جاباما
۹۱۹۹۵۷
۲۱ نظر
۵۰۱۱
۲۱ نظر
۵۰۱۱
پ

مطهری: حرف احمدی‌نژاد درباره اصل ۱۱۳ درست بود

علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی باور دارد که اجرای اصل۱۱۳ قانون اساسی به معنی نظارت رئیس‌جمهور بر اجرای قانون اساسی در کشور است که ضامن حقوق ملت است. او درباره این موضوع گفت: «اصل ۱۱۳ روشن است و ابهامی در آن وجود ندارد و اساسا نیازی نبوده که شورای نگهبان آن را تفسیر کند.

نامه نیوز: علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی باور دارد که اجرای اصل۱۱۳ قانون اساسی به معنی نظارت رئیس‌جمهور بر اجرای قانون اساسی در کشور است که ضامن حقوق ملت است. او درباره این موضوع گفت: «اصل ۱۱۳ روشن است و ابهامی در آن وجود ندارد و اساسا نیازی نبوده که شورای نگهبان آن را تفسیر کند.

این اصل می‌گوید رئیس‌جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است. علت آن این است که رئیس جمهور مستقیما از سوی عموم مردم انتخاب می‌شود و وظیفه دفاع از حقوق مردم را دارد. رئیس‌جمهور علاوه بر نظارت بر اجرای قانون اساسی در قوه مجریه، در مواردی که در سایر قوا و نهادهای کشور تخلف از قانون اساسی می‌بیند باید اخطار و تذکر دهد. تفسیر شورای نگهبان از این اصل در سال۵۹ همین بوده است. عجیب است که بعدا تفسیر خود را عوض کرده است. این امر نشان می‌دهد که نگاه سیاسی نیز دخالت داشته است.

تفسیر بعدی شورای نگهبان از این اصل اساسا آن را بلااثر کرده و در واقع آن را از قانون اساسی حذف کرده است. شورای نگهبان به‌جای آنکه این اصل را تفسیر کند صورت مسئله را پاک کرده است. خبرگان قانون اساسی به این موضوع توجه داشته‌اند که این امکان وجود دارد که بعضی نهادها قانون اساسی را نقض کنند؛ از این‌رو مسئولیت نظارت بر اجرای قانون اساسی را بر دوش رئیس‌جمهور یعنی نماینده مردم گذاشته است».

این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: «به نظر من اساسا تفسیر قانون اساسی باید به عهده نهادی بالاتر از شورای نگهبان باشد؛ مثلا مجلس مؤسسان یا خبرگان قانون اساسی یا مانند بعضی کشورها دادگاه قانون اساسی. شورای نگهبان چون یک نهاد انتصابی است ذی‌نفع است، لذا ممکن است تفسیرهای آن دقیق نباشد و عنصر سیاست در آن دخالت داشته باشد. البته ایجاد چنین نهادی نیاز به تغییر قانون اساسی دارد».

مطهری اضافه کرد: «قانون تعیین حدود اختیارات، وظایف و مسئولیت‌های ریاست جمهوری که به تأیید شورای نگهبان رسیده است خود م‍ؤید اختیار رئیس‌جمهور در نظارت بر اجرای قانون اساسی است. تفسیر شورای نگهبان باید به گونه‌ای باشد که لااقل مورد قبول اکثر حقوقدانان باشد، نه تفسیری که اکثر قریب به اتفاق حقوق‌دانان قبول ندارند. در دوره ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد هم این مشکل وجود داشت و او مدام به درستی می‌گفت که مسئول اجرای قانون اساسی است اما آن زمان هم شورای نگهبان زیر بار نرفت. نظارت رئیس‌جمهور بر اجرای قانون اساسی باعث می‌شود که تمام قوا و نهادهای حکومتی حواسشان را جمع کنند تا از حقوق مردم عدول نکنند. این نظارت به نظر من شامل نهادهای زیرمجموعه رهبری نیز می‌شود».

او در پایان در پاسخ به این پرسش که چه قدر می‌توان این احتمال را مطرح کرد که روحانی برای توجیه برخی ناکارآمدی‌ها در اواخر دوران ریاست‌جمهوری‌اش این گونه مسائل را مطرح می‌کند اظهار کرد: «نمی‌توانیم نیت‌خوانی کنیم اما به هر حال فردی که سخنی را مطرح می‌کند باید به آن پایبند باشد و در مقام عمل نیز اقدام کند. لذا رئیس‌جمهور باید در جایی که تخلف از قانون اساسی می‌بیند اخطار قانون اساسی بدهد و به این وسیله مردم را در جریان قرار بدهد. نظر مقام معظم رهبری در زمان ریاست جمهوری‌شان نیز حق نظارت رئیس‌جمهور بر اجرای قانون اساسی بوده و درصدد تشکیل یک واحد بازرسی بوده‌اند».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همه حرف او برعکس همه حرف تو درست بوده وهست

    • بدون نام

      اگررییس جمهوربه دنبال حق مردم است ونماینده های مجلس راهم مردم انتخاب کرده اندبرای رسیدن به حق وحقوق خودبه ان نماینده رای داده پس چراروزبه روزدرحق مردم ظلم میشودورییس جمهورونمایندگان کاری برای مردم نمیکنند

    • بدون نام

      اگر خود رییس جمهور قانون اساسی را نقض کند چه کسی باید جلوش را بگیرد؟

    • مهسا رضایی

      مرد عمل فقط دکتر احمدی نژاد نفرین بر بدخواهانش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هزار آفرین

    • jafar.a گفتگو کردیbaforoush

      حق مرد و حقوق مردم همان حق الناس است در گستره ی ملی و کشوری و نماینده منتخب مردم( رئیس جمهور ) ، وظیفه ی اجرا و احقاق آن را دارد.....

    • ک.ک

      این دوباره حرف زد.یکبلر تا حالا در مورد مسائل اقتصادی و مشکلات مردم حرف نزد

    • بدون نام

      آقای مطهری چرا حالا به این موضوع اشاره میکنید ?این خود یک نگاه سیاسی است که بعد ازچندین سال حالا حق به احمدی نژاد میدهید !!!انتخابات مجلس یا.........

    • بدون نام

      احسنت بر مطهری

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به احمدی نژاد

    • بدون نام

      یکی یکی به این نتیجه میرسین که تمام اکثر حرفهاو کارهای احمدی نژاد درست بوده

    • مهدی

      جناب آقای مطهری عزیز، سخنتان کاملآ متین و بجا است، ولی کجاست گوش شنوا؟!

    • پرویز

      حالاگرفتیم وایشان اخطارقانون اساسی داد،ضمانت اجرایی دادن اخطار چیست؟

    • محمد

      تازه حالا متوجه شدن که اقای دکتر درست میگفتن
      مرد حسابی اقی احمدی نژاد امام است
      و قدرش رو ندونستن.

    • بیکار

      دارین کم کم به حرفها احمدی نژاد می رسین هرچه دارد. می گوید دارد درست از کار در می اید هر حق تلخ. است زند باد دایی محمود

    • بدون نام

      برو بابا دلت خوشه

    • معمولی

      به نظر می رسد با تفسیر شورای محترم نگهبان در خصوص اصل 113 بازبان بی زبانی اعلام شده این اصل در قانون اساسی اعتباری ندارد.وچقدر خوب بود که راحتر می گفتند این اصل از قانون اساسی حذف شود ،که الان قید قانونی خودرا از دست داده است.آقای روحانی اینها را باید در سال اول انتخاب شدنت به مردم می گفتی که این اصل کاری خودرا با تفسیر شورای نگهبان از دست داده است.

    • بدون نام

      ما در زمینه دمو کراسی نیازمند آموزش هستیم بیشتر افراد جامعه جریان زده هستند
      رای مردم بر اساس نیاز واقعی کشور نیست
      برنامه های دولت باید منطبق بر روح جمهوری اسلامی و نهادینه شدن عدالت باشد.
      قرار بود زمینه ساز باشیم
      در مورد آسیب پذیری قانون در سیستم اجرای پژوهش شود
      بیشت عرفی و سلیقه ای و رابطه ای است

    • بی نام

      خدایی نمیگویم اقای احمدی نژادخیلی خوب بود ولی بااطمینان میگویم بهترین رییس جمهوربود خیلها ازطبقه پایین جامعه کمی حق رالمسکردن اقای مطهری همان موقع بایدمیگفت که نگفت

      پاسخ ها

      • ی

        شهید مرتضی مطهری کجا واین فرزند...کجا ،حرف حسابت را بزن ،چی می خواهی بگی...یک کمی اندیشه کن در اظهار نظر وتفضلاتت...

    • اکبری

      مطهری از سر این مملکت دست بر نمیدارد
      اگر بخاطر پدرش نبود الان این آقا کجا بود و چکار میکرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج