۹۱۹۰۵۲
۷ نظر
۵۰۰۱
۷ نظر
۵۰۰۱
پ

واکنش روزنامه دولت به دروغ ۱۸میلیارد دلاری

مداخله ارزی در تمام بانک‌های مرکزی دنیا، داستان یکسانی دارد. تمام بانک‌های مرکزی دنیا با هدف حفظ ارزش پول ملی و جلوگیری از نوسانات ارزی که به اقتصاد و معیشت مردم آسیب می‌زند، همواره مراقب این بازار هستند.

ایران نوشت: مداخله ارزی در تمام بانک‌های مرکزی دنیا، داستان یکسانی دارد. تمام بانک‌های مرکزی دنیا با هدف حفظ ارزش پول ملی و جلوگیری از نوسانات ارزی که به اقتصاد و معیشت مردم آسیب می‌زند، همواره مراقب این بازار هستند.

گاهی اوقات به صورت مستقیم و گاه به صورت غیرمستقیم این کار را انجام می‌دهند.

کنترل بازار ارز از 60 سال قبل

در ایران نیز مداخله در بازار ارز از ۵۹ سال قبل و همزمان با تأسیس بانک مرکزی تاکنون ادامه داشته است و تمام کارشناسان این اقدام را جزو وظایف ذاتی نهاد ناظر بر بازار پول و ارز می‌دانند.

البته بسته به عمق، گستره و ابعاد نوسانات یا بحران‌های ارزی؛سطح، میزان و نوع مداخلات دولت در بازار ارز نیز متفاوت بوده است. بنابراین در تمام دولت‌ها بخشی از ارز فروخته شده، تزریق شده و تخصیص یافته توسط بانک مرکزی برای واردات کالاها بویژه کالاهای اساسی، پاسخگویی به تقاضای تجاری و مصرفی ارز، مدیریت تلاطم‌های بازار ارز و کنترل شوک‌های تورمی است که این روند در دولت‌های نهم و دهم به اوج خود رسیده است.

برهمین اساس، درنخستین سال فعالیت دولت یازدهم (۱۳۹۲) دولت هیچ مداخله‌ای در بازار ارز نداشت و نرخ ارز به دلیل فضای مثبتی که در کشور جاری و ساری بود، حتی کاهشی هم بود. در سال‌های ۱۳۹۳ تا نیمه دوم سال ۱۳۹۶ نیز بازار ارز منطبق به اوضاع روابط خارجی کشور آرام بود، اما بروز تغییرات و افزایش تحریم‌های خارجی زمینه بروز نوسان را فراهم کرد.

آغاز فشار حداکثری

دراین دوره با ورود بانک مرکزی نوسان نرخ ارز تاحدود زیادی کنترل شد، اما از ابتدای سال ۱۳۹۷ با تشدید تهدیدهای ترامپ شرایط تغییر کرد و رفته رفته نوسان به التهاب تبدیل شد.درهمین برهه، با توجه به پیش‌بینی خروج امریکا از برجام و ایجاد جو روانی در بازار، دولت باید برای مدیریت این شرایط، تصمیم جدی می‌گرفت. بنابراین پس از بررسی‌های کارشناسی و به منظور جلوگیری از قیمت کالاهای اساسی و دارو که به ارز وابسته‌اند، تعیین نرخ واحد ۴۲۰۰ تومانی در دستور کار قرار گرفت و از ۲۲ فروردین ماه این سیاست اجرایی شد.

فارغ از نوسانات بازار ارز، دولت برای واردات ۲۵ قلم کالای اساسی، دارو و تجهیرات تولید را با نرخ ۴۲۰۰ تومان خریدهای خود را پیش انداخت، ضمن اینکه حجم خریدهای خارجی را افزایش داد.

نقد سیاست ارزی

روایت منتقدان دولت این است که در سال گذشته ۱۸ میلیارد دلار ارز کشور به باد رفته است، این در حالی است که بخشی از میزان ارزتخصیصی برای تأمین کالاهایی که با معیشت مردم رابطه مستقیمی دارد، اختصاص یافت. درزمانی که دولت نرخ ۴۲۰۰ تومان را برای ارز تعیین کرد، فاصله قیمتی آن با بازار ناچیز بود و التهابات ارزی در مهر ماه به اوج خود رسید.

منتقدان با این حربه روانی که دلار امروز ۱۱۴۰۰ تومان است و آن روز ۴۲۰۰ تومان بوده و فاصله این دو نرخ را هدر داده است، دائماً در حال حمله به تمام دستاوردهایی هستند که اتخاذ آنها، اثر تحریم‌های اقتصادی علیه کشور را محدود کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یادم نمیره که چطور نماینده اقتصادی روحانی در اوایل دور اول ریاستش توی تلویزیون مصاحبه کرد و گفت با بررسی های کارگروه اقتصادی رئیس جمهور به این نتیجه رسیدیم که دلار باید آزاد بشه تا دولت با فروش اون بتونه مخارج کشور را بده و درآمد دلاری را برای کارهای برون مرزی ذخیره کنه و عملن این کارو کرد و بگردن ترامپ گذاشت

      پاسخ ها

      • @ امام حسین @

        بهتر است نام روزنامه ایران را عوض کنیم و بگذاریم روحانی

    • علی

      اوباما ترامپ بهانه است اصل نظام نشانه است

    • بدون نام

      حالا که همه چی رو ترامپ کنترل میکنه خوب پس شماها گم شین بلکه همون ترامپ بیاد جاتون و اوضا رو یه سر و سامونی بده ابله ها

    • بدون نام

      تمام بدبختی مملکت از روحانی و اصلاح طلب هاست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از روی اصولگراهاست، چون یا تون رفته جرقه اول رو کی زد ، مستر محمود رو یادتونه؟ روحانی هم اوند گند محمود رو درست کنه زد اون یکی چشمش رو هم کور کرد، بدبخت ما مردم

    • بدون نام

      18میلیارد واردات شد بله . اما یک ریالش نظارت نشد .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج