغانی

شروع کار علیرضا فغانی در لیگ استرالیا از دید رسانه‌های این کشور تا حدودی رضایت‌بخش بوده و توانسته در نخستین قضاوت خود که روز شنبه در لیگ این کشور انجام داد، نمره قبولی بگیرد اما انتقادهایی هم به وی شد.

فرهیختگان: شروع کار علیرضا فغانی در لیگ استرالیا از دید رسانه‌های این کشور تا حدودی رضایت‌بخش بوده و توانسته در نخستین قضاوت خود که روز شنبه در لیگ این کشور انجام داد، نمره قبولی بگیرد اما انتقادهایی هم به وی شد. حدود یک ماه پیش داور مطرح کشورمان تصمیم به مهاجرت گرفت و راهی استرالیا شد تا زندگی و کارش را در این کشور ادامه دهد.

فغانی که همچنان در لیست داوران بین‌المللی ایران قرار دارد، روز شنبه در هفته نخست لیگ استرالیا، داور دیدار وسترن سیدنی و‌اندررز و سنترال کاست مارینرز بود. وسترن سیدنی که میزبان این مسابقه بود در فصل گذشته در رتبه هشتم جدول ۱۰ تیمی لیگ این کشور قرار گرفته بود و مارینرز نیز دهم شده بود که البته به‌دلیل اینکه در پایان فصل تیمی به دسته پایین‌تر سقوط نمی‌کند، این فصل نیز در رقابت‌ها حضور دارد.

بازی دو تیم در نیمه نخست با تساوی یک-‌یک به پایان رسید و قضاوت فغانی هم مشکل خاصی نداشت. در نیمه دوم نیز تا دقیقه ۷۸ همه‌چیز عادی بود، اما اتفاقی که در محوطه جریمه مارینرز رخ داد کار را برای فغانی سخت کرد. نشریه سیدنی مورنینگ هرالد این کشور درمورد این اتفاق می‌نویسد: «داور مسابقه در دقیقه ۷۸ برخورد توپ به دست دیلان فاکس را ندید، اما داوران VAR با بازبینی صحنه، آن را پنالتی تشخیص دادند.

داور نیز پس از بازبینی صحنه در سوت خود دمید و نقطه پنالتی را نشان داد. میچل دوک در دقیقه ۸۲ این پنالتی را به گل تبدیل کرد تا وسترن سیدنی سه امتیاز بازی را به‌دست آورد.» آلن استراجیچ، سرمربی مارینرز از این تصمیم داور اصلا راضی نیست و آن را اشتباه دانسته و معتقد است این برخورد توپ به دست بوده و عمدی در آن نبوده است.

او می‌گوید: «نمی‌دانم واقعا می‌توان آن صحنه را خطای هند تشخیص داد یا نه. بازیکن ما عمدی در ضربه به توپ نداشت و پیش از اینکه توپ به او برسد از مسیر خود منحرف شده بود. وقتی یک بازیکن دیگر در فاصله یک متری مسیر توپ را تغییر می‌دهد مدافع ما چگونه می‌توانست عمدا با دست به آن ضربه بزند.»

تاخیر در اعلام رای

وسترن سیدنی پس از حدود سه سال بالاخره کار بازسازی ورزشگاه خانگی‌اش را به پایان رساند و ۱۷۰۹۱ نفر راهی ورزشگاه شده بودند تا این دیدار را از نزدیک ببینند. اگر چه فغانی در مجموع قضاوت قابل قبولی داشت، اما اتفاقی که در زمان پنالتی رخ داد انتقادهایی را به‌دنبال داشت.

بازبینی VAR تقریبا سه دقیقه زمان برد که بار دیگر استفاده از تکنولوژی در فوتبال را به چالش کشید. سایت فاکس اسپورت استرالیا می‌نویسد: «علیرضا فغانی، داور مطرح ایرانی در نخستین قضاوت رسمی خود در لیگ استرالیا پس از وقفه‌ای که در بازی ایجاد کرد درنهایت رای به پنالتی داد تا وسترن سیدنی با دخالت VAR به پیروزی برسد.»

سایت FTBL این کشور نیز با انتقاد از وقفه طولانی مدتی که در جریان بازبینی صحنه ایجاد شد، نوشته است: «خطای هند دیلان فاکس حس و حال خاصی را در ورزشگاه وست‌بانک سیدنی ایجاد کرد. هواداران حدود سه دقیقه منتظر بودند تا علیرضا فغانی، داور مسابقه با بررسی صحنه و استفاده از VAR رای به پنالتی بدهد.

بالاخره دوک این ضربه را به گل تبدیل کرد، اما باز هم سوالاتی درباره استفاده از تکنولوژی برای کمک به فوتبال مطرح شد. ۱۷۰۹۱ نفر در ورزشگاه و ده‌ها هزار تماشاگر تلویزیونی در تمام این مدت منتظر بودند فغانی در مورد صحنه‌ای که کاملا واضح و مشهود بود تصمیم‌گیری کند.»

جدا از اینکه بازبینی صحنه توسط فغانی طول کشیده بود، داوران VAR نیز در بازبینی ابتدایی صحنه با تاخیر عمل کردند و حتی عده‌ای معتقد بودند این یکی از ایرادات VAR است که پس از آن صحنه، بازی ثانیه‌هایی ادامه داشت تا درنهایت توسط داور متوقف شد و اگر مارینرز در طول این مدت به گل می‌رسید چه تصمیمی گرفته می‌شد. یک کاربر در توئیتر نوشته بود: «بازبینی VAR به اندازه زمان استراحت بین دو فصل ‌لیگ طول کشید» و دیگری توئیت کرده بود: «من یک پسر بچه دارم که در فاصله بین زمان خطای هند تا اعلام پنالتی راهی دانشگاه شد!»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      رفتن فغانی از ایران برای نویسنده انقد زور داشته که بره توئیت های طرفدارای اون تیم ترجمه کنه که آخرش بگه فغانی اخه.

    • علی11

      فکر کرده تیم‌های اونجا مثل سپاهانه، که پنالتی نگیره براشون، یا اینکه به نفع تیم مقابل سوت بزنه، یه عمر فغانی به نفع یه تیم خاص پایتخت سوت زد، واگه همین VAR رو داشتیم، این چند سال اون تیم حتی خواب قهرمانی رو هم نمی‌دید.

    • پرسپولیس

      بابا بسه دیگه ب خدا خود استرالیا تقدیر کرده از فغانی ولی شما دوس ندارین موفقیت ی نفرو هم تو کشور هم خارج از کشور رو ببینین دستتان رو شده برا همه

    • لنگی

      اونجا هم آبروی ایران رو بردی خاک بر سر لنگی بکنن

    • بینام

      حالا مونده چقدر خرابکاری کنه و با لابی گری و جهت دارش برای تیم مخصوص خودش که تو ایران لنگی بود و غش میکرد تو لیگ استرالیا هم گند میزنه این بی شرف که آبروی ایرانیها را میبرد

      پاسخ ها

      • دونالد ترامپ

        ايشون افغان هستن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج