جاباما
۹۲۰۱۵۲
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

ساز ناکوک جنبلاط و جعجع در ناآرامی‌های لبنان

در حالی که بسیاری از محافل سیاسی لبنان تاکید دارند، استعفای سعد حریری نخست وزیر لبنان در این شرایط، اوضاع را بدتر خواهد کرد، ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیال ترقیخواه و سمیر جعجع رهبر حزب القوات اللبنانیه (نیروهای لبنانی) بر استعفای حریری تاکید دارند.

ایرنا: در حالی که بسیاری از محافل سیاسی لبنان تاکید دارند، استعفای سعد حریری نخست وزیر لبنان در این شرایط، اوضاع را بدتر خواهد کرد، ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیال ترقیخواه و سمیر جعجع رهبر حزب القوات اللبنانیه (نیروهای لبنانی) بر استعفای حریری تاکید دارند.

این در حالی است که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی ظهر امروز بر مخالفت با استعفای دولت تاکید کرد.

اما خواسته جنبلاط و جعجع در راستای تمایلات عربستان سعودی جا دارد که صبح امروز روند خروج اتباع خود از لبنان را کلید زد.

ساز ناکوک جنبلاط و جعجع در ناآرامی‌های لبنان

جونی منیر کارشناس سیاسی لبنانی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، این اقدام عربستان و نیز بحرین را در راستای اعمال فشار بر سعد حریری برشمرد و اظهار داشت: نزدیک شدن سعد حریری به حزب الله که متحد ایران است، برای عربستان ناخوشایند است از همین رو اکنون با طرح موضوع استعفای حریری به دنبال اعمال فشار بر او است.

بشار اللقیس کارشناس سیاسی لبنانی نیز در این باره گفت: جنبلاط از هرگونه اصلاحات در لبنان متضرر می شود زیرا در راس فهرست فساد قرار دارد.

وی گفت: جعجع نیز به دنبال این است که کشور را وارد خلأ کند زیرا این اقدام به حزب الله مربوط می شود چرا که او دولت را دولت حزب الله می داند و بر این اساس معتقد است باید آن را فلج کرد و علاوه بر این "میشل عون نیز دشمن او در بین مسیحیان به شمار می آید.

بیروت در سومین روز تظاهرات

بیروت در حالی امروز وارد سومین روز تظاهرات اعتراض آمیز شد که تعداد تظاهرات کنندگان در خیابان های مرکزی پایتخت به ویژه در نزدیکی مقر نخست وزیری افزایش یافته اما در برخی مناطق دیگر وضعیت بسیار آرام‌تر از روز گذشته است.

روز گذشته تقریبا تمام خیابان‌های پایتخت شاهد تجمع و تظاهرات و به آتش کشیدن لاستیک ها بود به گونه ای که ترافیک سنگینی به وجود آمده و بسیاری از خودروها به ناچار متوقف شده بودند.

بنابر اعلام خبرگزاری رسمی لبنان، هزاران نفر از تظاهرات کنندگان در میدان "ریاض الصلح" در نزدیکی مقر نخست وزیری تجمع کرده‌اند و زنان نیز به منظور جلوگیری از نفوذ خرابکاران بین تظاهرات کنندگان سپر انسانی تشکیل داده‌اند.

تعداد تظاهرات کنندگان در این محل همچنان در حال افزایش است و تا خیابان ها و میدان های اطراف نیز امتداد یافته است.

تاکید ارتش بر مسالمت آمیز بودن تظاهرات

ظهر امروز ارتش لبنان تظاهرات کنندگان را به حفظ آرامش و تظاهرات مسالمت آمیز فراخوانده و اعلام کرد، خواسته‌های آنان به ویژه در خصوص اوضاع معیشتی برحق است و ارتش با آنان در این خصوص اعلام همبستگی می‌کند.

پس از آن در برخی مناطق بیروت تظاهرات کنندگان با اعطای گل از نیروهای ارتش تشکر کردند.

در جونیه واقع در شمال بیروت تحصن به آرامی ادامه دارد و راه‌های ارتباطی این منطقه همچنان مسدود است و تحصن کنندگان اعلام کرده اند این وضعیت تا تحقیق خواسته های آنان ادامه خواهد یافت.

بنابر اعلام روزنامه الجمهوریه نیروهای امنیتی تمام کسانی را که دیروز در جریان تظاهرات بازداشت کرده بود، به استثنای دو نفر آزاد کردند.

در این میان سعد حریری نخست وزیر لبنان امروز با ارائه برنامه اقتصادی اصلاحی خود به هیات دولت در انتظار شنیدن دیدگاه آنان در این خصوص است که باید هرچه سریع تر اعلام شود.

حریری امروز به منظور بررسی وضعیت اقتصادی و معیشتی موجود در لبنان با "نقولا صحناوی" نماینده پارلمان و "شربل قرداحی" کارشناس اقتصادی دیدار کرد.

این در حالی است که حریری در سخنرانی شب گذشته برای برون رفت از بحران مهلت 72 ساعته تعیین کرد. او گفت به شرکای خود در داخل دولت مهلت بسیار کوتاه ۷۲ ساعته می دهم تا به راه‌حلی که ما، مردم و شرکای بین‌المللی را قانع کند، برسند.

دفتر نخست وزیری همچنین امروز با صدور بیانیه ای اعلام کرد در چارچوب تماس‌ها و نشست های فشرده که امروز با گروه‌های مختلف در ارتباط با چگونگی برطرف کردن مشکلات اقتصادی و معیشتی برگزار شد، حریری با وائل ابوفاعور وزیر صنعت و یوسف فنیانوس کار و حمل و نقل و حسن خلیل وزیر اقتصاد نیز دیدار کرد.

به گزارش شبکه ال بی سی لبنان، جنبش امل اعلام کرد، منتظر دریافت پیشنهادات حریری است تا موضع مناسب اتخاذ کند.

این جنبش با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد، موضوع توهین به امام موسی صدر و نبیه بری رئیس پارلمان لبنان در شهر صور واقع در جنوب لبنان را پیگیری می‌کند و با اقدامات مسلحانه‌ای که در برخی خیابان های صور رخ داده، مخالف است.

جنبش امل تاکید کرد، حامی خواسته های مردم مبنی بر آزادی بیان و حق برپایی تظاهرات مسالمت آمیز است.

تظاهرات اعتراض آمیز لبنانی‌ها شامگاه پنجشنبه در اعتراض به اوضاع معیشتی و نیز اعمال مالیات‌های جدید از جمله اعمال تعرفه استفاده از خدمات تماس با واتساپ آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یادمان نرفته که سعد حریری در برابر اجانب مثل غلام زرخرید بود. بگیریدش چوب توی آستینش کنید مردک جلف ....را

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج