۹۲۴۳۲۵
۱۶ نظر
۵۰۱۴
۱۶ نظر
۵۰۱۴
پ

عقبایی: مسکن در منطقه یک، ۴۰درصد ارزان شد

نایب رئیس اتحادیه املاک با رد گزارش وزارت راه درباره بازار مسکن، گفت:در منطقه یک تهران نه تنها افزایش قیمت نداشته‌ایم، بلکه قیمت‌ها ۴۰ درصد کاهش یافته است.

خبرگزاری تسنیم: طی سال‌های اخیر آمار مربوط به تغییرات قیمت مسکن با چند روز فاصله توسط وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی منتشر شده است. بر این اساس دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در جدیدترین گزارش خود از بازار مسکن متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی را برای مهرماه امسال ۱۲ میلیون و ۷۲۲ هزار تومان اعلام کرد. در این گزارش بیشترین افزایش قیمت مربوط به منطقه یک با حدود ۴ میلیون تومان بود.

در شهریور ماه امسال متوسط قیمت مسکن در این منطقه ۲۴ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان بود که در مهر امسال به ۲۸ میلیون و ۱۷۲ هزار تومان افزایش یافت،‌ یعنی رشد ۱۳.۵۵ درصدی. در گزارش بانک مرکزی نیز که البته همبشه با گزارش وزارت راه مغایرت داشته،‌ متوسط قیمت مسکن در منطقه یک از ۲۵ میلیون و ۴۳ هزار تومان آخرین ماه تابستان ۹۸ با ۶ درصد رشد به ۲۶ میلیون و ۹۶۹ هزار تومان افزایش یافته است.

مقایسه این دو عدد حکایت از اختلاف حدود ۷.۵ درصدی قیمت فقط در یک فقره دارد. گذشته از مغایرت‌های همیشگی آمار وزارت راه و شهرسازی (دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن) و بانک مرکزی در حوزه بازار مسکن، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک افزایش متوسط قیمت مسکن در منطقه یک طی مهر ۹۸ را به طور کلی رد کرده است.

عقبایی: مسکن در منطقه یک، ۴۰درصد ارزان شد

حسام عقبایی با طرح این سئوال که منبع آمار وزارت راه و شهرسازی برای قیمت بازار مسکن چه بوده که از افزایش 13 درصدی قیمت در منطقه یک خبر داده است، اظهار کرد: آمار سامانه املاک و مستغلات چنین چیزی را تایید نمی‌کند.

وی ادامه داد: از سال 94 تا امروز قرار بوده وزارت راه و شهرسازی سامانه ملی اسکان و املاک را راه‌اندازی کند اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است. از سوی دیگر مرکز آمار ایران نیز چنین آماری از بازار مسکن را در اختیار ندارد.

وی تاکید کرد:‌ بر خلاف گزارش وزارت راه و شهرسازی که در آن از افزایش حدود 13.5 درصدی متوسط قیمت مسکن منطقه یک تهران خبر داده، باید به این نکته توجه شود که بیشترین واحدهای بزرگ، لاکچری و گرانقیمت ایران در منطقه یک واقع شده و اتفاقا این واحدها بیشترین افت قیمت را طی ماه‌های اخیر تجربه کرده‌اند.

*سرچ وزارت راه در آمار سامانه کد رهگیری!

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به این‌که کاهش قیمت واحدهای بزرگ متراژ، لاکچری و گرانقیمت منطقه یک تهران بیش از 40 درصد بوده است، ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی از اتحادیه مشاوران املاک آماری را نگرفته‌اند و احتمالا در سامانه املاک و مستغلات به اصطلاح "سرچ" کرده و گزارش‌های ماهانه را بر اساس آن منتشر می‌کننند.

وی با اعلام این‌که بخشی از قراردادهای بازار مسکن تهران به خصوص در منطقه یک در سامانه کد رهگیری ثبت نمی‌شود، تصریح کرد: منطقه یک شامل خیلی از نقاط تهران است که اگر لواسان را حساب کنیم،‌ شمیرانات را نیز شامل می‌شود. اما چنانچه منطقه یک شهرداری تهران را در نظر بگیریم باز هم بخشی از معاملات در سامانه کد رهگیری ثبت نمی‌شود.

وی با تاکید بر این‌که آمارها نسبی بوده و مبین رشد حدود متری 4 میلیون تومان قیمت مسکن در منطقه یک نیست، اضافه کرد: با توجه به این‌که قیمت املاک منطقه یک با توجه به بزرگ‌ متراژ (200 تا 500 مترمربع) و لاکچری بودن بسیار بالاست و به همین دلیل قدرت خرید هر کسی به این واحدها نمی‌رسد.

وی ادامه داد: با توجه به این مسئله نیز این واحدها بیشترین شکست قیمت و افت قیمت را داشته‌اند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک میزان کاهش قیمت مسکن در منطقه تهران را بیش از 40 درصد اعلام کرد و با بیان این‌که بررسی کف بازار مسکن حاکی از آن است که آمار وزارت راه و شهرسازی با واقعیت‌ها نمی‌خواند، گفت:‌ کاهش قیمت در همه مناطق روی داده است، البته در برخی ساختمان‌های خاص مانند برج‌ها و مجتمع‌ها مالکان واحدهای خود را خالی نگه داشته‌اند. این واحدها قبل از گرانی‌ها به قیمت متری میلیون 50، در دوره گرانی متری 70 میلیون و الان با قیمت متری 100 میلیون تومان عرضه می‌شود که هیچ مشتری ندارد.

عقبایی یادآور شد: واحدهایی را در شمیرانات سراغ داریم که با وجود کاهش قیمت، مالکان آنها قصد فروش ندارند و می‌خواهند سوداگری کرده و قصدی برای خروج از بازار مسکن ندارند.

وی تاکید کرد: مالکان این قبیل واحدها آنها را از سال 97 خالی نگه گذاشته و اوایل سال گذشته آنرا به ازای هر مترمربع 70 میلیون‌، در تیرماه 90 میلیون و امروز هم با رقم 100 میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده‌اند. این واحدهای نه خریداری دارد و نه این‌که معامله در این واحدها انجام می شود.

وی بیان کرد: اگر وزارت راه و شهرسازی (دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن) این نوع قیمت‌ها را وارد آمار خود کرده باشد که به هیچ وجه موضوع پذیرفتنی نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • موج

      مسئولین به جای بازی با ارقام باید به فکر چاره برای مستاجران باشن.
      تا کی فقط حرف و حرف و حرف؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جامعه با لطف و کاردانی و درایت حضرات به دو طبقه فقیر نود و نه درصد و غنی یک درصد تقسیم و طبقه متوسط نابود شد و در نتیجه حلقه اتصال این دو طبقه بریده شد. طبقه یک درصدی غنی به لحاط تعداد توان رونق بخشیدن به بازار را ندارد و مسکن از ان جمله. توهم سفته بازی الحمدلله در این بازار به کلی نابود شد. مگر اینکه در تغییر سیاستهای کلان طبقه متوسط به مرور احیا شود. شاید فرجی بشود.

      • بدون نام

        مسئولین باپولهای بیتالمال فکرخوش کذرونی هسن مستاجر ارذاق خونه همچی2درصد بالا1درصدپایین

    • ناشناس

      حسام خان
      ارزان شد؟
      یعنی چقدر شده؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بازار مسکن دبی که از سراسر جهان خریدار داره به دستور محمد بن راشد میزان ساخت و ساز را کاهش داده است. علت؟ رکود و حجم زیاد املاک که به عقیده کارشناسان دبی سقوط این بازار را در پی خواهد داشت. وقتی دبی تب کند بازار مسکن ایران حتما در حال احتضار است. مردم پولی برای خرید ملک با این قیمتها ندارند. الان تنها متقاضیان عده ای مصرف کننده هستند که توان خرید هم ندارند. به خودت دلداری نده. ...

    • بدون نام

      بزار در کوزه ابشو بخور

    • بدون نام

      بزار در کوزه ابشو بخور

    • بدون نام

      زحمت کشیدید 300درصد افزایش دادین حالا 40درصدکاهش دادید ننگ برشمااااا

    • امین

      مسکن برای یک دوره حداقل ۵ ساله وارد رکود سنگین شده است.
      قیمتها تا اواسط سال بعد حداقل تا ۲۰ درصد دیگر افت خواهد داشت.
      آمارهای افزایش معاملات از پایه و اساس غلط و البته دستوری است، برای کشاندن مردم نگون بخت به پای معاملات.
      اما بازار دریغ از خریدار

    • بدون نام

      ازمسئولین و صاحب نظران تقاضا میشود از دادن آدرس غلط و آمار اشتباه و... خودداری فرمایند چون مصرف خارجی ندارد

    • بدون نام

      این عقبایی یه فرد بی سواد هست که با رانت وپارتی اومده می‌شناسمش.

    • خدا

      حسام راست میگی؟؟؟ یعنی تو نیاورون از متری 40 تومن شده 26 تومن؟؟؟ دروغ نگی ها بچه مسلمون!!!

    • بدون نام

      مسکن ۴ درصد هم ارزون نشده اگه ارزون میشد الان قدری از رکوش کم میشد که می بینیم نشده

    • بدون نام

      این اقای عقبایی کیست که دراتحادیه مانده!@!؟؟؟؟؟مگرنرفته!؟مگرهرکی ازکارافتادبایدبرگرددودرجایی همان نزدیکی کاری بعهده مقامی دربعهده ووووداشته باشد

    • بی مسکن

      عقبایی توکه بالا شهر خونه ی دنج حال میکنی، و مستاجرینی که در جنوبی ترین نقطه تهران که بالای یک میلیون اجاره میدن. به فکر مستاجرین باش اقای عقبایی، قیمت رهن رو اجاره رو بیارین پایین.

    • بدون نام

      مسئولین خوبن فقط سوادندارن دسشونم کجه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج