اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۹۲۴۴۰۴
۱۹ نظر
۵۰۰۲
۱۹ نظر
۵۰۰۲
پ

آخرین تغییرات سفره‌ی کم‌درآمد‌ها

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد شاخص کل قیمت مصرف‌کننده برای خانوارهای کشور، در طول ۷ ماه ابتدایی سال‌جاری معادل ۵/ ۱۲ درصد رشد کرده است. این مساله نشان می‌دهد اقتصاد ایران همچنان درگیر شرایط تورمی است.

روزنامه دنیای اقتصاد: داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد شاخص کل قیمت مصرف‌کننده برای خانوارهای کشور، در طول ۷ ماه ابتدایی سال‌جاری معادل ۵/ ۱۲ درصد رشد کرده است. این مساله نشان می‌دهد اقتصاد ایران همچنان درگیر شرایط تورمی است.

بررسی آمار و ارقام بودجه خانوار، می‌تواند نشان دهد که مصرف خانوارهای فقیر در مورد کالاهای اساسی، در سال ۹۷ چه تغییراتی کرده است. داده‌های بودجه خانوار مرکز آمار نشان می‌دهد که دهک اول، برای خرید گوشت دام معادل ۲۴۳ هزار تومان در سال ۹۷ و معادل ۲۱۱ هزار تومان در سال ۹۶ هزینه کرده است.

در واقع تحریم‌ها و تورم باعث شد تا خانوارهای دهک اول، پول بیشتری برای مصرف گوشت بپردازند؛ اما گوشت کمتری مصرف کنند. چراکه در سال ۹۶، با ۲۱۱ هزار تومان می‌توانستند در حدود ۶/ ۵ کیلو گوشت گوساله یا گاو خریداری کنند، درحالی‌که در سال ۹۷ با ۲۴۳ هزار تومان، تنها توانستند ۳/ ۴ کیلو گوشت برای خانواده خود تهیه کنند. در نتیجه مصرف گوشت دام خانوارهای دهک‌های پایین از ۴۷۴ گرم در ماه به ۳۶۳ گرم رسیده است.

آخرین تغییرات سفره‌ی کم‌درآمد‌ها

به‌طور کلی رصد مصرف خانوارهای دهک اول نشان می‌دهد که سطح مصرف آنها در تمامی کالاهای خوراکی اساسی با کاهش همراه شده است. متوسط تعداد افراد خانوار در دهک اول هزینه‌ای در سال گذشته معادل ۵۸/ ۲ نفر گزارش شده است. از این‌رو می‌توان گفت که در سال گذشته، سرانه مصرف گوشت دام در دهک اول، معادل ۱۴۰ گرم در ماه بوده است. همچنین هر نفر که جزو دهک اول بوده، در سال گذشته در هر ماه حدود ۹/ ۰ لیتر شیر مصرف کرده است. درحالی‌که سرانه مصرف ماهانه شیر برای میانگین کل کشور، دو برابر این مقدار بوده است.

تمام اینها نشان می‌دهد که شدت فقر در سال گذشته تشدید شده است. عمق تنگدستی دهک‌های پایین جامعه، از نماهای دیگری نیز قابل اندازه‌گیری است. یکی از فاکتورهای قابل اندازه‌گیری، سطح زیربنای محل سکونت خانوار است. در سال ۹۷ حدود ۱/ ۳ درصد از خانوارهای کشور در خانه‌های با زیربنای ۴۰ متر و کمتر زندگی کرده‌اند. این مقدار برای دهک اول معادل ۸/ ۱۲ درصد بوده است.

همچنین سطح زیربنای محل سکونت حدود ۲/ ۲۴ درصد خانوارهای دهک اول، کمتر از ۵۰ متر بوده است، یعنی حدود یک چهارم خانوارهای فقیرترین دهک جامعه، در خانه‌هایی با زیربنای کمتر از ۵۰ متر سکونت داشته‌اند. درحالی‌که این عدد برای دهک پنجم در حدود ۶/ ۸ درصد گزارش شده است. هزینه‌هایی که خانوارها برای کالایی مانند کفش می‌پردازند، می‌تواند به نوعی میزان حیاط خلوت درآمدهای آنها را نشان دهد که این حیاط خلوت، برای دهک‌های پایین به‌شدت کم است.

هرخانوار دهک اول در سال گذشته برای تامین انواع کفش و تعمیرات آن، در حدود ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان در کل سال هزینه کرده است. یعنی سرانه هزینه هر فرد در دهک اول برای تامین کفش در حدود ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان بوده است. درحالی‌که هر ایرانی در سال ۹۷ به‌طور متوسط برای تامین کفش ۸۴ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت کرده است؛ یعنی ۸ برابر دهک اول. علاوه بر این دهک اول، در سال ۹۶ توانسته بود هزینه بیشتری را بابت کفش بپردازد: ۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان که نسبت به سال ۹۷ تقریبا ۸ هزار تومان بیشتر بود.

این افت در حالی رخ داد که قیمت‌ها در سال ۹۷ رشد قابل‌توجهی نسبت به سال ۹۶ داشته است. مثلا درخصوص هزینه‌های تفریحی، دهک اول در سال گذشته ۳/ ۲۶ هزار تومان هزینه کرده که در قیاس با سال ۹۶، حدود ۶ هزار تومان در سال بیشتر بوده است؛ اما شاخص قیمت مصرف‌کننده گروه «تفریح و فرهنگ»، در فاصله بین این دوسال ۷/ ۴۳ درصد رشد کرده است.

پس در حقیقت از سطح تفریحات دهک اول در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، کاسته شده است. شاخص دیگری که می‌تواند فشار هزینه‌ها در سال گذشته بر طبقه فقیر جامعه را نشان دهد، هزینه خالص لوازم زینتی و شخصی است. نکته اول اینکه در کل کشور، هزینه سالانه برای لوازم زینتی و شخصی به منفی ۳۶ هزار تومان رسیده است. یعنی مردم برای تامین هزینه‌ها دست به فروش کالاهای زینتی خود زده‌اند و این اتفاق در تمامی دهک‌های اول تا هفتم رخ داده است اما شدت آن در دهک اول قابل قیاس با دهک‌های دیگر نبوده است.

هزینه‌های دهک اول در مورد لوازم زینتی و شخصی در سال گذشته منفی ۶۴۷ هزار تومان بوده است؛ یعنی خانوارهای دهک اول در سال ۹۷ به‌طور متوسط ۶۴۷ هزار تومان از لوازم زینتی خود را فروخته و جایگزینی هم برای آن نخریده‌اند. یکی از هزینه‌های مهم دیگر خانوارها، متعلق به گروه بهداشت و درمان است که کاهش آن، چندان در اختیار خانوار نیست.

میزان هزینه‌ای که خانوارهای دهک اول در سال ۹۶ بابت بهداشت و درمان پرداخت کرده‌ بودند، معادل ۸۲۶ هزار تومان گزارش شده است. این عدد در سال گذشته به ۹۴۳ هزار تومان رسیده است، یعنی ۱۴ درصد رشد. اما از آن طرف، شاخص قیمت مصرف‌کننده بخش «بهداشت و درمان» در سال ۹۷، رشد ۲/ ۱۷ درصدی را نسبت به سال قبلش ثبت کرده است، در نتیجه می‌توان گفت که توان خانوارهای دهک اول برای دستیابی به خدمات بهداشتی و درمانی در سال ۹۷، حدود ۳ درصد نسبت به سال ۹۶ افت کرده است.

آخرین تغییرات سفره‌ی کم‌درآمد‌ها

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اکبر

      افتخارش برای مسولان

    • م صفرزایی

      مردم برای نان خشک ماندن با این گرانی کجا گوشت خانوار ۵نفره۳نفر دانش اموز خرج مدرسه از کجا کار نیست باز گوشت خوردن چه سیخهغ

    • بدون نام

      خوب مسخره بازی در اوردین .دهک اول و سوم و پنجم .
      به جز تعداد محدودی بقیه در فشار شدید و عجیبی هستن .برای اقتصاد فکری کنید

    • بدون نام

      یکم ازسفره های رنگین خودتون بزنین به داد مر دم برسین لبنیات افسار پاره کرده آهای مجلس شورای نگهبان دفتر مقام معظم برسید بداد مردم ......... بداد مردم برسین

    • بدون نام

      دم مسولین گرم.

    • نام

      نمی دانم چرا هنگام تعیین افزایش نرخ دستمزد به این آمار و ارقام واعداد توجه نمی شود بر کسی پوشیده نیست که افزایش قیمت ها باعث شده به جمعیت زیر خط فقر حداقل 30% افزوده شده است ولی نمایندگان محترم مجلس هیچ توجه ای به بالا بردن سطح رفاه مردم ندارند هزینه های درمانی کمر شکن است و چیزی حدود 200% بر نرخ دارو و سایر هزینه های درمانی افزوده شده اجاره بها و سایر هزینه ها هم قابل کتمان نیست ولی چرا برای افزایش نرخ دستمزد رقم نا چیزی در نظر می گیرند ساید دلیل اصلی آن قصد در فقیر نگهداشتن مردم و تحریک و نارضایتی ایجاد کردن باشد تا مانند عراق مردم مجبور به اعتصاب و اغتشاش شوند

      پاسخ ها

      • عبدالله

        برادرعزیز کسانی که حقوق پرداخت می کنند ازاعضتی محتذم خانواده های کسانیندکه تعیین حق.ق می کنندوانها برای حفظ منافع فامیلی لگدبرسرکارگروکارمندجزغیردولتی می گذارند نمایندگلن کارگران هم کاملا نمایشی هستندودرواقع نماینده دولت هستند قسمتی ازقصه این است

    • بدون نام

      دیگر سفره ای نمانده اگرم مانده خالیه... اون مال مسئولان و آقا زاده هاست که ی کم آب رفته مردم عادی چیزی ندارن

    • بدون نام

      هر آنکس که دندان دهد متن دهد،
      نترسید و با توکل به خداوند رزاق در ازدیاد جمعیت

    • بدون نام

      رئیس جمهور همه اینا رو میدونه آیا...کلا که کتمان میکنه

    • بدون نام

      من از دوره ای دوم روحانی ی بارگوشت خوردم ان هم نذری بود

    • حسین

      کمر مارو شکستن خدا ازشون نگزره

    • بدون نام

      خوب کی چی میخوان بگین شماها به فکر دهک پایین هستید ...

    • بی نام

      مطمعن باشبد کل سفره را هم جمع کنید نفس این ملت همیشه در صحنه در نمیاد ، البته جرات نمیکنن نفسشون در بیاد .

    • بدون نام

      بخدا قسم ماهی یک و دویست حقوق میگیرم هفتصد کرایه خانه میدم امثال من زیاد هستن .مسؤلین در خوابن .

    • بدون نام

      منتظر افزایش قیمت سوخت باشید
      خدالعنت کند مسئولین بی غیرت این مملکت را
      حواله ایشان به قیامت و خون شهداء

    • محمد

      شما حساب کن سفره نداریم چون سفره گرونه از نایلون استفاده میکنیم.

    • بدون نام

      لعنت به این دولت

    • بدون نام

      بااین گرانیها پیمانکارها حداقل حقوقم به کارگران پرداخت نمیکنند ما هم ازترس ازدست دادن کار مجبوریم قبول کنیم بعد از کیلو ۴۰تومان گوشت یک بار گوشت خریدم نمی توانم پولش بدم برای ما بگویید ما جزه کدام دسته ایم گوشتم برای ما درغیبت کبری قرار دارد هنوز ازما بتر خیلی زیادهاگر سفرهها رنگیین مجاس سمینارها پولهای بنرها خرجهای الکی که توکشور می شود جلوش گرفته میشد مشکلات حلمیشد یک نفر نمتواند یک دفتر برای بچه ش بخره حلا چند ماه اینده میبینید چقدر کاغذ برای دوروغ نویسی خراب میشود هیچ پیام ما خوانده نی شود اما ماپرویم می نویسم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج